Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

tetammi kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 20:23
Tuha kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 19:00

Tuollaista Respo:n telikärryä tulee vedettä perässä.
Kuulostaa asialliselta kärryltä. Mikäs tuon omapaino?
Tuolta sen ostin ja sivuilla sanotaan omapainoksi 390 kg ja siitä vielä kuomun paino pois.
http://www.trailerman.fi/fi/jarruttomat/12062256100989

Voisihan sen tietysti joku päivä autovaa'an kautta ajaa, niin tietäisi painon kuomun kanssa. Suosittelen ehdottomasti telimallista kärryä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuha kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 20:32

Tuolta sen ostin ja sivuilla sanotaan omapainoksi 390 kg ja siitä vielä kuomun paino pois.
http://www.trailerman.fi/fi/jarruttomat/12062256100989
No siihen se hyvältä kuulostaminen sitten loppuikin...
120kiloo pienempi kantavuus on kyllä kevytperäkärrys ihan törkeen iso ero 8O

Se on näemmä parempi tyytyy rimpuloihin tai sitten ostaa suosiolla jarrulliset.

Toki jotain krossipyörää varusteineen ja bensoineen tai ajettavaa ruohonleikkurii vielä kuskaa mutta mones raksahommas tulee kyl raja vastaan.
Toki jotku pihalaatat kannattaa muutenkin ottaa kotiinkuljetuksella, tuohon niitä sais 12-13. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sehän se ongelma onkin että mitä suurempi ja tukevampi kärry, usein sitä pienempi kantavuus. Telikärryllä on puolensa, mutta kun samaan jarruttoman maksimikokonaismassaan pääsee yhdelläkin akselilla, niin se toinen pyöräpari on kaikki kantavuudesta pois.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja VKe »

Toinen akseli tai teli syö tosi paljon kantavuutta ainakin noissa jarruttomissa kapineissa :(

Kuinka paljon kantavuutta pitäisi JKen olla? Osta jarrullinen aitotelillinen kärry, saisiko tohon hintaluokkaan? Moni valittaa jarruja mutta kun huollat autoasi kerran vuodessa niin samalla hultuu kärrykin. Varmasti toimii :)

Edit: Muuli, ilman jarruja ja yhdellä akselilla. Jää vielä kahvirahatkin...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja viggen »

Muuten varmaan hyvä kärry, mutta minulla lastipaino 640kg sekin on siinä rajalla että riittää.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja aero »

Jarrullinen tuo mukanaan huolto- ja katsastuskustannuksia. Toisaalta se tuo myös ne jarrut ja kyllä ainakin minä väitän, että 750kg massa jarruilla koukussa on paljon kivempi kuin ilman jarruja, etenkin jos joutuu oikeesti jarruttamaan.

Kyllähän kuomu on tosiaan kuorman suojaamisessa ihan ykköspeukun asia, valovuoden pressua edellä.

Onko se korkea ja leveä kuorma vakio (mönkijä? kelkka?)? Olisiko vaihtoehto ihan semmonen pystyseinänen kaappikärry? Nehän ei kaikki kapene ylöspäin mennessä sivusuunnassa vaan niitä on ihan pystyseinäsiä malleja. Tietty semmosessa se koppi on sitten aina mukana, sekään ei välttämättä miellytä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja JKen »

/\
Mopon kuskaukseen, mökille ja takaisin. Jatkossa todennäköisesti 2 mopoa ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja Tuha »

aero kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 22:15
Jarrullinen tuo mukanaan huolto- ja katsastuskustannuksia.
Jarrullinen tuo mukanaan myös 80 km/h maksimi nopeusrajoituksen.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja VKe »

JKen kirjoitti:
To Tammi 07, 2021 08:41
/\
Mopon kuskaukseen, mökille ja takaisin. Jatkossa todennäköisesti 2 mopoa ...
Juu, Muulin koppa on tosiaan tuohon tarkoitukseen väärä... Eli juuri semmoinen voimakkaasti ylös kapeneva - ei siis sittenkään jatkoon...

Mutta tuosta kokoluokasta joku vastaava suorakoppainen ja 1-akselinen. Kaksi isompaakin mopoa kulkee mainiosti isolla ja kunnon lehtijousilla ja iskareilla varustetuilla 1-akselisellakin.

Toinen mopo keula eteenpäin ja toinen keula taaksepäin. Sitten mopot mahtuu lähemmin kärryyn ja kuomun alle.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jarrullisuus tuo myös talvirengaspakon. Jos vetoautossa nastat, pitää jarrullisessa kärryssäkin olla sitten nastat. Jos ajelee talvisin kitkoilla, niin kärryssähän voi pitää kitkat vaikka vuoden ympäri.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JKen kirjoitti:
To Tammi 07, 2021 08:41
/\
Mopon kuskaukseen, mökille ja takaisin. Jatkossa todennäköisesti 2 mopoa ...
Oon omas kuomukärrys kuskannu paria enskaa.
Toine etuperin ja toinen takaperin, tekee vaan puusta tuen eteen ja taakse ettei tarvii ihan etu/takalaitoja vasten vetää.
Jousituksen tietty joutuu vetään kasaan tolla matalalla laidalla mikä omissa on mut sehän on suositus muutenkin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tässä esim. oma 990cc ja kaverin 200cc tuollases 150x300 laval.
https://1drv.ms/u/s!Aj3BQWixNOGFh_dkD25dRUWz3I9OUQ

Menee kevyesti kantavuuden puolesta.
Silloin kun kaveril ja mul oli molemmilla 600-kuutioiset matkaenskat niin piti jo vähän miettii et paljonko bensakanistereita viitti heittää kyytiin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja SS »

Julle kirjoitti:
Ke Tammi 06, 2021 19:50
Mitä kuljetatte kärryissänne, traktoria? Taitaa kulkea mukana tavan vuoksi liki tyhjänä. Pikku rekkamiehet tientukkona. Kärryille pitäisi asettaa tonnin vuotuinen käyttömaksu, niin paljon niitä perkeileitä on haittona.

Ja vetokoukulle kahden tonnin maksu.
Toivottavasti tää oli huonoa huumoria, muussa tapauksessa kannattaa pysyä pois tien päältä kun siellä on aina joku hitaampi kuitenkin edessä :wink:

Tuskin sitä kärryä kukaan huvikseen perässä vetelee. Nykyään kun saa vielä ajaa satasta jarruttoman kärryn kanssa niin ei tartte olla tien tukkonakaan. Kärry tarttee laittaa perään silloin kun tavara on niin iso ettei se Saabin konttiin sovi, kaikkea on kuskattu ajoleikkurista huonekaluihin.

Teli ja ylimääräinen pituus tosiaan syö kantavuutta, tosin täytyy myöntää ettei kokonaispainoa aina tule riittävän tarkkaan laskettua :roll:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja Haza »

AZP kirjoitti:
To Tammi 07, 2021 12:47
Jarrullisuus tuo myös talvirengaspakon. Jos vetoautossa nastat, pitää jarrullisessa kärryssäkin olla sitten nastat. Jos ajelee talvisin kitkoilla, niin kärryssähän voi pitää kitkat vaikka vuoden ympäri.
Ei pidä paikkaansa (enää)

Vetoauton nastarenkaat ei enää pakota kuin käyttämään talvirenkaita perävaunussa. Tiedän parikin kalamiestä jotka tämän vuoksi laittoivat venetraileriin all-season renkaat joissa 3pmsf merkintä. Saa vetää millä vaan ja milloin vaan. Homman juju oli siinä että muutaman kerran vuodessa voi joutua siirtämään talvikelissä / niin että vetoautossa nastat, mutta suurin osa kilometreistä tulee ihan kesärengasaikaan
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Peräkärryt, irroitettava kuomu yms.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jaa tämäkin muuttui uudessa tieliikennelaissa? Silleen ihan järkevää, kun ei ne nastat automaattisesti ole pitävämmät kuin kitkat. Se kun varmaan oli tarkoitus tuolla asetuksella, että pitoero ei olisi kovin suuri kärryn ja auton välillä, ja mieluummin niin päin ettei kärry pidä huonommin kuin auto, koska kitkarenkailla sai kuitenkin vetää nastarenkaita. Ja se oli taas vähän outoa kun jarrutonta on saanut kelillä kuin kelillä kiskoa loppuunajetuin suvikumein, eli pitoero on voinut olla iso, ja just niin päin että kärry luisuu miten sattuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin