Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Saakohan noi akut sen aikaan, että auto muuttuu jo lähtökohtaisesti hieman takapainoisemmaksi ja hybridi+etuveto ei ole oikein parhaimmillaan liikkeellelähdöissä liukkaalla, varsinkaan ylämäkeen?

Vaimo on valitellut, että Passat GTE tuntuu "liukkaalta" jäällä ja olen pistänyt sen siihen piikkiin, että aiempi oli neliveto, mutta tänään kun itse ajelin, niin hemmetti hyvä kun sai edes katokseen ajettua loivasta ylämäestä lähtiessä, kun suti niin maan perhanasti ja sama toistui liikenteessä varsinkin ylämäissä. Michelinin nastat alla ja ihan ok-kuntoisilta näyttävät...

Vertailuna takavetoinen Bemari 530e, joka kipusi samasta kohdasta kitkoilla katokseen ilman pienintäkään sutimista..
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

TM:n mittauksista nopeasti poimittua:

Kuga PHEV painojakauma 58/42, eli en usko että kiipeämiskyvyttömyys johtuisi keveästä etupäästä.

Passat GTE farkku 53/47, kun dieselinä jaksuma 56/44. Jotain vaikutusta erotuksella voi olla, mutta ei GTEkään edestä varsinaisesti kevyt ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vahvana mutuna sanoisin, että kyl se akuston tuoma lisäpaino varmaan asiaan vaikuttaa, nimenomaan liikkeellelähdöissä liukkaalla. Toisaalta se paino tuo sitten taas vakautta vauhdissa huonolla kelillä.
Kannattaa myös hill-hold assist ottaa pois päältä jos semmoinen sattuu olemaan, sen kanssa jää satavarmasti sutimaan ylämäkeen paikaltaan lähdettäessä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

Oliko eka kokeilu hill-holdin kanssa ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

koistha kirjoitti:
Ma Tammi 04, 2021 12:09
Oliko eka kokeilu hill-holdin kanssa ?
Ei, koska olin kytkenyt sen pois käytöstä kun meinasin yks päivä jäädä jumiin postilaatikolle (+se on muutenkin vähän ärsyttävä esim. parkkiksella pyöritellessä tms.) :lol: Ongelma siinä "ekalla" yrityksellä oli se loska, jossa fjoordi ei vaan suostunut keräämään vauhtia alkuun tarpeeksi. Harmi kun ei tullut silloin kokeiltua mitään toista autoa, että miten niillä olisi pärjännyt.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kugaan siis patterin vaihto 1.-2.maaliskuuta. Intternetsistä löytyy video tuosta hommasta: https://youtu.be/AwTXXpB-15w
Ja kun ette kuitenkaan jaksa tuota puolen tunnin pälätystä, niin tiivistelmänä kerrottakoon, että itse patterin vaihto videon perusteella max 1-2h homma, mutta softapäivityksiin palaa sitten vissiin useampi tunteroinen. 8O Ja paranneltu tankin lämpösuojaus? Kuus liimapintasta folionpalaa, jotka lätkästään tankin pintaan ja yks bensaputken päälle ujutettava foliokortsu :facepalm_man:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ja näin hyytyi Kuga pakkaseen. Yöllä -25 ja tänään aamupäivällä nousi -12 asteeseen, kun piti alkaa autoa käynnistelemään. Äpistä etänä...pyörii ruudulla...mutta auto ei käynnisty, vaan ei äppikään herjannut epäonnistunutta käynnistysyritystä. Kahdesti yritin. Piti könkätä autolle kokeilemaan. Ei tule virrat päälle ei. Käsijarru toimi, keskinäyttö toimi (oman virtanapin painalluksella) ja auton ulkopuolella huomiovalot palaa, mutta mittaristonäyttö pimeänä. Siispä autosta pihalle ja rämppäsin vähän ovia lukkoon ja auki. Uysi yritys ja kas, kone lähti käymään ku palmun alta. Harmi vaan kun mittaristo yhä pimeänä, eikä vaihdevalitsin suostunut liikkumaan P-asennosta. Konepelti auki ja akun napajännite 11,4V. Rouvan avustuksella löin laturin kiinni ja sisätilalämppärin puhaltamaan kuskin jalkatilaan. Jos ei parissa tunnissa herää henkiin, soitamma hinurimiehet paikalle. On nää liikkuvat ATK-himmelit sitten hyviä tälleen talvikeleillä :mrgreen:

Vanhan liiton vehkeissä on sentään semmonen suht suorahko yhteys hallintalaitteiden ja mekaanisten tapahtumien välillä, mutta näissä vehkeissä painetaan nappia ja odotellaan, että mimmoiseen solmuun bittiarpajaiset milloinkin päättyy, kun eri nappuloita rämppää milloin missäkin sekvenssissä, ja johtaisiko joku maaginen yhdistelmä jopa toivottuun lopputulokseen, eli auton liikkeelle saamiseen :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuulostaa tutulta Mitsupuolen jutuista :D

