Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, ja onhan muistaakseni TM:n kin tähtiluokituksen peruste se että myös se yhden tähden tuote on sellainen joka jollaintapaa toimii
ja sen uskaltaa ostaa. Neljän tai viidentähden tuote vaan toimii paremmin.

Kyllä minä ainakin jollain pohjalla näihin luotan , mutta hankkiessa teen sitten omat painotukset hinnan , ja tähtien välillä.

Aika hankala on itse renkaita tosissaan vertailla, kun vaihtoväli on 4-5 vuotta. Varmasti uudet minkä vaan tähden renkaat toimii kokonaisuutena paremmin kuin 4 talvea puhtaalla asfaltilla hinkatut nastarenkaat.

Jos on niin , että esimerkiksi tuon Nordman 8 valmistetaan samoilla tempuilla ja taikaliemillä kuin aikanaan Hakkapeliitta 8, niin siitähän voi
jonkunlaisen vertailun tehdä rengaskehityksestä. Taisi HKP 8 olla aikanaan 5 tähden rengas.( Tai vähintään neljän)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oma asiansa on myös se miten merkittäviä renkaiden väliset erot sitten oikeasti ovat. Talvirenkaissa äärimmäisissä olosuhteissa erot ovat selvästi isompia renkaiden välillä mutta kyllä kesärengastestejä katsoessa on tullut mieleen että paljonko sitten tosielämässä merkkaa se alkaako vesiliirto 80 vai 83 km/h nopeudella tai onko jarrutusmatka 32 vai 30 metriä.

Nytkin talvivertailussa erot syntyy jäällä. Lumella jarrutusmatkoissa vaihteluväli 49,4-52,1 metriä ja kiihdytyksessä 5,4-6,2 sekuntia parhaan ja huonoimman välillä. Ja tähän väliin siis mahtuu myös all-season ja keskieurooppalainen kitka sekä kiinalaiset halpikset. Paljon suuremmat erot löytyykin sitten taas asfalttijarrutustestissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1643
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ja taas oli ne premiumit (kai Hankook on sellainen jo nykyään) sekä muutama kiinapaska mukana. Vois nyt ottaa sinne niitä keskihintaisiakin eurooppalaisia nastarenkaita, niin ois meille tavallisille ihmisillekin jotain iloa näistä testeistä. Tietäis ollaanko välittömässä hengenvaarassa koko ajan niillä Savoilla tai Kormoraneilla. Vai oisko ne sit liian vahvoja hinta/laatusuhteella noihin emomerkkeihin?

Citikan mukana tuli Nokian Hakkapeliitat, joissa pintaa näytti olevan vaikka kuinka, mutta nastoja kyllä harmillisen paljon irtoillut. Ajattelin laittaa nuo alle, josko tähän kaupunkikruisailuun välttäisivät vielä. Jos tuntuu kovin huonoilta, niin pitää sitten alkaa ekan kerran ikinä katteleen ihan pieniä (14") renkaita.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lisää talvirengasvertailua: https://youtu.be/YNjVsdbD998

Sama kolmen kärki tuolla videolla kuin TM:n vertailussa kitkarenkaiden osiossa.

Mielenkiintoinen tulos vertaillessa kitkoja Hakkapeliitta 10:iin (eli nastarenkaaseen) oli se, että jääradalla parhaat kitkat pieksivät Hakkapeliitta kympin kunnon marginaalilla. Videolla mainitaan että jäärata oli jossain määrin epätasainen, eli ei mitään kiillotettua peilijäätä. Sen sijaan aivan sileällä jäällä nastarengas luonnollisesti voitti jarrutustestissä kaikki kitkarenkaat selvästi.

Tässä kohtaa voi tietenkin pohtia että miten usein tosielämän liikenteessä sitten tulee vastaan sitä täysin sileää jäätä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja AZP »

YLE: Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa

Fake news? Tuskin. Mutta kuten jutussa mainitaan, asia selittyy mahdollisesti rengasvalinnan sijasta (tai lisäksi) eri ikäisillä autoilla ja siten eritasoisella turvatekniikalla. Lisäksi voisin kuvitella että ajomäärät eivät ole välttämättä aivan samat nastoilla kuin kitkoilla. Ja muitakin tilastollisia muuttujia löytynee kun alkaa oikein kaivamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ei tuo ensimmäinen tutkimustulos ole jossa on todettu että kitkoilla ajetaan suhteessa vähemmän kolareita. Muuttujia on paljon, joten tuskin mitään tilastollisesti merkittävää johtopäätöstä voi tehdä :roll:

tänään meni alle Contin VC7 Citikkaan ja ihan renkailta ne tuntuu. pihan kanttarin ylitys menee vähän pehmeämmin ja tuntuu keskittävän vähän voimakkaammin kuin kapeammat ja pyöreäolkaisemmat kesikset.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja AZP »

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/18b-2 ... 222414e4-4

Mielenkiintoista tuossa jutussa on tämä;
Euromasterin Segercrantz uskoo, että valmistajat supistavat nastarengasmallien määrää tulevaisuudessa, kun niitä ei enää voi myydä suurille Venäjän markkinoille.

”Nastarenkaita voi myydä enää Norjaan, Ruotsiin ja Suomeen. Norjassakin valtaosa autoilijoista ajaa jo nastattomilla, Ruotsissa jo noin puolet. Vain Suomessa 80 prosenttia talvirenkaista on vielä nastarenkaita.”

Samaan aikaan rengasmarkkina pirstaloituu, sillä uusissa sähköautoissa on paljon uusia rengaskokoja. Niihin kaikkiin ei ehkä enää kannata tehdä nastarenkaita.

”Silloin autoilijan pitää vaihtaa rengasmerkkiä tai siirtyä kitkarenkaiden käyttäjäksi”, Segercrantz sanoo.
Nastarengasmallien määrä vähenee, volyymit pienenee eli oletettavasti myös hinnat suhteessa kitkoihin nousee. Tällä voi olla merkittävä vaikutus sille minkälaisilla talvirenkailla suomalaiset tulevina vuosina ajelee. Voisiko nastojen suosio pienentyä huomattavasti?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 24, 2022 08:57
YLE: Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa

Fake news? Tuskin. Mutta kuten jutussa mainitaan, asia selittyy mahdollisesti rengasvalinnan sijasta (tai lisäksi) eri ikäisillä autoilla ja siten eritasoisella turvatekniikalla. Lisäksi voisin kuvitella että ajomäärät eivät ole välttämättä aivan samat nastoilla kuin kitkoilla. Ja muitakin tilastollisia muuttujia löytynee kun alkaa oikein kaivamaan.
Tuossahan ei puhuttu mitään siitä, että ovatko kolarit aiheutuneet liukkaasta kelistä tai pidon menetyksestä. Yhtä hyvin olisi voinut vertailla metallinhohtoväristen ja perusväristen autojen osallisuuksia kuolonkolareissa.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1779
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja mikan »

AZP kirjoitti:
Ti Loka 25, 2022 08:06
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/18b-2 ... 222414e4-4


Nastarengasmallien määrä vähenee, volyymit pienenee eli oletettavasti myös hinnat suhteessa kitkoihin nousee. Tällä voi olla merkittävä vaikutus sille minkälaisilla talvirenkailla suomalaiset tulevina vuosina ajelee. Voisiko nastojen suosio pienentyä huomattavasti?
Jatkossa siis kaikilla nastarenkailla ajavilla on Nokian renkaat. Helppo tehdä TM:n testi. :D
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos uskoo, mitä Ruotsalaiset luulee Suomalaisten ostavan, niin ostetaan Nokian renkaat, kännykät ja kumisaappaat. :)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Soki »

Huono kehityssuunta tulee jos autoilijat alkaa säästömielessä ostamaan kitkoja. Sillon niitä, vaarallisia kitkoja, on juuri niillä joilla ei missään tapauksessa pitäisi olla.

AZP kirjoitti:
Ti Loka 25, 2022 08:06


Nastarengasmallien määrä vähenee, volyymit pienenee eli oletettavasti myös hinnat suhteessa kitkoihin nousee. Tällä voi olla merkittävä vaikutus sille minkälaisilla talvirenkailla suomalaiset tulevina vuosina ajelee. Voisiko nastojen suosio pienentyä huomattavasti?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja AZP »

Risto kirjoitti:
Ti Loka 25, 2022 08:53
Tuossahan ei puhuttu mitään siitä, että ovatko kolarit aiheutuneet liukkaasta kelistä tai pidon menetyksestä. Yhtä hyvin olisi voinut vertailla metallinhohtoväristen ja perusväristen autojen osallisuuksia kuolonkolareissa.
Tuollaisenkin vertailun voisi tehdä, ja yllättyä sitten siitä jos metallihohtoväristen autojen kolarialttius eroaisi jotenkin perusvärisistä. Nimittäin tilastollisesti riittävän isolla joukolla katsottuna sillä ei ole väliä mistä se onnettomuus johtuu, kun vain tutkitaan absoluuttisia onnettomuusmääriä ertyyppisllä renkailla. Siis lähtöoletus on, että onnettomuustilanteeseen joutuminen on ihan yhtä todennäköistä nastarenkailla kuin kitkarenkailla, taikka metallivärillä kuin perusvärillä. Jos kuitenkin tilastollisella merkittävyydellä nähdään että onnettomuuteen päädytään toisella valinnalla useammin kuin toisella, niin siihen on oltava jokin syy. Ja jos isossa otannassa ainoat eroavat muuttujat ovat renkaat taikka ulkoväri, niin silloin renkaiden tyyppi tai ulkoväri korreloivat onnettomuusalttiuden kanssa.

Eri asia on pohtia mistä korrelaatio johtuu. Syitä voi olla paljon muitakin kuin renkaiden parempi tai huonompi pito tietyissä olosuhteissa johtuen siitä onko renkaassa nastoja eli ei. Tietyntyyppiset autoilijat (nuoret, vanhat, taitavat, taitamattomat, varmat, epävarmat jne.) saattavat suosia tietynlaisia renkaita (tai tiettyä värivaihtoehtoa), tietyntyyppisiin autoihin (isoihin, pieniin, uusiin, vanhoihin ym. seikkoja jotka vaikuttavat mm. auton yleiseen turvallisuuteen) saatetaan useammin valita tietynlaiset renkaat (tai väri), tietyssä osassa maata saatetaan suosia kitka/nastarenkaita (tai värejä), ja liikenneolosuhteet ovat Suomessa aika erilaiset eri puolilla maata (liikennemäärät, tienhoito, keliolosuhteet, valoisuus). Tekijöitä löytyy monia, miksi tuo simppeli vertailu ei ole välttämättä ihan pätevä. Toimittajilla ja joskus tieteentekijöilläkin tuntuu joskus menevän sekaisin korrelaatio ja kausaalisuus. Korrelaatio kertoo vain että asioiden todennäköisyydellä on yhteys, kausaalisuus taas tarkoittaa suoraa syy-seuraussuhdetta. Jos tilastollisesti köyhät on usein kipeitä, ei se kerro vielä totututta siitä johtuuko kipeys köyhyydestä vai köyhyys kipeydestä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2494
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5 Griffinin mukana tuli sarja keskieuroopan kitkarenkaita, Nokian WR D3 tai D4, en muista tarkemmin. Paistoleima oli kuitenkin vuodelta 2020 (jotenkin sen muistan :lol: ), vieläkö D3 -renkaita tehtiin silloin?

Mutta juu, kitkoista kun ei ole mitään kokemusta, niin kysytääs: Pärjääkö moisilla nollakelin molemmin puolin, luntahan täällä pohjanmaan rannikkoseuduilla ei vielä hetkeen ole, kuuraliukkautta kylläkin.
Ehtoopuolen renkaat kyseessä, pintaa 4 mm tai hiukan enemmän.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7323
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yhden talven kikkaillut tuollaisilla keskieuroopan kitkoilla niin on ne ihan perseestä, ainaki just tolleen nollan molemmin puolin seilaavassa kelissä missä oikeilla kitkoilla kyllä pärjää hyvin. Noilla kyllä ajelee kesällä kohtuudella..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5611
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omien erittäin vähäisten kokemusten perusteella komppaan tetammia. On ne paremmat ehkä kuin kesurit mutta kaukana oikeista talvirenkaista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin