Tila-autoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Öljyä ei ole tarvinnut lisäillä, mutta n. 2000 km joululomareissun jälkeen syttyivät ABS ja ESP vikavalot :x. Tätä edelsi uudenvuodenpäivänä ajoa sellaisessa 10 cm märässä lumessa, joka sitten jäätyi pohjoiseen ajaessa vanteiden sisään kokkareiksi. Pari päivää myöhemmnin sitten syttyivät nuo valot. Välillä sammuvat kyllä, mutta syttyvät sitten taas uudelleen. Kaipa siellä on ABS-anturi mennyt hajalle sitten.

Torquella saa autoon kyllä yhteyden ja vikakooditkin muka lukee, mutta sellaisia ei ole, vaikka nuo vikavalot loimottavat mittaristossa :D. Vissiin tarvis jonkun tarkemman laitteen tähän hommaan, että saisi paikallistettua vian.

Muuten en ole mitenkään hirveän innoissani Zafirasta. Penkki on itselleni runsaista säädöistä huolimatta hieman huono (iskias kipeytyy pitkällä matkalla) ja onhan tuo aika mopo kulkemaan. Hyvänä puolena toki tilat ja lyhyt keula, jonka ansiosta näppärä pyöritellä parkkipaikalla. Ajettavuus on aivan hyvä, mutta kai se näissä "nykyautoissa" tupppaa olemaankin. Iskarit näemmä vaihdettu 2018 ja mm. EGR ja startti viime syksynä, eli onhan tuossa tuorettakin osaa mukana ja varmaan nuo tuoreehkot iskarit näkyy ajotuntuman jämäkkyydessä.

Mutta kokonaisuudessaan tää auto ei tunnu oikein "omalta" toisin kuin vaikka B-Vectra, johon tykästyin aikoinaan heti. Jotenkin kolho fiilis tuosta jää. Täytyy laittaa vaimo tuon rattiin ja ajella itse talvet VW:llä ja kesät Tonnarilla. Käsijarru on näissä "väärin päin" oikean käden luonnollisen asennon kannalta. Vaatii poiskytkettäessä vähän voimakkaamman ylöspäin kiskaisemisen ja vaimo ei tuota oikein osaa ottaa pois päältä. Toivottavasti oppii, etten itse joudu ajelemaan tällä :mrgreen:.

Hirveän futuristinenhan tuo on sisätilojen designiltaan Tonnariin ja Paskattiin tottuneena. On sitä blingblingiä, muotoilua ja panodraamakattoa.

Öljyvalo tosiaan pääsi pelästyttämään, kun saabistina sitä olettaa heti moottorivauriota tuon syttyessä, mutta tässähän onkin automaattinen öljyntason mittaus ja vilkauttelee valoa ilmeisesti jo hyvissä ajoin ennen tuhoa. Jälleen ihmeellistä tulevaisuuden teknologiaa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 13:31
Torquella saa autoon kyllä yhteyden ja vikakooditkin muka lukee, mutta sellaisia ei ole, vaikka nuo vikavalot loimottavat mittaristossa :D. Vissiin tarvis jonkun tarkemman laitteen tähän hommaan, että saisi paikallistettua vian.
Torque juttelee vain moottorinohjaukselle, muihin laitteisiin päästäksesti tarttet tosiaan järeämpää työkalua. Toimiskohan tuohon OP-COM?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

aero kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 13:46
Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 13:31
Torquella saa autoon kyllä yhteyden ja vikakooditkin muka lukee, mutta sellaisia ei ole, vaikka nuo vikavalot loimottavat mittaristossa :D. Vissiin tarvis jonkun tarkemman laitteen tähän hommaan, että saisi paikallistettua vian.
Torque juttelee vain moottorinohjaukselle, muihin laitteisiin päästäksesti tarttet tosiaan järeämpää työkalua. Toimiskohan tuohon OP-COM?
Näinpä tuo vissiin on. Tunteeko kukaan Op-comillisia Kuusamosta? :P
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos ei Kuusamosta löydy ketään, niin ebaysta löytyy kyllä OP-Comin kiinaklooneja luokkaa parilla kympillä tai halvemmallakin rahteineen. Kannattaa ehdottomasti hankkia, jos Opelilla (tai vaikka NG-kolkilla) aikoo ajella pidempään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 16:27
aero kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 13:46
Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 13:31
Torquella saa autoon kyllä yhteyden ja vikakooditkin muka lukee, mutta sellaisia ei ole, vaikka nuo vikavalot loimottavat mittaristossa :D. Vissiin tarvis jonkun tarkemman laitteen tähän hommaan, että saisi paikallistettua vian.
Torque juttelee vain moottorinohjaukselle, muihin laitteisiin päästäksesti tarttet tosiaan järeämpää työkalua. Toimiskohan tuohon OP-COM?
Näinpä tuo vissiin on. Tunteeko kukaan Op-comillisia Kuusamosta? :P
Eikö Kuusamosta löydy Tech 2:sta?
Tarvitsin sellaista kerran Kuusamossa ollessa 2003, kun NG900 vetäisi tilapäisen CE-koodin. Sellainen löytyi silloin Opel-huollosta, mutta siitä on tietysti aikaa jo melkein 20 vuotta :lol:

AliExpressistä voi tilata kiina-Techiä reilulla parilla sadalla eurolla. Ei ole huono sijoitus, jos sellaista ei löydy lähimailta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Onhan tuossa lähikorjaamolla Tech2 kyllä. En vaan oikein tykkää siitä mestasta; aina kun siellä joutuu autoa käyttämään, on lasku tuplaten enemmän kuin vakipaikassani (jossa ei Techiä). Ja bonuksena vielä haukkuvat siellä Saabeja :mrgreen:.

Mitä eroa on Techillä ja Op-comilla? Jälkimmäinen joku harrastajien harrastelusofta ja edellinen the real thing?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

AZP kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 16:49
Jos ei Kuusamosta löydy ketään, niin ebaysta löytyy kyllä OP-Comin kiinaklooneja luokkaa parilla kympillä tai halvemmallakin rahteineen. Kannattaa ehdottomasti hankkia, jos Opelilla (tai vaikka NG-kolkilla) aikoo ajella pidempään.
Jaa, huomasinkin tän postauksen vasta nyt! Onko noista ebay-vehkeistä kokemusta mikä toimisi? Vai onko se ihan vaan lähettävä sokkona tilailemaan :). Hintahan ois ns. kohdillaan.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taisin aikanaan osta ihan vaan halvimman mikä ebaysta tuli vastaan. Toimi Saabin kanssa ihan ok, välillä oli jotain yhteys- tai ajuriongelmia tietokoneen kanssa, mutta niistäkin selvittiin. Päivitetyn softan taisin löytää netistä, palikan mukana tuli siis cd-levyllä ohjelmisto.

Tekkihän on itsenäisempi laite omine näyttöineen. Op-Com on vain liitäntälaite tietokoneen ja OBD-portin väliin, ja ranettamiset tehdään tietokoneella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
Su Tammi 10, 2021 23:18
Jaa, huomasinkin tän postauksen vasta nyt! Onko noista ebay-vehkeistä kokemusta mikä toimisi? Vai onko se ihan vaan lähettävä sokkona tilailemaan :). Hintahan ois ns. kohdillaan.
Ei kannata tilata sokkona, vaan kannattaa vertailla mitä samalla rahalla saa eri mestoista.
Aika moni noista myyjistä pystyy nykyään postittamaan EU-alueelta, joten niistä ei tule tullia ja ALVia.

Esimerkiksi minä ostin ensimmäisen MDI:n (NG9-5/Opel Insignia jne. diagnostiikkaan ja ohjelmoimiseen) Kiinasta. Nyt kun tarvitsi uuden vanhan hajottua, tilasin mestasta, joka postitti Puolasta. Ei tarvinnut stressata jääkö laite tulliin vai ei :roll:

Hinnat ovat tulleet kyllä alas reippaasti siitä ajasta, jolloin ostettiin parin muun saabistin kanssa Tech2 kimpassa. Se oli kylläkin aito laite, ja hinta oli 1 800 euron paikkeilla. Saattaa tietysti olla, että diagnostiikkalaitteiden hinnat ovat tulleet alas, kun niitä (esim. Tech2) käyttäviä autojakin on nykyään vähemmän :roll: Ja kiinalaiset kopiot ovat tietysti halvempia kuin aidot.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ebaysta halvin Op-Com nopealla vilkaisulla 13 oiroa rahteineen Kiinasta. Ei tarvi tulleista ja alvista murehtia, paitsi jos venyy heinäkuuhun saakka, jonka jälkeen pitää alkaa pienistäkin ostoksista tilittämään alvia. Silloinkin alvi jää kuitenkin aika olemattoman pieneksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Ma Tammi 11, 2021 08:02
Ebaysta halvin Op-Com nopealla vilkaisulla 13 oiroa rahteineen Kiinasta. Ei tarvi tulleista ja alvista murehtia, paitsi jos venyy heinäkuuhun saakka, jonka jälkeen pitää alkaa pienistäkin ostoksista tilittämään alvia. Silloinkin alvi jää kuitenkin aika olemattoman pieneksi.
Se on muuten mielenkiintoista, miten Tulli aikoo käytännössä hoitaa asian.
Joutuvat rekrytoimaan jonkin verran lisää porukkaa, jos aikovat tonkia jokaisen tilauksen, joiden määrä on koko ajan kasvamassa.

Annoin sinne ja Postille aiemmin palautetta siitä, että kun joutuu maksamaan tullin+ALVin ja Postin käsittelykulut eri paikkoihin ja käymään kaksi kertaa verkkopankissa, niin ei se ole mitään fiksua asiakaspalvelua. Että eikö niitä voisi yhdistää, jotta voisi yhdellä verkkopankissa vierailulla maksaa molemmat. Kiittivät palautteesta ja sanoivat tutkivansa asiaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Tammi 11, 2021 11:31
Annoin sinne ja Postille aiemmin palautetta siitä, että kun joutuu maksamaan tullin+ALVin ja Postin käsittelykulut eri paikkoihin ja käymään kaksi kertaa verkkopankissa, niin ei se ole mitään fiksua asiakaspalvelua.
Miksi ylipäätään joutuu maksamaan Postille käsittelymaksua, jos hoitaa tullaamisen itse? Kuljetus perille on yleensä maksettu jo tilatessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Koska Posti saa vain muruja siitä työstä mitä se Suomen päässä tekee, mukaanlukien se pienikin vaiva mitä heille syntyy siitä että joku 23 oiron kikkula pitää tullata. Kiinasta tulee sitä "incl. delivery" -skeidaa rullakkokaupalla ja lähettäjä maksaa Kiinan postille tai vastaavalle firmalle vaikka kolme euroa rahdista mikä on kiinalaiselle firmalle varmaan ihan jees korvaus. Tästä Suomen Postille päätyy vaikkapa 48 senttiä, jolla sitten Kusti polkee ja tullailee tavaraa. Niin jotain Postin oli kriiseilyssään keksittävä, ettei tarvi suomalaisten lähettäjien hintoja korotella, koska niillähän ne kaikki kulut katetaan mitä ulkomaan tuonti tekee tapiota.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja aero »

Sinällään ymmärrän kustannusmekaniikan, mutta en laskutuksen oikeutusta, kun se kuljetuspalvelun maksu kuitenkin menee sieltä lähettäjän kautta. Olkoonkin, että on kansainvälisten sopimusten myötä onneton. Kuljetusfirma panttaa maksettua kuljetusta, kunnes maksetaan lisää on tilanne, joka ei vaan kuulosta oikealta.

Silloin jos antaa tullauksen Postin hoidettavaksi, niin siitä palvelusta maksaminen käy järkeen vallan hyvin, mutta jos sen tekee itse, ei lisämaksu oikein käy järkeen.

DHL:hän tuon keksi jo ennen Postia ja kun siitä nousi äläköintiä, poistui maksu kuluttajavastaanottajilta kohtuullisen pian.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tila-autoista

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ma Tammi 11, 2021 17:10
Sinällään ymmärrän kustannusmekaniikan, mutta en laskutuksen oikeutusta, kun se kuljetuspalvelun maksu kuitenkin menee sieltä lähettäjän kautta. Olkoonkin, että on kansainvälisten sopimusten myötä onneton. Kuljetusfirma panttaa maksettua kuljetusta, kunnes maksetaan lisää on tilanne, joka ei vaan kuulosta oikealta.

Silloin jos antaa tullauksen Postin hoidettavaksi, niin siitä palvelusta maksaminen käy järkeen vallan hyvin, mutta jos sen tekee itse, ei lisämaksu oikein käy järkeen.

DHL:hän tuon keksi jo ennen Postia ja kun siitä nousi äläköintiä, poistui maksu kuluttajavastaanottajilta kohtuullisen pian.
Kiinan kansantasavalta sponssaa paikallisia yrityksiä kuljettamalla niiden lähetyksiä länsimaihin (lähes) ilmaiseksi. Olen selvittänyt tämän eräältä kiinalaiselta elektroniikkamyyjältä. Näin paikallinen posti (esim. Suomessa) ei ole normaalisti saanut latin latia lähetysten käsittelystä ja hallinoinnista.

Lisäksi kiinalaisissa lähetyksissä ei ole QR- tai viivakoodia, joka nopeuttaisi lähetysten käsittelyä automatiikan avulla, vaan ne täytyy lajitella käsin.

EU-maat ovat (minulle Tullilta/Postilta tulleen tiedon mukaan, kun sitä tiedustelin) sopineet siitä, että "kolmansista maista" tulevien pakettien käsittelystä voidaan periä käsittelymaksu 2,90 €, koska työ täytyy tehdä manuaalisesti. Minä pyysin heiltä yksityiskohtaista selvitystä, koska minua ei oltu etukäteen informoitu asiasta, vaikka tilaan aika paljon tavaraa kaukoidästä.

Posti on tavallaan "monopoli" suomalaisissa lähetyksissä, koska kiinalaiset lähettävät suurimman osan tavaroistaan oman EMS-järjestelmänsä kautta, joka vastaa Kiinassa Postia. Mutta jos saan itse valita lähetysmuodon, niin tuosta em. käsittelymaksusta nykyään tietoisena valitsen nykyään joko DHL:n, UPS:n tai Fedexin :twisted:

Minustakaan tuo käsittelymaksu ei ole oikeutettu, mutta sillä ilmeisesti pyritään hillitsemään Kiinasta tulevien tilauksien määrää. Tuskin tuolla rahalla saa katettua käsittelystä koituvia kuluja :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin