Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Haza »

Platinaa tai iridiumia on usein elektrodeissa. Kyllä niissä marmorilla voi helposti olla hintalappu 25-50€/kpl
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Foordsoni kuskattu takas pajalle tänään aamusta. Ihme ja kumma saivat sen heti työn alle, ei toki minua palvelleen herrasmiehen ansiosta, vaan hänen kollegan, joka auton viime pe otti huoltoon vastaan. Hän vähän rukkaili työlistoja uusiksi, niin pääsin työjonon keulille. Onneksi sentään yksi asiakaspalvelun osaaja on tuonnekin löytynyt. No, siinä ilmaiset mustaherukkateet imailin lasipalatsin kahviautomaattinurkan sohvalla ja naputtelin röitä, niin reilun tunnin päästä oli valmista.

Siispä Foordi käyntiin ja konttorille....eiku ei mennäkään, samat herjat taulussa :facepalm_man: :lol: Takas tiskille ja tämä asiakaspalveluosaaja lähti saman tien hommaamaan mulle sijaisautoa, jotta saavat hutkia rauhassa tuota ainakin huomiseen. Vikakoodeissa oli kuulemma ollut jotain jarrunesteen tason varoituksia, vaikka liemen pinta tosiaan ihan ominkin silmin katsottuna maksmissa.

Lainaan meinasin ensin saada Skeida Kamiqin, mutta se olikin kuulemma just mennyt. Nyt saakin piiskata oikeen kunnon rallitykillä, nimittäin 1,5litranen manuaalivaihteinen Yaris. Ensipuraisu oli kyllä ihan jees, mikäs tommosella olis ajellessa. Tämä ei tainnut olla edes mikään hybridikötöstys, vaan ihan rehellinen bensakrematorio.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jos se on edellistä mallia, niin siinä on sentään 112 ISOA pollea pellin alla. Ole varovainen.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

IC1970 kirjoitti:
Ma Syys 05, 2022 20:41
^Jos se on edellistä mallia, niin siinä on sentään 112 ISOA pollea pellin alla. Ole varovainen.
2021 vuosimallia näyttäisi olevan. Onko tossa nyt sit joku 125 heppaa tms, mutta ihan iloisesti tuommoinen pikkukippo niillä liikkuu. On kyllä ihan oiva peli ajettavaksi. Samurai-mestareiden koodaamat ATK-tsydeemit nyt vaati hetken aikaa ihmettelyä, että miten minkäkin pitäisi toimia ja rattinappiviidakon toiminnallisuus on ainakin alkuun vähän hankala, kun tuossa on melkoinen määrä niitä nappeja. Äkkiä niihinkin varmaan tottuisi. Toinen "ärsytyksen" aihe on oven avauskahva sisäpuolella. Jemmattu ihmeelliseen poteroon, joka on viimeinen paikka mistä sitä tulee hamunneeksi...Kai tuohonkin saisi lihasmuistin oppimaan riittävän usealla toistolla, mutta toistaiseksi ollut jokainen oven avaus semmosta hapuilua :D

Toyotan keylessille tein myös "stressitestin". Foordissa ei nimittäin keylessillä saa ovia auki tai lukkoon, jos on avain samassa taskussa kuin puhelin. Toyotassa, yllättäen, toimii ongelmitta. Ehkäpä se onkin Toyotan "juju": kaikki vaan tylsästi toimii, eikä tarvitse arpoa, että mitä voodoo-temppuja mikäkin "ominaisuus" vaatii toimiakseen, kuten Fordissa :lol:

Onneksi tuli käytyä tuolla myös moottoritiellä, niin ei jää turhan ruusuinen kuva ajettavuudesta. Siinä missä Ford menee motarivauhdeissa kuin juna, niin tuo vähän hakee milloin minnekin kun on vauhtia se 120-130km/h mittarinopeutta. Maantie- ja taajamanopeuksissa kerrassaan näpsäkkä peli.

Loppukaneetiksi voinen todeta kaikille, jotka kiroavat jatkuvasti perä edellä vastaan tulevia tientukko-Yariksia, niin se EI ole auton tai sen ajattevauuden vika, vaan "ongelman" aiheuttaja löytyy siitä Yarpan ratin ja penkin välistä :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:
Ti Syys 06, 2022 06:58
Toinen "ärsytyksen" aihe on oven avauskahva sisäpuolella. Jemmattu ihmeelliseen poteroon, joka on viimeinen paikka mistä sitä tulee hamunneeksi...Kai tuohonkin saisi lihasmuistin oppimaan riittävän usealla toistolla, mutta toistaiseksi ollut jokainen oven avaus semmosta hapuilua :D
Jos joku onnistuu toteuttamaan tuon penseämmin kuin Saab ainakin (loppupään?) 2-ovisissa ysipareissa, niin pitää jo onnitella. Ja siihen ysiparinkin kahvaan tottuu ja oppii :D

Jos tuo kuva näkyy (upotus Pinterestistä), niin avauskahvahan on tuolla suht. matalalla olevan lepuutuskahvan ja ovitaskun välissä, polven takana niin, että se avataan taaksepäin kääntäen:
Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kuva

Tuossa näkyy tuo Yarpan potero, minne kahva jemmattu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja aero »

Kieltämättä melko huikea tuokin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eilen sai hakea Fordsonin kotia iltapäivällä, olivat tällä erää saaneet kuntoonkin :D Vikakoodit olivat kuulemma viitanneet jarrunesteen määrään, mutta tosiaan pinta liemillä oli maksimissa. Ilmeisesti siellä oli vaan sitä ilmaa kahden ensimmäisen ilmausyrityksen jälkeen, joka sai systeemin kuvittelemaan, että nesteen pinnantaso on liian alhainen. Vissiin sitten kolmannella kierroksella oli jarrujen ilmaus jo onnistunut :roll: Muutamaan otteeseen olivat käyneet testiajollakin ennen kuin uskalsivat soittaa mut autoa hakemaan. Ajoakkukin oli ladattu sen verran, että pääsin sillä himaan (n. 42km) :D

Yaris-koeajo päättyi siis siihen. Reilut 150km sillä ehdin ajelemaan, kulutukseksi laina-ajalle jäi auton näytön mukaan 5,1l/100km (nollasin näytön melkein heti kun laina-auton sain alle) ja ihan positiivinen kuvakin jäi kyseisestä kehonkuljettimesta. Ei kannata moderneja pikkuautoja paljon dissailla, ennen kuin on käynyt kokeilemassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään vaihtui Foordiin alle keliin täysin sopimattomat renkaat, eli seuraavat viikot / kuukaudet luistellaan märällä ja kuivalla asfaltilla vaarallisilla nastarenkailla. No, ehkä se talvi tälläkin erää tulee Paippisiin jossain välissä, siihen asti pitää joutua läheltä piti tilanteisiin Peugeotilla, jossa on sentään keliin sopivat kesärenkaat niin kauan että tulee oikeasti liukasta. Alle lipsahti Foordiin Hakkapeliitta 10 SUV, ja voin julistaa nuo jo nyt paskemmiksi renkaiksi mitä Misukan X-ICE North neloset oli. Nastojen ujellus on jotain ihan muuta mitä misukoilla oli. Oikeastaan misukoilla ei kunnolla edes erottanut nastojen ropinaa, mutta näissä Hakkiksissa ei kyllä jää epäselväksi, että siellä pyörii about 1000kpl piikkejä auton alla...

Muutenhan tuo on toiminut miten kuten ihan OK. Harmi vaan, että edellisessä huollossa tehdyt takaisinkutsuihin liittyneet softapäivitykset huononsivat kylmän ajan patteriajon käytettävyyttä. Nimittäin nyt Foordi heittää polttomosan päälle välittömästi käynnistyksestä jos on kylmää, vaikka olisi sähköajo valittuna. Erittäin berberistä, jos on tarkoitus ajaa vaan lyhyt stintti, sillä konehan käy käyntilämpöön, kun se käynnistyy. Tarkoittaa itselleni esim. himasta röihin päin ajellessa pikku pakkasella semmoista 6-8km ajomatkaa.

Ihan sama vaikka olisi lämmitys/ilmastointi pois päältä tms., niin bensakone pärähtää käyntiin heti kun painaa starttinappulaa, jos on jalka jarrupolkimella. "Korjaukseksi" tuohon korjauksellaan aiheuttamaan huononnukseen merkkihuolto / maahantuoja pystyy opastamaan ainoastaan sen, että ensin pitää laittaa sytytysvirrat päälle, eli painaa start/stop nappia ILMAN että on jalka jarrulla. Sen jälkeen pitää EV-napilla selata ajotilat läpi ja valita uudelleen puhdas sähköajo. Sen jälkeen jalka jarrulle ja uudelleen start/stop napin painallus, niin ei jysähdä polttomoottori käyntiin turhan tähden. Pikkuisen hanurista, kun aiemmin ennen tuota takaisinkutsukampanjan softapäivitystä on pystynyt lähtemään sähköllä liikenteeseen ilman mitään kikkailuja ainakin -10 asteen pakkasille asti.

Eikä tuossa vielä kaikki aikaansaadut huononnukset. Nimittäin nyt myös etäkäynnistys lyö kylmällä bensakoneen päälle, vaikka olisi auto piuhan nokassa ja se sähköajomoodi valittuna. Ei siis välttämättä aina onnistu etäkäynnistyksellä auton lämmitys pelkällä sähköllä.

Eli vahva osaaminen softapuolella jatkuu, well done Fordin koodarit :facepalm_man: :lol:

Rengasstatistiikkaa:
Ensiasennus kesärenkaat, Continental: ajettu 21789km ja vaihtoon.
Ensiasennus talvirenkaat, Michelin X-ice North 4 SUV: Ajettu 28501km (2 talvea), kunto huhtikuu 2022: https://photos.app.goo.gl/9P7WCWGHTo88F6sM7
---> Nämä tuomittu loppuunajetuksi Vianorin toimesta, eli vaihtoon meni ajokilometreillä 28501km.

Kesärengassarja nro 2: Nokian HakkaBlue SUV, ajoon mittarilukemalla 50290km ja ajosta pois 25.10.2022 mittarilukemalla 65151km. Ajomatkaa takana 14861km. Arvelisin, että ainakin etuset lienee jo lähellä vaihtorajaa (n. 4mm).
Talvirengassarja nro 2: Nokian Hakkapeliitta 10 SUV. Ajoon 25.10.2022 mittarilukemallla 65151km.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Selvästi Fordin kaverit käyneet ekskulla Mitsubishillä opettelemassa tuota polttomoottorikäytön logiikkaa talviolosuhteissa :mrgreen:

Fordiinkin saattaisi toimia jokaisen mitsumiehen ratkaisu japanilaiseen epälogiikkaan, eli ulkolämpöanturin korvaaminen vastuksella, joka huijaa auton luulemaan että on vasta viileä syyskeli eikä oikeasti kylmä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
Ti Loka 25, 2022 17:31
Selvästi Fordin kaverit käyneet ekskulla Mitsubishillä opettelemassa tuota polttomoottorikäytön logiikkaa talviolosuhteissa :mrgreen:

Fordiinkin saattaisi toimia jokaisen mitsumiehen ratkaisu japanilaiseen epälogiikkaan, eli ulkolämpöanturin korvaaminen vastuksella, joka huijaa auton luulemaan että on vasta viileä syyskeli eikä oikeasti kylmä :mrgreen:
Foordissa sentään PÄÄSEE edelleen liikkeelle kylmälläkin kelillä pelkällä sähköllä ilman mitään DIY-ranetuksia, kunhan ensin vaan opettelee kokonaan uuden käynnistysrutiinin ja renkkaa valikot läpi. Eivät siis osanneet edes kopioida kunnolla noita Mitsun toilailuja :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

MY2017-> mitsuista löytyy EV-nappula, ja proseduuri menee just noin ku Fordillakin. Eli ensin autoon virtaa päälle ilman jarrua, ettei auto käynnistu READY-tilaan, sitten EV-tila päälle ja sitten uusi painallus virtanamiskasta jarru pohjassa ja liikkeelle. Eli kyllä tuo aika kopioidulta toteutukselta kuulostaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No juu, nyt kun sen noin sanoit, niin ihan yks yhteen sama järjen riemuvoitto on ny saatu foordiinki.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ollaanko viimein autotekniikassa pääsemässä siihen mistä se joku autoalan pomo vitsaili kun Bill Gates vaikukaseoli mospotti että autoisa ei ole tarpeeksi tietotekniikkaa/ohjelmistoja? Taidan pitää kaasarisatkun edelleen jemmasa, siihen ei pure kuin ruostevirus :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kugan liisari päättyy tässä jo ihan kohta, eli auton saa vaihtaa aikaisintaan elokuun alkupuolella 2024, liisari päättyy 6.9.2024. On siis syytä kartoittaa jo seuraajia, koska toimitusajat on karseita. :D
Ikävästi on hintojen nousu syönyt nyt vaihtoehtoja pois. Täysedun verotusarvossa edelleen se 900€ maksimiraja ja tässä vuodenvaihteen tienoon hinnannousu tiputtanut RAV4 plugarin (nyt 905€ halvimmillaan) ja Hyundai Santa-Fe plugarin (915€) kokonaan pois pohdinnoista verotusarvon noustua liian korkeaksi.
V60 T6 AWD Long Range Core on nyt 895€, mutta hintalistassa tämän varustelutason kohdalla maininta, että toimitusajat 18-24kk. Tuohon Volvoon ei siis pystyisi ruksimaan käytännössä mitään lisävarusteitakaan.

Ioniq5 nelivetona itseäni kinostelisi, mutta vaimo ei innostunut yhtään, kun eilen vahingossa eksyttiin Hyundai liikkeeseen katsomaan :D Ikuinen "takakontti on iha paska, ei mahu koirien häkki" argumentti nousi taas dealbrakeriksi. Tucsoniin sentään meni häkki takakontin suojaverhon poistamalla , mutta sekään ei rouvaa hirmuisesti vielä ihastuttanut. Aika pitkälti olisi Kugan kokoluokkaa, mutta saisi nelivedon....Santa Festä olisi tykännyt, mutta noh, ei pysty, ei kykene.

Listoilla vielä nämä vaihtoehdot, jotka pitäisi käydä varmaan ihmettelemässä. Rouva tilaisi näiltä istumilta VW ID.Buzzin, mutta mä en nyt välttämättä ole siitä kauhean innoissani...Pitänee käydä kuitenkin ainakin nämä vielä tsekkaamassa:
VW ID.Buzz
VW ID.4, joku 4Motion malli
Audi Q4 eTron
Skoda Superb IV plugari
Skoda Enyaq IV, joku nelivetomalli
Jokerina vielä BMW 330e xDrive plugari, mutta veikkaan, että konttiin ei mahdu edes puolikasta koirien häkkiä, vaikka miten on olevinaan farkku.
Octavia IV plugarikin ehkä voisi olla, mutta niidenkin hintalistassa tällä hetkellä nootti, että ei uusia tehdastilauksia.
Toyotan BZ4X:ssä on vielä pienempi kontti mitä Ioniq5:ssä, jota sitä on turha edes harkita.

Eli joo, vähiin on nyt käynyt hyvät vaihtoehdot. Pitää varmaan Volvokauppiaalta kysästä, että saako noita Core varusteltuja veekuuskyNppisiä miten, kun aikaa toimitukseen olisi nyt aika pitkälti se 17-18kk. Ihan naurettava tilanne kyllä autokaupassa yleensäkin. Hyundai-liikkeen myyjäkin silleen anteeksipyydellen informoi, että autoja on huonosti saatavilla... :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin