VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / Enyaq -23, e-golf myyty

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Täysin aiheen ohi, mutta itse käytin pitkästä aikaa Uberia (tai ylipäätään taksia) tänään ja ei ainakaan oma kokemus voisi olla paljoa positiivisempi.
Saa valita haluaako halvan vai comfortin, ja näkee koko ajan missä kohti kyydin napannut auto on tulossa ja montako minuuttia menee. Tietysti valitsin halvimman :)

Sieltä tuli sitten 5 tähteä saanut kuski, joka oli vanhempi herrasmies, joka kertoi aiemmin ajaneensa bussia ja muita raskaita, mutta kun jäi eläkkeelle, niin aika kävi pitkäksi ja mieli halaji takaisin rattiin, niin rupesipa ajamaan taksia. Juteltiin siinä niitä näitä helteistä koronaan.
Kotipihalla annoin pienen tipin mukavasta reissusta ja toivoteltiin hyvät kesät. 18km reissu maksoi 25€..
Tomppa & Saabit myyty :(
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Yyberi on kyllä hyvä, kun ruuhkapiikkien ulkopuolella käyttää. Halpa, kyydin hinnan saa etukäteen, auton saa valita jne. Loistokonsepti kyllä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Viimeksi kun joskus aikaa ennen koronaa menin Helsingissä taksilla valitsin Uberin. Sieltähän tuli ihan normaali passatti taksiteippauksilla ja juusto katolla. Matka vaan oli muutaman euron halvempi ja tilausprosessi moninverroin helpompi. Kuskille toki varmaan jäi vähemmän käteen kuin mittarilla ajosta :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja mttm »

Haza voisi kommentoida e-Golfin omistajana, paljon on mennyt kilowatteja vuodessa auton lataamiseen? Jos ajomäärä on about 15tkm. Paljon yleensä menee kilowatteja pelkästään täyssähköauton lataamiseen (joku muukin voi kommentoida)? Miten e-Golf suoriutui talvella muuten?
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei ole ollut vuotta vielä lähellekään, mutta samaan aikaan 22tkm ajettu..
Nopeasti laskettu keskikulutus meillä ollut n 16,1kWh/100km joulusta tähän päivään. Silti tuokin lukema pätee vain meillä, joku kaupungissa max 60 alueella ajava voisi päästä helposti 10% vähemmällä ja toisaalta motaria 120 kesällä ja 100 talvella tuottaisi jotain 20+ lukemia.
Näiden jälkeenkin pitäisi huomioida lataushäviöt jne, sanotaan vaikka 10%
Sähköyhtiön kulutuslukemilla ei valitettavasti tässä kohtaa tee oikein mitään kun viime vuoden lukemissa näkyy outlander phevin lataukset. Mulla tais excelissä olla golfille jotain 17kWh/100km millä pyörittelin kustannuksia joka näyttäisi osuneen varsin hyvin kohdalleen.

Talvesta on ollut kyllä juttua, mutta lyhyesti varmaan niin että sutii herkästi kun akuston takia ei ole keulapainoinen, lämmityslaite säästää energiaa joten pitää pakottaa lisää lämpöä jos on palelevaa sorttia ja rikkinäinen lämpöpumpun anturi aiheuttaa palelua 20 pakkasilla vaikka mitä tekis.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja mttm »

Okei, kiitti tiedoista. Eli noin 2500-3000 kilowattia menee sähköä vuodessa yleisellä ajomäärällä.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jotain muutakin kuin pelkkää ajoa välillä, tilasin uudet renkaat golfiin kun huomasin että takarenkaat ja oikea eturengas on vaihtokunnossa tai aivan loppu. Vasen eturengas oli selvästi parempi mutta nuo ostaessa alla olleet continentalit olikin vähän sekalainen sarja, taisi olla vain kaksi keskenään samanlaista vaikka kaikki samaa merkkiä ja kokoa onkin. No, nyt ne menee kaikki uusiksi ja tilalle tulee Bridgestone Turanza T005 (225/45r17) ja bmw/mini oe versio koska siinä oli ilmoitettu pienin vierinvastus ja melu myös parhaasta päästä.
Katsotaan vaikuttaako miten kulutukseen tai rengasmeluun joka on ollut varsin ärsyttävä noilla kesärenkailla.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tylsää on sähköautoilu. Tänään golf sai valohoitoa, eli tarkastushuolto, ehtikin mennä 100km yli. Tylsää oli kyllä huoltaminenkin, renkaanpaikkausaine on vanhentunut, valojen tasoanturien välitankojen nivelet narisee ja vaihdekeppi pitäisi edelleen vaihtaa. Mutta vw virallisen listan mukaan tehty tarkastukset ja seuraava lienee ajankohtainen ensi kesänä.

Sisäsiivous olisi kovasti tarpeen, sehän on toki sanomattakin selvää kun auto on ollut useamman kuukauden naisen käytössä niin kaikki säilytyslokerot jne tursuaa roskia, jalkatiloissa on ämpärillinen soraa ja tavaratila on täynnä ryönää jonka olemassaololle ei vaikuta olevan mitään selvää syytä. Ja tämä siis siitä huolimatta että vaimo "siivosi" sen sisältä joskus syyskuun alussa :facepalm_man:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei varsinaisesti mitään merkittävää ole tapahtunut, 30tkm (omassa käytössä) tuli ja meni jo jonkin aikaa sitten ja pikainen sisäsiivous ja imurointi suoritettu. Muuten mennään ihan samoilla nuoteilla kuin ennenkin, mitä nyt ilmojen kylmetessä alkaa keskikulutus hiipiä taas yli 15 kWh/100km.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

AZP kirjoitti:
Pe Joulu 25, 2020 20:26

Mitä sähköautojen veroihin tulee, niin latausveroa tai sähköveron korottamista vrt. kotitalouksien sähköveroon ei oikein käytännössä pystytä toteuttamaan. Käyttövoimaveroa voitaisiin korottaa, mutta päästövähennystavoitteiden vuoksi korotetaan sitten polttomoottoriautojen käyttövoimaveroa samassa suhteessa.

Tähän on pakko kommentoida.
Miksi tuo ei onnistu. Siihen ei ole mitään estettä. Sähkönkulutusta asemilla ja kotitalouksissa kuintenkin mitataan. Jolloin ei ole mitään estettä miksi ei voisi toteuttaa. Sähkön hinnassa jo nyt vero, miksi ei voi korottaa? Siirrossa veroa liki puolet, miksi sitä ei voisi korottaa. Eihän se vaadi kun hallituksen päätöksen ja asia sillä taputeltu. Täällä jo nyt nähtävissä että mikään ei estä nostamasta veroja jos vaan syy siihen löytyy
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

En tarkoittanut, ettei sähköveroa voisi korottaa. Sitähän on korotettu ja tullaan todennäköisesti korottamaan entisestään. Tästä löytyy todisteetkin, nimittäin vuosina 2003-2015 valtio korotti sähköveroa asteittain yhteensä 225 %. Siis sähkövero yli kolminkertaistui reilussa 10 vuodessa. Hassua sinänsä että tästä ei kuulunut juurikaan nurinaa, mutta kun Caruna nosti siirtomaksuja luokkaa 20 %, niin asia oli kuukaustolkulla uutisissa. Ja kansanedustajat (joo, ne samat kaverit, jotka korotti sähköveroa surutta 225 %), olivat "pöyristyneitä" Carunan korotuksisa.

Tarkoitin siis sitä, että tavan sähköverosta erillistä sähköautojen latausveroa ei voida toteuttaa, koska mistään ei voida todentaa sitä minkä mittarin takaa autoon ladattu sähkö on kotoisin. Vähän kuin polttoöljy vs. diesel, jotka voidaan väriaineilla erottaa toisistaan ja tienvarsiratsiassa todeta jos joku ajaa vähemmän verotetulla energialla. Sähköä ei voi merkata samalla tavalla.

Kaupallisille latausasemille voitaisiin lätkäistä erillinen sähkövero, mutta koska suurin osa sähköautojen lataamisista tapahtuu ja tulee tapahtumaan jossain muualla eli kotona ja työpaikoilla, jäisi fiskaalinen vaikutus pieneksi.

Jos verrataan nykyiseen polttonesteiden verotukseen niin pieneksi jäisi väkisin myös yleinen sähköveron korotuksen vaikutus. Esim. autoilijalle päin näkyy se mitä ajaminen maksaa, ja jotta päästäisiin samoille tasoille polttomoottoriautojen polttoainekustannusten kanssa, tulisi sähkövero vielä moninkertaistaa; tuollainen vaatimaton 225 %:n korotus ei riittäisi mihinkään.

Toinen asia on se, että kun meillä on jo sähköverossa tavallaan tuota löpö vs. diesel -ratkaisua vastaava tilanne, eli teollisuus maksaa huojennettua sähköveroa verrattuna kotitalouksiin, johtaisi pelkästään kotitalouksien sähköveron moninkertaistaminen siihen että ne jotka pystyisivät, kiertäisivät veroa lataamalla esim. työpaikalla, joka kuuluu alemman sähköveron piiriin. Sitten taas teollisuuden sähköveron moninkertaistaminen johtaisi kilpailukykyongelmiin eikä helposti kuuluisi minkään hallituksen agendaan.

Eli lopputulemana on, että polttoaineveron kaltaista kassa-automaattia ei valtio pysty sähköautojen energiankäytölle ihan pienin kivuin tehokkaasti toteuttamaan. Se sähköautoilijan kovin kuritus tullee muualta, kuten ajoneuvoverosta tai ruuhkamaksuista. Ja eiköhän jossain vaiheessa uusien polttomoottoriautojen myyntikiellon toteuduttua aleta puuhaamaan sähköautoille taas autoveroa, kun ei vaihtoehtojen hävittyä ole enää tarvetta kannustaa sähköautoihin siirtymiseen.
Jamppa kirjoitti:
Su Loka 24, 2021 21:46
Siirrossa veroa liki puolet
Tähän täytyy kommentoida sen verran, että siirtoyhtiön lähettämässä laskussa veroa voi olla puolet, mutta ei se siirtohintaa ole. Siirtoyhtiö nyt vain on velvoitettu perimään valtion puolesta sähkövero ja tilittämään se valtiolle. Yhtä hyvin verot voitaisiin laskuttaa erikseen valtion toimesta tai sähkönmyyjän laskulla. Siirtolaskulla on kyllä eritelty siirtoyhtiön ja valtion osuudet laskusta. Ja siirtolaskussa muuten suoraa veroa voi olla helposti reilusti yli puolet. Katsoinpa meidän syyskuun 1390 kWh:n siirtolaskua, josta voi eritellä summat näin:

siirtoyhtiön maksut Turku Energialle: 30,06 €
sähkövero ja huoltovarmuusmaksu valtiolle: 31,31 €
arvonlisävero valtiolle: 14,73 €
YHTEENSÄ: 76,09 €

Turku energian osuus siis 40 %, valtion 60 %. Huomionarvoista on se, että sähköverosta maksetaan myös arvonlisävero. Ja Turku energia maksaa tietenkin verot vielä voitostaan, joten ei se veron osuus tuon laskun erittelyihin lopu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Siis sähköstä menee sähkölaskussa veroa, mutta siirtolaskussa on myös veroa vähän alle 50%, meillä siirtolasku on tänä vuonna jakaantunut vähän yli 400 siirtoa ja 350€ veroa. Lisäksi sähköyhtiölle maksetaan vielä erikseen veroja
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jaaha, se alkais olla ensimmäinen vuosi täynnä.
Edellisten päivitysten jälkeen ei ole oikeastaan mitään tapahtunut, vaihteenvalitsin kiukuttelee niin vähän että se on aina vaan vaihtamatta. Poikkeuksena se että sain taannoin aikaiseksi vähentää narinoita tasoanturin välitangon nivelien rasvauksella, tosin aina välillä taitaa vakaajien runkohelat vähän narista.

N 143500km mittarissa eli vuodessa tuli n 37500km.

Toivottavasti ensi vuosi on yhtä tylsää golfin kanssa, jää kivasti enemmän aikaa kaikelle muulle kun yksi autoista ei oikeastaan tarvitse muuta kuin lykätä aina kotipihassa laturi kiinni ja ajaa.

Rahaa on mennyt jotakuinkin seuraavasti:
Sähköön kokoluokkaa 1000€ (nopeasti laskettu karkea arvaus)
Vakuutus 647,15€
Vero 168,26€
Lämpöpumpun korjaus 200€ (+ liikkeen maksama 300€)
Vaihteistoöljy vajaa 10€
Raitisilmasuodatin ulkomuistista n 10€
Rahoitukseen 2640€ (11x240€ koska alkoi vasta tammikuussa)
Renkaat ja vanteet on mulle sattuneesta syystä aika edullisia, lisäksi talvirenkailla ajaa useamman kauden (kesärenkaillakin toivottavasti enemmän kuin yhden kauden) joten laitetaan tähän kohtaan hihasta tälle vuodelle 300€ rengaskuluiksi.

Jos en unohtanut mitään niin tuosta tulee vähän vajaa 5000€ yhteensä.

Nopea vertailu muuhun kalustoon, samalla ajomäärällä, samalle aikavälille 37500km ajoille tuo rahamäärä olisi suunnilleen riittänyt 9-5 kanssa pelkkiin polttoaineisiin, touranilla olisi luultavasti ajanut aika tarkkaan samoilla kokonaiskuluilla vaikka olisi ollut vähän korjattavaakin.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja hei9n »

tää oli hyvä tiivistys. kiitos.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei nyt sinänsä ole golfiin liittyvää asiaa, mutta..

Liekö sitten keski-ikä vai mikä, mutta sähköauton helppous ja mukavuus on vienyt mennessään siinä määrin että on alkanut tehdä mieli hankkia toinenkin, eikä mitenkään vähäisesti sen takia että golf tuntuu olevan koko ajan rouvan käytössä.
Tuli vastaan mainoksia että datsunin saisi "halvalla" ja tällä hetkellä kun tuntuu että käytettyä ei kannata ostaa (kun omistaa jo valmiiksi riittävästi ajokuntoisia autoja) niin ajattelin sitten että ei siinä varsinaisesti mitään häviä jos käy leifiä koeajamassa. Kun vielä satun tuntemaan niitä työkseen ihmisille tuputtavan henkilön niin parin whatsapp viestin jälkeen oli yön yli koeajo sovittu seuraavalle päivälle.
Työpäivän jälkeen siis Golfilla Raisioon ja autokeskuksesta Leif alle. Ei alkanut kovin lupaavasti kun taittelin itseni kuskin penkille ja penkkiä olisi pitänyt siirtää selvästi taaksepäin, mutta se oli jo valmiiksi täysin takana :facepalm_man: ja vähän sama ongelma, mutta ei niin katastrofi oli ratin etäisyyssäätö joka oli samalla lailla liian lyhyt kuin kaikissa omissa saabeissa, ratti jää selvästi liian kauas. Lisäksi oikealle jalalle ei ole tilaa kun keskikonsoli tulee liian lähelle. Ajossa nopeasti tuli ensimmäinen positiivinen asiakin, Leif oli siedettävä ajaa eli selvästi parempi kuin odotin..
Valitettavasti ehkä 10km jälkeen oli selkä kipeä, penkki on siis aikalailla toivottoman huono. Kärvistelin kotiin asti, sieltä sitten hetken päästä vaimo, 7v ja yksi 12v kyytiin ja kauppareissulle. Vaimo totesi parin km jälkeen että penkki on surkea. Takapenkillä oli hyvin tilaa, huomattavasti parempi kuin golf siis. Tavaratilaa myös golfia enemmän, mutta tuntuu että tavaratilan pohja on jossain 5cm korkeudella maanpinnasta eli ensin saa nostaa korkealle kynnyksen yli ja sitten vielä alas. Kunnollisella penkillä (ja paremmilla säädöillä) voisi olla käyttökelpoinen kulkuneuvo varsinkin kun hinta houkutteleva, mutta jo pelkän penkin takia ei vaan pysty. Tuo uusin leaf toki on edelleen ruma ku rullatuoli, mutta sitä sentään pystyy katsomaan oksentamatta toisin kuin vanhempia.

Uuden vuoden aattoaamuna datsunin palautuksen jälkeen ajattelin että käyn vielä katsomassa miten pieni se Mokka e oikein on, reilun puolen tunnin lenkki ja voi todeta että kuskille olisi kelvolliset oltavat, mutta mun takana ei mahtuisi olemaan kuin jalaton. Kokoon nähden taas kulutus tuntui olevan melkoinen, sanotaan että kokoluokkaa 20% enemmän kuin leaf ja golf eli samaa luokkaa kuin enyaqilla. Mitään tarkkaa vertailua en tehnyt, mutta selvä ero kuitenkin. Ei jatkoon siis opeliakaan.

Kotona vaimo oli sitä mieltä että olisi pitänyt olla myös mokkaa koeajamassa, uskoi kuitenkin että ei varsinaisesti menettänyt mitään. Koska sattui keskellä päivää olemaan aikaa ja lapset pois kotoa niin mentiin sitten katsomaan josko Rinta-Joupilla olisi neliveto enyaq vapaa koeajettavaksi. Edellinen koeajaja tulikin sopivasti meidän perässä pihaan eikä varauksia ollut joten päästiin ajelemaan. Itse kävin jo kesällä kokeilemassa takavetoa, siitä omaan makuun lähinnä puuttui vetävät etupyörät ja tehoa joka 80x kohdalla on aika hyvin korjattu. Painoa on niin valtavasti että se vajaa 200kW on just tarpeeksi että ei vituta.
Ajeltiin vajaa tunti ja n 45km, enkä siis oikein keksi mitään valittamista, rouva puolestaan oli jo ihan haltioissaan.
Takaisin tultua katsottiinkin sitten tarjousta että mitä sellaiselle tulisi hintaa, kun ensin valittiin 80x ja sportline niin lisävarusteita ei oikeastaan tarvittu kuin vetokoukku jonka kanssa jostain syystä piti olla sähkötakaluukku (siitä olisi muuten säästetty, vaikka sinänsä mieluisa varuste onkin), sininen metalliväri, lämmitettävä tuulilasi ja takapenkki.
Ilman vaihtoautoa hinnasta lähti pois tonneja ja lainarahakin oli halpaa kun todellinen vuosikorko jää kokoluokkaaan 1,5%
Nieleskelin kuukausierää ja mietin että tätä ei kyllä millään excelillä enää pysty perustelemaan, joten ajattelin että pääsääntöisesti kaikkia auto-ostoksia vastaan oleva vaimo saisi vedettyä takaisin kuilun partaalta, mutta sehän vaan tönäisi..
2021 tuli siis päätettyä siihen että laitettiin enyaq tilaukseen, toimitusaikaa lupailtiin 10kk joka ei oikeastaan nykyisessä tilanteessa ole edes paha halutulle sähköautolle.
Tämä tarkoittaakin sitten sitä että touranin laitan hetikohta myyntiin ja captivakin pitää korjata ja myydä ennenkuin hintakupla puhkeaa tai skoda saapuu, kumpi sitten toteutuukaan ennemmin.

Kuva
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin