Tällä kertaa firman alati huonompaan suuntaan luisuvasta sallittujen leasingautomerkkien valikoimasta poimittiin 2020 vuosimallin Ford Kuga PHEV, Vignale-varusetasolla. Toki ennen kesälomia 2020 Forditkin poistettiin valikoimista (tilalle tuli Toyota ja Hyundai), joten enää ei saisi uusia Fordeja edes tilata. Lisävarusteita ruksittiin listalta irrotettava vetokoukku, driver assistance pack, lasikattoluukku ja tummenetut takasivulasit Vignalen vakiovarusteiden päälle.
Alun perin tämän piti saapua 15.6., sitten 20.8.,mutta korona ynnä muu sohellus venytti toimituksen lopulta syyskuun seitsemänteen päivään Herran Vuonna 2020.
Autoa noutaessa myyjä informoi, että by the way, tähän on tehty jo yksi takaisinkutsu, mutta uusin takaisinkutsukampanja pitää vielä tehdä. Tarkemmat datat käski selvittää FordPass applikaatiosta, mutta siis käytännössä patterille on latauskielto ja autolla pitää ajaa EV-Auto tilassa, kunnes toinenkin korjaus on suoritettu.
Perehdyin vähän noihin kamppiksiin. Tällä hetkellä FordPassin mukaan tuolle mun autolle on takaisinkutsuja voimassa koodeilla 20S34 ja 20S44. Käytännössä toi 20S44 on se käsky/ohjeistus käyttäjille olla lataamatta ja ajaa EV-Auto moodissa, ja 20S34 on auton alaosassa oleva jonkun lataussysteemin / sisäisen laturin plugin tsekkaus/fiksaus. Lisäksi tulipaloriskiä on fiksattu jo ylikuumenevan akun tuuletuskaasujen paremmalla "reitityksellä", kampanjakoodi 20S38, joka tuohon lienee siis jo tehty, kun ei listalta löydy.
Tässä jotain linkkiä/keskustelua aiheista (käyttäkää google-translatea jos ei artikkelin alkuperäinen kieli taivu).
20S44: https://www.motor-talk.de/forum/neuer-r ... 25180.html
20S38: https://car-recalls.eu/recall/ford-kuga ... tery-fire/
20S34: https://car-recalls.eu/ford-kuga-phev-h ... heat-fire/
Eli ihan vahva startti Fordin "syömähampaalta"


No niin, sitten itse autoon. Luovutushetkellä mittarissa oli yli 24km, eli lähes loppuun ajettu annettiin muka uutena autona


Perille kuitenkin päästiin:
https://photos.app.goo.gl/GdrowbXwmStetj2y5
Toki pessimis...eiku siis realistina piti olla varakulkuväline mukana, jota ehdinkin vajaan pari tunteroista eilen iltasella ulkoiluttaa Pohojammaan vuoristossa: https://photos.app.goo.gl/bhzGGtjutP545Tzd8
Niin ja se kulutus? Tuo "möhköfantti" vei minun ihan normaalilla ajotyylillä (=paljon ohituksia rekoista yms. nutaajista, motarilla cruisessa 130-135km/h jne) matkalla Paippisista Kurikkaan tämän verran:
https://photos.app.goo.gl/fCG3sN7EqhCYsQWBA
Kotiin päin ajellessa kävin tankilla. Ajotietokone tiesi kulutukseksi siinä kohtaa 6,8 ja kilsoista ynnäilin 6,76l/100km, joten on aika paikkansapitävää dataa ainakin tuon yhden tankillisen perusteella.
Hiljainenhan tuo on Skeidaan verrattuna ja nahkaverhoilu on aina nahkaverhoilu. Ajettavuudesta ei pahaa sanottavaa.
Varusteleluissa tuossa on jonkun kehitysasteen autonominen ajo kameroihin perustuen. Eli ohjailee kaistaviivojen välissä ja jarruttelee sekä kiihdyttelee muun liikenteen mukaan. Tästä älykkäästä cruisesta tuli kyllä tällä reissulla heittämällä ihan "must have" varuste niiden kaikkien muiden must-havien rinnalle

https://photos.app.goo.gl/AYfTNvhrGofwWtpDA
Aivan mahtavaa, sen ku pitää kättä ratilla, niin ratti liikuttaa kättäsi! Mikä järki siinä on alkaa omia vähäisiä käsivoimia käyttämään niinkin turhaan hommaan kuin ratin kääntely?

Sitäpaitsi eihän tuo elektroniikka nyt ihan täysin erehtymätön ole. Siinä sitä pääsee elämän päähän potkima keski-ikäinen läski kohentamaan itsetuntoaan, kun voi tuntea itsensä viisaammaksi ja osaavammaksi kuin elektroniikka: "Tuonkin tilanteen olisin ajanut paremmin kuin tyhmä robotti, olenhan ÄIJJJJÄ!!"

Tehua tuossa on olevinaan 225hv, mutta ei toi mikään liikennevalotykki ole. Liikkeelle lähtee aina patterilla ensimmäiset metrit, sitten kone heräilee mukaan. Ohitukset sujuu ihan raikkaasti, ripeämmin ainakin kuin Skeidalla. Eikä käy kyllä mm. TM:n koeajoraporttia haukkuminen virheellisen tiedon levittämisestä koskien tuota voimalinjaa. On kyllä sulavatoiminen ku mikä, eikä koneen äänet nouse edes lappu lattiassa häiritseviksi.
Siinäpä niitä ensihavaintoja. Huomenna sitten soittokierrosta Ford-pajoille, että mihinkäs pääsis takaisinkutsukampanjan hoitaamaan, niin saisi alkaa tuotaa akkuakin latailemaan...Autohan toki siis edelleen pääsääntöisesti rouvan työmatka-ajoon, mutta pitihän se itse ottaa kärkeen tommonen ~700km taival pariin päivään, että tulee laitos tutuksi. Tästä sit jatketaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Kyselkää tyhmiä Kugasta jos siltä tuntuu, niin vastailen niihin kysymyksiin sitten vielä tyhmemmin.