Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tää menee off-topiciksi Kugaan nähden, mutta kun Teemu pohti niin katsotaan miltä näyttää.
tetammi kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 05:59
Mitäs ne vaihtomoottorit makso sillo 70-luvulla?

Suhteessa taisivat olla halvempii mitä nykyrempat...
Tässä vähän hintoja poimittuna Tekniikan Maailmasta.

TM14/1977, Wihurin VAG-mainos:
VW1300 täydellinen ilmajäähykone Kuplaan 3440,- (vuoden 2019 rahassa 2250 €)
VW ilmajäähykoneen runko VW-pakuun: 2495,-
75 hv Passatti tai Audi 80 täydellinen kone: 3765,-
Golf 50 hv moottorirunko: 1755,-

Moottorirungosta puuttuu täydelliseen moottoriin verrattuna kytkin, sähkölaitteet, kaasari, pakosarja yms. Nämä oli orggisosista kunnostettuja koneita ja niihin sai takuun 6kk/10 tkm. Tähän tietty asennukset päälle ja mahdollinen hyvitys vanhasta koneesta.

TM17/1978 Postilaatikkopalstalla joku avautuu, miten hänen Kuplaansa laitettiin vaihtomoottori (vanha kesti 132 tkm) jonka piti asennettuna maksaa 1650,-. No lopulta kone ja asennus maksoikin 2470,- (nykyrahassa 1500 €) ja kone oli susi. Tästä kuitenkin vähän osviittaa hintatasosta asennuksineen. Tosin Kupla on vähän erikoistapaus moottoreiden joukossa. Tuon yllä olevan tehdaskorjatun hinta oli siis kuitenkin reippaasti enemmän kuin asennetun nyrkkipajan kunnostaman koneen hinta asennettuna.

TM7/1983:ssa vertailtiin ihan lehden toimituksen toimesta eri pajojen kunnostamia Datsun 100A:n vaihtomoottoreita, hintahaitari runkokoneelle oli 2580-2900,-. Jutussa mainitaan että lisäksi kustannuksia tulee 1000-2000,- apulaitteista, pakosarjasta yms. sekä asennuksesta. Eli ehkäpä neljän tonnin keikka ollut tuolloint teettää sata-apinan koneenvaihto. Jutun mukaan näissä koneissa oli jonkunkin verran laatuongelmia, eli ylisuuria välyksiä, haljennut öljypohja, vuotava venttiili jne, eli ei nämä mitään ihan tehdastekoisen veroisia olleet.

TM7/1984 oli vähän samanlainen vertailu, tässä vertailtiin tosin Japanista uitettuja käytettyjä moottoreita, eli siis koneita jotka kaipaavat vielä avaamisen ja kunnostuksen. Sen ajan autojen ja koneiden kestävyydestä jonkinlaisen kuvan saa jutun ensimmäisistä kappaleista, jotka kuuluvat näin:
Autojen käyttöikä on pitenemään päin. Alun perin maahantuojien hyväntahtoisuuteen perustunut ruosteenestokäsittely on alkanut kantaa hedelmää. Nykyään autojen korit kestävät olosuhteitamme hyvin ja ruosteenestokäsittely on tullut pakolliseksi uusiin autoihin. Liikenteessä kahdeksanvuotiaatkaan autot eivät ole harvinaisuuksia (8O) , vaikka vuosittain myydään yli 100 000 uutta henkilöautoa.

Suomalaiset ajavat autoillaan noin 20 000 km vuodessa. Käyttöiän kasvaessa yhä useamman auton kohdalle tulee moottorin kunnostus tai vaihto ajankohtaiseksi noin 150 000 km ajon jälkeen."
Hintoja (ilman autoon asentamisen kustannuksia, "kunnostuksen jälkeen" sisältää vain osat, ei työtä):
Datsun A-12:
käytetty kone: 1650,-
kunnostuksen jälkeen: 2667,20
Vastaavan vaihtomoottorin hinta 2980,-

Toyota 2-T:
käytetty kone: 1850,-
kunnostuksen jälkeen: 2952,-
Vastaavan vaihtomoottorin hinta: 3370-3780,-

Toyota 4-K:
käytetty kone: 1850,-
kunnostuksen jälkeen: 2949,50
Vastaavan vaihtomoottorin hinta: 3390-3940,-

Eli taas vähintään nelisen tonnia kaikki teetettynä. Rahanarvonkertoimella laskettuna vastaa vuoden 2019 rahassa tämäkin n. 1500 euroa.

Samassa lehdessä oli myös käytettyjen autojen hintataulukko. Jos nyt ajatellaan että vaihtoehtona on tuollaiseen 7-8 -vuotiaaseen laittaa 4000 mk moottorinvaihtoon tai miettiä vaihtamista hieman uudempaan, niin otetaan sieltä taulukon vanhimmasta päästä verrokkeja:

1978 Datsun Cherry: 11-13 tmk (2019: ~4600 €), (uusi 48 tmk: 17 t€)
1978 Saab 99: 21500-23500 mk (2019: ~8000 €), (uusi 78 tmk: 28 t€)
1978 Corolla: 15-17 tmk (2019: ~6100 €), (uusi 55 tmk: 20 t€)
1978 Wartburg: 2500-3500 mk (2019: ~1100 €), (uusi 25 tmk: 9 t€)
1978 Lada 1200/1300: 6500-7500 mk (2019: ~2700 €), (uusi 28 tmk: 10 t€)

Jos nyt vertaa noita rahanarvokertoimen antamia lukemia käytettyjen autojen hinnoille ja vertaa niitä nyt kuusivuotiaisiin vastaaviin autoihin (esim. Micra, Corolla, Dacia), niin huomataan että käytetyt autot on nykyisin tuplahintaisia noihin euromääriin verrattuna. Uudet sen sijaan ei, eli Micran hinnat lähtee 17 t€:sta ja Corollan 23 t€:sta. Noi kamalimmat itäautot on kadonneet markkinoilta, halvin Dacia lähtee reilusta 13 t€:sta mutta ei taida olla ihan vertailukelpoinen kanttiladaan tai tahtariwarreen kuitenkaan. Jos nyt yleensäkään voi verrata autoja tän päivän ja 40 vuoden takaisen välillä. Totuus on kuitenkin että näillä suomalaiset ovat ajaneet ja niitä ostaneet.

Vertailuna vielä moottoriremontin hinnoista: tein viime keväänä 1200 Kuplaan koneremontin, itse purkeaen ja kooten. Rahaa meni koneistamolle ja osiin n. 2500 euroa, mukana tosin hieman vaihteiston ja vetoakselistonkin osia.

Rahanarvonkerroin ei anna kuitenkaan oikeaa kuvaa ostovoimasta, kerroin kun seuraa hintoja eikä tulotason kehitystä. Todellisuudessa uudet autot oli vuonna 1984 kansalaisille paljon kalliimpia kuin nykyisin, ehkä nuo käytettyjen hinnat on sitten ostovoimaan suhteutettuna samaa tasoa kuin nykyisin. Eli jos vaihtokone tai koneremontti on maksanut vuonna 1984 nykyrahassa 1500 €, on se ostovoimakorjattuna saattanut maksaa todelisuudessa 2500-3000 euroa. Tuolla rahalla saa nykyisinkin varmaan jo jonkinlaisen vaihtokoneen tai ainakin siis kuplavolkkarin koneremontin kustannukset katettua, tosin itse kooten.

Joka tapauksessa vuonna 1984 on 4000 mk:n koneremontin hinnalla saanut hieman tuoreemman Warren; japsipelin hinta on ollut sitten jo 3-4-kertainen koneremonttiin nähden. Mutta niin se taitaa tänäpäivänäkin olla, eli sen kuusivuotiaan Corollan saa 10 t€:lla ja koneremontti maksaisi tästä siis neljänneksen tai kolmanneksen. Vaikea näitä on siis oikeasti verrata joka kantilta että onko kalliimpaa vai halvempaa. Mutta näyttää siltä että ei ne vaihtokoneet ihan halpoja ollut tuolloinkaan suhteessa ostovoimaan tai autojen hintoihin.

Olipa virkistävää aloittaa lauantaiaamu kaivelemalla hintatilastoja ja rahanarvokertoimia. Tästä voisi viikonloppua jatkaa vaikka korkokäyrää analysoimalla tai tarkistamalla onko Mitsun jokainen sentti oikein kirjanpidossa :mrgreen:

Tai sitten tähän teemaan paremmin sopien voisi aloittaa tuon Hondan koneen purkamisen :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^tästä jälleen kerran tulee mieleen tuttu turhautuminen; miksi piti syntyä niin myöhään ettei uusien ja käytettyjen autojen tilastoissa enää noteerata polkuhintaisia Wartburgeja :mrgreen: menisi Sitikka ja Saabi melkoista kyytiä vaihtoon jos noin hyviä vaihtoehtoja olisi :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

Sitten kun sattuu vielä ns. normaali talvi ja parikymmentä pakkasta, niin esilämmityksen puutteen aiheuttama ketutus on kova. Taitaa V.J.S saada sen jälkeen autosta muutakin palautetta kuin mitä on nyt tullut vääränlaisista kassikoukuista.
V.J.S kirjoitti:
Ti Syys 29, 2020 08:55
Viikonloppuna tuli pääkäyttäjältä rehellistä palautetta Kugasta.
1. Takakontti on ihan pas...huono, koska siinä ei ole semmosia koukkuja, joihin saa ostoskassit yms. ripustettua (Skeidassa oli)
2. Hanskalokero on pas...huono, koska siinä ei ole jäähdytystoimintoa (Skeidassa oli)
3. Ovitasku/lokerot on pas...huonoja, koska ne on pienet (Skeidassa oli isommat)
4 . Apparin meikkipeilissä on sentään valo (Skeidassa ei ollut).
5. Auto on ihan paska kun pitää lähteä kylmällä autolla tjsp.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^ Voihan tuon etäkäynnistää luurista vaikka 10min ennen lähtöä, niin ei tartte kylmään autoon mennä. Ja ainahan voi virkkailla myös pelkän sisätilalämppärin jalkatilaan puhaltelemaan, jos ei halua polttaa dinosauruksia tyhjäkäynnillä pihassa auton lämmittämiseksi.

Nuo korjaukset tulevat etenemään niin, että ensiksi fiksataan asiakkailla ajossa olevat autot. Eli ollaan kuitenkin siinä ensimmäisessä patterien uusimisaallossa. Tuskin maltan odottaa, että tuleeko tosiaan takaisinkutsuviestiä Fordilta itseltään, vai vieläkö pitää lypsää infoa autoliikkeen kautta...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Maahantuoja ja myyjä luottavat siihen että lehdistö kaivaa olennaiset tiedot jostain ja julkaisee ne kuluttajille. :wink:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

On kyllä nyt heittänyt auton idea häränpyllyä, kun ajelujen lisäksi pitää esilämmityskin hoitaa bensaa polttamalla :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:
Ti Marras 03, 2020 16:28
Tuskin maltan odottaa, että tuleeko tosiaan takaisinkutsuviestiä Fordilta itseltään, vai vieläkö pitää lypsää infoa autoliikkeen kautta...
Ei tarvinnut lypsää eikä tullut tieto suoraan Fordiltakaan :D Eli infot tulivat ihan pyytömättä myyjältä sähköpostiin, jossa oli liitteenä Ford Suomen kirjelmä aiheesta ohjeistuksineen. Ei siis mitään uutta, mutta kuitenkin viestintää! Upeaa. Eli pitää jatkaa sähköajomoodissa EV-Auto ja ajotiloista Normal mode ainoastaan sallittu, esim. Sport ja Sand/Snow ajotiloja ei saa käyttää, koska nekin pidempää matkaa ajaessa lataa akkua ajossa. Korjausajankohta edelleen tammi-maaliskuu 2021. Virallinen takaisinkutsukirje tulee kuulemma kotiin.
Niin, ja fixinä uusi akkupaketti, polttoainetankin lämpöeristyksen parantaminen sekä akun kaasujen purkuputkisto paremmin eristettynä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nonniin, tulihan se sieltä. Ainakin luulis tulevan kerralla kuntoon noilla toimenpiteillä :mrgreen:

Samsungilla on toki kokemusta noista räjähtelevistä akuista mm. Puhelimissa :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

V.J.S kirjoitti:
Ke Marras 04, 2020 11:53
Korjausajankohta edelleen tammi-maaliskuu 2021.
Ja normaali-ihmisen tuurilla juuri se viikko kun pitäisi pitää talvilomaa......
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

On kyllä harmillinen keissi. Ainakaan viesteistä ei välity mikään armoton vitutus, itselläni ei hermo kestäisi tuollaista varmaan yhtään.

Fiilikset olis ku Nokialaisella muorilla 2007:

”Voi helvetti, että saa maksaa kalliista vetestä viimesen päälle ja paskaa tulee raanasta”
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Asiassa voi auttaa letkeän asennoitumisen lisäksi se, että kyseessä on työsuhdeauto täysedulla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^Juuri noin. Ei jaksa paljoa puristella. Autoilu maksaa mulle ihan yhtä paljon, stressasin tai en. Tokihan se on vähän harmi, että tuota ei voi nyt käyttää siten kuten kuuluisi, mutta onhan tässä 3v ja vähän reilu 10kk aikaa vielä, joten varmasti ehtii latailuakin harjoittamaan ihan kyllästymiseen asti.
Ihan hauska tässä on ns. nollariskillä (jälleenmyyntiarvot yms. seikat ei hetkauta pätkääkään kulurakennetta) seurailla "paraatipaikalta", kuinka monikansallinen jättiyritys koittaa rypistää homman edes jonkinlaiseen maaliin myös täällä Härmän perämetsissä. Ja mitä tärkeintä, ainakin toistaiseksi auto toimii pisteen A ja B välillä liikkumiseen oikein hyvin, tankillisella pääsee n. 600km, joka nyt ei ole kuin vähän reilu 100km vähemmän per tankki kuin diisseliskeidalla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Joo kyllä se varmasti eritavalla korpeaa jos olisi 40-50k€ raskaalla työllä ansaittua pääomaa investoinut tuollaiseen. Autoedulla euromääräinen vahinko jää kuitenkin työnantajalle ja senhän tuo luvattu polttoainelahjakortti kuittaa. En itsekkään ottaisi ressiä jos saisi vaan ajella ja maksaa tasasumman kuukaudessa.
V.J.S kirjoitti:
Ke Marras 04, 2020 19:53
Ihan hauska tässä on ns. nollariskillä (jälleenmyyntiarvot yms. seikat ei hetkauta pätkääkään kulurakennetta) seurailla "paraatipaikalta", kuinka monikansallinen jättiyritys koittaa rypistää homman edes jonkinlaiseen maaliin myös täällä Härmän perämetsissä.
Parastahan tässä on kun voi itse laittaa popparit mikroon ja seurailla miten muilla hommat sujuu investoimatta itse yhtään mitään :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja 3J »

Saako sen polttoainekortin itselle vaikka onkin täysi autoetu? Siinä tapauksessahan se on 750 euroa pelkkää profittia, kun polttoainekulut on 0 joka tapauksessa. Ja kun ei kotona pääse lataamaan omaan (sähkö)laskuun, niin säästyyhän siinäkin. :mrgreen:
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin