Näin keski-iän kynnyksellä sitä huomaa kiinnostuvansa entistä enemmän näistä muodottoman rumista hirvityksistä . Asiaan toki vaikuttaa myös kaksi lasta ja koirahäkki sekä vaunut, matkasängyt yms. sekä oma tarve kuskailla kitarakamoja säännöllisen epäsäännöllisesti.
Zafira B tai A olis nyt ehkä puolivakavasti kiikarissa. Onko näistä kokemuksia? Tuo 120 hv cdti lienee Saabista tuttu ja koneen osalta ihan luotettava, mutta mites bensamallit?
Kilpailijoistakin voi kertoa kokemuksia. Mitsubishi Grandistakin kattelin, mutta siinä ei taida ne lisäpenkit solahtaa niin ihanasti lattian sisälle kuin Zaffessa.
Toveri ajeli Grand Voyagerilla melko pitkään, oli se crdi (tms??) ja manuaali niin ei ollu automaattimurheita. Kulutus pientä ja kulku letkeää mutta jos jotain varaosia tarvi niin piti tilailla itte netistä, kivijalkakaupoista sai heikommin.. Autot on lisäksi ihan pilahintaisia.
Hyvä, pilahintainen tässä on tietysti hakusessakin, kuten aina . Jossain kommentoitiin Voyageria tai Grand Voyageria sanoilla "2000-luvun surkein auto", mutta tietty jos se koskee vain bensavehkeitä, niin ei sitten mitään. Ne tosin olis kyllä toimivinakin liian janoisia omiin tarpeisiin.
EDIT: Kaverilla oli mäntä palanut tommosesta 2.8 crd:stä, vaikka asianmukaisesti huollettu. No sattuuhan sitä.
Meillä mentiin reilu 4 vuotta 6-henkisessä perheessä osan aikaa kahdella saabilla ja osan aikaa yhdellä saabilla. Nyt vajaan kuukauden olemme ajelleet Zafira B:llä, 1.8 bensa. Vaihtoehtoina oli lopulta juuri nuo samat Grandis tai Zafira, lähinnä sillä periaatteella kumpi sattuu tulemaan lähimaastosta ensimmäisenä vastaan ja ehdoton vaatimus bensakone. Zafiran bensakoneista lueskelin kohtalaisen paljon ja tuo 1.8 vaikutti järkevimmältä ja ehkä vähiten ongelmaisimmalta. Kaikki Zafira B:t mitä kävin katsomassa oli koriltaan suhteellisen ruosteettomia. Ovien alalaidat ja peräkontin alareuna herkimmät. Pohjassa samantyyppistä pintaruostetta takana, kuin samanikäisessä TiD farkku NG9-3:ssa joka vielä seisoo pihassa. Grandiksissa n.250-300tkm ajetuissa oli pääsääntöisesti takatukivarret joko menossa vaihtoon tai vaihdettu puhkiruostumisen johdosta. Zafira ajettavuudeltaan lähempänä normaalia henkilöautoa kuin Grandis.
Zafirassa (B:ssä ainakin) keskipenkki siirtyy kiskoilla eestaas ja selkänojat kääntyy yksitellen, joten peräkonttitilaa saa tarvittaessa lisää, kuten myös jalkatilaa takana matkustajille. Meillä on Zafirassa OPC-line helmat, joten ei se ihan mahdoton hirvitys ole ulkomuodoltaan. Melkein voisi luulla normi farkuksi. Kohtalaisen hyvä sillä on ollut ajella pitempääkin matkaa, mutta ei missään tapauksessa vedä vertoja edes 7 vuotta vanhemmalle saabille, jolla tuli ajettua vajaa 10-vuotta.
Viimeksi muokannut Willsson, To Loka 01, 2020 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla on pitkään ollut joku salainen viehtymys katsella Toyota Versoja / Avensis Versoja / Corolla Versoja (ja ei missään tapauksessa Verso S:ää) nettikaupoista sillä silmällä. Noissa kiehtoo pomminvarma tekniikka varsinkin bensiinivehkeissä (1.6 for teh win) ja hyvänoloiset tilat. Ei mitään käsitystä, että millaisia ovat ajaa ja onko esim. ruostemurhetta tai herkästi hajoavaa alustaa ja niin edelleen. Silti jokin kiehtoo. Saapa nähdä tuleeko koskaan hankittua, nyt tila-auton virkaa toimittaa harraste-aero
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Mä olen salaisesti jo jonkun aikaa ihaillut Berlingoja
Jos kaipaa isojen sisätilojen vastineeksi kompakteja ulkomittoja, hakee myös hyvää hintaa eikä innostu munanmuotoisista möhkäleistä, niin kannattaa ehdottomasti käydä tsekkaamassa Berlingo tai Pösön Partner Tepee . Kun samasta mallista on myös tehty pakua, niin väkisin rakenteet on tehty kestämään kovempaakin käyttöä. Bonuksena Berlingoissa usein lasikatto, Pösöissä näkee paljon taas takana pariovia luukun sijaan, jos sellainen miellyttää.
Berlingo näyttää ulkoa pienemmältä kuin onkaan, tavaratilan lattian pinta-ala on kuitenkin suurempi kuim C5 farkussa ja korkeutta kattoon on n. 120 cm, eli tilaa on.
Rellun Grand Scenic on myös tilava eivätkä ranskiksina tosiaan ole kalliita. Dacia Logan ja Lodgy kannattanee tsekata vähän erikoisempina vaihtoehtoina.
Jonkin verran olen ajanut vitjassa mainittuja Zafiraa, Grandista, Berlingoa ja Grand Scenicia. Autoja ovat kaikki, Zafira niistä paras ajaa minusta oli, mutta sehän nyt on aivan makuasia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Jos haluaa maailman absoluuttisesti epäluotettavimman ja vaikeimmin korjattavan 2000-luvun tila-auton niin ykköskoppainen C4(Grand)Picasso THP-moottorilla ja BMP-vaihteistolla voisi olla sellainen Sen sijaan saman konsernin Berlingo tai Partner Tepee tuntuvat omaan käteen huomattavasti robustimmilta laitteilta joissa ei ole niin paljon tarpeetonta kikkailua.
No joku on ruksinut koeajoautoon vähän hintaa lisää, koska tuon mallin perushinta on vaatimattomat 115 t€. Perushinnassa on autoveroa melkein 40 t€, joten kyllä silläkin vaikutusta kokonaisuuteen on verrattuna vaikka Ruotsiin. Päästöthän sen autoveroprosentin määrittää, ja kun tuollanen kaappi nelivedolla tupruttaa 231 g per km, niin hinta pompsahtaa. Ja se sama veroprosentti rankaisee niitä ruksittuja varusteita sitten yhtälailla. Varusteineen tuossa koeajoautossa lienee siis autoveroa yli 50 t€ ja verothan ei siihen rajoitu, vaan onhan auton hinnassa alviakin iso tukku. Vaikkei autoverosta enää alvia kannetakaan niin kyllähän tuollaisen auton hinnasta melkein puolet tilittyy suoraan valtion kassaan.
Ei noilla tässä maassa ajakaan kuin erään herätysliikkeen edustajat, joilla keskimäärin pinkka taitaa olla kuosissa, mutta nöyryys ja vaatimattomuus estää ostamasta samanhintaista mersua
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05