VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / Enyaq -23, e-golf myyty

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Remppaa odotellessa, 84tkm tuli tänään täyteen tuolla surkeimmalla kakssatasella :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

2016 Touran pitäisi olla jo MQB niin se voi vaikka pysyä koossa, eikä ainakaan ole se kaikkein surkein mahdollinen. Tietysti kytkimet voi kulua vaihtokuntoon jo alle 100tkm jos on paljon liikkeellelähtöjä tai ryömittämistä..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Vaimo on nyt ajellut Golfilla eikä ole valitellut että olisi kylmä, kai se siis toimii paremmin. Huomenna ainakin on taas mun vuoro ja kylmempää ilmaakin on lupailtu eli voisi päästä kunnolla testaamaan.

Eilen hain postista tällaisen

Kuva

Nyt pitäisi se valkoinen paska jota taivaasta jatkuvasti tippuu pysyä pois tuolta ja voisi luukun lukko olla jäätymättä. Ongelmaahan ei olisi jos olisi edes katoksessa, mutta kotona Golf on aina taivasalla ja melkein aina piuhan päässä.
Tuo kortonki tulee siis magneetilla kiinni koriin ja on hyvin helppo käyttää, paljon mukavampi kuin kaivella sitä lunta joka kolosta.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt en muista oliko tässä ketjussa siitä jo juttua, mutta oliko akustolle lämmitystä? Ja jos ei, niin onko tietoa onko joku pakkasraja jossa auto ilmoittaa että nyt ei mennä mihinkään ettei akku hajoa?

Itse vaan huomannut kun mulla auto seisoo tallissa jossa on tällä hetkellä pikkupakkanen, vaikka ulkona paukkuu luokkaa -15 astetta, että Mitsukansan valitukset ei ole mulle ajankohtaisia. Paljon on juttelua siitä miten toisilla menee sähköllä -20 asteessakin ja toisilla pakkobensalle mennään jo -15 asteessa. Tosin tuntuu että puhe on aina siitä ulkoilman lämpötilasta, vaikka akuston lämpötilahan on se merkitsevä tekijä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei ole akustolla aktiivista lämmönhallintaa kumpaankaan suuntaan golfissa.
Jos akuston lämmöt on jossain ääripäässä niin regen ja käytettävissä oleva teho on rajoitettu.
En muista nähneeni että tehoa olisi rajoitettu muuten kuin akun tyhjenemisen takia ja regen on kylminä aamuina alkuun pieni (ja täydellä akulla)
En tiedä onko jotain alarajaa missä ei tehdä mitään vai mennäänkö vaan ihan olemattoman pienille tehoille
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Haza kirjoitti:
Ke Helmi 03, 2021 20:59

Eilen hain postista tällaisen

Kuva
Toihan vaikuttaa näpsäkältä, Leafin keulaportti on kans koko ajan parkissa auki ja onneksi ei ole vielä lunta suurempaa ongelmaa ollut. Hankala on putsailla.

Voisitko jakaa linkkivinkkiä, että mikä kampe tuo on? Hakusanamielikuvitus ei riitä :facepalm_man:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Aamulla oli 15-17 pakkasta, mutta koko matkan sain ajella lämpimässä, eli lämmityslaite katsottakoon korjatuksi. Ensi viikolle kai peloteltiin että tulisi vielä kylmempää, katsotaan sitten mitä tapahtuu jos saadaan vielä se viisi astetta kylmempää..
Kulutus alkoi kyllä olla jo melkoinen, aamun työmatkalle näytti 27 kWh/100km. Jotta AZP:n ei tarvitse kysyä niin ei, en tiedä onko siinä esilämmitys mukana, mutta todennäköisesti ei koska kulutuslukemat ei ala mistään tähtitieteellisistä..
Loppupäässä matkaa vilkaisin liikennevaloissa seistessä mitä hetkellinen kulutus on: 6 kWh/h sanoi kdf-wagen. Kyllä, kW ilmoitetaan muodossa kWh/h :facepalm_man:

Kun vielä päivällä ajelin pientä pätkäajoa ja esilämmittelin niin ilman välilatausta ei kotipihassa ollut enää kuin 18km jäljellä ja lämmityksestä oli siinä kohtaa pakko tinkiä kun ei enää antanut valita normal modea. Toisaalta just sopivasti kun normaalilla lämmityksellä jne riitti koko päivän ajotarpeisiin just. Todellinen range siis hieman yli 100km kun lähtö 90% latauksella. Olen säätänyt kotona maksimi latauksen 90% akun säästämiseksi, laturi kyllä antaa virtaa niin että esilämmitys hoituu ihan suoraan verkkovirralla.

Tuon suojan löysin aliexpressistä: https://a.aliexpress.com/_mKGcUnP
Hakusanat oli charger rain cover tjsp
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tuli varmistettua että esilämmitykset ei näy lukemissa, piti päivällä töissä hakea pizzat niin laitoin golfin "käyntiin" n 10 minuutiksi ennen lähtöä, sitten 5km ajoa ja saatiin aikaan melko hulppeat kulutuslukemat:

Kuva
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Haza kirjoitti:
To Helmi 04, 2021 21:56
Tuon suojan löysin aliexpressistä: https://a.aliexpress.com/_mKGcUnP
Hakusanat oli charger rain cover tjsp
Kiitos! Täytyypä laittaa joko tuo tai vastaava tilaukseen :)
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pakkasilla saa näköjää miettii vähä tarkemmin mimmosii kiekuroita ajelee, hyvä et sentää tarkenee.
Eiks noi mittarilukema jää vielä alakanttiinki jos todellinen range jäi sataan kilsaan.. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tais olla kuvaa ottaessa lämmitys pois päältä jo, mutta kyllä se vähän optimisti välillä on, varsinkin pätkiä ajaessa. Tuossa eilisessä on osaltaan myös se ero että aamun työmatka meni reilu 10% pienemmällä kulutuksella kuin torstaina.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Taisipa olla reilu viikko sitten kun tuli 2kk täyteen, siinä kohtaa oltiin ajomäärien suhteen edelleen varsin tarkkaan siinä 3tkm/kk tahdissa, mutta viime viikko lomailtiin lumen perässä savukoskella niin golf hylättiin kotipihaan. Varsin monesta syystä: reilun 1000km reissu (yhteen suuntaan) yli 500kg painava kärry perässä, 5hlö ja iso koira. Touranilla meni hyvin ja suht pienellä kulutuksella, se tosin oli myös aikalailla ainoa vaihtoehto kun koukkua ei sen lisäksi ole kuin captivassa joka korealaisena on luonnollisesti rikki, kuluttaisi ainakin 50% enemmän eikä todennäköisesti olisi pysynyt koossa noin pitkää matkaa. Tai en ainakaan uskaltaisi lähteä niin epäluotettavalla autolla kuin korealaiset on, touranilla sen sijaan ei mitään pelkoa, vastahan sillä on 450tkm ajettu.
(moralisointia ei kannata harrastaa, oltiin omissa oloissa mökillä koko ajan ja kaukana kaikista turistirysistä)

Offtopic sikseen, ennen em. reissua tuhlasin myös yhden päivän niinkin isoon reissuun että ajelin Golfilla kotoa iittalaan, sieltä Hervantaan josta sitten kotiin. Keli oli aika raskas vaikka pakkasta ei montaa astetta ollutkaan, kotimatkalla varsinkin loska ja vesi nosti kulutusta niin että meinasi mennä tosissaan vaikeaksi.
Kotoa tietysti lähdettiin täydellä akulla, mutta kun pikalaturit on harvassa tuolla reitillä niin ensimmäinen lataus olikin jo aurassa, siinä n 90% asti ja sitten vähän lyhyempää reittiä osin pikkuteitä iittalaan jossa range olikin niin vähissä että Toijalan pikalaturille pääsyn varmistamiseksi jäin kahvittelemaan liki tunniksi ja golfiin valuteltiin lisää sähköä hyvin hitaasti. Toijalassa lataus ja sai ajella reipasta vauhtia moottoritietä Hervantaan, sieltä sitten toinen kuski ratin taakse, visiitti Tampereelle ja kaukajärvellä istuttiin mcruokaa mutustellen pikalaturissa taas hetken. Tuolla tuli todettua että jo 50kW laturilla kannattaa talvella golf pitää "käynnissä" ja lämmittää reilusti koska akkuun menee max 40kW, mutta jos laturissa riittää potkua niin kulutus otetaan myös "suoraan" laturilta. Erityisesti tämä kannattaa siksi että pikalaturit on melkein aina pelkästään ajan perusteella hinnoiteltu joten kaikki tuo lisäkulutus ei maksa yhtään sen enempää.
Hervantaan palattiin sitten useammaksi tunniksi, mutta silti ei yhden vaiheen latausteholla saatu akkua ihan täyteen ennen lähtöä, jossain 95% tienoilla sentään joten auran laturia kohti lähdettiin suunnistamaan. Arviot näytti siltä lähtiessä että marssinopeudesta vähän tingittiin ja reitti valittiin Lempäälästä kylmäkoskelle lyhyimmän mukaan. Sitten se keli teki temput ja kesken matkan meni niin raskaaksi että Loimaalla jänistin ja poikkesin hitaalle laturille varmistamaan auraan pääsyn. Auraan asti päästyäni totesin että ihan nollassa olisi oltu ilman sitä pientä välilatausta Loimaalla. Pikalaturin jäljiltä paineltiinkin sitten taas loppumatka ihan normaalisti kotiin asti.
Koko reissu oli oikeastaan ihan tarkoituksellista pään seinään hakkaamista, tiedossa oli että aikaa palaa jne, katsotaan jos keväällä kun ei enää tarvitse tuhlata energiaa lämmitykseen tulee kokeiltua samaa uudestaan. Kesällähän pitää ajella katto auki..
Kulut ei tietysti olleet silti suuria 436km ja kulutus n 19 kWh/100km, vaikka pikalatauksilla hintaa tuleekin helposti yli 30c/kWh niin kovin monella polttomoottoriautolla ei mennä samoilla "polttoaine"kuluilla.

Tässä välissä on myös veropäätös saatu vihdoin arvottua ja liike maksanut verot kun kilvetkin sai lähipostista hakea. Reilu 700€ oli ollut maksettavaa.
Tänään vielä ennen kilpien ruuvailua paikalleen ehdin ennen pimeää ottamaan juuri pestystä autosta pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hauskan kuuloista matkustamista :mrgreen:

Mikä siis on tuossa vaikeassa kelissä Golfin range, jos pitää päällä kuitenkin säällistä 80 km/h marssivauhtia? Kuulostaa näin karttaa katsomatta että aika tiuhaan sai latailla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Riippuu lataako täyteen asti ja millainen keli tarkalleen ottaen on.. Pikalaturilla ei kannata roikkua yli 80% ellei se ole tarpeen seuraavalle pääsemiseksi, joten riittävän kylmällä ja raskaalla kelillä pitäisi olla jopa alle 100km latausväli pikalatureilla tai sitten ajaa pilkkihaalareissa kuuttakymppiä.. Ihan liian monta muuttujaa että voisi oikein järkevää vastausta antaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Tuossahan taitaa olla noin 35kWh akku ja talvikylmällä kulutus on talvirajoituksien mukaan ajellessa arvauksella helposti 20kWh/100km, vaikka pitäisi kabiinin lämpötilan noin 18-19 asteessa. Tuosta tulee rangeksi alle noin 150-200km, eli Turusta pääsee Tampereelle, mutta ei takaisin :) "Nopeaa säästöä" tosiaan saa laittamalla pitkät kalsarit jalkaan ja pitämällä lämmitystä pois päältä. Todennäköisesti Golfissakin on ILP:n kaverina lämpövastus eli lämmitykseen mennee ihan reilusti sähköä pakkasella (ILP yksinään ei välttämättä riitäkään).
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Vastaa Viestiin