Yksi arktisen autoilun ihanuuksista joka tuntuu unohtuvan töpseliautojen suunnittelijoilta on 12 voltin akun koon merkitys. Mitsussakin on joku ihan onnettoman pieni 12 voltin akku, kun ei sen ole tarve pyörittää starttia, joka hoidetaan ajoakun sähköllä. Sitten kunnon pakkasilla ja jos auto vielä ei pääse minnekään tallin lämpöön, niin sen akun varaus pääsee laskemaan ja lopulta ei jaksa käynnistää auton järjestelmiä tai aiheuttaa muuten outoja elektroniikkaominaisuuksia.

Joku Mitsulainen vinkkasi että Telwinin akkubuusteri pitää olla aina mukana kun kelit on rajut. Sillä saa annettua jännitettä systeemiin käynistyksen yhteydessä sen verran että ei jää mittaristo pimeäksi (tai joulukuuseksi, joka lienee Mitsussa yleisempi oire).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Joo, 12V patteri dööd. Lidlin älylaturin siihen kytkin, annoin olla vajaa 2h ja uus kokeilu käyntiin. Oli vissiin auto yrittänyt "herätellä" itseään sillä lopputuloksella, että jännite oli tippunut n. kuuteen volttiin ja älylaturi heittänyt hanskat naulaan. Soitto Fordin tiepalveluun, saavat tulla potkimaan paskan käyntiin.

Lisäbonuksena Pösön lohkolämppärin virtajohdosta pinni mennyt poikki, joten siinäkään ei nyt lohkis ja sisätilanlämppäri toimi (toimi vielä viimeksi käytettäessä ennen Loppiaista). Käyntiin lähti toki ilmankin vailla ongelmia, vaikka seissyt pari viikkoa ajamattomana. Onneksi on sentään yksi laatuauto pihassa, 350tkm ruuvattu 18v vanha Pösö :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hinurimies kävi Optima red topin kanssa antamassa virtaa ja hallelujaa! Ford heräsi henkiin. Oishan noita irtoakkuja omastakin takaa, ja käynnistyskaapelit, mutta kaapelit sijaitsee Audissa, jonka päällä on n.metri lunta ja akku Saabissa, jossa sama tilanne, niin ei tälleen katkenneella koivella oikein jaksanut alkaa riuhtomaan. Etenkään kun ei maksa mitään soittaa Team Ahma paikalle :D

Tunnin lenkin kävin ajamassa ja pistin älylaturiin yöksi, toivottavasti frouva noilla toimilla pääsee aamusta röihinsä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No niin, hienolta kuulostaa :lol:.

Miten on mahdollista, että tommosta paskaa myydään ihmisille kovalla rahalla? Toisaalta Villen raportointi on niin jäätävän hyvää ja opettavaista, että oksat pois.

Eli jos hankit työsuhde liisarin, muista hankkia myös auto jolla voi ajaa, kun olosuhteet ovat suomalaiset :mrgreen:. Lisäksi siinä liisarissa on syytä olla kaikki mahdolliset vakuutukset :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ihan tuli vanhat ajat mieleen datsun 100A:n kanssa.
Pakkasta kun oli yli 15 astetta, virta ei rllttänyt auton käynnistämiseen. Oli niin jumalattoman pieni akku riisi kipossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
Su Tammi 17, 2021 13:28
Joku Mitsulainen vinkkasi että Telwinin akkubuusteri pitää olla aina mukana kun kelit on rajut. Sillä saa annettua jännitettä systeemiin käynistyksen yhteydessä sen verran että ei jää mittaristo pimeäksi (tai joulukuuseksi, joka lienee Mitsussa yleisempi oire).
Tää voi olla ihan realistinen skenaario, jos tuolla vielä kunnon pakkaskeleillä (reippaat 20 astetta pakkasta) pitää päästä liikennöimään. Tommosta buusteria on kuitenkin helpompi kuskata mukana ku irtonaista vara-akkua ja käynnistyskaapeleita.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja koistha »

Helpottaako tilanne mitenkään sitten kun saat sen akun pelaamaan vai onko hyrpidijärjestelmä täysin erillään moottorista ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford Kuga 2,5 PHEV. Taivaspaikkaa varmistelemassa, osa 2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No siis tuohon 12V akun kyykkämiseen on olemassa softapäivitykset ETIS tsydeemissä koodilla1090, eli pitäis kelkkoa merkkihuoltoon päivitykseen. Ehkä auttais, ehkä ei. Sitten kun saa autoa ladata, niin aina kun ajoakkua ladataan töpselistä, latautuu myös 12V akku. Eli sinällään auttaa, kun 12V akku saa virtaskaa muulloinkin kun ajossa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin