Tässä vähän hintoja poimittuna Tekniikan Maailmasta.
TM14/1977, Wihurin VAG-mainos:
VW1300 täydellinen ilmajäähykone Kuplaan 3440,- (vuoden 2019 rahassa 2250 €)
VW ilmajäähykoneen runko VW-pakuun: 2495,-
75 hv Passatti tai Audi 80 täydellinen kone: 3765,-
Golf 50 hv moottorirunko: 1755,-
Moottorirungosta puuttuu täydelliseen moottoriin verrattuna kytkin, sähkölaitteet, kaasari, pakosarja yms. Nämä oli orggisosista kunnostettuja koneita ja niihin sai takuun 6kk/10 tkm. Tähän tietty asennukset päälle ja mahdollinen hyvitys vanhasta koneesta.
TM17/1978 Postilaatikkopalstalla joku avautuu, miten hänen Kuplaansa laitettiin vaihtomoottori (vanha kesti 132 tkm) jonka piti asennettuna maksaa 1650,-. No lopulta kone ja asennus maksoikin 2470,- (nykyrahassa 1500 €) ja kone oli susi. Tästä kuitenkin vähän osviittaa hintatasosta asennuksineen. Tosin Kupla on vähän erikoistapaus moottoreiden joukossa. Tuon yllä olevan tehdaskorjatun hinta oli siis kuitenkin reippaasti enemmän kuin asennetun nyrkkipajan kunnostaman koneen hinta asennettuna.
TM7/1983:ssa vertailtiin ihan lehden toimituksen toimesta eri pajojen kunnostamia Datsun 100A:n vaihtomoottoreita, hintahaitari runkokoneelle oli 2580-2900,-. Jutussa mainitaan että lisäksi kustannuksia tulee 1000-2000,- apulaitteista, pakosarjasta yms. sekä asennuksesta. Eli ehkäpä neljän tonnin keikka ollut tuolloint teettää sata-apinan koneenvaihto. Jutun mukaan näissä koneissa oli jonkunkin verran laatuongelmia, eli ylisuuria välyksiä, haljennut öljypohja, vuotava venttiili jne, eli ei nämä mitään ihan tehdastekoisen veroisia olleet.
TM7/1984 oli vähän samanlainen vertailu, tässä vertailtiin tosin Japanista uitettuja käytettyjä moottoreita, eli siis koneita jotka kaipaavat vielä avaamisen ja kunnostuksen. Sen ajan autojen ja koneiden kestävyydestä jonkinlaisen kuvan saa jutun ensimmäisistä kappaleista, jotka kuuluvat näin:
Hintoja (ilman autoon asentamisen kustannuksia, "kunnostuksen jälkeen" sisältää vain osat, ei työtä):Autojen käyttöikä on pitenemään päin. Alun perin maahantuojien hyväntahtoisuuteen perustunut ruosteenestokäsittely on alkanut kantaa hedelmää. Nykyään autojen korit kestävät olosuhteitamme hyvin ja ruosteenestokäsittely on tullut pakolliseksi uusiin autoihin. Liikenteessä kahdeksanvuotiaatkaan autot eivät ole harvinaisuuksia (8O) , vaikka vuosittain myydään yli 100 000 uutta henkilöautoa.
Suomalaiset ajavat autoillaan noin 20 000 km vuodessa. Käyttöiän kasvaessa yhä useamman auton kohdalle tulee moottorin kunnostus tai vaihto ajankohtaiseksi noin 150 000 km ajon jälkeen."
Datsun A-12:
käytetty kone: 1650,-
kunnostuksen jälkeen: 2667,20
Vastaavan vaihtomoottorin hinta 2980,-
Toyota 2-T:
käytetty kone: 1850,-
kunnostuksen jälkeen: 2952,-
Vastaavan vaihtomoottorin hinta: 3370-3780,-
Toyota 4-K:
käytetty kone: 1850,-
kunnostuksen jälkeen: 2949,50
Vastaavan vaihtomoottorin hinta: 3390-3940,-
Eli taas vähintään nelisen tonnia kaikki teetettynä. Rahanarvonkertoimella laskettuna vastaa vuoden 2019 rahassa tämäkin n. 1500 euroa.
Samassa lehdessä oli myös käytettyjen autojen hintataulukko. Jos nyt ajatellaan että vaihtoehtona on tuollaiseen 7-8 -vuotiaaseen laittaa 4000 mk moottorinvaihtoon tai miettiä vaihtamista hieman uudempaan, niin otetaan sieltä taulukon vanhimmasta päästä verrokkeja:
1978 Datsun Cherry: 11-13 tmk (2019: ~4600 €), (uusi 48 tmk: 17 t€)
1978 Saab 99: 21500-23500 mk (2019: ~8000 €), (uusi 78 tmk: 28 t€)
1978 Corolla: 15-17 tmk (2019: ~6100 €), (uusi 55 tmk: 20 t€)
1978 Wartburg: 2500-3500 mk (2019: ~1100 €), (uusi 25 tmk: 9 t€)
1978 Lada 1200/1300: 6500-7500 mk (2019: ~2700 €), (uusi 28 tmk: 10 t€)
Jos nyt vertaa noita rahanarvokertoimen antamia lukemia käytettyjen autojen hinnoille ja vertaa niitä nyt kuusivuotiaisiin vastaaviin autoihin (esim. Micra, Corolla, Dacia), niin huomataan että käytetyt autot on nykyisin tuplahintaisia noihin euromääriin verrattuna. Uudet sen sijaan ei, eli Micran hinnat lähtee 17 t€:sta ja Corollan 23 t€:sta. Noi kamalimmat itäautot on kadonneet markkinoilta, halvin Dacia lähtee reilusta 13 t€:sta mutta ei taida olla ihan vertailukelpoinen kanttiladaan tai tahtariwarreen kuitenkaan. Jos nyt yleensäkään voi verrata autoja tän päivän ja 40 vuoden takaisen välillä. Totuus on kuitenkin että näillä suomalaiset ovat ajaneet ja niitä ostaneet.
Vertailuna vielä moottoriremontin hinnoista: tein viime keväänä 1200 Kuplaan koneremontin, itse purkeaen ja kooten. Rahaa meni koneistamolle ja osiin n. 2500 euroa, mukana tosin hieman vaihteiston ja vetoakselistonkin osia.
Rahanarvonkerroin ei anna kuitenkaan oikeaa kuvaa ostovoimasta, kerroin kun seuraa hintoja eikä tulotason kehitystä. Todellisuudessa uudet autot oli vuonna 1984 kansalaisille paljon kalliimpia kuin nykyisin, ehkä nuo käytettyjen hinnat on sitten ostovoimaan suhteutettuna samaa tasoa kuin nykyisin. Eli jos vaihtokone tai koneremontti on maksanut vuonna 1984 nykyrahassa 1500 €, on se ostovoimakorjattuna saattanut maksaa todelisuudessa 2500-3000 euroa. Tuolla rahalla saa nykyisinkin varmaan jo jonkinlaisen vaihtokoneen tai ainakin siis kuplavolkkarin koneremontin kustannukset katettua, tosin itse kooten.
Joka tapauksessa vuonna 1984 on 4000 mk:n koneremontin hinnalla saanut hieman tuoreemman Warren; japsipelin hinta on ollut sitten jo 3-4-kertainen koneremonttiin nähden. Mutta niin se taitaa tänäpäivänäkin olla, eli sen kuusivuotiaan Corollan saa 10 t€:lla ja koneremontti maksaisi tästä siis neljänneksen tai kolmanneksen. Vaikea näitä on siis oikeasti verrata joka kantilta että onko kalliimpaa vai halvempaa. Mutta näyttää siltä että ei ne vaihtokoneet ihan halpoja ollut tuolloinkaan suhteessa ostovoimaan tai autojen hintoihin.
Olipa virkistävää aloittaa lauantaiaamu kaivelemalla hintatilastoja ja rahanarvokertoimia. Tästä voisi viikonloppua jatkaa vaikka korkokäyrää analysoimalla tai tarkistamalla onko Mitsun jokainen sentti oikein kirjanpidossa
Tai sitten tähän teemaan paremmin sopien voisi aloittaa tuon Hondan koneen purkamisen