Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei mitään uutta latauskieltorintamalta, mutta jotain uutta tuli kokeiltua viikonloppuna Kugalla. Tuotahan ei pysty nyt siis myöskään esilämmittämään, koska se esilämmitys toimii vain narun jatkeena ollessa. Etäkäynnistys sentään toimii, ja onpa aika fiksukin vielä olevinaan ainakin yhden kerran kokeilulla. Eli kännykältä pystyy pistämään auton käyntiin ja pysyy käynnissä max 5min. Lauantaina oli yöpakkasen jäljiltä Foordsonin ikkunat huurussa, joten eiku etästarttinappulasta vehkeet käyntiin. Atkinsonni jyrähti pörisemään ja autoon mennessä oli se yllätykseksi osannut laittaa tuulilasin-, takalasin- ja kuskin puolen penkinlämmittimen päälle. Eli ikkunat oli sulana ja (nahka)penkkikään ei sentään ihan kohmeessa ollut, kun kömpi autoon sisälle. Ihan kiva.

Tuli liittyttyä myös suomenkieliseen töpselikuga lärvikirjaryhmään. Siellä ei tietysti ihan hirveän montaa kymmentä jäsentä ole, mutta ihan kiva "vertaistukiryhmä" sekin :) Jotkut yksityiset, eli ei leasing-asiakkaat, Kugan omistajat siellä jo pistäneet kaupanpurkuvaatimuksia myyjäliikkeille ja KKV:n (Kilpailu- ja kuluttajavirasto, jos sitä kysyit) kantaa asiaan odottelee myös muutama. Varsin ymmärrettävää, kun eihän tuo vastaa tässä kunnossa yhtään sitä, mitä on markkinoitu. Yksityisille on Suomen lasipalatsit tarjonneet 500€ rahahyvitystä + kolme ensimmäistä huoltoa/tarkistusta ilmaiseksi. Yritysasiakkaille tuo 750€ polttoainekortti ilman huoltokompensaatioita on ollut yleinen käytäntö.

Paippisissa jatketaan Kugailua ihan rauhallisilla mielillä ja odotellaan, että Fordin kapeat ja ketterät prosessit pullauttavat Lopullisen Ratkaisun ilmoille :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mikäköhän noita autovalmistajien lämmityssuunnittelijoita vaivaa, kun pitää suunnitella tuollaisia ihme rajoituksia laitteisiin? Siis että esilämmitys toimii vain piuhan päässä, vaikka autossa olisi akku täynnä ja siis sähköä luokkaa parin tunnin täydelle tohotukselle? Mitsussa onneksi toimii esilämmitys myös ilman latauspiuhaa, eli sillä voi kaikessa rauhassa käyttää akun tyhjäksi jos haluaa lämmintä kabiiniin eikä ajella sähköllä. Ja toki sitä voi lämmittää vaikka täydet (max. aika on rajoitetty) puoli tuntia, jolloin 4,5 kW vastuksella sisällä on jo ihan kivan lämmin, ja ajaa sen jälkeen vielä luokkaa 20 km sähköllä, vaikkei auto olisi lämmityksen aikana ollut piuhassa.

Mitsussa sen sijaan typeryys kulminoituu siihen, että esilämmityksen voi ajastaa viikonpäiväkohtaisesti, mutta valittavissa on vain kolme kellonaikaa. Siis siten että määritän ensin koneeseen että ajastus 1 on klo 07.00 (aamulähtö), ajastus 2 on klo 11.00 (lounaalle) ja ajastus 3 on klo 16.00 (töistä kotiin). Siinä on sitten vaihtoehdot joista valita koko viikolle; jos nuo kellonajat on viikko-ohjelmassa käytössä vaikka arkipäiviin, niin lauantaille en voi enää säätää ajastusta aamukymmeneksi (krapulakaljalle lähtö), vaan pitää valita joku noista kolmesta tai lähteä krapulakaljalle kylmällä Mitsulla. Taikka muistaa säätää perjantaina kotiin tullessa klo 10.00 johonkin noista kolmesta ajastusslotista ja asettaa lauantaille kyseinen slotti. Ja tietenkin pitää muistaa sitten su illalla säätää se takaisin arkiaikatauluun.

Suurin typeryys tuossa on vielä se, että yhdelle viikonpäivälle voi tallentaa yhden ajastusslotin kerrallaan. Siis eli jos maanantaiaamun ajastus on aamulähdölle, niin jos haluan lounaalle ja/tai kotiin lämmitetyllä autolla, pitää maanantain ajastus käydä muuttamassa kun on päässyt työpaikalle. Kakimoto-San on Mitsulla siis fiksuudessaan päättänyt, että päivässä autoa tarvitsee lämmittää vain kerran, tai räpeltää sitä ihanan sulavasti toimivaa MMCS:n kosketusnäyttöä aina auton parkkiin laittaessa.

Siis tuollaisia ihme jäykkyyksiä koodattu vehkeeseen oikein tarkoituksella. Miksei ole vain annettu valikkoa jossa jokaiselle päivälle voi päättää vapaasti vaikka 5 min tarkkuudella koska lämmitys alkaa, koska loppuu, koska alkaa uusiksi, loppuu uusiksi ja alkaa vielä vaikka kolmannenkin kerran kunnes loppuu. Ja seuraavalle päivälle ihan oma aikataulutuksensa sen mukaan mitä käyttäjä haluaa?

Ihanuus on myös se, että esilämmitys katkeaa sillä sekunnilla kun auton joku luukku tai ovi aukeaa. Ihanaa kun on lähdössä jonnekin matkatavaroiden ja perheen kanssa 20 asteen pakkasessa, että heti kun eka kakara kurkottaa ovenkahvaan, niin lämmitys loppuu. Siitä sitten kannetaan tavaroita ja koiraa ja lapsia autoon ja kun viimein päästään liikkeelle, on autossa pakkasta sisällä. Mutta eipähän kukaan paistu karrelle siellä autossa, mitä Tutsimoto-San varmaan on kauhuissaan pelännyt, kun on turvaominaisuuden järjestelmään koodannut.

Joko hait sen 750 oiron setelin ja kävit tankkaamassa Audin? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 26, 2020 10:32
Joko hait sen 750 oiron setelin ja kävit tankkaamassa Audin? :mrgreen:
Autoliike tilaa kuulemma kortit keskitetysti ja postittavat sitten asiJakkaille. Toimintatehokkuuden tietäen epäilen, että Fordin Endlösung patteri-gateen saapuu ennen polttoainekorttia :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tai sitten kortin voimassaolo päättyy sillä välin kun posti arpoo sen toimittamisen kanssa :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt pukkaa myös patteri-penareille takaisinkutsuja ->
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... a1e5387df3

Eski
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 26, 2020 10:32
Mikäköhän noita autovalmistajien lämmityssuunnittelijoita vaivaa, kun pitää suunnitella tuollaisia ihme rajoituksia laitteisiin? Siis että esilämmitys toimii vain piuhan päässä, vaikka autossa olisi akku täynnä ja siis sähköä luokkaa parin tunnin täydelle tohotukselle? Mitsussa onneksi toimii esilämmitys myös ilman latauspiuhaa, eli sillä voi kaikessa rauhassa käyttää akun tyhjäksi jos haluaa lämmintä kabiiniin eikä ajella sähköllä.
Näin on, eli sähkönen lämppäri toimii vain narun jatkeena ollessa. Sinänsä tässä kohtaahan se on ihan se ja sama, vaikka Foordsoni osaisi sähköllä lämmittämisen ilman piuhan päässä olemista, kun akku on jok.tap. tyhjä latauskieltofarssin ansiosta :facepalm_man: :lol:

Etäkäynnistyksen jälkeistä päälläoloajan pituutta voi näköjään myös säätää 5, 10 tai 15 min pituiseksi (miksi taas typerä 5min steppi, miksei minuutin stepeillä? ). Eli voihan tuon antaa louskuttaa pihassa sit tyhjäkäyntiä, kun ei kerran patteria saa ladata ja lämmittää ympäristöystävällisesti sähköllä, joka on varmaan jotain Puolan kivihiilivoimaloissa tuotettua päästökauppasähköä täällä Paippisissa :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kurkkasinpa silkkaa uteliaisuuttani Traficomin Recall-listoja ja hämmästyksekseni tämä 20S44 on listattu alkaneeksi 9.9.2019 ! Veikkaanpa, että kyseessä on panovihrepaholainen ja siinä pitäisi lukea 9.9.2020 mutta siitä huolimatta tuo tiedotuksen nopeus on "ihailtavaa". Kampanjaa hoitavaa yritystäkään ei vielä ole mainittu...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Koskakohan alkaa laajat sähköpyörien takaisinkutsukampanjat? Vai tuleeko vaan latauskielto ja etuseteliä Alepa-pyörien (tms. kaupunkifillareiden) käyttöön korjausta odotellessa? :D
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201e ... f7958794f0

Noita sähköavusteisia fillareita alkaa olemaan nykyään jokaisessa niemessä ja notkelmassa useampia, lienee vaan ajan kysymys kun alkaa tulemaan kerrostalojen pyöräkellareihin, julkisiin sisätiloihin yms. säilytyskieltoja jos ja kun noita alkaa roihahtelemaan useamminkin. Joistain sähköavusteisista pyöristä sentään saa akun tempaistua mukaansa, mutta yhä useammin ovat integroiduilla akkupaketeilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Tuntuisi, että myös integroiduista pitäisi se akku lähteä irti. Ei kai muuten mitään potkulautaa isompaa pysty sisällä lataamaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No kappas joo, lähteehän ne integroidutkin aika kätevästi irti, kun vähän perehtyi aiheeseen... :facepalm_man:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähköpyörän ja tulipalon kanssa on jouduttu vastuuasioita pohtimaan vähän isommallakin kaavalla joitain vuosia sitten:

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/1352915

Kyseessä oli tuolloin toki lyijyakullinen fillari, jonka todellisesta osallisuudesta tulipalon syttymiseen oli jonkinlaisia epäilyksiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

No ny Volvo pelastaa aikaisemman omistajansa päästösakoilta.
Meinasi tulla törkeän kallis paukku näistä Kugan akkusekoiluista vaan eipä taida halvaksi tulla tälläkään ratkaisulla.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Silmiin osui uuden Ford Explorer PHEVin mainos. Milläköhän luottamuksella sellaisen uskaltaisi laittaa? Todennäköisesti paljon samaa teknologiaa sisässä kuin Kugassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tässä tänään UK:ssa jaettua infoa.
https://photos.app.goo.gl/dY4mzmr9qG8ZV2hx8

Ei varmaan kannata odotella hengitystä pidätellen Suomen maahantuojan kirjettä aiheesta :roll:

Eli epäpuhtauksia valmistuksessa, akut uusiksi ja ekat patterinvaihtotalkoot alkaa joskus vuodenvaihteessa.

Tänään vaihtui myös talvirenkaat, sama wanha Vianor ku aina ennenkin. Alle lipsahti näköjään Michelin X-ice North 4 gumekset, eli pääsee itse toteamaan, onko kehitystä tapahtunut nastojen pysymisen suhteen edellisversioon verrattuna.
Mittarilukema 5506km, eli tuon verran rullattiin ensiasennus kesäkumeilla. Eivät ihme kyllä ainakaan vielä olleet ihan kankailla :mrgreen:

Jaa niin, se rengasvahti. Nyt pääsi renkaanvaihdon jälkeen n.20km, kun tuli ilmoitus "rengaspainevalvonnan häiriö". Noh, kotona resetoin rengaspaineet, ehkä tuo siitä tokeni, seuraillaan. Hauskana yksityiskohtana rouva pirautti n.minuutin kuluttua rengaspaineongelmapimpelipomin jälkeen. Kysyi, että menikö kumi puhki. 8O Eli joko Frau Sorvali on meedio, tai sitten hänenkin FordPass app kilahti ja jakoi puhelimeen tuon vikailmoituksen. Tämä on sitä nykyaikaa, poijjaat ja tyttäret! Enää ei tartte puhelimesa alkaa kuuntelemaan kuvauksia "täs palaa tämmöne helikopterin näkönen valo, voinx mä jatkaa ajoa" tien viereen Saabinrähjänsä parkkeranneen rouvan toimesta. :mrgreen: Sen kun vilkasee äpistä mikä meininki ja jakaa vinkit jatkotoimenpiteitä varten 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

No toi on kyllä kehitystä, että vaimo voi antaa sulle etänä tukea mysteeristen vikojen kanssa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin