VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / Enyaq -23, e-golf myyty

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tämä(kin) aihe karkasi vähän sivuraiteille. Mutta summa summarum. Toinen ostaa purkukuntoisen rintamamiestalon ja taikoo siitä talkoovoimin ja ylijäämämateriaalein itselleen kodin. Ja toinen rakennuttaa kompaktin nollaenergiatalon 400m2 tontille. Kumpikin vaihtoehto on oikea, jos se sopii omaan filosofiaan ja varallisuuteen. :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei tämä nyt ihan ohi aiheen vielä ole koska juuri näitä asioita tässä on enemmän tai vähemmän mietitty kun näiden patteriautojen kanssa persaukisena lähdettiin leikkimään.

Excel sanoi että saman kokoluokan kokonaiskustannuksilla ajaisi outlanderilla (no, se meni arviointivirheestä johtuen pieleen) tai Golfilla kuin touranilla ja paljon halvemmalla kuin captivalla. Vaimon kohdalla taisi sitten se porttiteoria olla se miksi mitsu piti ensin olla, itsehän olin ihan valmis sukeltamaan suoraan syvään päähän :lol:
Näissä hyvin yksinkertaisissa laskelmissa ei myöskään huomioitu edes huoltokuluja, osin siksi että itse tehtynä ero jää aika pieneksi ja toisaalta kompensoidaan sitä että pidemmällä pitoajalla voisi arvata että joku kalliimpi remppa saattaa olla tarpeen tehdä sähköautoon.

Uusia saabeja ei ole saanut enää pitkään aikaan ja omaan makuun parhaiten istuvat on enimmäkseen jo ollut tai on edelleen omistuksessa, niistäkin uusin on ihan just 16v vanha. Joku xwd ehkä vielä pitäisi joskus hankkia, mutta eipä näillä talvilla taida sellaisestakaan paljoa iloa olla.
Kiinnostuksen kohteet muuten kuin harrasteautoissa on muutaman mutkan kautta mennyt nyt käytännössä ihan täyssähköihin, mutta niissä liian usein on se ufon ulkonäkö joka on dealbreaker mulle.

Em kun yhdistää niin e-golf on aika selvä valinta. Teslat tippuu heti pois kun hintataso on niin järjetön. Eli ainoat syyt olla tuota ostamatta oli riskit ja periaatteet jne, lainaraha on kuitenkin halpaa (todellinen vuosikorko jäi alle 4%) eikä ole niin suurta henkistä kynnystä ostaa pätkällä etteikö excelin avustuksella pääsisi siitä yli. Vakuutus on tietysti täyskasko joten siinä ei ole ongelmaa jos peltiä rypistetään ja jos nyt tilanteet syystä tai toisesta menee siihen että golf on pakko hukata nopeasti niin sen verran paljon oli laittaa ihan käteistä että negatiivista pääomaa siinä ei tule mulla koskaan olemaan.

Pääomasta puheen ollen, jos joku nyt meinaa että kustannuksissa pitäisi huomioida se että ne rahat olisi voinut sijoittaa niin ei tarvitse, ne olisi todennäköisesti joko maanneet vaan tilillä, sijoitettu johonkin vanhaan saabiin tai tuhlattu muuten.

AZP laskelmassa sähköauton kulutus 25kWh/100km saisi toteutumaan Golfilla lähinnä kesällä jos ajaisi pelkkää 120 motaria tai talvella vähän hitaammin mutta pakkasessa. Mulla on työmatkalla ehkä kilometrin pätkä 100 aluetta, muuten max 80 joten toistaiseksi on pysynyt ihan selvästi alle 20 kulutus työmatkalla. Toisaalta meillä caruna siirtää sähköä niin 11c/kWh on turha edes haaveilla paitsi pelkälle siirtomaksulle..
Itse laskin golfille 18,5 kWh/100km ja sähkön 15c/kWh. Näyttäisi siltä että kulutus tuli arvattua vähän isoksi, tähän mennessä toteutunut keskiarvo on 17,2kwh/100km

Se enyaqin neliveto on varmasti tulossa, mutta varmaan vasta MY22 ja sama juttu ID4 kanssa. Niissäkin sitten taitaa hinnat karata reilusti yli 50k€ uutena
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

^no mä laitoin sen sähkönkulutuksen laskelmiin vähän yläkanttiin, ettei kukaan väitä että luvut on manipuloitu sähköautoja suosivaksi tai että autossa varmaan palellaan kun ei lämmitystä ole huomioitu :D

Karunan sähkönsiirto maksaa 4,56 senttiä/kWh ja valtio iskee päälle vajaa 2,80 senttiä veroja. Jos kokonaishinta on 15 senttiä, niin itse sähkön hinnassa on vähintään kolmannes ylihintaa :wink:

Meillä Turku energian verkossa kokonaishinta nyt 10,2 senttiä, eli se 11 senttiäkin tuli siitä etten halunnut aliarvioida hintaa.

Mutta toki karunan siirtohinnalla vaikea päästä 11 senttiin, ellei ota pörssisähköä ja lataa pääosin öisin. Kiinteähintaisella sähkösopparilla 12 senttiä kuitenkin ihan realistinen hinta Karunankin verkossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

No onhan se 15 vähän yläkanttiin sekin, n 13,5c/kWh näkyy olevan todellinen kun tuo määräaikainen sopimus on valitettavasti vielä pitkään ja on kallis sekin..
Carunan kuukausimaksuhan on tosi edullinen 25,80€..
Ennen sähköautoja oli paljon kuukausia että itse energia maksoi vähemmän kuin tuo Carunan siirron perusmaksu
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

Njoo, mut ei sitä kuukausimaksua kuulu laskea kwh-hintaan. Sehän pysyy, on pihassa sitten sähkövolkkari tai viinasaappi (tai molemmat).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pörssisähköstä puheenollen, on kaiken maailman Optiwattia ja muuta, joka lämmittää pörssisähkön mukaan tupaa, mutta onko myös jo latureita, jotka kaivavat itse halvimmat tunnit latailuun? Ja sellaseen hintaan tietty, että se palikka maksaa itsensä joskus myös takaisin...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ei toki laskettuaan juuri siksi, mutta kyllä se Carunan hinnoittelu laittaa haaveilemaan sähköomavaraisuudesta. Kunnon lottovoitto niin kyllä siitä vois muutaman kymppitonnin investoida siihen kun saisi soittaa carunalle että tulkaa laittamaan piuhat poikki ja haistakaa...

En ainakaan muista nähneeni moisia latureita, aikaperusteisesti lataavia kyllä on.
Golfissa kun asettaa lähtöajan niin se lataa akun täyteen sopivasti ennen lähtöä ja lämmittää tai jäähdyttää. Lisäksi saa säädettyä minimivarauksen, esim 50% tarkoittaa että jos on alle sen kun tulee kotiin niin ladataan siihen asti ja sitten ennen lähtöaikaa loput. Jos taas yli niin ladataan vasta ennen lähtöä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

Älylatureita on kaikenlaisia, mutta kun niitä vähän enemmän tutkii niin selviää että älyä on yhtä paljon kuin kellokytkimen ja kwh-mittarin yhdistelmässä :D

Sehän se älykästä oliskin, että laturi osais ostaa sähköä halvalla. Tietty siinä tulee se ongelma, että mitä jos laturin mielestä hinta on koko yön ollut liian korkea, ja pihi laturi jätti sitten akun lataamatta, eikä aamulla sitten pääsekään starttaamaan Lapin reissulle. Vehkeillä, kuten ihmisilläkin, älyn mukana tulee aina potentiaalinen tyhmyys :mrgreen:

Sellainen ratkaisu oli joskus ainakin tarjolla, joka osasi öljy- ja sähkölämmityksen yhdistävässä kattilassa vaihtaa öljyn ja sähkön väliä sen mukaan paljonko öljy oli viime ostoskerralla maksanut ja mikä oli sähkön spottihinta. Siinäkin se heikkous, että se ei osannut huomioida mitä öljy siinä kohtaa maksaa, kun täytät tankin seuraavan kerran.

Noista kk-maksuista vaan huomioin julkisesti, kun sähköautoilijoidenkin keskuudessa näkee paljon kuluraportointia, jossa jyvitetään niitä liittymän kiinteitä kuukausimaksuja auton lataamisen kustannuksiksi, ja sitten ihmetellään miten jollain voi sähkö maksaa vain 10 senttiä kwh, kun meillä maksaa ainakin 20 ellei jopa 30 senttiä. Ihan duunissakin huomannut kun käynyt läpi konsernin sähkölaskuja ja sähkön kulurakennetta, että ihmeen harva osaa lukea sähkölaskua ja ymmärtää mistä kaikesta siinä maksetaan ja kenelle. Se kaikkien laskulla olevien komponenttien jyvittäminen auton syömille kilowattitunnaille on tietenkin tavallaan pätevää laskentaa, jos sähköliittymän on hankkinut vain sen auton lataamiseen, mutta kun usein sitä sähköä kotona käytetään muuhunkin. Eri asia on sitten tietenkin se, jos liittymää pitää sähköauton hankkimisen yhteydessä kasvattaa, mutta sekin lisäkustannus pitäisi jyvittää autoilun kiinteisiin kuluihin, ei energiakuluksi.

Tai jos kuitenkin näin haluaa toimia, niin miltäs kuulostaa seuraava laskelma: mulla on autiotila maalla, jossa oli viime kevääseen saakka sähkötkin, kunnes talo ja sitä myöten sähköliittymä paloi poroksi. Siellä pidettiin tulipaloon saakka sähköliittymä, koska oli kiva tarvittaessa saada valoa hyttiin ja joskus joillekin työkaluillekin. Lisäksi liittymän lopettaminen olisi toki ilmaista, mutta uuden liittymän avaaminen (esim. jos sinne joku joskus rakentaa talon tai tallin tmv.), maksaa tuhansia euroja.

Niinpä sitten minä maksoin viime vuonna liittymästä ja sähköstä yhteensä 222,69 euroa, joka siis melkein kaikki Carunalle kiinteitä kk-maksuja. Vuoden sähkönkulutus oli 3,56 kWh, joka meni käytännössä kaikki Mitsun lataamiseen sen kerran kun maalla loppuvuodesta kävin. Tolla sähköllä ajoin sitten luokkaa 15 km. Kilowattitunnin hinnaksi tuli 6255 senttiä ja ajaminen maksoi siis 1485 euroa per 100 km. Tämä vastaa noin tuhannen litran bensankulutusta per 100 km, joten olisin kai voinut ajaa paikalle suihkarilla ja sanoa että tää on yhtä kallista kuin autoilu. Pääsisköhän tällä lehteen otsikolla "näin viherpesuautolla ajaminen maksaa lähes 1500 euroa per 100 km!" :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 30, 2020 20:49
...

Tai jos kuitenkin näin haluaa toimia, niin miltäs kuulostaa seuraava laskelma:

...

Pääsisköhän tällä lehteen otsikolla "näin viherpesuautolla ajaminen maksaa lähes 1500 euroa per 100 km!" :mrgreen:
Tuo laskelma kuulostaa siltä, että olet toimittaja ja peruspalkkasi päälle saat provisiot klikkauksista. Toimittajien palkkauksesta en tiedä, mutta en yllättyisi vaikka tuollainen laskelma joskus tulisikin klikkihuorausotsikoksi. Siis toimittajan kirjoittamana, ei sinun (olettaen että et ole toimittaja) :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ole toimittaja, siihen ammattiin mulla ei varmaan mielikuvituksen lahjat riitä :mrgreen:

Idea tuosta otsikosta ei ole täysin oman mielikuvitukseni tuotetta. Nimittäin muistan kerran lukeneeni iltapäivälehden jutun, jossa joku Reino tilitti siitä miten hän maksaa mökkinsä sähköstä luokkaa kolme euroa per kwh. Ja tausta oli just noi kiinteät kk-maksut yhdistettynä lähes olemattomaan kulutukseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja hei9n »

Pilataas otsikko. Onhan täällä tosisähköjen joukossa jo muutama plugari-runkkarikin avautunut :D

Huomasin autoilun muuttuvan kun ymmärsin että kallein ostamani auto on edelleen 2006 häbäri octavia 2.0tdi pumpeduse 35.050,-
sähkögolffi tais olla 29.900 hujakoilla. Ihan hyvään suuntaan ollaan menossa.

Nyt vaan äkkiä ostamaan bensa-manuaaleja kun niitä vielä saa. Oispa VAG +300hp R-cupra-S audi mainio jos vielä maunona irtois jostain.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sähköautojen lämmöstä sen verran että Model ässässä ei ole tarvinnut millään pakkasilla vielä palella ja lämpiää nopeammin kuin V8 tuplaturbo bensa. Akkulämmitys toimii lisäksi vielä lattialämmityksenä joten talviominaisuuksien moitteet on pikemminkin ne typerät karmittomat ikkunat, nekin kyllä sulaa auki kun muutaman minuutin ennen lähtöä laittaa puhelinappista 7kW lämpövastuksen puhaltamaan. Nopeampi esilämmitys kuin webastolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Haza »

Noniin, jatketaanpa tarinaa kun viimeisen päivityksen jälkeen on kaikenlaista tapahtunut.

Tänään postilaatikossa oli
Kuva


Golf on myös pariin kertaan pesty sen ensimmäisen kuvan jälkeen, mutta ei ole päivänvalossa ja puhtaana ollut kertaakaan tilaisuutta ottaa kuvia. Tässä nyt pari perunalla erittäin huolimattomasti sutaistua ennen - jälkeen kuvaa kun siivosin tarpeettomia merkkejä pois, ei muiden tarvitse tietää mikä tuota liikuttaa ja vielä vähemmän on mulla tarvetta mainostaa sitä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Edessä on edelleen pieni e-golf merkki kun sen takana oli pari pientä reikää. Lisäksi toki keulan valojen ja takapuskurin alaosan perusteella tietäjät tietää tuon olevan e, mutta mun pään sisällä se on kuitenkin nyt parempi :mrgreen:

Murheitakin on tullut esiin, lämpöpumppu alkoi pakkasten tultua oireilla, 10-15 pakkasilla lämmöntuotto on alkuun juuri ja juuri riittävä, mutta jonkun aikaa kun on ajettu niin alkaa puhaltaa kylmää, sitten taas jonkin ajan kuluttua lämmintä jne. Sen yhden päivän kun oli täälläkin -20 niin tuntui tulevan vaan kylmää, tosin ikkunat tuntui pysyvän auki niin ehkä se oli vähän vähemmän kylmää kuin ulkona :lol:

En jaksa selostaa sen tarkemmin miten se lämpöpumppu toimii, mutta varsin monimutkainen ja erityisesti normaaliin ilmastointiin verrattuna aivan eri tasolla. Kiinnostuneiden kannattaa etsiä internetin syövereistä hakusanoilla vag ssp 532 niin voi tutustua aiheeseen.

No, luonnollisesti töissä vcds kiinni ja tutkimaan, olin melkein heti ostamisen jälkeen lukenut ja poistanut kaikki vikakoodit joten ainakaan vanhoja ei ollut kummittelemassa. Kylmäaineen paine/lämpöanturi 5 oli vikakoodi, mutta muuten näytti kaikki ihan järkevältä. Tilanne ei varsinaisesti ole sellainen että omatoiminen korjaaminen olisi se fiksuin vaihtoehto joten tuon pikaisen ihmettelyn lisäksi en tehnyt muuta ja golf kävi tänään valohoidossa, ilmeisesti ohjatun vianhaun jälkeenkin arvaus on se em. anturi. Huomiselle menee että saadaan kustannusarvio ja automyyjä kiinni, katsotaan sitten milloin ja kenen rahoilla lähdetään anturia vaihtamaan. Homma ei ole ihan yksinkertainen koska järjestelmä täytyy tyhjentää että anturin voi vaihtaa ja lisäksi tuossa tarvitaan myös testeriä että tyhjennys / täyttö ylipäätään onnistuu. Omalla työpaikalla kun ei ole R1234yf laitteita niin alkaa olla aika turha ajatella että itse tekisi vaikka joutuisi maksamaan koko lystin itse.

Valohoidon aiheuttamasta logistiikasta johtuen tuli otettua yksi autokin ajoon
Kuva

Lämmitysmurheita lukuunottamatta menee hyvin ja huomenna taitaa tulla kuukausi ostopäivästä joten katsotaan vielä vähän numeroita

Ajettu karvan vaille 3200km eli ihan sellaisia määriä kuin odotettiin.
Keskikulutus 18,9kWh/100km tosin se on viimeisten 2200km matkalta ja keskinopeus samalla matkalla 49km/h
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuukaudessa 3200 km noin parilla eurolla per 100 km. Jossain toisessa topicissa spekuloitiin että voiko sähköauto olla arvonalenemisineenkin taloudellisempi ratkaisu kuin kolmen tonnin katiskalla ajelu. Vaikea kuvitella että tolla ajomäärällä pääsis polttomoottoriautolla paljoa halvempaan autoiluun, toki matkahan on vasta alussa ja aika näyttää mihin Golfin ylläpitokulut asettuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VAG joka ei syö öljyä, jakopäitä tai DSG / e-Golf -17

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hei9n kirjoitti:
Pe Tammi 01, 2021 18:38
Oispa VAG +300hp R-cupra-S audi mainio jos vielä maunona irtois jostain.
Ai Cupra onkin nykyään "oma" automerkki :roll:

Meinasin jo leiskaista sen vanhan vitsin, että miten lausutaan SEAT -sanan genetiivimuoto.
Lausutaanko se suomalaisittain vain englantilaisittain lisäten perään se suomalainen "in" -pääte :wink: :mrgreen: :lol:

Fossiilisilla polttoaineilla käyvistä autoista: jos ei olisi niin kova saabisti kuin on, niin alkaisi jo noilla polttoaineen hinnoilla harkitsemaan kaasu-, hybridi- tai sähköautoa :evil:

Kävin eilen tankkaamassa meidän cabben. Tankille -sovelluksesta löysin pääkaupunkiseudulta kolme huoltoasemaa, joissa dieselin litrahinta oli alle 1,4 euroa :roll: 98:n hinta huitelee jo lähellä 1,6 euroa litralta. Jos tämä koronapandemia saadaan rokotuksien avulla kuriin kevääseen/kesään mennessä, niin ei uskalla edes ajatella mitä polttoaineen hinta on Suomessa, kun kansa lähtee sankoin joukoin autoilemaan halvemman polttoaineen maissa.

Eräs kaveri on ajanut kaasuautolla nyt reilun vuoden ajan ja ollut tyytyväinen siihen.
Hybridi voi taas tulla käyttökustannuksiltaan lähes bensakoneen hintaiseksi, kun niiden käyttösäde sähköllä ei ole suuren suuri.

Jos mennään vielä hetkeksi GM:n vanhaan tarjontaan, niin mikäköhän on Opel Amperan/Chevy Voltin realistinen kulutuslukema? Sellaistakin on miettinyt tässä jossain vaiheessa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin