Ruosteongelmat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja o--o »

Minulla on n. 20v vanha ja n. 250000 km ajettu Saab 9-5. Harkinnassa on vaihtaa se toiseen uudempaan ja vähemmän ajettuun Saabiin.
Auton tekniikka pelaa hyvin ja meni äsken katsastuksesta läpi ilman huomautuksia. Sitä on ylläpidetty.
Autossa on kuitenkin ongelma: Ruostuminen. Kummatkin etuovet ovat pahasti ruosteessa. Ruosteet on paklattu piiloon ja maalattu päälle, mutta se on ongelman lakaisemista maton alle. V. 2016 kyselin autokorjaamossa näistä ruostevaurioista. Kommentti näistä: "Ruostevauriot etenkin etuovissa sisäpuolelta jo niin pahat, että ei voi paikata hitsaamalla." Edelleen kuitenkin ajelen autolla. Joka vuosi olen tehnyt pikku tuunauksia, eli auto on sinänsä ihan siisti.
You Tubessa näkee kumminkin ruostekorjauksia, joita tehdään paljon pahemmin ruostuneille autoille. Ei onnistu minulta.

Netissä näkee myynnissä saman ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja Saabeja. Ovatko nämä muka ruosteettomia, vai onko niissäkin ruosteet vain piilotettu?

Netissä näkee myytävän ei-ajokuntoisia Saabeja jopa muutamalla satasella. Niistä voisi ottaa vaihto-ovet jos ovat ruosteettomia, mutta ongelma on etäisyys ja kuka tekisi homman.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saman värinen varaosa - auto olisi aika huippujuttu tuollaisessa. Ei minun kahden femman kokemuksella ovet ole ainakaan tyyppivika. Toki ne ruostuu, mutta ei mitenkään poikkeuksellisen paljon. Og900 :ssa ne oli paljon aremmat. Pientä pintaruostetta toki reilut 300tuhatta ajetuissa femmassa tuppaa olemaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja o--o »

Vähällä olet päässyt. Mulla on puhkiruostunut muutamasta kohdasta. Suuri osa kilometreistä on tullut Helsingin kehäteillä ajamisesta ympäri vuoden. Edellisessä Saabissa oli sama vika. (Saab 90. Ajoin sillä 17 vuotta.)
Toinen ruostuva paikka on ollut bensatakin kansi - kummassakin autossa.
Nyt noita ajamisia ei onneksi enää ole.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuo molemmat ovat uutena olleet Espoossa. Ensimmäinen on käynyt ruostesuojauksessa ja se oli selväksi parempi kuin jälkempi. Toisena tulleen suojasin itse kertaalleen heti meille saavuttuaan. Puhuit nimenomaan ovista. Olen minä molempia joutunut korista hitsaamaan. Ensimmäiseen pituutta varapyörän kotelo korjata. Toisessa takapyörän kotelo oikealta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja o--o »

Eka Saabini oli oma työsuhdeauto jonka lunastin itselleni jossain vaiheessa. Siihen teetin ruostesuojauksen. Se oli silloin melkein uusi.
Toinen oli 4 v vanha autoliikkeestä käytettynä ostettu. En tiedä oliko siihen tehty ruostesuojaus. Toissa vuonna katsastaja sanoi, että alusta on ihmeen hyvässä kunnossa.
Ovista ei sanonut mitään kun ei edes tarkistanut niitä.

Tämä lienee pahin kohta:

Kuva
Kun irrotin muovilistaa, niin ruostunutta rautaa tuli mukaan. Piti viritellä että listan sai takaisin, kun ovessa ollut reikä johon listan klipsi kiinnittyi, tuli ruosteen mukana pois.
Sivussa olevaa ruostetta ei voi raapia pois, kun alla ei ole enää peltiä. Vedetty pohjamaali ruosteen päälle, lista viritetty paikoilleen, pakkeloitu ja hiottu yms jotta tuli siedettävän näköiseksi. Eli ongelma on lakaistu maton alle, ei ratkaistu. Eikä tule kestämään. Paikkauksen huomaa jos katsoo tarkasti, mutta yleisilmeessä se on näkymätön, jos ko kohtaan ei kiinnitä erikseen huomiota.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla oli 20 vuotta vanha 467 tkm ajettu femma, josta jouduin hitsaamaan varapyöräkotelon pohjan. Aiemmin oli takalokasuojan kaarien etu- ja takapäät putsattu ja maalattu. Ovissa oli hieman alkavaa ruostetta, mutta ei mitään syytä hitsata. Ihme kyllä konepellin takareuna oli aivan ehjä.

Mutta tuo ettei ovien ruosteita voisi hitsata/korjata on ihan puppua. Ovi on helppo irrottaa ja napata sen pohjassa oleva muovilista pois. Sitten ruosteet pois, uutta peltiä tilalle ja maali / ruostesuojaus. Jos auto muuten on teknisesti hyvä ja sillä on käyttöarvoa, niin kyllä tuollaiselle fiksaukselle kannattaa etsiä joku edullinen tekijä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, olen samaa mieltä. Ovea voi hitsata. Joskus taannoin korjasin Fiatin oven siten, että paksua peltiä limisaumalla hitsaten topakasti ulkopeliin kiinni ja reuna meni pinnan alle. Hitsisaumam reunan hioin tasalle uloimman pellin kanssa ja korkeusero lasikuitukitillä pois. Sen hioin muotoon kulmahiomakoneella. Sitten viimeistely hienommalla kitillä ja maalia niskaan. Jos sitä peltityötä yrittää liian hienosti tehdä, ei saa kohtuullisessa ajassa mitään aikaan. Karkea matkalla metodit ohittaa tietenkin tuon hitsauksen. Meininki tyly on, hakkaa vasaralla kuopalle reiän reunat. Sitten lasikuitukitillä täyttöä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja o--o »

Olen "mökillä" käymässä, ja naapurissa on ukko joka puuhastelee autiotalonsa pihalla mitä milloinkin. Hitsaili kerran autoaan. Sattui tulemaan sinne tänään samaan aikaan kuin minä omaan "autitotalooni". Otin asian puheeksi ja hän sanoi että hänellä on jokin virolainen Saab- harrastaja joka voisi mahdollisesti tehdä korjauksen. Lupasi kysyä.

Toinen vaihtoehto olisi ostaa puolta uudempi Saabi uudemmalla korimallilla. (Aika vänkä. Tykkään siitä mallista vielä enemmän luin tästä.) Ihan hirveästi mun ei kannata investoida autoon, kun jäin eläkkeelle elokuussa, ja autonkäyttötarve romahti.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Mertmi kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 17:04
Joo, olen samaa mieltä. Ovea voi hitsata. Joskus taannoin korjasin Fiatin oven siten, että paksua peltiä limisaumalla hitsaten topakasti ulkopeliin kiinni ja reuna meni pinnan alle. Hitsisaumam reunan hioin tasalle uloimman pellin kanssa ja korkeusero lasikuitukitillä pois. Sen hioin muotoon kulmahiomakoneella. Sitten viimeistely hienommalla kitillä ja maalia niskaan. Jos sitä peltityötä yrittää liian hienosti tehdä, ei saa kohtuullisessa ajassa mitään aikaan. Karkea matkalla metodit ohittaa tietenkin tuon hitsauksen. Meininki tyly on, hakkaa vasaralla kuopalle reiän reunat. Sitten lasikuitukitillä täyttöä...
Itsellä ei tällaiselle ranetukselle riitä ymmärrystä sitten yhtään, ruosteiden avaus ja kunnollinen paikkaus puskusaumoin hitsaten kun ei farkkupaikkaräpellyksiin verrattuna ole juurikaan sen työläämpää, ruosteet pois pellille asti leikaten, pahvimallin painelu ja kopionti pellille, hitsaus kiinni, epoksi pohjalle, kitti, hiontaväri ja maali pintaan sekä kotelosuoja sisäpuolelle ja ongelma on ratkaistu seuraavaksi 20 vuodeksi, versus jokavuotinen farkkusauman ruostejälkien peittely, ei voi ymmärtää miten joku moista vielä tänäpäivänä jaksaa... Enkä kyllä käsitä miten edelliselläkään metodilla rälläkkää tarvitaan kittien siloitteluun, eihän limisaumankaan silotteluun yli millin kittikerrosta pitäisi tarvita.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja mikan »

o--o kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 20:34
Toinen vaihtoehto olisi ostaa puolta uudempi Saabi uudemmalla korimallilla. (Aika vänkä. Tykkään siitä mallista vielä enemmän luin tästä.) Ihan hirveästi mun ei kannata investoida autoon, kun jäin eläkkeelle elokuussa, ja autonkäyttötarve romahti.
Siis 2010 vuosimallin 9-5? Aika paljon pitää rahaa laittaa tuon sun nykyisen femman lisäksi. Ei sillä itse vaihdoin m00 9-5 -> m11 9-3. :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja o--o »

mikan kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 22:27
o--o kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 20:34
Toinen vaihtoehto olisi ostaa puolta uudempi Saabi uudemmalla korimallilla. (Aika vänkä. Tykkään siitä mallista vielä enemmän luin tästä.) Ihan hirveästi mun ei kannata investoida autoon, kun jäin eläkkeelle elokuussa, ja autonkäyttötarve romahti.
Siis 2010 vuosimallin 9-5? Aika paljon pitää rahaa laittaa tuon sun nykyisen femman lisäksi. Ei sillä itse vaihdoin m00 9-5 -> m11 9-3. :)

t. Mika
Uusi korimalli ja n. 100000 - 160000 km ajettu ja n. v 2011 hintapyynnöt kaikilla 17900 €. Ihan kuin olisi kartelli :).
Yksi 48000 km ajettu hintapyyntö 27900 km.
Miltä hinnat tuntuu? Ainakin on tinkimisen varaa kun näyttää olevan kilpailua.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja o--o »

Uteip kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 21:43
Mertmi kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 17:04
Joo, olen samaa mieltä. Ovea voi hitsata. Joskus taannoin korjasin Fiatin oven siten, että paksua peltiä limisaumalla hitsaten topakasti ulkopeliin kiinni ja reuna meni pinnan alle. Hitsisaumam reunan hioin tasalle uloimman pellin kanssa ja korkeusero lasikuitukitillä pois. Sen hioin muotoon kulmahiomakoneella. Sitten viimeistely hienommalla kitillä ja maalia niskaan. Jos sitä peltityötä yrittää liian hienosti tehdä, ei saa kohtuullisessa ajassa mitään aikaan. Karkea matkalla metodit ohittaa tietenkin tuon hitsauksen. Meininki tyly on, hakkaa vasaralla kuopalle reiän reunat. Sitten lasikuitukitillä täyttöä...
Itsellä ei tällaiselle ranetukselle riitä ymmärrystä sitten yhtään, ruosteiden avaus ja kunnollinen paikkaus puskusaumoin hitsaten kun ei farkkupaikkaräpellyksiin verrattuna ole juurikaan sen työläämpää, ruosteet pois pellille asti leikaten, pahvimallin painelu ja kopionti pellille, hitsaus kiinni, epoksi pohjalle, kitti, hiontaväri ja maali pintaan sekä kotelosuoja sisäpuolelle ja ongelma on ratkaistu seuraavaksi 20 vuodeksi, versus jokavuotinen farkkusauman ruostejälkien peittely, ei voi ymmärtää miten joku moista vielä tänäpäivänä jaksaa... Enkä kyllä käsitä miten edelliselläkään metodilla rälläkkää tarvitaan kittien siloitteluun, eihän limisaumankaan silotteluun yli millin kittikerrosta pitäisi tarvita.
Kiinnostaisiko tehdä? Ehkä ensi kesänä? Minulla ei ole kokemusta peltitöistä eikä hitsauksesta. Voin tarvittaessa laittaa lisää kuvia.
Kysyin v. 2016 tai v. 2017 Helsingin Herttoniemessä muutamasta paikasta, eikä kukaan halunnut ottaa tätä työtä. Muualtakin voisi tietysti kysyä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siinäpä se. Ne kenellä on paikka ja taidot, ne tekee ite. Ne keillä ei ole, on muiden armoilla. Tai sitten pitää tehdä kompromisseja. Esim. jos autoa ei ole tarkoitus museoon katsastaa. Käyttöruoskaan ei välttämättä kannata kalliilla rahalla teettää hitsausta. Luukkujen kohdalla ehjän laitto tilalle saattaa olla ihan varteenotettava vaihtoehto.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Uteip »

o--o kirjoitti:
La Loka 03, 2020 14:11
Uteip kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 21:43
Mertmi kirjoitti:
Pe Loka 02, 2020 17:04
Joo, olen samaa mieltä. Ovea voi hitsata. Joskus taannoin korjasin Fiatin oven siten, että paksua peltiä limisaumalla hitsaten topakasti ulkopeliin kiinni ja reuna meni pinnan alle. Hitsisaumam reunan hioin tasalle uloimman pellin kanssa ja korkeusero lasikuitukitillä pois. Sen hioin muotoon kulmahiomakoneella. Sitten viimeistely hienommalla kitillä ja maalia niskaan. Jos sitä peltityötä yrittää liian hienosti tehdä, ei saa kohtuullisessa ajassa mitään aikaan. Karkea matkalla metodit ohittaa tietenkin tuon hitsauksen. Meininki tyly on, hakkaa vasaralla kuopalle reiän reunat. Sitten lasikuitukitillä täyttöä...
Itsellä ei tällaiselle ranetukselle riitä ymmärrystä sitten yhtään, ruosteiden avaus ja kunnollinen paikkaus puskusaumoin hitsaten kun ei farkkupaikkaräpellyksiin verrattuna ole juurikaan sen työläämpää, ruosteet pois pellille asti leikaten, pahvimallin painelu ja kopionti pellille, hitsaus kiinni, epoksi pohjalle, kitti, hiontaväri ja maali pintaan sekä kotelosuoja sisäpuolelle ja ongelma on ratkaistu seuraavaksi 20 vuodeksi, versus jokavuotinen farkkusauman ruostejälkien peittely, ei voi ymmärtää miten joku moista vielä tänäpäivänä jaksaa... Enkä kyllä käsitä miten edelliselläkään metodilla rälläkkää tarvitaan kittien siloitteluun, eihän limisaumankaan silotteluun yli millin kittikerrosta pitäisi tarvita.
Kiinnostaisiko tehdä? Ehkä ensi kesänä? Minulla ei ole kokemusta peltitöistä eikä hitsauksesta. Voin tarvittaessa laittaa lisää kuvia.
Kysyin v. 2016 tai v. 2017 Helsingin Herttoniemessä muutamasta paikasta, eikä kukaan halunnut ottaa tätä työtä. Muualtakin voisi tietysti kysyä.
Vielä on jokunen vuosi harjoiteltava omiin romuihin ennen kun kehtaa alkaa vieraalle tekemään.. Kannattanee kysellä pienemmistä pajoista, ehkä pienemmiltä paikkakunniltakin josko kiinnostusta löytyisi oikeisiin hommiin mistä ei uutta osaa paketista ruuvamalla selviä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruosteongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Limisaumalla vaan hurauttaa paikan kiinni. Ei se niin vaikeaa ole. Vetelee vähemmän, kun on tukipintaa enemmän kohtisuoraan pelissä. Lasikuitukitillä saa tarpeeksi tukevan pohjan hienokitille. Softkitti nimittäin halkeaa herkemmin siitä sauman kohdalta, jos kori pääsee elämään. Kokemusta on muutaman auton kokemuksella, kun vaihdettiin kokonaisia kaaria esim. 99:iin. Hitsattiin muuten puskusaumalla.

Kaikista tärkeintä on suojata se korjattu kohta molemmin puolin peltiä. Ulkopuolelta pääsee maalaamaan, mutta oven sisältä tai koteloiden osalta sinne pitää saada ruostesuojaöljyt uitettua kaikkialle. Olen porannut reikiä tarvittaessa ja öljyämisen jälkeen laittanut kumitulpan reikään. Kantapään kautta tämäkin on opittu. Paineilmatoiminen massaruisku ja litran kotelosuojapullot on tulleet tutuiksi. Kompurasta säätää paineen kolmeen baariin, niin ei lennä koko litra kerralla helmakoteloon tai oveen. :wink:

Parasta oppiahan se on katsastusmiehen sörkkimien reikien korjaus. Ne hommat ei tarvitse olla niin nättiä, jos jää pohjaan massan alle. Näkyviin pelteihin hitsaus on aina hankalampaa ja työläämpää, mutta niitä harvemmin katsastuksessa vaaditaan korjattavaksi. Yhden sellaisen olen vain tainnut korjata ja se oli erään Mersun takakaari, joka oli katsastusmiehen mielestä vaarallinen. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin