Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No ei osunut Bemari eikä Hyundai, eikä vaarmasti osu mikään muukaan, kun en ole koko merkkiä aiemmissa pohdinnoissani käyttänyt :mrgreen:
Alkukesästä, kun uusi autopolitiikka sallittuine merkkeineen julkaistiin, oli kovasti parranpärinää siitä, kun Teslaa ei ollut edelleenkään listoilla. No, 1.9. alkaen se Tesla sinne listoille tuli, eli Teslahan se sieltä on tulossa, mallia Y.

Seuraavaksi vähän taas lisää taustoitusta pohdinnoistani, vaikka ei ne ketään kiinnosta, mukaan lukien useimmiten itseni :D

Eli olin totta tosiaan jo alistunut Skoda-kaupoille menemään leasinghousut jalassa, mutta en vaan jaksanut ertyisemmin innostua Enyaqista, vaikka se varmasti kelpo peli onkin. Vaikutti vain jotenkin...tylsältä valinnalta. Kaikki aiemmat valinnat ehkä sitä Octaviaa lukuunottamatta ovat sentään olleet jotenkin itselle kiinnostavia, ainakin silloin hankintapäätöstä tehdessä.

Teslan tultua kuvioihin, oli aika selkee homma, että sieltä lähdetään hakemaan. Pahin karikko, eli rouvan koiranhäkkitakakonttifetissi tuli selätettyä "heittämällä", kun nykyinen häkki hulahti Model Y:n konttiin kuin vettä vain. Sitten piti alkaa arpomaan, että mikäs versio laitellaan. Tarjolla on takaveto pikkuakulla hinnat alkaen mallina, sitten Long Range AWD ja vielä Performance AWD, jotka kaikki mahtuivat hienosti alle hankintarajan (930€/kk vapaan autoedun verotusarvo). Rouva olisi ottanut siltä istumalta Model X:n, mutta sen hinnassa on liikaa merkitseviä nollia meikäläisen palkkaluokkaan vaikka hintoja onkin tiputettu :roll:

Takatuuppari tipahti kisasta jo ennen kuin se ehti edes alkaa, kyllä nelikko olla pitää. No ei muuta ku intternettiä selaamaan, siellä hehkutettiin kovasti tuota long range mallia, joka on järkivalinta. Performance-paketista joku suomalainen moottoriaiheinen lehti totesi, että sille eivät näe kyllä mitään tarvetta, tehoa on LR:ssä jo enemmän kuin tarpeeksi. Kuulemma long rangen alustakin on kauhea kivireki, joten Performancen sporttisempi versio (=kovempi) 21" tuuman renkailla on varmaankin sitten vielä enemmän kivinen reki.

Läpsyttelin laskuriakin jonkun aikaa ja joo, kyllähän se Long Range totta tosiaan olisi ~80€ pienemmällä verotusarvolla ja vajaa 200€ pienemmällä leasingvuokralla per kk. Tuosta leasingvuokrasta oma osuus siis 47% (työnantaja maksaa loput 53%), jolla lasketaan auton ns. "palkka-arvo", eli kaikkineen tuo Long Range näytti olevan 100€ +/- joitain kyNppejä kuukaudessa halvempi vs. Performance. Statsit (LR vs. Perf) 0-100km/h 5s vs 3,7s, huiput 217km/vs. 250km/h ja range 533km vs. 517km. Eli eihän tuossa Performancessa kyllä ole mitään järkeä, joten totta munassa tilasin semmoisen :D Enpä olisi aikoinaan sitä litrasta egobuusti-Foordia tilatessani uskonut, että joskus sen korvaajaksi tulee vielä (useimmat) Porschet, Bemarit ja Turrrrrpo-saabit kyykyttävä 500+ hv nelivetohirmu, johon mahtuu vielä se alati tärkeä koirienkin häkki takakonttiin heittämällä. Että ei se kaikki kehitys aina ole huonosta. Liityn siis Elonin jengiin ensi kesänä, jos ei mitään hassuja asioita satu ja tapahdu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Teslan Y tuli toki ejana mieleen, mutta muistissa oli ettei se kuulunut valikoimaan. Perusteet performancen hankintaan kuulostavat ihan insinöörijärkeen käyviltä :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hyvät perusteet ! Jos voi, niin miksei. Ymmärrän hyvin, ettei Eniakki hotsittanut, kuitenkin autona Kugan heimoa. Boring. Siellä on kohta Paippisissa asfaltti rullalla. Tai no, eipä olekaan, sehän on neliveto :wink:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja aero »

V.J.S kirjoitti:
Ti Syys 26, 2023 15:54
Performance-paketista joku suomalainen moottoriaiheinen lehti totesi, että sille eivät näe kyllä mitään tarvetta, tehoa on LR:ssä jo enemmän kuin tarpeeksi. Kuulemma long rangen alustakin on kauhea kivireki, joten Performancen sporttisempi versio (=kovempi) 21" tuuman renkailla on varmaankin sitten vielä enemmän kivinen reki.
Y:tä kokematta ainakin mulla on sellainen fiilis, että suomalaisten autolehtien - sekä monien ns. peruskuskien - ajatuksissa alusta on kivireki, jos sillä voi ajaa liikenneympyrästä läpi yli 10km/h vauhtia kaatamatta autoa kyljelleen. Kokemus osoittaa, että tälläiset lausunnot voi tulkata oikealle tontille, jos tuntee lausujan tarpeeksi hyvin.

Citroën -miehet on sitten ihan oma heimonsa tässä aiheessa, joten jätetään heidät suosilla huomiotta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tesla kävi mielessä sekunnin murto-osan mutta ajattelin että Musk on niin kiero ja että paippinenkin on jo niin täynnä kansansähkäritesloja ettet siihen kuitenkaan päätyis :lol: . Propsit performancesta. Saa sitten firman piikkiin päivittää renkaita kun ne katoaa silmissä alta. Jotenkin se vaan nostattaa hymyn kun tollasta sähkörakettia polkasee suoralla tiellä :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3555
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sitten on hymyt vähissä, Paippisissa ei ole suoria teitä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5363
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja VKe »

tturku kirjoitti:
Ti Syys 26, 2023 19:50
Musk on niin kiero ja että paippinenkin on jo...
Niinpä, samaa mietin. Mutta ei näemmä :(
Sininen Saab 9-3, '99
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kerrankin ajattelin tutustua etukäteen tilaamaani katiskaan ja hain Tesla Model Y Performance mallin la klo 15 alkaneeseen ja ma klo 09:00 loppuvaan koeajoon. Tesloista ei aiempaa kokemusta itsellä yhtään. Lehdistöä lukemalla tuossa on kauhea kivireki alusta, jolla ei normaali ihminen kuulemma pärjää, tilaa hitokseen ja maailmanluokan voimalinja ja latausominaisuudet.
Noh, V.J.S:n Tuomio, eli siis Ultimaattinen Totuus on seuraava: joo, kaasunestejousitettua sitikkaa ei voita mikään alustan mukavuudessa, mutta Paippisten silky-smooth hiekka- ja maanteillä suorastaan erinomainen alusta. Tykkään ku hullu puurosta, heittämällä paras ajettava mikä minulla on koskaan ollut ajossa (toki vasta Saab 900 turbon jälkeen toisiksi paras, sillä sitä ei ohita mikään :mrgreen:) ja jämäkkyys on eri asia kuin kovuus. Eli lehdistö: haistakaa pitkä vi... vihta.
Tilat: no jos ei Model Y riitä, niin aina voi ostaa jonkun HSL:n käytöstä poistaman bussin.
Teslassa on viety kojelautaminimalismi äärimmilleen. Aika veikeä kokemus oli ajaa pimeällä ilman ratin yläpuolella loimottavaa valoshowta, eli mittaristoa. Joo, valoshow on siinä kojelaudan keskellä näytössä, mutta se on niin sivussa, että suorastaan tykkään siitä.
Model Y:ssä saa ONNEKSI vasemman käden viiksen päästä painettua kertapyyhkäisyn pyyhkijöille. Nimittäin omaa pyyhkijäviikseä ei ole ja pyyhinautomatiikka on Teslassa ihan yhtä paska kuin muissakin autoissa. Eli valoisalla olemattomassa sateessa pyyhkijät viuhtoo hulluna pari minsaa kunnes ehkä rauhoittuvat ja jos pimeällä ajaa valaisemattomia teitä, niin automatiikka herää ehkä sitten, kun olet jo ajanut lepikkoon, koska et näe eteesi märältä tuulilasilta. No, kuten sanottua, onneksi kertapyyhkäisyn ja lasinpesutoiminnon saa viiksestä, vaikka muuten pyyhkijöiden kontrolli on siitä keskinäytöltä.

Myös valot kontrolloidaan keskinäytöltä. Automatiikka oletuksena, ja se toimii varsin OK. Pitkät syttyy pimeällä ja sammuu edellä menevien tai vastaan tulevien valoista. Led-matrix toimintoa ei ole, eli ei osaa himmentää osaa valokeilasta vastaantulijoiden tai edellä ajavien häikäisyä välttääkseen, mutta ainakin toi Fordin Led-matrix toteutus on niin karkea, että en jää sitä kaipaamaan. Tommoinen perinteinen pitkät joko päällä tai pois automaagisesti toimii mulle ihan hyvin.

Autopilotti. Erittäin etevä pysymään kaistalla, ajaa jopa Paippistentien autonomisesti, muutamaan tiukempaan mutkaan jarruttaa kyllä omaan makuun turhan paljon, mutta pysyy kuitenkin itsenäisessä ohjauksessa. Foordin vastaava tippuu pois päältä jo siinä ekassa mutkassa. Autopilotin nopeuden valinta sen sijaan on perseestä. Foordilla saat valita joko nopeusrajoitusten mukaan tai oman valinnan mukaan vauhdin, ja automatiikka ajaa kaistaa pitkin sen minkä pystyy (tiukat kurvit ja tiemerkinnöiltään puutteelliset pätkät on myrkkyä). Lisäksi kun vilkkua käyttämällä vaihtaa Fordilla kaistaa, tunnistaa autopilotti uuden kaistan ja kytkeytyy taas päälle automaattisesti. No toi Tesla ajaa rajoitusten mukaan, jotka se itse tunnistaa. Rajoituksen päälle voi laittaa sitten extraa 0-10km/h tai 0-30%. Harmi vaan kun toi rajoituksen tunnistus toimii ku venäläinen perseensuristin. Esim. tossa Jokivarrentiellä (Korso-Nikkilä välin tie) heittää kesken 80km/h alueen tauluun 50km/h rajoituksen ja sen mukaisesti liinat kiinni. Aavistuksen ärsyttävää. Ja tosiaan, et pysty itse valitsemaan autopilotin nopeutta. Se on se rajoitus, minkä auto on tunnistanut +asetuksista valittu toleranssi. Rajoitusta hiljempaa autopilotilla pystyy kyllä ajamaan miten paljon vain haluaa. Lisäksi kaistaa vaihtamalla autopilotti putoaa pois päältä ja se on aktivoitava kaista vaihdon jälkeen aina uudestaan. Okei, päälle laitto on kaksi painallusta viiksestä, mutta silti. Tottunee tuohonkin, mutta parannettavaa jää. Automaattinen taskuparkkeeraus ei tällä hetkellä ole edes saatavilla (Fordissa on ja toimii), mutta vaatii FSD-ominaisuuden (n. 7200€ lisävaruste) toimiakseen edes tulevaisuudessa, kunhan softapäivitys on valmis.
Ilmastoinnin ohjaus myös keskinäytöltä. Minua ei harmita fyysisten namiskuukkeleiden puute, erittäin toimiva tsydeemi ja jokaiselle kuskille saa sitten omassa autossa ohjelmoitua omat asetukset. Ihan järkyttävän tehokkaat penkin- ja ratinlämmittimet kruunaa kokonaisuuden. Vakiona myös kaikilla takapenkin paikoilla.
Iso kattoikkuna on upea, tykkään. Sekin vakiona. Vetokoukku sisältyy ja vetomassa tais olla 750kg jarruton ja 1600kg jarrullinen.
Penkit ihan priimaa.
Edestä auto näyttää pullealta sammakolta eikä muutenkaan ole mikään muotoilun riemuvoitto. Ei satu kuitenkaan silmään, vaikka katsoo kohti.

Loppukaneetiksi sanottakoon kaksi asiaa:

1.kaikissa autoissa pitäisi olla vakiona vähintään 527hevosvoimaa.

2. Auto, joka soittaa parkissa ollessaan viihdejärjestelmästään erittäin kovalla volyymilla ulkoilmaan kuuluvan Auld Lang Syne:n näyttävän valoshown ja takaluukku & ikkuna-akrobatian kera, on väkisinkin hyvä auto.

Eli ei täydellinen, mutta tykkään! Onneksi ei tarvinnut ottaa Skoda Enyaqia. Oli meinaan lähellä, niissä on nelivedoissa n. 10-12kk toimitusajat ja Tesla tuli firman autopolitiikan merkkivalikoimaan vasta 1.syyskuuta. Onneksi en kiirehtinyt Skoda tilaamisen kanssa. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V.J.S kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 17:17

Autopilotti. ...Lisäksi kaistaa vaihtamalla autopilotti putoaa pois päältä ja se on aktivoitava kaista vaihdon jälkeen aina uudestaan. Okei, päälle laitto on kaksi painallusta viiksestä, mutta silti. Tottunee tuohonkin, mutta parannettavaa jää
Itse asiassa koeajo-Teslassa olikin FSD-autopilotti (full self drive), enkä vain osannut käyttää kaistanvaihtoautomatiikkaa. Paitsi tänään aamulla keksin sen toiminnan autoa palauttaessa. Vilkku piti kytkeä "kokonaan" päälle (pikanäpäys ei riitä) ja hiukan tönäistä rattia kaistanvaihdon suuntaan, kunhan se kaista vain on vapaa. Sen jälkeen auto hakeutuu automaagisesti siihen viereiselle kaistalle ja autopilotti pysyy päällä. Harmi vaan, että pyyhinautomatiikkaa ei saa pois päältä autopilotin ollessa aktiivinen. Tänäänkin aamulla aurinkoisessa kelissä automatiikka halusi pyyhkiä jatkuvasti lasia (siis oikeasti koko ajan), joten pakko oli ajaa itse ilman autopilottia, kun ei jaksanut katsella kuivalla lasilla jatkuvasti viuhuvia pyyhkijöitä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

V.J.S kirjoitti:
Ma Loka 09, 2023 10:12
V.J.S kirjoitti:
Su Loka 08, 2023 17:17

Autopilotti. ...Lisäksi kaistaa vaihtamalla autopilotti putoaa pois päältä ja se on aktivoitava kaista vaihdon jälkeen aina uudestaan. Okei, päälle laitto on kaksi painallusta viiksestä, mutta silti. Tottunee tuohonkin, mutta parannettavaa jää
Itse asiassa koeajo-Teslassa olikin FSD-autopilotti (full self drive), enkä vain osannut käyttää kaistanvaihtoautomatiikkaa. Paitsi tänään aamulla keksin sen toiminnan autoa palauttaessa. Vilkku piti kytkeä "kokonaan" päälle (pikanäpäys ei riitä) ja hiukan tönäistä rattia kaistanvaihdon suuntaan, kunhan se kaista vain on vapaa. Sen jälkeen auto hakeutuu automaagisesti siihen viereiselle kaistalle ja autopilotti pysyy päällä. Harmi vaan, että pyyhinautomatiikkaa ei saa pois päältä autopilotin ollessa aktiivinen. Tänäänkin aamulla aurinkoisessa kelissä automatiikka halusi pyyhkiä jatkuvasti lasia (siis oikeasti koko ajan), joten pakko oli ajaa itse ilman autopilottia, kun ei jaksanut katsella kuivalla lasilla jatkuvasti viuhuvia pyyhkijöitä.
Olin lukevinani, että uusimmassa softassa voi taas kytkeä pyyhkijät autopilotilla pois päältä, mutta se tehtävä kai manuaalisesti keskinäytön kautta.

Ja eikö ollut erikoinen kokemus ajaa Teslaa. Lehdistön mukaan merkin autot on ihan täysi susia jokainen toisensa perään, mutta itselle se autona maistuu edelleen neljän vuoden jälkeen niin hyvältä, ettei oikein osaa merkkiä vaihtaa.. :)
Tomppa & Saabit myyty :(
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^Joo, tosiaan menee äkkiä autopilotista maku, jos pyyhkijöiden automatiikka on siihen liitetty kiinteästi, ainakin jos se pyyhinautomatiikka on noin susi, mitä tuossa testiajoautossa oli. Tosiaan vasemman viiksen päästä sai Y:ssä pyyhkimien valikoman näkymään näytölle ja sitten siitä vasemmasta rattinamiskuukkelista pystyi sivulle painamalla vaihtelemaan pyyhkiminen asetusta (nopeudet I, II, III, IIII, Auto ja Pois). Ei siis ole pakko käpälöidä sitä keskinäyttöä, eli pyyhkimien operointi onnistuu ratin/viiksen kautta. Autopilotin ollessa päällä, ei tuo "Pois" vaihtoehto ollut vaan valittavissa, ei näytöltä eikä namiskuukkeleista.

Mutta joo, jäi kyllä hyvä kuva tuosta ajettavuudesta ja autosta muutenkin. Nuo pikku ärsytyksen aiheetkin lienee suurimmalta osalta olleet omaa osaamattomuutta (kuten tuo FSD:n käyttäminen). Itselle tulee se hinnat alkaen vakio autopilotti, eli ei tule olemaan FSD:tä.
Ei ihme, että monet tuosta Teslasta tykkää.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Volkkarin säädettävä tihku oli hyvä. Harvoin tarvitsi puuttua, ja tarvittaessa pystyi aktiivisuutta hillitsemään tai lisäämään. Joku sumea logiikka sitten päätteli miten aktiivisesti lasia on huiskittava. Citikassa ei mitään säätöjä ole ja toiminta on juuri yllä kuvatun kaltaista :mrgreen: Automatiikka menee päälle ja pois kertapyyhkäisyllä joten sitä saa olla huitomassa usein. Jotenkin tuosta koeajoraportista saa kuvan että Teslan Y on sekä paras että paskin auto luokassaan ja käytettävyydeltään, mutta varmaan senkin kanssa oppii elämään :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Eski »

Myös Volvon sadetunnistin on aika hyvä. Tänäänkin kevyessä tihkusateessa toimi kuin ajatus. Joskus kun sateen määrä vaihtelee kokoajan, niin automatiikka ei pysy perässä, vaan pyyhkii turhan usein, mutta se on helposti korjattavissa pyyhkijänviiksestä säätämällä...

Itse inhoan elon muskia niin paljon, että aion pitäytyä ajokokemuksesta teslalla niin pitkään kuin mahdollista. Sääliksi käyvät ne, jotka niitä tekeleiltä omilla rahoillaan ostavat :twisted:

Eski
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

McStadey kirjoitti:
Ti Loka 10, 2023 13:46
Jotenkin tuosta koeajoraportista saa kuvan että Teslan Y on sekä paras että paskin auto luokassaan ja käytettävyydeltään, mutta varmaan senkin kanssa oppii elämään :P
Teslassa en ehkä puhuisi niinkään hyvyydestä ja paskuudesta (paitsi sen pyyhinautomatiikan suhteen, joka nyt oli parhaiten kuvausta "paska" vastaava :lol: ), on vaan sen verran erilainen käyttöliittymän toteutus muihin ns. "normaaleihin" autoihin, että varmasti menee tovi tottuessa ensikertalaiselta. Mutta sitten kun tottuu, alkaa aika moni muu verrokki tuntumaan jos nyt ei huonolta, niin ainakin vanhanaikaiselta ja ankealta. Se keskinäyttö itsellekin miljoonine toimintoineen oli aikamoinen ihmetys ja opeteltavaa/totuteltavaa jäi vielä parin päivän jälkeenkin. Parasta käyttökokemusta ei voinut vielä edes saada, koska koeajoautossa ei ollut itselleni (tai vaimolle) puhelimeen tehtyä profiilia, vaan ovien lukitus/avaus sekä ajamisen aktivointi hoitui avainkortilla. Avainkortissa jotkut default säädöt (esim. ilmastointi, autopilotti jne), jotka piti sitten aina ennen ajoa näpytellä kuntoon, tai siis itselle mieluisaksi. Kun on profiilit sitten aikoinaan kunnossa, on autossa aina ne kuskille passelit säädöt valmiina.

Autovalinnoissa ja yleensäkin kulutustottumuksissa jää jäljelle aika ohut valikoima, jos yhtään lähtee penkomaan asioita syvemmältä ja yrittää pitää omatuntonsa puhtoisena. Hieman kärjistäen voisi sanoa, että ehkä naapurissa asuvan sukulaisen tekemä hevoskärry kulkemiseen, veturiksi suomenhevonen (nimeltään vaikka Poku), juomaksi vesi omasta kaivosta jonka on itse käsin kaivanut sekä ruokapöydän antimet omilta pelloilta ja kasvimaalta (ei muita lannotteita kuin Pokun tuottama "biomassa"), niin sitten voi alkaa kuvittelemaan olevansa vapaa suurkansallisten riistäjäyritysten ja hullujen miljardöörien ökyilyjen tukemisesta :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joku päivä kun istuttiin tuossa meidän Fordissa niin vaimo jutteli että se Musk on niin mäntti, että hän ei ainakaan haluaisi meille Teslaa.

Minä siihen sitten että tiesitkö että Henry Fordin mielestä natsit oli ihan jees sakkia 1930-luvulla? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin