TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5795
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse en oikein jaksa uskoa, että GT17:n kesto olisi kiinni vain käytöstä ja huollosta. Aikanaan omassa uutena ostetussa M2007 2.0T:ssä oli tuo ahdin ja autoa ei poljettu kylmänä koskaan ja öljyt vaihdettiin 10K välein. Öljynkulutus kuitenkin alkoi 75K ajettuna ja ahti vaihdettiin mitsuun. Sitten autosta tulikin paljon parempi, kun TD04:n kaveriksi laitettiin myös 250hv viinasofta :twisted:

Eski
TTH
"Hirsch"
Viestit: 784
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Espoo

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja TTH »

mikan kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 13:48
Öljysihdissä oli vain muutama pieni karstan palanen. Öljyt oli vaihdettu noin 12 tkm välein. Eniten ihmetytti hyvässä kunnossa oleva alkuperäinen nokkaketju!
Pakari kirjoitti:
Ke Syys 02, 2020 15:57
Lienee kaikille selvää, ettei nokkaketju ole alkuperäinen tehtaan jäljiltä oleva. Autossa on varmasti myös kolmas GT17 menossa. Pilvilinnoissa on turha elää vaikka omistaja väittäisi mitä tahansa.
Tässä pitää muistaa, että auton keskimääräinen ajosuoritus on noin 100km päivässä. Tästä laskettuna 12tkm öljynvaihtoväli tarkoittaa 3kk vaihtoväliä. Toisinsanoen öljynlaatu ei missään välissä ehdi huonontua, ja tuommoisella päivittäisellä/käynnistyksen jälkeisellä ajosuoritteella se kylmästartissa ohipuhallettu polttoaine ehtii haihtua öljyn joukosta pois.

Jakoketjusta tuli mieleen, että eihän tuo B2x2/4/5 jakopää ihan hirveästi ole ajansaatossa muuttunut, ihan kivasti niillä vanhemmillakin vehkeillä ajettiin kilometrejä. Kevyemmät pyörivät romut niin eihän se siellä myöskään veny yhtä herkästi kuin vanhemmissa.

Koskaanhan vanhoista paskoista ei tiedä, mutta kyllähän tuossa jo aika hyvät lähtökohdat on siihen, että miksi tuo kone näyttää kuvissa niin hyvältä. Hyvää synteettistä öljyä 3kk välein, pitkää matka-ajoa, luultavasti vielä ajansaatossa päivitelty huohottimia, vaihdeltu letkuja ja pönttöjä...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1813
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja Julle »

Etanolin ansiota puhtaus suurimmalta osin.
9-5 Aero - 00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Olin jo valmis kirjoittamaan, että kyllä jakopääremontista olisi varmaan jäänyt ammattilaisen havaitsemat jäljet, harva osannee turata koteloa kiinni liimamassalla tehtaan veroisesti. Juttua silmäiltyäni aloin kuitenkin epäilemään. Öljypohja lienee ainakin ollut auki etanolimuutoksen yhteydessä, joka selittänee myös koneen puhtautta. Tuo graafi, jonka mukaan ennen 500tkm autossa ei ole ollut mitään vikoja (15 vuotta), on aika uskomaton. Jakopään keston nyt vielä voisi hyväksyä normaalin Gaussin käytän mukaisesti (joilakin käy tuuri), mutta on siinä saabissa sen verran muitakin hajoavia paikkoja, että tuo ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa. Melkein olisin valmis tulkitsemaan tuota sanamuotoa "pakoputki ja etuiskunvaimentimet vaihdetaan ensimmäisen kerran" siten, että nuo oli ne viimeiset osat jotka oli vielä vaihtamatta. :lol:
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2867
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ohjainlaahaimissa ei näkynyt jälkiä? Jos yli 600 tkm ajettu jakopää ei jätä laahaimiin jälkiä, niin joku valehtelee :mrgreen:.
9-5 wagon 2.0t -04, "Femma"
Sitikka C5 2.0 Hdi - 08, "Möhkö"
Avatar
torque
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja torque »

En myöskään pääse tuota lukemaan, mutta otsikossa mainitaan 2.3 T, siis isotee, joka oletuksena on Mitsun turbolla eikä Garrett GT17.
Ymmärtääkseni 2.3T+Mitsu on kestävyydeltään aivan eri luokkaa kuin T7 2-0t+ Garrett GT17.
9-5 2.0t A bp ´07
V70 2.5 FT A, ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 | 9-3 SE 2.0t A bp ´01
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1200
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jutussa on erikseen mainittu moottorityypiksi B235E eli Garretihan siellä on ollut. Otsikko hämää...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
McStadey
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ilmeisesti tuossa jutussa ei ole tarkoituksenakaan ollut käydä läpi auton historiaa sen tarkemmin. Harmi, koska nyt jutun informaatioarvo jäi aika vähäiseksi.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 6806
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: TM purkanut 600 tkm ajetun T7:n

Viesti Kirjoittaja aero »

torque kirjoitti:
Ti Syys 08, 2020 10:47
En myöskään pääse tuota lukemaan, mutta otsikossa mainitaan 2.3 T, siis isotee, joka oletuksena on Mitsun turbolla eikä Garrett GT17.
Ymmärtääkseni 2.3T+Mitsu on kestävyydeltään aivan eri luokkaa kuin T7 2-0t+ Garrett GT17.
Ei T/t -eroa oikein tunne muut kuin saabistit. Saabiin perehtymättömät takoo noita jatkuvasti vääränkokoisena tekstiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin