Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja VKe »

9-5 3.0t kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 13:06
Koko ajan oppii/löytää uusia juttuja. :o
Älä muuta sano...

Menee kuukausi kun opettelee kaikki tarjollaolevat ja olemassaolevat ominaisuudet :oops:

Paperisesta kirjasta vielä lukiskin, kattelis kuvia ja lukis puhekuplia. Mutta toi netissä oleva manuaali on konu.
Sininen Saab 9-3, '99
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

koistha kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 09:26
Mielestäni tämän kyseisen keskustelun suurin aivopieru on Joensuulaisen ministerin mainitsema: "yksittäisille kuluttajille pystyttäisiin luomaan mekanismeja, että auton hankintahintaa ei tarvitse maksaa kerralla". Löytyy esim. tästä haastattelusta

Eihän näitä vielä olekaan kuin yksityisleasing ja osamaksu.....
Samainen ajatusten Tonava jatkaa:

– Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa, Mikkonen sanoo

Mitkä ovat ne kustannukset, jotka sähköauto maksaa parissa vuodessa takaisin?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

VKe kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 16:47
Paperisesta kirjasta vielä lukiskin, kattelis kuvia ja lukis puhekuplia. Mutta toi netissä oleva manuaali on konu.
Asentele se voc luuriin, niin sitten voit tavailla käyttöohjekirjaa puhelimestakin - vaikka olohuoneen sohvalla. :D

Suomalaisen perusmiehen luonteenlaatuun vaan ei oo koskaan tainnut oikein integroitua sellainen ajatusmalli, että luettais käyttöohjeet ENNEN käyttöä. :lol:
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 3J »

9-5 3.0t kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 18:03
...
Suomalaisen perusmiehen luonteenlaatuun vaan ei oo koskaan tainnut oikein integroitua sellainen ajatusmalli, että luettais käyttöohjeet ENNEN käyttöä. :lol:
Paljonko Volvon ohjekirjassa on sivuja? Tuli vaan mieleen, kun tuossa GLC Mersun suomenkielisessä ohjekirjassa on yli 650 sivua, lisäksi hybridijärjestelmän ohjekirja vajaa 70 sivua. Eli käsi ylös joka lukee yli 700 sivua ennen kuin käyttää autoaan? Ja vielä niin että muistaa yksityiskohdat kun ongelmia tulee eteen? :lol: Kyllä se on nykyään niin, että kun joten tiettyä tulee eteen, niin vasta sitten aletaan syöttämään hakusanoja digitaaliseen ohjekirjaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja Eski »

2.polvi kirjoitti:
Ma Tammi 18, 2021 17:45
Samainen ajatusten Tonava jatkaa:

– Koska tiedämme, että sähköauto maksaa kustannukset takaisin parissa vuodessa, Mikkonen sanoo

Mitkä ovat ne kustannukset, jotka sähköauto maksaa parissa vuodessa takaisin?
Itsekin hieman hämmästelin tuota väitettä. Ainakin itse vähän epäilen, että jos ostan uuden 100Ke teslan, niin ihan parissa vuodessa en tuota hankintakustannusta säästäisi. ihan niin kallista ei edes saapilla ajaminen vielä ole :twisted:

Eski
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

3J kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 11:57
Paljonko Volvon ohjekirjassa on sivuja?
Käyttöohjekirjan pdf-versiossa näyttää olevan 710 sivua.
Tämän lisäksi vielä erillisessä Sensus Navigoinnin ohjekirjassa on 42 sivua ja Volvo On Call ohjekirjassa 28 sivua.
Että siinä mielessä oot kyllä 3J asian ytimessä.

Volvolta löytyy myös Quick Guide, jossa on vain 47 sivua.
Jos ees tuon pikaohjeen olis lukenut, mutta en kyllä lukenut sitäkään. :oops:

Totta se on, että helpointa hakea apuja aina sitten, kun ei tajua jotakin - mutta, jos lukis manuaalit ees pikaisesti läpi, niin saattais bongata autossa olevia ominaisuuksia/toimintoja, joita ei tietämättömänä osaa kaivata.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

9-5 3.0t kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 12:12
jos lukis manuaalit ees pikaisesti läpi, niin saattais bongata autossa olevia ominaisuuksia/toimintoja, joita ei tietämättömänä osaa kaivata.
Tuo pitää paikkaansa. Itse olen lukenut Saabien (no tota nykystä kolkin en ole koska pratar svenska) ja Astran ohjekirjat, ja kyllä siinä melkosia ahaa-elämyksiä tuli välillä. Ja etenki Opelin kohdalla oli ominaisuuksia niin paljo, että joskus pohti opelclubfinlandin foorumia selatessa, että eikö kukaan muu niitä lue :lol: Selailin siis jo auton toimitusta odotellessa.

Eikä ehkä ne ominaisuudetkaan siellä aina ihmettäneet, vaan myös longlife-huoltojen eurooppalaisuus sivumainintoineen ja muut tollaset oletettavasti kapeahkoa ostajakuntaa kiinnostavat asiat.

Saabeiski ihan vaan jo femman ohjekirjan lukemalla hoksaa, mitä kaikkea kivaa vaikka acc-paneelista saakaan ohjelmoitua. Mut toki niillä autoilla voi ajaa pelkällä etsi ja erehdy -taktiikallakin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jösses mitä sivumääriä,
minkähänlaisella koulutuksella noita autoja on ajateltu käytettävän ? Vai onko manuaalit tehty pahimman mukaan ?

Onko pelkästään PDF-versiot vai tuliko paperiset mukana ? Jos on paperiset, niin sittenhän voisi tehdä niinkuin silloin joskus opiskeluaikoina, että laittaisi kirjan tyynyn alle ja toivoisi tietämyksen siirtyvän maagisesti yön aikana päähän. (juu, ei toiminut silloin...)
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

koistha kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 12:19
Onko pelkästään PDF-versiot vai tuliko paperiset mukana ?
Ei oo paperisia.
PDF -manuaalit on ladattavissa Volvon sivuilta, sähköiset versiot on luettavissa auton keskinäytöllä ja puhelimen voc -sovelluksessa.
Kyl se on ihan DIY print, jos tahtoo saada oppaat perinteiselle paperille.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitsussa manuaalit yhteensä 660 sivua, josta 226 sivua on pelkkää tietoviihdejärjestelmää. Auton manuaalin lueskelin läpi ekoina päivinä, tietoviihdejärjestelmästä olen tyytynyt hakemaan kun en jotain ymmärrä. On sekin siis jo kohtalaisen hyvin tullut kahlattua läpi, koska epäloogisuuksia sen toiminnassa on niin paljon, että joka toinen viikko on sormi suussa että mitvit? :mrgreen:

Mutta ei noita suurin osa tosiaan lue, sen huomaa Töpselikärsäin FB-ryhmässä jossa kysellään asioita jotka on selkeästi manuskassa kerrottu. Toki selityksenä sekin että suurimmalla osalla kärsä on uitettu Hollannista tai Ruotsista, ja kuten tiedetään, toinen kotimainen ei ole kaikkien vahvuus ja hollanti kai vielä harvemman. FB-ryhmästä löytyy dokumenteista noi manuaalit kyllä suomeksi pdf:nä, mutta ei sieltä tavan kyselijä niitä ole hoksannut latailla. Noi PDF-manuaalit hakkaa kyllä paperiversion ihan 100-0, koska paperimanuaali on aina autossa, ja asioita haluaa opiskella mieluummin kotisohvalla. Lisäksi hakutoiminto on aika kiva verrattuna siihen että koittaa miettiä minkä alaotsikon alle japanialainen insinööri on keksinyt jonkun aivopierunsa piilottaa. Jos on siis edes jaksanut asiasta manuaalissa mainita.

Mitä tulee tuohon sähköauton maksamiin kustannuksiin, niin kyllähän noilla puheilla viitataan siihen tosiasiaan, että monelle tavan autonostajalle ei ole vielä auennut miten sen sähköauton kulurakenne poikkeaa merkittävästi polttomoottoriautosta. Muutaman tonnin lisähinta sähköversiosta vs. polttisversio tuntuu autokaupassa suurelta ja näkyy rahoituksen kuukausierässä, mutta on vaikea hahmottaa miten paljon halvemmaksi itse ajaminen sitten tulee. Pari vuotta takaisinmaksuaikana on kyllä ylioptimistista, mutta riippuu paljon myös ajomäärästä ja autovalinnasta.

Tätä olen itse koittanut vähän tuolla töpselikärsän topicissa avata, tähän mennessä ollaan menty autoilun kokonaiskuluissa aika käsi kädessä loppuunajetun Saabin kanssa, vaikka autojen hankintahinnoissa oli lähes 3,5-kertainen ero. Ja tänä vuonna alkaa kaupoista viimein löytyä niitä täyssähköversioita, joiden lisähinta vastaavaan polttisautoon ei tosiaan enää ole kymmeniä tuhansia, vaan ennemminkin tuhansia euroja. Lataushybrideissä tämä toteutui jo vuosi-pari sitten, tosin niissä ne ajamisen kustannukset riippuu sitten taas todella paljon käyttäjän ajosyklistä, latausmahdollisuuksista jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Nyt on hyvä keli talviselle sähköajolle.
Pakkasta 4 astetta ja kevyttä lumihöytyvää ripottelee.
Teiden pinnat enimmäkseen lumipolanteella, ei vielä oo erityisen liukasta eikä pöperöistä.

Kävin hetki sitten pikaisesti cittarissa (1,6 km päässä) hakemassa porkkanoita ja paprikaa ruoanlaittoa varten.
Ensin kabiinin esilämmitys webastolla (15 min), sit koko matka mennen tullen sähköajolla ajotilassa Pure.
Tulomatkalla ehti webasto käynnistyä kabiinin lämmitykseen.

Ajopäiväkirjasta katoin keskimääräiset matkakohtaiset kulutusarvot näille kahdelle lyhyelle siivulle:
- menomatka 32,50 kWh/100 km
- tulomatka 33,13 kWh/100 km
Lähtiessä akusto täysi, rangenäyttö hupeni yhteensä 5 km verran.

Karuja arvoja, mut matkan lyhyys selittänee.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 14:32
Mitsussa manuaalit yhteensä 660 sivua, josta 226 sivua on pelkkää tietoviihdejärjestelmää.
Eikö se koko himmeli olekaan yksi iso tietoviihdejärjestelmä? :D
AZP kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 14:32
Mitä tulee tuohon sähköauton maksamiin kustannuksiin, niin kyllähän noilla puheilla viitataan siihen tosiasiaan, että monelle tavan autonostajalle ei ole vielä auennut miten sen sähköauton kulurakenne poikkeaa merkittävästi polttomoottoriautosta. Muutaman tonnin lisähinta sähköversiosta vs. polttisversio tuntuu autokaupassa suurelta ja näkyy rahoituksen kuukausierässä, mutta on vaikea hahmottaa miten paljon halvemmaksi itse ajaminen sitten tulee. Pari vuotta takaisinmaksuaikana on kyllä ylioptimistista, mutta riippuu paljon myös ajomäärästä ja autovalinnasta.
Hyvää tekstiä, mutta jatkan sen verran, että yltiöoptimaalisuus perustuu vahvasti siihen ajatukseen, että verrannollisina ovat uusi sähköauto tai uusi, jossain määrin sähkäriä halvempi polttomoottoriauto.

Siinä missä uusissa autoissa tilanne voi ollakin realismin rajoissa (mitä nyt sähköautovalikoima on tosiaan vielä aika kapea), ei käytetyissä tilanne todellakaan ole sama. Mitäs se keskimääräinen käyttöauto Suomessa olikaan, jossain 10+v ikäluokassa ja 3ke hintaluokassa? Halvimmatkin sähkärit tuppaavat olemaan hitusen etäällä tuosta, ihan siitä syystä että valikoima on nyt vasta alkanut laajentua.

Just nyt chattiatuosta löytyy toki 1kpl elcateja hintaan 2ke ja pari C-Zeroa ja Twizyä alle 5-10ke hintaluokassa, mutta siitä isommat, uskottavat sähköautot ovat aika kaukana siitä keskimääräisestä kolmen tonnin ritsasta. Vaikka äkkiä on helppo laskea, että niitä tonneja kertyy helposti polttoainesäästöstä, niin juuri tuolla hintaluokkahypyllä (1-3ke -> 10ke) aika helposti hyppää mukaan myös rahoituskulut ja niiden myötä myös mm. kalliimmat vakuutukset. Eikä se välttämättä kansan mielessä ole vielä uskottavaa, että halvan pään käytetty sähköauto olisi mainittavasti viattomampi kuin perinteisemmän tekniikan tuote. Etenkään, kun corollaan tai civiciin hakee vaikka koko konehuoneen sisällön kolariautosta ykkössatkuilla, jos jotain sattuu, Leafiin tai C-zeroon ei. Toki ihan sama efekti karsii sieltä halvan pään käyttöautovalikoimasta pois paljon eksoottisia polttomoottoriautojakin - mahdollisen vian hinta on vaan liian kova, vaikka todennäköisyys olisi pieni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja AZP »

^kyllä, kyllä, tuossa on poliitikolta sellaista normaalia arjesta irti leijumista. Toisaalta täytyy muistaa että kun puhutaan näistä siirtymistä niin puhutaan vuosien aikana tapahtuvasta muutoksesta. Nyt olisi tärkeä saada niitä töpseliautoja myytyä niille joille uuden hankkiminen on realistinen vaihtoehto, jotta viiden vuoden päästä niitä olisi tarjolla käytettyjen ostajille.

Ja toki uskon että tuossa rahoitusmallissa puhutaan myös siitä miten se uusi täyssähköauto voi olla taloudellisesti järkevä vaihtoehto sellaiselle joka ostaa kymppitonnin käytettyä, kun pitoajan kokonaiskulut osaa laskea yhteen. Eli kyse ei ole ihan vain uusi vs. uusi -vertailusta. Propelipäät voisi vaikka ideoida sellaisia ratkaisuja joissa aivan kaikki autoilun kulut on leivottu sisään yksityisliisaripakettiin, mukaanlukien siis sähkö. Jos vastaavan paketin rakentaa polttisautolle, niin huomaa helpommin sen todellisen eron. Yksityisliisarin tuoma varmuus auton hyvitysarvosta veisi myös pois kuluttajan pelot pääoman menettämisestä arvonalenemaan. Ongelma on tietenkin se, että rahoitusyhtiöltä vaatii yhtä lailla rohkeutta laittaa teille iso kanta sähköautoja taatulla hyvityshinnalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 16:38
Mitäs se keskimääräinen käyttöauto Suomessa olikaan, jossain 10+v ikäluokassa ja 3ke hintaluokassa? Halvimmatkin sähkärit tuppaavat olemaan hitusen etäällä tuosta, ihan siitä syystä että valikoima on nyt vasta alkanut laajentua.
Autoliiton Pasi Nieminen sanoi viime vuonna, että Suomen teillä liikkuvan auton ikä on keskimäärin 12,1-12,3 vuotta (riippuu vähän miten se lasketaan), ja auton keskimääräinen hinta on 3 600 €.

Siitä on aika pitkä matka sähköautoon. Se pitäisi päättäjien ymmärtää ja alentaa biopolttoaineiden verotusta, jolla saataisiin Suomen liikennettä edes vähän ympäristöystävällisemmäksi lyhyellä aikavälillä.

Tai ehkä tässä lasketaan sen varaan, että kun polttoaineiden hinnat veronkorotuksien vuoksi nousevat tarpeeksi korkeiksi, nämä 3 600 € (tai jopa halvemmilla) autoilla ajavat henkilöt siirtyvät julkisen liikenteen käyttäjiksi, koska ei ole enää varaa ajaa omalla autolla? Voi olla syrjäseuduilla ja kaupungeissakin nyt koronan aikana vähän helpommin sanottu kuin tehty :roll:
AZP kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 17:01
^kyllä, kyllä, tuossa on poliitikolta sellaista normaalia arjesta irti leijumista. Toisaalta täytyy muistaa että kun puhutaan näistä siirtymistä niin puhutaan vuosien aikana tapahtuvasta muutoksesta. Nyt olisi tärkeä saada niitä töpseliautoja myytyä niille joille uuden hankkiminen on realistinen vaihtoehto, jotta viiden vuoden päästä niitä olisi tarjolla käytettyjen ostajille.
Uskaltaako kukaan "tavallinen tallaaja" ostaa 5 vuotta vanhaa sähköautoa, kun akkutakuuta on enää jäljellä 3 vuotta? Mitä jos se porsii? Tällöin ei todennäköisesti ole varaa korjata autoa, vaan se menee paaliin :roll:
AZP kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 17:01
Ongelma on tietenkin se, että rahoitusyhtiöltä vaatii yhtä lailla rohkeutta laittaa teille iso kanta sähköautoja taatulla hyvityshinnalla.
Tämä ongelma näyttäisi olevan kaikilla.
Olin 2016-2018 erään Suomen suurimman pörssiyhtiön ylempien toimihenkilöiden luottamusmiehenä, ja 1-2 kertaa vuodessa väännettiin HR:n ja autovastaavan kanssa yhtiön autopolitiikasta.
Yhtiö ei vielä silloin uskaltanut ottaa mallistoonsa sähköautoja, koska niiden "jämäristä" eli jälleenmyyntiarvosta ei ollut autojen leasingyhtiöllä minkäänlaista arviota, ja siksi eivät halunneet toimittaa niitä asiakkailleen, ennen kuin heillä olisi tarpeeksi kokemusta niistä.

Leasingyhtiön laskiessa auton käyttökuluja 2-4 vuoden ajalta, arvonalenemaa ja jälleenmyyntiarvoa ne saattavat vielä olla melko häilyviä, sillä suurimmalle osalle työsuhdeautoilijoista joku vähän pidempään markkinoilla oleva Tesla on pelkkä haave verotusarvonsa puolesta. Ei siinä työnantajaakaan paljoa lämmitä se, että maksetaan autosta 80 000 - 100 000 € ja käyttäjä maksaa sähköt. Paljon helpompaa ja halvempaa lyhyellä aikavälillä (=leasingkausi) on ostaa se 40 000 - 50 000 € fossiilisella polttoaineella oleva auto, ja maksaa ne 20 000 - 40 000 km vuotuisten kilsojen polttoaineet.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja willbst »

Hyvää keskustelua. Mutta jos asuu kerrostalossa, ja oletan että suurin osa maamme autoilijoista asuvat näissä, niin miten lataus..? Taloyhtiöissä ei välttämättä ole lataus mahdollisuutta, ja ei myöskään työpaikalla. Kana ja muna ilmiö? Hyvin vähän käydään tästä tosiasiasta keskustelua.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
Vastaa Viestiin