VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / Enyaq -23, e-golf myyty

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja tturku »

Aivopieru se oli. Siis mittarivirhe on ylpspäin eli todellinen nopeus pienempi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kaks viikkoa (melkein) mennyt, ei ongelmia. Reilu 1200km ajettu, keskikulutus 17,4kWh/100km keskinopeudella 43km/h.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nyt on toista kuukautta ajeltu ja tällä viikolla ACC ilmaiskokeilukin loppui.
Viime viikon perjantaina Skoda kävi takuukorjauksessa kun se tankinluukun lukkomoottori otti ja hajosi sitten kunnolla ja lopullisesti.

Tänään myös näppäilin tietokoneella, ACC en ainakaan toistaiseksi saanut noiduttua takaisin toimintaan, mutta travel assist sain ainakin sen verran että sai yritettyä ja vikailmoituksen mittaristoon "Travel Assist ei ole tällä hetkellä käytettävissä"
Täytyy jatkaa tätä projektia vielä myöhemmin, helpointa voisi olla jos pääsisi lunttaamaan ACC koodauksia autosta missä se on ollut ihan tehtaan jäljiltä.

Jarrutonta kuomukärryä on vedetty sen verran paljon että lienee yli 10% kilometreistä ollut kärry perässä, moottoritiellä keskikulutus sen kanssa oli melkoinen, aika tarkkaan 30kWh/100km, koko 2900km matkalla kulutus 18,4kWh/100km
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja Haza »

Neljä päivää vaille 2kk meni ensimmäiseen 5000km. Koko matkan keskikulutus nyt 18,3kWh/100km, ehti jo käydä tasan 18 välillä kun kärryä ei ole juurikaan kiskottu nyt, mutta kylmenneet ilmat alkoi taas nostaa kulutusta.

Tavaratilan verhosta joku pieni tuki oli irtoamassa ja pyyhkijänsulat pyyhki surkean huonosti vaikka yritin puhdistaakin niin nyt on sitten käyty jo kahteen kertaan takuukorjauksessa :lol:

Asiaa selviteltyäni totesin että helpointa on vaan maksaa se 320€, joten nyt on taas ACC ja lisäksi samalla koodauksen muutoksella jota jo kokeilin alkoi myös travel assist toimia täysin kun ACC oli toiminnassa.
Täytyy myöntää että kun sen kanssa on leikkinyt vähän enemmän niin tietyissä tilanteissa tulee oikeasti käytettyä ja toimiikin hyvin. Kaistavahti sen sijaan on aina pois päältä, siitä ei ole kuin haittaa.
Olisi siis voinut tilata suoraan, mutta toisaalta näin säästi n 500€ joten meni kai lopulta ihan hyvin.

Mulla kun ei normaalisti ole tarvetta käydä kuin n 70km päässä kotoa niin toistaiseksi ei ole ladattu kuin AC, en siis voi olla varma toimiiko pikalataus edes kun en ole kokeillut. Enimmäkseen on muutenkin ladattu 8A virralla eli n 5,5kW teholla eikä ole kertaakaan ladattu yli 80% kun päivässä ei ole koskaan saanut silti akkua tyhjäksi ajettua.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Haza kirjoitti:
Su Loka 15, 2023 20:53
Kaistavahti sen sijaan on aina pois päältä, siitä ei ole kuin haittaa.
Tuo otti silmään. Samat kokemukset itsellä itse asiassa kaikista ajamistani autoista, joissa on ollut kaistavahti. Se lähtee ensimmäisenä aina pois päältä. Lienee joku EuroNCAP törmäystestikriteeri, että tuommoinen autoista pitää löytyä tai muuten jää saamatta X-määrä pisteitä ja viiden tähden tulos haaveeksi. Muuta syytä en ainakaan omiin kokemuksiin perustuen pysty tuommoiselle epäluotettavasti toimivalle ja kuskin ärsytystä lisäävälle systeemille keksimään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13203
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitä kaikkea ominaisuutta Skodan travel assistiin kuuluu?

Ja meinaatteko kaistavahdilla nyt sitä että kun meinaa ajaa kaistaviivan päälle, niin auto alkaa piippaamaan vai sitä että auto hellästi (tai ei-niin-hellästi) kääntää itsekseen autoa takaisin kaistalle?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja tturku »

meinaavat varmaan aktiivista kaistavahtia, mikä eenakissakin on. Eli vääntää rattia ja ohjaa autoa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kaistavahti saattaa varoitella ja/tai estää kaistalta pois ajautuminen, mutta se toimii siis jos toimii ja vähän miten sattuu. Sen sijaan esim mulla kotimatkalla on yksi kohta missä se usein yrittää kääntää päin liikenteenjakajaa. Eli ehkä hyödyllinen jossain tilanteessa ja toisessa taas suorastaan vaarallinen. Joku EU tai euroNCAP juttu se tosiaan lienee, kaunis ajatus sinänsä, mutta lopputulos taitaa olla parhaassakin tapauksessa ihan +/- 0

Travel assist pyrkii taas ajamaan kaistaviivojen mukaan (ja vähemmän todennäköisesti päin jakajaa) Toimii vallan hyvin maantiellä, kaupungissa kannattaa ajaa itse.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13203
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eli onko siis kaistavahti sellainen joka on päällä (ellei sitä erikseen ota pois päältä) silloin kun tuo travel assist ei ole päällä, ja vastaavasti jos travel assist on päällä niin auto osaa aika nätisti mennä kaistalla eikä tuosta kaistavahdin hölmöilystä tarvitse silloin välittää?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja Haza »

Aikalailla juuri noin. Paitsi että mulla se kaistavahti ei mene itsekseen päälle enää :mrgreen:
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13203
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mustangissa on silleen että kun on adaptiivinen kruise päällä, niin auto ajelee kohtuu nätisti kaistallaan. Tää on siis joku itseajavan auton taso 0.01 tai sinnepäin, eli kunhan nyt kaistaviivat on kunnossa ja katselee että jarruttaa punaisiin valoihin ja väistämisvelvollisiin tilanteisiin itse, niin liikennemerkkien tunnistus hoitaa nopeusrajoituksen mukaan ajamisen (kohtuu luotettavasti jopa), auto pysyy kaistalla ja adaptiivinen vakkari hoitaa ettei aja edessäajavan peräloosteriin. Pysähdyksistä liikkelle lähtiessä pitää vain painaa ratista nappulaa että hyväksyy että taas mennään, kun edessä ajava lähtee liikkeelle.

Sitten taas jos kruise ei ole päällä, niin tuo kaistavahti muuttuu tooodella helläksi, eli muutaman kerran kun olen testannut niin auto aika usein sallii ajaa ojaan jos etupyörien suunta ja tien suunta ei olekaan ihan yhteneväiset. Joku manageri siellä taustalla kuitenkin on, koska joskus tapahtuu pieniä korjausliikkeitä jotta pysytään tiellä. Mitään piippauksia en Mustangista ole saanut ulos, mikä on ihan kiva sen jälkeen kun Mitsun kanssa kuunteli 3,5 vuotta sitä piippauskonserttia milloin mistäkin, myös kaistaviivojen lähestymisestä.

Aluksi olin sitä mieltä että aina kun kruise menee päälle niin pitää napata tuo kaistavahti pois päältä koska on ärsyttävää että auto kääntelee rattia itsekseen. Varsinkin talvella tuntui että auto etsi koko ajan paikkaa, johtui varmaan siitä että lumisella tiellä se näki skitsofrenisesti kaistaviivoja joka puolella :D

Sittemmin (teiden sulettua) olenkin tottunut tuohon ominaisuuteen varsinkin pidemmällä matkalla, eli kädet voi olla aika kevyesti siinä ratilla ja ehkä puolen minuutin välein pitää antaa pieni tönäys ratille että auto tietää käsien olevan kiinni ohjauspyörässä. Yleisesti auto ohjailee nätisti sinne minne tie menee. Toki pitää olla hököllä koko ajan sen kanssa jos auto päättääkin että kaista menee ihan muualle kuin tie oikeasti, mutta toistaiseksi sellaista ei juurikaan ole tapahtunut. Kerran on tainnut käydä niin että auto luuli nopeusrajoituksen nousseen yli sen mitä se oikeasti oli, muutaman kerran on jäänyt liikennemerkki vastaavasti autolta huomaamatta.

Näin se siis hiljalleen kukin mukautuu siihen että auto se on joka ajaa eikä kuski. Itsekin aina ollut niin rattimies, että itse pitää ajaa eikä mitään itseajavia kikkuloita tähän talouteen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja HEV »

NG9-5:n kaistavahti toimii niin, että se piippaa vasta, kun pyörä hipaisee kaistaviivaa. Se on siis pelkkä vahti eikä osallistu ajamiseen :D . Alunperin piippaus kuului sen puolen kaiuttimista, millä puolen hipaisu tapahtui, mutta nyt kinkkiradio (PX5) piippaa sen omalla pikkukaiuttimella - taitaa olla vähän eri ääni riippuen puolesta. Toimii senverran hyvin (jopa lumisella tiellä tai muuten lähes piilossa olevista viivoista), että olen pitänyt aina päällä. Aika vähän taitaa olla kehitystä tapahtunut 13 vuodessa :mrgreen:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3554
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaistavahti on yksi paholaisen keksintö, minullakin on kolmen napin sääntö Hynyssä, eli ensin tietenkin auto tulille start-nappulasta, sitten yhdellä painalluksella start/stop-kammotus pois ja kahden sekunnin painalluksella tuo piippaava ja autoa ohjaileva kaistavahti. Hyi olkoon. Ensimmäisessä mutkassa muistan, jos jostain syystä unohtui vahti pois painella. Sitä ei tapahdu usein.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja Haza »

Edellisen jälkeen tapahtunut ihan merkittäviä. Skodasta ei ole varsinaisesti raportoitavaa, kohta 9000km täynnä.

Golfin kanssa sen sijaan on tapahtunut, teinin joku kaveri oli omalla autollaan parkkipaikalla kolhinut oikeaa etukulmaa sen verran että vakuutusyhtiön laskuun meni uusiksi mm oikea ajovalo, päiväajovalo ja puskurin runko, puskurin kuori oli korjattu ja tietysti maalattu. Edellispäivänä hain sen autoklinikalta, vein suoraan töihin, uudet nastarenkaat alle ja tänään golf lähti uudelle omistajalle Pirkanmaalle.
105tkm tuli melko tarkkaan kuukautta vaille kolmessa vuodessa. Toivottavasti seuraavalla on yhtä edullista ajoa ja vähän murheita.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17 lähdössä, Enyaq -23

Viesti Kirjoittaja anv »

IC1970 kirjoitti:
Ti Loka 17, 2023 19:28
Kaistavahti on yksi paholaisen keksintö, minullakin on kolmen napin sääntö Hynyssä, eli ensin tietenkin auto tulille start-nappulasta, sitten yhdellä painalluksella start/stop-kammotus pois ja kahden sekunnin painalluksella tuo piippaava ja autoa ohjaileva kaistavahti. Hyi olkoon. Ensimmäisessä mutkassa muistan, jos jostain syystä unohtui vahti pois painella. Sitä ei tapahdu usein.
Yhtyy etelliseen puhujaan: Ton mun pensahyndain lentoonlähtötarkistus sisälsi talviaikaan:
- Start-nappulasta käyntiin
- Start-stop pois
- Kaistavahti pois
- Ratinlämmitys päälle
- Kuskin penkinlämmitys ykköselle (kolme painallusta)
- Tarvittaessa matkustajan penkinlämmitys ykköselle (kolme painallusta)
- Videokamera päälle
- ajomoodi sportille tai manuaalille (jotta auto ylipäänsä lämpenee)
Tiedän että oli vielä jotain oleellista, mutten tähän hätään muista mikä se oli.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin