Talvirenkaat 2020-2021-2022-2023-2024

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nythän tuo Kontio näyttää markkinoivan nastarenkaitaan "yli tuhannen nastan pitovoimalla". Tarkoittaa siis yli 250 nastaa/rengas.
Mielenkiintoista nähdä miten pärjää testissä.

Onkohan Hankookit yhä mukana, kun tuossa Moottorin testissä ei ollut :(
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 06:12
Nythän tuo Kontio näyttää markkinoivan nastarenkaitaan "yli tuhannen nastan pitovoimalla". Tarkoittaa siis yli 250 nastaa/rengas.
Mielenkiintoista nähdä miten pärjää testissä.

Onkohan Hankookit yhä mukana, kun tuossa Moottorin testissä ei ollut :(
Muistaakseni Kontion Renkaat ja LingLongit ovat molemmat Black Donutsin suunnittelemia. Ensimmäinen on heidän oma merkkinsä, toinen on tehty insinöörisuunnittelutyönä LingLongille. Olisikin kiva tietää, miten ne pärjäisivät toisilleen talvitestissä.

Kontiossa 270, LingLongissa 250 nastaa.

NG9-5:ssa ollut muutama vuosi talvella alla Hankookit, joten päätös hommata NG9-3:een samat ei ollut vaikea. Eivät ole kaikista hiljaisimmat renkaat, mutta pito on hyvä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja mikan »

Toivottavasti Hankookit on mukana. Vaikka itse olen niitä "testannut" jo monta talvea mun neljässä eri autossa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Hakkapeliitta 10:

Kuva

X-Ice 4:

Kuva

Icepaw:

Kuva

En tiedä vastaako markkinointikuvat todellisuutta, mutta Icepawissa on vielä lamellienkin välissä minilamellit. Jotka kestää kuinka pitkään? 1000 km? Miksi mulla tulee ekana mieleen rengastestioptimointi.

En ole rengasalan ammattilainen enkä tiedä näistä muutenkaan mitään. Pisti vain silmään enkä muissa tollasiin ole kiinnittänyt huomiota. Ainakaan turvakengät ei pidä yhtään lumella, jäällä eikä märällä pellilläkään kun ne Kontion minilamelleja muistuttavat kuviot on kulunu pois :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja McStadey »

AZP kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 21:57
Nokianiltahan on tullut uusi Hakkapeliitta 10. Olen muuten Hakkapeliitta kympeillä ajanut aika paljonkin, mutta tuote taisi olla kuitenkin eri, meinaan Nokialla oli samanniminen nastarengas valikoimassaan jo joskus 90-luvulla, kympin jälkeen aloittivat silloin numeroinnin alusta ykkösestä ja nyt ollaan taas noustu kymppiin. Välistä jäi kyllä pois kolmonen ja kutonen, en tiedä miksi.
Itsekin muistan lapsuudesta 90-luvulta, että vm 84 mitsubishi galantin alla oli hakkapeliitta kympit. Ne oli kova sana kun isällä oli tapana ostaa budjettirenkaita, mutta nuo tulivatkin auton mukana :lol:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse laitoin äsken tilaukseen tuollaiset: https://www.frog.ee/en/954223-sava-tire ... xl-ee-67db
Saas nähdä tuleeko renkaita, ja jos tulee niin mitä vuosikertaa ovat. No Ei ne kait ainakaan voi olla vanhempia kuin 2017 :)
Noi Savat kait pärjäsivät aika hyvin vuoden 2017 rengastestissä, viime vuoden testissä eivät enää pärjänneetkään kovin hyvin, mutta ajanevat asiansa täällä pk-seudulla.
Onko muuten kukaan tilannut tuolta frog.ee:stä koskaan mitään?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja Soki »

Löysin torista hyvät kitkagumekset Skeidaan satasella. Pintaa vielä reilut 6mm. Good yeareja ei ennen ole ollutkaan, eli kokemus on uusi.
Nastarenkaita en ole 30vuoteen ostanut, jonkun auton mukana on tullut ja niistä tallissa on vielä yhet Nokiat, paistoleima niissä vuodelta 2011. Nastat tallessa ja pintaa reilusti. Pitää hyvin. Ainoa vaan tuo nastan ropina ei ole mielusin taustameteli autoon…
Nuo kitkat jääkin sitten Skeidaan ympärivuotisiksi, siihen ei montaa kilometriä kesäkeleissä tule. Vaikka ei silläkään ole merkitystä ollut. Monet kesät ajanut kitkoilla, toki ne kuluu enemmän kun kesäkumi. Yhet melkouudet meni ihan ruvelle Norjan matkalla. Lämmin kääntävä ylös-alas asfaltti ei ollut niille mieleen :roll:

Meillä muijakin ajaa kitkoilla, ajanut jo vuodesta -90… ilman ongelmia tai kolhuja. Maatila-auton rinkuloissa on 2013 leima. Niissäkään mitään vikaa.
Ne on jotenkin onnistunut kansan lobbaamaan pyhäänuskoon että renkaat on joku the juttu ja että ne menee ”vanhaksi” kovin pian.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
Ma Syys 13, 2021 21:57
Viime vuoden TM:n vertailusta Kontio jätettiin skandaalinhuuruisesti pois, koska Vannetukku ei TM:n mukaan noudattanut lehden linjausta testitulosten hyödyntämisestä markkinoinnissa.
Tuo linjaus kuului päätoimittajan mukaan näin (TM 17/2020 pääkirjoitus):
On hyvin mahdollista, että muutama vuosi testin jälkeen samalla nimellä myytävä tuote poikkeaa merkittävästi testatusta tuotteesta.

Siksi meillä on yksi ehto: testitulostamme saa käyttää markkinoinnissa korkeintaan vuoden ajan testin jälkeen.

Yleensä ehtomme ei ole ongelma valmistajille ja myyjille, mutta Kontion, Linglongin ja Nankangin edustaja on sitä toistuvasti rikkonut.

Me voimme estää logomme ja tähtikuvion käytön, mutta meillä ei ole keinoa estää testituloksen sanallista siteeraamista, vaikka tulos olisi ikivanhakin.

Pitkään harkittuamme päätimme jättää Kontion, Linglongin ja Nankangin vertailusta pois. Me emme halua, että yleisölle markkinoidaan tuotetta vanhoilla testituloksilla, jotka eivät ehkä enää vastaa myytävän tuotteen ominaisuuksia.
Onkohan säännöt tänä vuonna samat, ja niitä sovelletaan kaikkiin?

Kävin meinaan vähän renkaita tutkailemassa valmistajien sivuilta. Hankookin sivulta:

Kuva

Goodyearin sivulta:

Kuva

Odotan mielenkiinnolla ovatko nämä merkit mukana vertailussa tänä vuonna :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Hupsista. Ymmärrän hyvin että Vannetukun Heiskasen kanssa menee hermot eikä huvita tehdä yhteistyötä, mutta onhan tuo vähän noloa jos vedotaan sääntöihin jotka koskeekin vain yhtä toimijaa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja Soki »

Eiks tää TM ollut juuri se rasseli, joka jäi kiinni maksetuista tuloksista vai testiin värkätyistä erityisrenkaista :roll:

Ja tottakai markkinointiin saa käyttää vain uusinta ”tutkimustulosta” ainoastaan se takaa jatkuvan kassavirran copy-paste-journalismiin valmistajilta ja markkinointiyhtiöiltä :lol:

Uskooko joku oikeasti noihin ja kuvittelee olevansa jopa paremmassa turvassa ”testivoittajien” pyöriessä alla :facepalm_man:
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tarkoitat varmaan Nokian renkaiden casea jossa jäivät kiinni manipuloitujen renkaiden toimittamisesta rengastesteihin? Lehdethän käytännössä ostaa nuo testit mittauksineen joltain ulkopuoliselta toimijalta, kuten testworldiltä Suomessa. Tuo taas on osa brittiläistä konsernia joka tekee kaikenlaisia mittauksia autoteollisuudelle. Pitäisin toimijaa varsin luotettavana.
JP_Vette kirjoitti:
Ti Syys 14, 2021 08:16

En ole rengasalan ammattilainen enkä tiedä näistä muutenkaan mitään. Pisti vain silmään enkä muissa tollasiin ole kiinnittänyt huomiota. Ainakaan turvakengät ei pidä yhtään lumella, jäällä eikä märällä pellilläkään kun ne Kontion minilamelleja muistuttavat kuviot on kulunu pois :roll:
Siinä missä Nokian syyllistyi huijaamiseen, on tuollainen rengasoptimointi kai periaatteessa sääntöjen sisällä, olettaen että kuluttaja saa samanlaista tavaraa kaupasta. Eri asia on sitten se onko nuo minilamellit suunniteltu tarttumaan jään pintaan vai ainoastaan renkaan ostajan peukaloon kaupassa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja koistha »

Soki kirjoitti:
Ke Syys 15, 2021 09:42
Eiks tää TM ollut juuri se rasseli, joka jäi kiinni maksetuista tuloksista vai testiin värkätyistä erityisrenkaista :roll:
Minun käsittääkseni TM oli käräyttäjä tai ainakin yksi niistä, jotka huomasivat eron kauppatavaran ja suoraan tehtaalta toimitetun tavaran välillä.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja AZP »

EI tainnut TM:llä olla likaisia jauhoja pussissaan, vaan kelmit löytyi Nokialta. Sitä se teettää kun tulospalkkion komponentiksi otetaan lehden vertailussa pärjääminen. Klassisesti sanottuna sitä tehdään, mitä mitataan :facepalm_man:

Asia oli tietenkin TM:lle hieman nolo. Ymmärrettävistä syistä ovat tuttuja nokialaisten rengasinsinöörien kanssa enemmän kuin ulkomaalaisten kanssa. Kaverin käräyttäminen on aina vaikeampaa kuin jonkun ilkeän ulkomaalaisen tuntemattoman kieroilijan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja Soki »

Juu-nii Siis pieni ajatus-kirjoitusvirhe iski tuohon: Nokian gumit oli spesifioitu testiin, samoja ei kaupasta saanut. TM oli julkaisijana tai huomaajana. Ko lehden logoa muistaakseni uutisoinnissa käytettiin että täällä se manipulointi.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Talvirenkaat 2020-2021-2022

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rengastestien ja omien kokemusten välillä on ollut varsin hyvä yhteys. Tasaisesti kaikilla osa-alueilla pärjänneen renkaan kanssa ei ole tullut yllätyksiä. Nytkin on toinen kausi lähdössä Michelinin testivoittaja nastarenkailla pian käyntiin ja olin erittäin tyytyväinen edellisellä kaudella. Oma filosofiani on ajaa talvirenkailla vain pari kautta ja ostaa uudet. Näin kokemusta tulee ja testien tuloksia on päässyt matkustelemaan omiin kokemuksiin verraten. Täytyy kuitenkin tehdä poikkeus 9-3:ssa. 2019 hankitut Hakkapeliitta 9:t ei ole menettäneet pitoaa tavanomaiseen tyyliin ja taitaa mennä vielä yksi talvi lisää. Normaalisti ostaisin jo uudet ja möisi vanhat tori.fi:ssä jollekin säästeliäästi elävälle ihmiselle. Korona talvi toki vaikutti ajoihinkin. 9-3 oli liikennekäytöstä poistettuna vuonna 2020 useita kuukausia putkeen ja renkaatkin säästyi sen vuoden "kevät karkeilta" täysin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin