Led-polttimot ja -lisävalot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1047
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Vaemon ajossa oleva Hyundai kaipaa rajusti lisää potkua valoihin. Hän ajaa nyt tahtia 3500-5000tkm kuukaudessa ja sää- ja valaistusolosuhteita ei voi valita, työajoja ovat. Etenkin lyhyet ovat varsin surkeat. Autossa on karvalakkivalot joten H4-polttimot on sekä lyhyissä, että pitkissä.

Olen yrittänyt kovasti googlailla kokemuksia juuri ko. automallin osalta, erittäin laihoin tuloksin.

Ajatuksena olisi ensin hankkia lyhkäsiin led-polttimot ja saada vähän kokemuksia. Siistein asennusvaihtoehto olisi toki laittaa samanlaiset pitkille, mutta olen ymmärtänyt, että ne eivät niin hyvin toimisi pitkien kanssa. Pitääkö tämä paikkansa, pohdinnassa on myös led-palkin hankinta pitkien kaveriksi?

Minkälaisia kokemuksia on noista led-muutossarjoista? Kannattaako hankkia suoraan kalliimmat, esim.
  • LED-muutossarja H7, Osram, Gen2 119e
https://www.lumise.fi/polttimot-ja-muut ... escription

TAI
  • LED-muutossarja Philips H7 X-tremeUltinon Gen2 +250% 149e
https://www.lumise.fi/polttimot-ja-muut ... escription

Vai pääsisikö hyvään lopputulokseen esim. puolta halvemmilla
  • Philips Ultinon Essential LED H7 59.90e
https://motonet.fi/fi/tuote/4300166/Phi ... lttimopari

Osramit on 14W, Philipsin X-tremet 25W ja Philipsin Ultinonit 20W. Onko tällä mitään väliä, vai pitääkö näihin suhtautua samaan tapaan kuin autohifien tehoihin?

Mites palkiksi Led-lisävalopaketti LuminaLights Ranger+ uppoasennustelineellä? Hintaa about sama kuin kalliimmilla H7-polttimoilla. Toki jonkun tuokin pitäisi sitten asentaa.

https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... 020101710/
Viimeksi muokannut 2.polvi, Su Loka 18, 2020 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2428
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja viggen »

Suosittelen tätä.Paljon valoa kohtuu hintaan.
https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... 020101747/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB 220D E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

H7 heijastinumpioihin ei saa kunnollisia valoja millään led-polttimolla - kirkkautta tulee, mutta valokuvio on persee...
Kokeilin itse useampia H7 korvaavia led-polttimoita, eikä yksissäkään valokuvio ollut sellainen, että olisin jättänyt ne autoon paikoilleen.
Ainoa toimiva keino saada led-polttimoilla säädylliset valot, on vaihtaa heijastinumpioiden tilalle projektoriumpiot.

Omassa kolmelitraisessa on tämä projekti justiinsa vaiheessa.
Siinä on 2004 Aeron keula tupla H7-umpioilla - näillä valoilla ei märkänä ja pimeänä vuodenaikana näe juuri mitään.
Ja nyt tänä syksynä, kun poikkeuksellisesti ajan autolla tammikuulle saakka, on hyvä nähdä jotain eteensä - sen vuoksi käynnistin projektin.

Tilasin bildelsbasenista vm. 2004 auton xenon-umpiot.
Kustannus rahteineen oli 2100 kruunua.
Valot tulivat ns. täydellisinä, mukana niin ballastit kuin kaikki polttimot.
Valomuovit olivat melko siistit:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 9g5hcSGwMV

Vein umpiot kuitenkin tutulle fiksarille, joka hioi vähätkin naarmut pois ja suihki päälle uv-kestävän lakan.
Tämän jälkeen vääntelin linjalangasta käkkyrän, kiinnitin siihen nippusiteellä puhdasta puuvillakangasta ja tällä putsailin projektorilinssin puhtaaksi kummaltakin puolelta.
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... mvpp7KPdXX

Projektoreihin tilasin tällaiset led-polttimot Alixpressistä (valinta D1S D1R):
https://www.aliexpress.com/item/4000072 ... 4c4dELqEnQ

Polttimot istuvat suoraan alkuperäisen D1S polttimon kiinnikkeisiin ja ne liitetään ilman johtomuutoksia suoraan ballastilta tulevaan pistokkeeseen.
Asentelin umpiot autoon toissaviikolla:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... irqRj4QL5y

Mitään johdotusmuutoksia en tehnyt, liittimet vaan suoraan kiinni.

Parkit toimii ja projektoreissa toimivat sekä lyhyet että pitkät, myös pitkien valojen merkkivalo mittaritaulussa toimii.
H7 apupitkät ja kojelaudassa oleva manuaalinen kolmiportainen korkeudensäätö eivät toimi.

Tein seinää vasten valojen korkeuden perussäädön (alenemaksi laitoin 1% per metri - umpiossa merkintä 1,1%).
Pimeätestauksessa valokantama ja valaisuteho ovat hyvät ja valokuvio seinää vasten tarkka ja terävä:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... RKoHIjbcDX

Tässä verrokkina pojan Aeron xenon -valokuvio (projektori erilainen, vuorokaudenaika myös eri, mutta auton sijainti seinään nähden suurinpiirtein sama):
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 5IdLf4po7X

Tupla H7-umpion johtoliittimeen tulee 7 johdinta, kun taas vastaavan xenon-umpion johtoliittimeen tulee 9 johdinta. Johdinten pinnijärjestyksessä on myös joitakin eroja.

Vertailemalla H7 ja xenon-umpioita rinnakkain, saatoin todeta niiden olevan malliltaan ja rakenteeltaan yhtenevät (poislukien projektorit).
Molemmissa mm. täsmälleen yhtenevät korkeudensäätömoottorit ja -mekanismit - näin ollen uskon, että xenon-umpio saadaan tottelemaan manuaalisen korkeudensäätimen signaaleja yhtä lailla kuin H7-umpiokin.
Apupitkät lienevät saatavissa toimimaan melko helposti.

Edit:
Nyt toimii apupitkät. Kumpaankin H7 polttimoliittimen johtimeen tuli maa. Muokattiin autosta umpioon tulevan liittimen pinnejä siten, että apupitkät saivat virran. Kojelaudan korkeussäätö ei vielä toimi. Projektorit tekevät kuitenkin normaalin säätöproseduurin kun virrat kytketään (alarajalta ylärajalle ja sitten laskevat perussäätöön). Voi olla, että tuo riittää konttorilla.

Miksi vaihdoin umpioihin led-polttimot xenonien tilalle?
Lainsäädännön mukaan kaasupurkausvaloilla tulee olla automaattinen korkeudensäätö.
Kolmelitraisessani sellaista ei ole - sen takia led-polttimot.

Kuulostelen, mitä konttorilla sanotaan valoista ensi kesän vuosikatsastuksessa.
Viimeksi muokannut 9-5 3.0t, Ti Loka 27, 2020 18:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar -21
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Skoda Felicia 1.6 LX -99 (jälkikasvun ajossa)
Kawasaki Z1000 -10
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man) - siirtynyt pojalle
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1047
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt muuten tapahtunut mulla aivoissa joku käpy, lähi- ja kaukovalot ovat Hynkyssä käyttöohjekirjan mukaan mallia H4LL eikä H7.

Muuttaakos se tätä toimivuusasiaa jotenkin?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05
jka
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja jka »

Itse heitin noi motonetin tarjous-philipsit eilen -01 Hyundai H1 keulalle lyhkäsiin, kun oli kuskin puoli halogeeneista sammunu ja täytyy sanoo että yllätyin positiivisesti, tekee selkeän kuvion ja valaisee varmaan niin hyvin ku voi 20 vuotta vanha umpio latua valasta. Pitkinä mulla on vanhat bilteman ysituumaset ämpärit, ja pitkien ja lyhyiden ero ei ole liian suuri, lepposta ajella pitkää työmatkaa iltahämärissä.

Edit. Tosin ei niillä sentään kesää tee, antaa ehkä vähän vähemmän lisää valoa kun xenonmuutossarja mutta taas asennus oli todella nopea kun mahtui suojakippojen alle ja käynnistysviive puuttuu.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Luin aloitusviestin vähän huonosti - katoin vaan nuo ehdotetut muutossarjat, joissa oli H7.

En merkkiä tunne, mutta kuvahaun perusteella vaimosi Hyundaissa lienee projektorivalot...
Kummastelen kyllä pikkuisen, että vuonna 2020 valmistettuun autoon on projektoreihin asennettu ensiasennuspolttimoiksi H4:set - luulis, että olis jo jotain parempaa.

H4LL= H4 LongLife, eli, normaalia pidempi kestoikä (paksumpi hehkulanka -> himmeämpi valo).

Nopein tapa on kokeilla, lisääntyisikö valoteho tarpeeksi vaihtamalla tilalle vaikka jotkut NightBreakerit tms.

Mut, jos on projektorit, niin sinne voi laittaa kyllä myös H4 -kantaiset led-polttimot - projektori hoitaa valokuvion.
Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar -21
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Skoda Felicia 1.6 LX -99 (jälkikasvun ajossa)
Kawasaki Z1000 -10
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man) - siirtynyt pojalle
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1474
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja anv »

viggen kirjoitti:
La Loka 17, 2020 17:25
Suosittelen tätä.Paljon valoa kohtuu hintaan.
https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... 020101747/
Tälle toinen ääni. Todennäköisesti referenssit antavat myöten kahdelle. Tosin minulla on hönössä tällanen kolmen sarja, mutta sullakin taisi olla niin uusi tuo auto että kiinnitys tuottaa tuskaa, ainakin minulla
https://www.lumise.fi/lisavalot/lisaval ... 010130042/
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
SuoTimo
"Aero"
Viestit: 419
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Itsellä viirussa lähivalojen valovoima parani melkoisesti kun vaihdoin "jotkut osramit" night breakereihin (laser). Tietysti polttimoiden valinta tarvitsee arvioinnin, miten helppo askare se vaihto on - viirussa teettää vähän työtä vaihtaa polttimot - kait joissain autoissa tarttee purkaa melkein koko etupää että pääsee vaihtamaan...

Veikkaan että tässäkin tapauksessa noi lähivalot tarvitsee kipeämmin korjausta kuin pitkät...

Ihmettelen, että pitkille porukka asentaa valopattereita keulalle - joilla voi ampua melkein kyyhkyn taivaalta - sitten kun tuon patterin valoilta vaihtaa lyhyille niin ei näe yhtään mitään. Tai sitten porukka ajaa kokoajan pitkillä? Tai ajelut ihan tyhjillä teillä keskellä yötä?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

SuoTimo kirjoitti:
Ma Loka 19, 2020 00:00
Veikkaan että tässäkin tapauksessa noi lähivalot tarvitsee kipeämmin korjausta kuin pitkät...

Ihmettelen, että pitkille porukka asentaa valopattereita keulalle - joilla voi ampua melkein kyyhkyn taivaalta - sitten kun tuon patterin valoilta vaihtaa lyhyille niin ei näe yhtään mitään. Tai sitten porukka ajaa kokoajan pitkillä? Tai ajelut ihan tyhjillä teillä keskellä yötä?
Nykyisin taitaa liikennettä olla melkein joka paikassa (ihan korpiseutuja lukuun ottamatta) sen verran, että pimeänkin aikana suurin osa matka-ajasta ajetaan lyhyillä valoilla.

Itseänikin häiritsisi suuri ero lyhyiden ja pitkien valotehossa.

Nyt kun aamulla katselin noita kyseisiä Hyundain malleja autotalli.comista, niin niissä taitaa kyllä suurimmassa osassa olla ns. perinteiset heijastinumpiot.
Onpa originaalin halogeenipolttimon tyyppi mikä tahansa, heijastinumpio ei pääsääntöisesti tuota kunnollista valokuviota jälkiasennettavilla led-polttimoilla.
Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar -21
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Skoda Felicia 1.6 LX -99 (jälkikasvun ajossa)
Kawasaki Z1000 -10
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man) - siirtynyt pojalle
aero
-
Viestit: 6806
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja aero »

9-5 3.0t kirjoitti:
Su Loka 18, 2020 17:20
Miksi vaihdoin umpioihin led-polttimot xenonien tilalle?
Lainsäädännön mukaan kaasupurkausvaloilla tulee olla automaattinen korkeudensäätö.
Kolmelitraisessani sellaista ei ole - sen takia led-polttimot.

Kuulostelen, mitä konttorilla sanotaan valoista ensi kesän vuosikatsastuksessa.
Mahdollisesti jotain tälläistä:
-"Valaisimet on tyyppihyväksytty kaasupurkausvaloille, muttei LED-valoille, vaihtoon", mikä on siis totta, mutta ei välttämättä häiritse, jos toimii tarpeeksi hyvin
-"Automaattisen korkeudensäädön vaade tulee tietystä valovirrasta eikä polttimotyypistä", mikä on sekin totta, siksi nämä uusien autojen 25W halpaxenonit saa olla ilman automaattista korkeudensäätöä ja pesureita ja saa automaattisäätövaateen aktiiviseksi myös LED-polttimoile, vaikka ne muuten kelpaisikin
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Niin, lainsäädäntö on moniulotteista ja sen käyttökelpoisuus ja tulkinta riippuu pitkälti tapauksesta ja tulkitsijasta.

Ja tien päällä valvontaa suorittavien viranomaisten näkemykset ovat sitten vielä oma lukunsa.

Nuorin tytär ajelee allekirjoituksen skeidalla. Kevätkesällä oli vastaan tullut poliisipartio tehnyt uukkarin kääntyen perään, tuhannen tuhannella ryydloikalla kirinyt ohi ja pysäyttänyt tyttären kadun reunaan. Olivat kiinnostuneet tutkimaan ajovalojen lainmukaisuutta, kun oli kuulemma valot ”näyttäneet niin kirkkailta”.

Skeidassa on melko heikkotehoiset valot ja siinä oli tuolloin kiinni kiinasta tilatut upgreidatut H4 halogeenit. Myynti-imossa kehuttiin tehoksi 100W ja värilämpötilaksi 6000K. Olivat ne huomattavasti originaaleja kirkkaammat, mutta tuskin luvattujen speksien mukaiset.
Poliisisedät olivat tähystelleet tovin umpioihin ja todenneet ettei niissä ole laittomia muutoksia. Olivat toivotelleet matkan jatkoja jupisten jotain tyyliin ”näissä on nähty kaikenlaisia virityksiä”. Partiolla ollut ehkä tekemisen puutetta tai muuten vaan pitkästyttävää.

Tien päällä kyllä tosiaan näkee melko paljon vanhemman ikäluokan autoja, joissa ilmiselvästi on heijastinumpioita tuunattu jälkiasennetuilla hid- tai led-sarjoilla.

Useilla katsastusasemilla vaikuttaa riittävän se, että valokuvio on kunnossa eikä ole tehty räikeitä ylilyöntejä – eivät juurikaan tutki/kysele millaiset polttimot siellä umpiossa on (poikkeuksiakin toki varmaan löytyy).
Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar -21
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Skoda Felicia 1.6 LX -99 (jälkikasvun ajossa)
Kawasaki Z1000 -10
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man) - siirtynyt pojalle
aero
-
Viestit: 6806
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja aero »

Voihan se erottua selkeästi jos vanhan skodan valot näyttää kirkkailta :D

Totta, aika usein leimalla riittää että valot toimii järkevästi. Mutta jos kyselevät automaattisen korkeussäädön perään ja kerrot että ei tarvi kun on ledit eikä xenonit, niin siinä voi tulla pieni potku vastapalloon jommallakummalla tai molemmilla kommenteilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

aero kirjoitti:
Ma Loka 19, 2020 08:46
Mutta jos kyselevät automaattisen korkeussäädön perään ja kerrot että ei tarvi kun on ledit eikä xenonit, niin siinä voi tulla pieni potku vastapalloon jommallakummalla tai molemmilla kommenteilla.
Totta, tällainen riski on olemassa, mutta omassa tapauksessani se on tiedostettu riski. Enkä aio heittää mitään kommenttia jos kyselevät automaattisen korkeudensäädön perään, sen sijaan näyttelen tietämätöntä hölmöä (jos nyt sit ees tarttee suuremmin näytellä). :lol:

Led kuitenkin syttyy erilailla verrattuna xenoniin ja ainakin itse erotan xenonit siitä (mut tuskin moni muu varmaankaan kiinnittää huomiota).
Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar -21
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Skoda Felicia 1.6 LX -99 (jälkikasvun ajossa)
Kawasaki Z1000 -10
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man) - siirtynyt pojalle
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4015
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Porukoilla on og-kolkissa tälläiset H4 ledit: https://www.aliexpress.com/item/4000139569383.html

Kuvio on kunnossa eivätkä häikäise vastaantulijoita, silti näillä näkee paremmin kuin halogeeneilla. Ainakin 77-vuotias isäni on ollut tyytyväinen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
patse
"Saabisti"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Led-polttimot ja -lisävalot

Viesti Kirjoittaja patse »

Helpoin on varmaan kokeilla led-polttimoilla. Joskus kuullut jännitteenmuutoksesta lampuille 12 > 24V niin saa laitettua tehokkaampaa polttimoa.
Pasi #1047
Utan SAAB Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Opel on pop él Astra 1.4T automatic
Vastaa Viestiin