Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja JKen »

Peräkärry pitäis ostaa, kuomulla tai ilman. Onko olemassa sellaista, joissa kuomun saa helposti irti, jopa ilman työkaluja ?
Vaihtoehtona lisälaidat kärryyn ja peite päälle.
Silloin tällöin tulee kuskattua tavaraa, jossa kuomun alla oleva vapaa korkeus ei riitä, kuomu kun kaareutuu reunoja kohti.
Hintaluokka < 3 kEUR
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Isäpuolella on vanha Kärppä, jostain kasarin ja ysärin vaihteesta. Siinä on lisälaidat ja lasikuitukuomu, joka aukeaa sivulle. Saranapuolella on kuomussa vain kolme teräskoukkua, jotka sopii laidan yläreunassa olevien lenkkien sisään, muodostaen täten saranan. Kuomu irrotetaan avaamalla se 180 astetta, jonka jälkeen se nousee nostettaessa pois saranoiltaan. Yhdelle hengelle hieman hankalaa, mutta kaksistaan kuomun irrottamiseen menee noin 10 sekuntia eikä kaluja tarvita.

Tuollaista toteutusta ei vain välttämättä löydä enää mistään uudesta kärrystä. Toisaalta uudessa edestä saranoidussa kuomukärryssä voi kuomun kiinnittää siipimuttereilla, jolloin irrotus ei vaadi kaluja eikä siinä kahdelta hengeltä varmaan minuuttia-paria pidempään mene.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja anv »

Kuomun osalta azp:ltä hyvät kommentit. Kärrystä sen verran että hommaa sellanen missä on oikeat jouset ja iskarit. Ne vääntövarsijousikärryt ovat hanurista vetää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ostaa multa saab kärryn :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Korkea laita+kuomu ei riitä?
Esim. https://m.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1681957

Ittel on vanhempi JT, pientä säätöö sen kanssa ollu mut varaosat on saanut halvalla toistaiseksi ja ainakin yks hajonnut paikka on tehty uusissa eri tavalla.

Noissa kuomukärryissä harvemmin kantavuutta on ilmoitettu kuomun kanssa, oma 1-akselinen 350mm korkeilla laidoilla Vaihtoehtoisesti umpi lujitemuovikate (40 kg), jolloin omamassa 270 kg.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Itselläni on ollut kohtuullisen kookas kärry jo melko kauan. Sen ostin ilman kuomua.

Ainainen riesa on ollut pressun kanssa, joka tahtoo ajoviiman kanssa lepattaa vaikka on paksu kumiköysi kiertämässä reunoilla. Sitten päätin myöhemmin, että nyt hankitaan kuomu tai pressu ja pressun tukikaaret.

Lopulta sitten kuitenkin päädyin kuomuun enkä ole katunut. Tuon ison pressun ja tukikaarien hinta oli aika kova. Pressun pitää olla huomattavasti pitempi ja leveämpi kuin kärry, kun tukikaaret nostaa sitä ylös. Kärkkäinen myi Jaxalin kuomuja kaikista edullisimmin ja sieltä sen ostin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja viggen »

anv kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 00:25
Kuomun osalta azp:ltä hyvät kommentit. Kärrystä sen verran että hommaa sellanen missä on oikeat jouset ja iskarit. Ne vääntövarsijousikärryt ovat hanurista vetää.
Omistan tuollaisen vääntövarsijousituksella olevan jarrullisen kuomulla olevan kärryn, jota vetänyt perässä noin 20tkm, eikä mitään ongelmia. Vauhtia on joskus ollut liikakin, mutta hyvin on toiminut. Huonopuoli vain tyhjänä olessa hyppää helpommin kuopissa mitä tavalisella jousilla oleva, koska on 1000kg akseli. Tavallisen kuomun irroittaminen työläämpi, pultit irti etupäästä ja kaasujouset irroitettava, kun ne ovat täysin ulosvedettynä, muuten voi käydä huonosti.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja SS »

Tekno T3300 on välillä perässä, kärry on painavahko mutta kulkee todella nätisti perässä eikä kuoppia edes huomaa. Kuomu irtoaa pari siipimutteria avaamalla ja sen jälkeen nostamalla pois. Kuomu irtoaa saranoiden ja kevennysjousien kanssa. Vaatii kyllä kaverin kun on melko iso. Itse kärry on muuten hyvinkin asiallinen, mutta lavalukot saisi olla hieman tukevampaa tekoa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kuva

Tuollaista Respo:n telikärryä tulee vedettä perässä. Olisikohan tuo nyt kolmisen vuotta vanha ja viime vuonnakin auton perässä yli 5tkm ollut. Kulkee hyvin kuormattuna ja tyhjänäkin 100 km/h tiekohtaisen rajoituksen niin salliessa.

Runkohan tuossa on hitsattu ja kastamalla kuumasinkitty, sekä sama runko kuin jarrullisessa kärryssä, että sen puoleen kestävyyttä riittää. Sen verran tuota on modattu, että kuomun etupäähän sivuille laitoin samanlaiset salvat kuin on takanakin, niin kuomu on jämäkämpi pitkää matkaa vedettäessä ja nuo keulassa olevat parkit laskin alareunaan, koska häikäisee ikävästi muuten. Tyytyväinen olen ollut ja pohjavanerikin kuin uusi, kun heti uutena tuli laitettua kumimatto sisäpuolelle ja muutama sidontalenkki lisää lattiaan.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja JKen »

tetammi kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 09:01
Korkea laita+kuomu ei riitä?
Esim. https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1681957
Korkeus riittää kyllä, mutta sisätilan leveys esim. metrin korkeudella on rajoittava tekijä, oisko tuossa 120 cm tai jotain?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

JKen kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 19:34
tetammi kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 09:01
Korkea laita+kuomu ei riitä?
Esim. https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1681957
Korkeus riittää kyllä, mutta sisätilan leveys esim. metrin korkeudella on rajoittava tekijä, oisko tuossa 120 cm tai jotain?
Kuomuissa on eroja. Selviä sellaisia....Joillakin valmistajilla kuomu lähtee heti laidan jälkeen kaartumaan jyrkästi sisäänpäin, jolloin ylhäältä tilapienenee oleellisesti.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitä kuljetatte kärryissänne, traktoria? Taitaa kulkea mukana tavan vuoksi liki tyhjänä. Pikku rekkamiehet tientukkona. Kärryille pitäisi asettaa tonnin vuotuinen käyttömaksu, niin paljon niitä perkeileitä on haittona.

Ja vetokoukulle kahden tonnin maksu.
9-5 Aero - 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Viimeksi kuskasin lokari saabbia .. jyväskylän kakskaistaisella oli mukava ajella satasta vasenta kaistaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Julle kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 19:50
Mitä kuljetatte kärryissänne, traktoria? Taitaa kulkea mukana tavan vuoksi liki tyhjänä. Pikku rekkamiehet tientukkona. Kärryille pitäisi asettaa tonnin vuotuinen käyttömaksu, niin paljon niitä perkeileitä on haittona.

Ja vetokoukulle kahden tonnin maksu.
No kesällä 2020 pelkästään kolme reissua Pohjoiseen ja menopaluu kuormilla.

Jos noin paljon kärryä vetävät kiristää pantaa pään ympärillä liikenteessä, niin kannattaa jäädä kotiin.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuha kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 19:00

Tuollaista Respo:n telikärryä tulee vedettä perässä.
Kuulostaa asialliselta kärryltä. Mikäs tuon omapaino?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin