Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Huomenna tulee viikko täyteen uuden auton kanssa.
Mittarissa on 352 km, josta itse olen ajanut 317,1 km. Siis kovin vähän vasta, mutta tässä kuitenkin ensikokemuksia ja havaintoja autosta.

https://e.pcloud.link/publink/show?code ... nyjfDned7V
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... g11kwOVVx7
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... X5bzSxbOWk

Viime maanantaille sattui verrattain liukas ajokeli.
Pelkällä sähköllä (ajotilassa Pure) auto on takavetoinen ja kitkarenkailla perä irtoaa käännöksissä melko helposti. Ajoavustimet sallivat kohtuullisen tuntuvat luistot ennen puuttumista asiaan, mutta mitään hallinnanmenetys -fiilistä ei pääse syntymään. Avustimien toimintaa pystyy varmaan säätämään, mutta en ole vielä perehtynyt asiaan.

Kuljettajan ergonomia toimii mielestäni hyvin. Ainoa pieni miinus tulee siitä, että kaltaiseni 195cm pitkäkoipinen, ei-enää-niin-kovin-notkea, hujoppi ei pääse autoon istumatta ensi poikittain kuskinpenkille, jonka jälkeen suoritetaan jalkojen taittaminen kabiiniin ja yhtäaikainen kiertoliike ajosuuntaan.
Oman osansa kulkuvaikeuteen tehnevät myös A-pilarin melko voimakas kaareutuminen taaksepäin sekä penkin korkeussäätö alimpaan asentoon (niin että pään yläpuolelle jää tilaa).
Kuppipenkki ottaa tukevasti syleilyyn tällaisen kapeaperseisenkin kuskin ja paikallaan pysyy varmasti.
Penkin säädöt ovat monipuoliset ja kun vielä ratinkin säätövaratkin ovat melko reippaat, niin tällainen pitkäkin kuljettaja löytää hyvän ja rennon ajoasennon – ja kädet yltävät vielä hyvin keskinäyttöön ja hallintalaitteille. Ovien kyynärkonsolit ja keskikonsolin kyynärnoja ovat meikäläiselle juuri passelissa korkeusasemassa.

https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 0IeVIRCFmy

Taustapeilin juurikonsoli on siihen sijoitetun runsaan teknologian vuoksi huomattavan isokokoinen ja blokkaa osan näkemäalueesta oikealle yläviistoon. Mutta tämä ei aiheuta mitään ongelmia, autossa on sen verran runsaasti kameroita ja tutkia joka suuntaan, että auto itse ”näkee” ja varoittaa kyllä ellei kuljettaja näe.
Sivupeilit ovat reilun kokoiset ja niiden sijainti on selkeästi mietitty tarkkaan - näkymä taakse ja takaviistoon on erittäin hyvä.

Keskinäyttö on kosketusnäyttö ja sen kautta hallitaan useimmat asiat. Alussa keskinäytön valikoiden käyttö tuntui hiukan monimutkaiselta, kun on tottunut painettaviin ja/tai pyöritettäviin katkaisimiin ja säätimiin, mutta jo parissa päivässä useimmin tarvittavat asiat juurtuivat mieleen. Osaa ominaisuuksista voi hallita keskinäytön lisäksi myös kuljettajan näytöllä ratin painikkeiden kautta. Periaatteessa keskinäytön käyttöliittymä ja logiikka vastaa hyvin pitkälti modernia älypuhelinta. Puhelimen(kin) linkittäminen autoon käy vaivattomasti. Puheohjaus toimii toistaiseksi vain englanniksi, suomipäivitys on tulossa jossakin vaiheessa.

Adaptiivinen vakkari on oiva sovellus, välimatkaa edellä ajavaan ajoneuvoon voi säätää kolmiportaisesti – tiheämmässä liikenteessä ei tarvitse ihan niin neuroottisesti seurata edellä ajavien edesottamuksia. Vakkari on muutettavissa myös ns. perinteiseksi keskinäytön valikon kautta.

Ajotilavalintoja on viisi: Constant AWD, Pure, Hybrid, Individual ja Polestar (Polestar lienee perusversiossa Sport). Olen asettanut ja tallettanut kuljettajaprofiiliini, että auto käynnistyy aina ajotilaan Hybrid. Tällöin auto lähtee liikkeelle sähköllä, mikäli akustossa on varausta eikä ajoalustan olosuhteet edellytä nelivetoisuutta. Eteneminen jatkuu sähköisesti niin kauan kuin varausta riittää eikä tehopyyntö ja/tai olosuhteet vaadi polttomoottorin tehoa avuksi. Normiajossa voimanlähteen vaihtumista ei huomaa kuin kuljettajan näytöstä, voimakkaammassa kiihdytyksessä polttomoottorin mukaan tulon huomaa, mutta mitään niskaa nytkäyttävää repäisyä ei tule.

Constant AWD -tilassa eteneminen tapahtuu molemmilla voimanlähteillä, joskin tässäkin tilassa polttomoottori voi sammua tasaisessa nopeudessa olosuhteiden niin salliessa.

Pure on ns. täyssähköinen ajotila, joskin tässäkin tilassa polttomoottori voi tarvittaessa käynnistyä avuksi mikäli tehopyyntö/etenemisvastus kasvaa tarpeeksi suureksi (jyrkkä vastamäki vakkarilla ajettaessa tai kaasupoljin painetaan nopeasti pohjaan) Edit: Ei käynnisty polttomoottori Pure tilassa missään olosuhteissa - höpöjä kirjoitin.

Individual tilassa voi speksit määritellä itse.

Polestar käyttää molempia voimanlähteitä ja tekee muutoksia kaasunvasteessa, vaihteiston käytöksessä, ohjausvasteessa ja jarruvasteessa. Polestar -tilassa kummastakin voimanlähteestä saadaan ulos maksimiteho (enemmän kuin missään muussa ajotilassa).

Ajovalot ovat kohtuullisen hyvät kantamaltaan ja teholtaan. Valot kääntyvät ohjauksen suuntaan ja kaukovalot toimivat automaattisesti mikäli toiminnon asettaa päälle.

Autossa on webasto ja esilämmitys hoituu sillä. Nyt viikonloppuna oli vähän rapsakammat kelit. Eilen aamulla näytti mittari -21 lukemaa. Pöhäytin puhelimeen asennetulla appsilla esilämmityksen käyntiin ja 30 min kuluttua kun lähdettiin, niin kabiinissa riitti lämmintä. Oon asettanut esilämmitykseen myös penkkien ja ratin lämmityksen. Esilämmitysasetuksiin voi lisätä myös tuulilasin ja takalasin lämmitykset.
Esilämmitys ei syö rangea silloin, kun auto on kaapelissa, mutta mikäli auto on irti kaapelista, esilämmitys lyhentää sähköistä toimintamatkaa.

Penkkien lämmityksen osalta ihmettelen asetettuja tehotasoja. Valitsin ensin lämmitystehoksi ”keski” (matala, keski, korkea), mutta persus tuntui käristyvän kun penkkiin istahti. Vaihdoin tehoksi ”matala” ja nyt on sopiva. Subjektiivisesti en ymmärrä, missä/milloin on tarpeen käyttää tehoa ”korkea”.

Eilen liikkeelle lähtiessä automatiikka käynnisti polttomoottorin ja matka alkoi bensaa polttaen. Tovi isolle tielle pääsemisen jälkeen voimanlähteeksi vaihtui sähkömoottori.
Lyhyellä kokemuksella vaikuttaa siltä, että hybrid -tilassa kabiinia lämmitetään kylmällä kelillä polttomoottorin jäähdytyskierrolla ja mosa käynnistyy aika ajoin voimanlähteeksi, lämmön aikaansaamiseksi sekä moottorin ajolämpöisenä pitämiseksi.
Ajotilassa Pure kabiinin lämpö tuotetaan webastolla (ainakin näin havaitsin tapahtuvan tänään).

Ajopäiväkirja kertoo, että olen tehnyt autolla 25 matkaa, joiden yhteismitta on 317,08 km. Matkasta 50,7% on ajettu sähköllä ja bensalla loput 49,3%, keskinopeudella 41 km/h.
Polttoainetta on kulunut yhteensä 14,02 litraa ja sähköenergiaa on käytetty yhteensä 47,10 kWh.
Sähköenergiaa on vastaavana aikana otettu talteen/generoitu yhteensä 6,80 kWh.
Keskimääräisiksi arvoiksi saadaan; bensaa 4,42 litraa/100 km ja sähköenergiaa 14,85 kWh/100 km.
Sähkörange näytti viivaa tänään kotiin tullessa, joten kaikki talteenotettu sähköenergia voidaan olettaa käytetyn, eli korjattu keskimääräinen sähköenergian kulutus on 17,00 kWh/100 km.

En ole vielä tankannut kertaakaan, joten en osaa sanoa, onko luvuissa mukana webaston käyttämä polttoaine (tankin tilavuus manuaalin mukaan 60 litraa).

Myöskään moottoritehoja en juurikaan ole vielä ulosmitannut, joten em. arvot kuvaavat ns. rauhallisen ajotavan kylmän kelin kulutuksia.

Luovutuksen yhteydessä kysyin mahdollisesta sisäänajon tarpeesta. Myyjä kertoi, ettei sisäänajoa tarvita, auton softa rajoittaa tehoa/suorituskykyä ensimmäiset 3000 km.

Takakontti ei ole suuren suuri, mutta riittää tällä hetkellä minun tarpeisiini. Syvyyttä/pituutta on ihan hyvin, mutta korkeutta ei niinkään. Kauppapäivän ostoskassit mahtuvat kuitenkin konttiin kevyesti, joskin nostokorkeus on suurempi kuin farkkuysifemmassa. Tavaratilan pohjamatto on niin nahkeapintainen että isot kestokassit pysyvät hyvin paikoillaan.
Takaluukku avautuu kakesta ja kuskinoven napista (edit: nappi on itse asiassa kojelaudassa), mutta se on suljettava itse (farkussa luukku sekä avautuu että sulkeutuu sähköisesti).
Vetokoukku tulee esiin takakontissa olevaa nappia painamalla, koukku on lukittava paikoilleen manuaalisesti. Vastaavasti lukitus avautuu samasta napista ja koukku on käännettävä/lukittava helman taa piiloon manuaalisesti.

https://e.pcloud.link/publink/show?code ... Ptw8GLR3dk

Konepeitto avautuu melko pystyyn eikä ole tiellä huoltotoimissa. Joskin huoltotoimia ei paljon itse pysty tekemään. Moottoritilassa on näkyvillä kaksi korkkia: Lasinpesunestesäiliön sininen korkki ja musta öljyntäyttökorkki. Lasinpesunestesäiliön vastapäätä, moottoritilan toisessa reunassa, on muovikannen alla jäähdytysnesteen paisuntasäiliön täyttökorkki.
Fyysistä öljytikkua ei ole, öljymäärän saa näkyviin vaakapalkkikuvaajana keskinäytössä sekä puhelimen appsin kautta.
Huolto-ohjelman mukainen öljynvaihtoväli on 30 tkm, tai kerran vuodessa. Minun kohdallani tuo kerran vuodessa tarkoittaa max. 15 tkm vaihtoväliä.
Auto ilmoittaa/kertoo itse nesteiden lisäys- sekä huoltotarpeesta.

https://e.pcloud.link/publink/show?code ... jIkHwi8EGy

Auton mukana tulee kaksi latauskaapelia, toinen schuko pistokkeella ja toinen julkisia latausasemia varten. Kummassakin kaapelissa on latausautomatiikka/diagnostiikka, joten shcuko pistorasioistakin voi latailla ilman huolta.
Auton sisäinen laturi rajoittaa lataustehon enintään 3,6 kW:iin, joten tämän saavuttamiseksi riittää 1x16A pistorasia. Tästä huolimatta hankin kotiin kiinteän latausaseman 5 metrin kaapelilla – irtokaapeli voi olla koko ajan autossa eikä sen kanssa tarvitse rimpuilla kuin vapaa-ajan asunnolla. Latausnopeudessa Volvo on takamatkassa kilpaileviin merkkeihin verrattuna.

Otin autoon roiskeläpät lisävarusteena molemmille akseleille. Kovin suuret ne eivät ole, mutta suojannevat helmojen maalipintoja kivenhakkaamilta. Auton ulkonäköä ne eivät juuri kohenna, mutta toiminnallisuus kulkee tässä kohtaa edellä.

Talvipyörät ovat 18” ja kesäpyörät 19”. Suunnitelmissa oli, että hankin kevääseen mennessä kesäpyöriksi sopivat 20” ja vaihdan 19” vanteille talvikumit, mutta mutta…
20” pyörät on valmistajan taholta tyypitetty vain Polestar malliversioon ja suurin valmistajan hyväksymä pyöräkoko Inscriptioniin ja R Designiin on 19”.
Pyysin myyjää tiedustelemaan merkkiorganisaatiolta, voinko vaihtaa autoon 20” pyörät siten, että kaikki valmistajan takuut ja vastuut säilyvät. Yksiselitteistä vastausta ei annettu – tästä päättelen, että tod.näk. varminta pysyttäytyä max. 19” pyörissä takuuaikana.

Auto kori on mielestäni myös hiukan liian korkealla, renkaan ja lokasuojankaaren väli on silmään melko suuri. Volvolla on 15 mm madaltava jousisarja, joka on vakiona mm. T5 R Design -versiossa, mutta sitä ei syystä tai toisesta ole otettu vakioksi T6 ja T8 hybrideihin.
Eibach myy madallusjousia vakioiskareiden kanssa käytettäväksi, mutta lisätiedoissa mainitaan ”ei T8”.
Ilmeisesti rajoitteet liittyvät jollakin tavoin jousille tyyppihyväksyttyyn kantavuuteen.
Myös Heico myy madallussarjaa. Heicon sarja mainitaan olevan Volvon hyväksymä ja takuut säilyttävä. Suomen Volvo on kuitenkin ottanut sen linjan, että valmistajan takuut raukeavat alustan osalta jos autoon asennetaan Heicon alustasarja.

Jotakin tuolle ’stancelle’ pitää kuitenkin keksiä kevääseen mennessä.

Lopuksi muutama negatiivinen havainto autosta:
Ajovaloumpioiden osalta autoni kärsii tyyppiviasta: Umpioihin kertyy kosteutta mikä jäätyy lasin (muovin) sisäpintaan. Useissa Volvoissa on tämä ongelma ensiasennusumpioissa. Umpioita on vaihdettu takuuseen, jonka jälkeen ko. ongelma ei yleensä ole uusiutunut – mikä kumma ensiasennusumpioissa sitten lienee.

Omassa autossani maalipinnan kuljetussuojakalvot lienevät asennettu märkään/kosteaan pintaan, koska mm. katon, konepellin ja takaluukun maalipinnasta paljastui kalvojen alta melko pahoja hapettumajälkiä. Maalipinta pitikin jo kertaalleen myllyttää autoliikkeen laskuun ennen luovutusta/käyttöönottoa.
Fiksarin mukaan uusissa autoissa on lähes aina fiksaamista maalipinnoissa, mutta minun autossani sitä oli verrattain paljon. Samassa yhteydessä fiksari pinnoitti auton keraamisella pinnoitteella.

Jokin resonoi taustapeilin jalustakonsolissa epätasaisella pinnalla ajettaessa. Ääni ei ole kova, mutta hiljaisessa autossa kaikki ylimääräiset äänet häiritsevät.

Ovien sovitus ei ole ihan kohdallaan. Etuovien takayläreunat ovat takaovien etureunaa korkeammalla. Kuskin puolella ero on noin puoli senttiä, apparin puolella vähemmän. En ole ihan vakuuttunut Ridgevillen tehtaan laaduntarkkailusta – luulisi, että tämän hintaluokan autoissa luukkujen ja ovien sovitukset katsotaan tarkemmin.

https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 4UmXUC21bk

Olen jo alustavasti ollut yhteydessä autoliikkeeseen ja kaikki em. asiat varmasti hoituvat parhain päin.

Tässä juttua näin alkuun ja lisää sitten tuonnempana.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja mike »

Eipä ole itellä ajokokemusta moisesta, mutta sen verran olen käpistellyt ja pyörinyt tuon S60 ympärillä ja sisällä, että voin todeta: auto on erittäin hieno ja varmasti mukava matkakumppani.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Onnea uudelle menopelille. Sattuneesta syystä menee seurantaan. :D
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On varmaan melkonen loikka tapahtunu parissa vuosikymmenessä, jos mieltää V6-femman aikakautensa samaan loistoon mitä tää S60 on nyt :) Seurantaan menee!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ajokelit on olleet rapeita viime päivinä.

Tiistai-iltana ajettiin vapaa-ajan asunnolle (tarkka matka näemmä 47,8 km). Auton mittari näyttä lämpötilaksi -21.
Lähtiessä akku oli täyteen latautunut. Käytettävissä olevaksi sähkörangeksi auto ilmoitti tasan 40 km (valmistajan ilmoittama sähköinen WLTP toimintamatka on 54 km).
Ajotilana esiasetettu Hybrid.
Matkan alkuosa kuljettiin polttomoottorilla ja noin 3 km jälkeen voimanlähteeksi vaihtui sähkömoottori.
Polttomoottori käynnistyi matkan aikana yhden kerran muutamaksi minuutiksi.
Sähkörange hupeni näyttämään viivaa noin 5 km ennen määränpäätä – eli, aavistuksen jäi uupumaan luvatusta 40 kilsasta.
Vaikka sähkörange näyttää viivaa, auto generoi sähköenergiaa aina tilaisuuden tullen (alamäet ym.) ja auto käyttää generoidun sähkön heti sopivan tilaisuuden tullen. Esim. matkan loppuosan yksityistie (860 metriä) päästiin kokonaan sähköllä vaikka range näytti viivaa – joskin kaasupolkimen käytön kanssa sai olla tarkkana ettei tehopyyntö ylitä käytettävissä olevan sähkötehon ylärajaa (mittari näkyy kuljettajan näytössä).
Tämän kyseisen matkan kulutusarvoiksi voc (Volvo On Call) antaa bensaa 1,83 litraa (3,83 l/100 km) ja sähköä 8,20 kW (17,15 kW/100 km) (sähköenergiassa mukana myös matkan aikana generoitu sähkö).

Auto seisoi avotaivaan alla latauskaapelissa tähän puoleenpäivään saakka.
Viime yönä oli lämpötila käynyt -28 asteessa.

Käynnistin esilämmityksen tasan klo 12, tuolloin lämpötila auton luona oli voc mukaan -26 astetta.
Klo 12:30 menin autolle, sisätilan lämpötila oli pyydetty 21 astetta ja kaikki ikkunat olivat kauttaaltaan sulat.
Käynnistysnappulan kääntäminen ajotilassa Hybrid hyräytti polttomoottorin käyntiin.
Matkaan lähdettiin pelkän polttomoottorin voimin. Sähkömoottori liittyi voimalinjaan polttomoottorin rinnalle ensimmmäisen kerran vasta noin 10 km ajon jälkeen. Suurin osa loppumatkasta edettiin molemmilla voimanlähteillä. Pelkällä sähköajolla edettiin vain kolme lyhyttä pätkää (ehkä yhteensä noin 6-7 km).
Kaikesta huolimatta sähkörange hupeni näyttämään viivaa noin 3 km ennen määränpäätä.
Tälle matkalle voc näyttää kulutusarvoiksi bensaa 2,64 litraa (5,52 l/100 km) ja sähköä 6,30 kW (13,18 kW/100 km) (sähköenergiassa mukana myös matkan aikana generoitu sähkö).

Vaikuttaa siltä, että parinkympin pakkasessa sähköajo toimii vielä ok, mutta yli 25 pakkanen hyydyttää enimmät toiveet puhtaasta sähköajosta ja matkaa tehdään etupäässä polttomoottorilla jota sähkömoottori vain avustaa.

Tänään kävi selväksi se, että sähköllä ajaessa kabiinin lämmitys hoidetaan tosiaankin webastolla.

Jäi ensimmäisessä postauksessa kertomatta, että Volvolla on valoautomatiikka toteutettu siten, että valokatkaisimen automaatti- ja ns. normaaleissa (2 kpl) valoasennoissa takavalot palavat aina, myös päiväajovalojen (Thorin vasaroiden) kanssa.
Valokatkaisijan 0-asennossa keulan päiväajovalot palavat, mikäli valaistusolosuhteet näin edellyttävät (kirkkaassa päivänvalossa ei pala mitään), mutta takavalot pysyvät aina pimeänä.
Henkilökohtaisesti en näe mitään syytä, minään vuodenaikana ja/tai missään tilanteessa, liikkua autolla liikenteessä valokatkaisin 0-asennossa.

Merkille pantua: Pyyhkijän sulkia ei saa nostettua lasista ylös muutoin kuin asettamalla ne valikosta ns. huoltotilaan, tällöin pyyhkijät nousevat hiukan ylöspäin ja pysähtyvät. Näin esim. lumen poistaminen pyyhkijöiden alta muuttuu tekniseksi. Myös sulkien vaihtaminen vaatinee ilmeisesti jonkinasteista teknillistä koulutusta – pesuneste jakaantuu suoraan sulkiin ja sulkien kiinnitys pyyhkijänvarsiin on kohtuullisen kookas, umpinainen suorakaide (möhkäle).
Lämpötila ei tällä hetkellä suosi syvällisempää perehtymistä kiinnitykseen – sitten joskus tuonnempana.

Vallitseva säätila ei myöskään innosta napsimaan valokuvia – räpsin niitä sitten kelin lauhduttua.

Edit: Pure -tilassa olis tietty voinut kokeilla, miten pitkälti varaus olis riittänyt pelkällä sähköllä, mutta ei tullut mieleen - ajaminen on vielä uutuuttaan niin juhlaa, että menee enimmäkseen ihmetellessä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jaaha, hyvä että Volvoja on muillakin :) Kyllä Saabistin sallitaan Volvollakin ajelevan :)

9-3 TTiD:n jälkeen ajellut V60:silla ja nyt menossa kolmas. Olen ollut tosi tyytyväinen edellisiin. Nyt ajossa MY21 D4-tehovajakki kun D5-täysimukisia ei ollut lainkaan tarjolla :(

Talvipisteet romahtivat melkein pakkasen puolelle tästä uudesta MY21'sta. Moottoria ei pysty lämmittämään Webastolla :evil: Tuo joidenkin älykääpiöiden keksimä systeemi lämmittää vain kabiinia, ei moottoria. Kiva räjäyttää dieseli käyntiin -22 asteen pakkasella, kun auto pari päivää seisonut taivasalla - täällä on vaan hyytävä katos tarjolla. No siinähän rouskutteli.

Nykyään tosiaan hoidan auton esilämmityksen kylmänä käynnistämällä ja sitten annan auton käydä tyhjäkäyntiä pakkasesta riippuen jonkun tovin ennenkuin lähden ajoon - niin kauan että kabiini on lämmin. Tänään -22 ja tais parkymmentä minuuttia olla käynnissä ennen ajoon lähtöä. Pitäs koittaa taas (p)askarrella tuo Android-luuri käyttöön ja laittaa VOC kuntoon - voisi kai kännykälläkin auton käynnistää ihan kotisohvalta...

Diisseliä toi juopottelee aika reilusti. Juokoon minkä juo, niin juo kuskikin - juovat minkä juovat... Talven kulutuslukemia en viitti seurailla, kun meillä on aika iso suksiloota katolla. Kesällä meidän ajoilla ja kaahauksilla kattotelineineen ja fillaritelineineen (joskus fillaritkin :? eikä pelkät telineraadot ) dieseliä paloi kolmen kuukauden seurantajaksolla 5,9 l/100 km eli reilusti silloinkin. Mutta 120 km/h ja 100 km/h nopeusalueella sitä vaan kuluu.

Itse halusin renkailta mukavuutta... Vanteiksi halusin väkisin 17" jotta kumit ei olisi niin ohuet. Mutta sitten kuitenkin samalla halusin madalletun Sport-alustan. Mutta ihan ookoolta näyttää ja tuntuu, oma mieli hyvä.

Lasinpesunesteen korkin paikka on varmaan samojen älykääpiöiden miettimä jotka vastasi Webastostakin. Tosi hankala kaataa jotta saa osumaan...

Molemmissa umpioissa olen minäkin huomannut samaa huurretta. Patska homma, pitää seurata ja valittaa jos ongelma laajenee tai pahenee.

Hieno ajaa, sopii minulle mainiosti. Kesäkokemukset tosi makoisat.

Tähän nyt keräsin omia ajatuksiani liittyen joihinkin sinun havaintoihin. Myöhemmin jutellaan ja kirjoitellaan lisää !!
Sininen Saab 9-3, '99
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Joo, tosiaan tässä MY21 ei enää polttomoottori lämpene webastolla (eikä pidä sähköajon aikana mosaa lämpimänä) - käsittämätöntä downshiftausta.
Ellei autossa olis takuuta ja volvo sopimusta - ja olis tarkoitus pitää autoa pitkään, niin säälittäis lähteä kovalla pakkasella liikkeelle kylmällä mosalla.
Mutta kun kerta auton suunnittelijat on asiat noin suunnitelleet, niin kai se sitten on ok... Varsinkin, kun myyntiorganisaatio ei missään kaupanteon vaiheessa suosittele/ehdota mitään ratkaisua moottorin lämmittämiseen.

Moottorin käynnistys onnistuu voc:illa etänä, mutta mosa ei käynnisty jos latauskaapeli on kiinni - ja latauskaapelihan mulla on aina kiinni kun auto seisoo. Pitäis siis ensin esilämmittää auton kabiini webastolla kaapeli kiinni, sit käydä hilpaisemassa kaapeli irti ja käynnistää mosa tyhjäkäynnille lämpiämään. Tuossa minun plugarissa ei polttomosa käy kaukokäynnistyksellä kuin 5 minuuttia - eli, se pitäis käynnistää kabiinista samalla kun irrottaa latauskaapelin, jos haluaa käyvän tyhjäkäyntiä kauemmin.

En oo vielä lisänny lasinpesunestettä, mutta totesin samoin että melkoinen gynekologi saa olla jos sattuu suoraan ekalla reikään. Ideoin, että ostan siihen tarpeeseen pitkänokkaisen ruukkukukkien kastelukannun. Samanlainen kannu toiminee tarvittaessa hyvin myös jäähdytysnesteen lisäykseen.

Mulla on 18" pienin mahdollinen vannekoko mikä mahtuu jarrujen ympärille. Mut Volvolla on onneks niin, että vakiorengas 18" vanteelle on 235/45 - eli profiilikorkeus sama kuin Saabin 17".

Olin maanantaina yhteydessä liikkeeseen ja sovittiin, että varaan ens viikon alussa ajan takuuhuoltoon valojen kosteuden, ovien sovituksen ja peilikonsolin resonoinnin tiimoilta.
Viimeksi muokannut 9-5 3.0t, To Tammi 14, 2021 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja aero »

Kaikkiahn käytännössä nykyään noin toimii. Tiettävästi eurokuutosessa alettiin ottaa esilämmityksen päästöt mukaan kylmäkäynnistyspäästöihin. Öljypolttimen pakokaasujen puhdistamisen sijasta on helpompaa kytkeä esilämmitys pois moottorilta, jolloin niillä päästöillä ei enää ole virallista merkitystä, joten valinta on selvä. Lopputuloshan on selkeesti paras, kun ensin laulaa webasto JA perään nykäistään kylmäkäynnistys sille moottorille :roll:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuokin päätös noista päästölaskelmista on varmasti tehty kabinetissa jossa osanottajien asuinmaassa lämpötila ei koskaan painu pakkaselle. Täysin käsittämätöntä perseilyä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Aika lailla romahti kiinnostus uuteen Volvoon kun katsoin kuvan tuosta ovien istuvuudesta. Ei hyvää päivää, eihän tuollaista saa päästää läpi. Mitä muuta on tehty "vähän sinnepäin"?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja VKe »

Onneksi ton saaa korjattua jos se haittaa.

Suhiseeko, viheltääkö, toimmiko ovi?

Mutta oikein hyvä syy toi oven huono istuvuus toki on :)
Sininen Saab 9-3, '99
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ovet toimii, eivät suhise eikä vihellä ja avautuvat ja sulkeutuvat hyvin.
Liikkeen mukaan kuulemma säätöhomma, joten eiköhän nuo linjaan saatane.
Mutta, olishan nuo säätöhommat toki pitänyt tehdä jo tehtaalla - länsinaapurissa valmistettavien autojen laadunvalvonta ilmeisesti tarkempaa.

Tuota webaston toimintaa selvittelin manuaalista.
Sillä on kaks eri toimintoa: "Pysäköintilämmitin" ja "Lisälämmitin".

https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 3OrJzsx1OV
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... vNQBnaawfV

Onneks webasto pitää nyt sitten kuitenkin edes ajoaikana moottorin lämpöisenä.

Kun webastolla on lämmitysyhteys polttomoottoriin ajon aikana, niin näin ollen voisi päätellä, että jollakin kikkakolmosella vois saada mosan lämpenemään myös esilämmityksen aikana (pitää yrittää selvitellä).

Ja edelleen voidaan päätellä, että "aero" on asian ytimessä:
aero kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 18:33
Tiettävästi eurokuutosessa alettiin ottaa esilämmityksen päästöt mukaan kylmäkäynnistyspäästöihin. Öljypolttimen pakokaasujen puhdistamisen sijasta on helpompaa kytkeä esilämmitys pois moottorilta, jolloin niillä päästöillä ei enää ole virallista merkitystä, joten valinta on selvä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näiden sähköistettyjen menopelien lämmityssysteemeissä on tosiaan kaikenlaisia pöhköjä toteutuksia ja niiden osalta suunnittelutiimissä soisi olevan jonkun jolla on kokemusta oikeasta talviautoilusta kunnon pakkasilla. Volvolla niin luulisi toki olevan, mutta sitten joudutaan menemään niiden päästönormien perässä, ja niitä ei taas ole välttämättä määritelty ajatellen käytännön autoilua oikeasti pohjoisessa.

Töpselikärsässä sähköinen esi- ja ajonaikainen lämmitys lämmittää vain ohjaamoa, mutta samaa vettä siellä kierrätetään kuin moottorissakin kiertävä jäähdytysvesi. Piirejä on siis kaksi: sähköisen lämmittimen piiri (jonka vesi kiertää lämmityslaitteelle) sekä moottorin jäähdytyspiiri. Nämä kaksi piiriä saadaan yhdistettyä nelitieventtiilillä ajon aikana silloin kun moottorin lämpötila nousee riittävän korkeaksi. Tällöin siis sisälle aletaan ottaa lämpöä moottorilta, jota sähkövastus tarvittaessa tukee. Järjestelmän rakenne on siis sellainen, että jos vain käyttäjä voisi valita nelitieventtiilin asennon, voisi hän määrittää lämmittääkö sähkövastus vain sisätiloja vai myös moottoria. Mutta tätä ei ole järjestelmään speksattu, joten ei voi mitään. Moottoria voi lämmittää vain hankkimalla perinteisen moottorilämmittimen tarvikkeena.

Sinänsä tuo ei mua haittaa, koska polttomoottoria käytän niin vähän. Enemmän häiritsisi jos tuo lämmitys lämmittäisi väkisin aina myös moottoria, koska se lämpö menisi melkein aina ihan hukkaan syöden sähkörangea kylmällä kelillä.
9-5 3.0t kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 16:28
Tiistai-iltana ajettiin vapaa-ajan asunnolle...
Jutusta ei selvinnyt oliko auto mökille lähtiessä tallissa ja jos oli, niin mikä siellä oli lämpötila. Mietin vaan tuota eroa siinä että mennessä pääsi pääosin sähköllä, paluussa ei niinkään. Siinä voi ratkaisevana erona olla ulkolämpötilan sijaan akuston lämpötila. Ja eron voi siis selittää jo ihan sekin jos tallissa on keli nollassa, niin akut oli menomatkalle lähtiessä nollassa, kun taas paluumatkalla ne oli siellä -26 paikkeilla. Tuon tason pakkaset on myrkkyä litiumakulle, joten niitä joudutaan suojelemaan rajoittamalla niiden käyttöä jos akuston lämpötila on noin alhainen. Ja nimen omaan akuston, ei ympäristön, lämpötila ratkaisee, siksi arktisiin olosuhteisiin soisi ainakin täyssähköautossa olevan akkulämmityksen. En tiedä onko tässä Volvossa akkulämmitystä, en ihmettelisi jos olisi, kun uudemmissa Outlandereissakin on saatavilla tietyissä varustetasoissa.
9-5 3.0t kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 16:28
Valokatkaisijan 0-asennossa keulan päiväajovalot palavat, mikäli valaistusolosuhteet näin edellyttävät (kirkkaassa päivänvalossa ei pala mitään)
Eikös laki vaadi että auton ollessa liikkeellä aina palaa edessä valot? Eli oletko kokeillut auto käynnissä ja vaihde silmässä, onko keula silloinkin pimeä jos aurinko porottaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

En meinaa päästä yli, että mittarilukema on 350km eikä saabistille tutumpi 350tkm. :D
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

AZP kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 07:38
Jutusta ei selvinnyt oliko auto mökille lähtiessä tallissa ja jos oli, niin mikä siellä oli lämpötila.
Auto seisoo kaupungissa kahdelta seinältä avoimessa kylmässä autokatoksessa.
Ulkolämpötilassa siis kummassakin päässä - autokatos antaa tietty viimasuojan, mitä vapaa-ajan asunnolla ei taivasalla ole.
AZP kirjoitti:
Pe Tammi 15, 2021 07:38
Eikös laki vaadi että auton ollessa liikkeellä aina palaa edessä valot? Eli oletko kokeillut auto käynnissä ja vaihde silmässä, onko keula silloinkin pimeä jos aurinko porottaa?
Turvauduin manuaaliin valojen toiminnan suhteen:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... IUS70ol3p7
AZP on oikeassa - manuaalin mukaan huomiovalot palavat edessä aina, myös 0-asennossa.
Ilmeisesti kuuntelin huonosti ja/tai ymmärsin luovutuksen yhteydessä valojen käytönopastuksen väärin. :oops:

Eilen illalla oli poika lähdössä Aerolla yövuoroon töihin - Aeron akku oli tuumannut että "kenties keväämmällä".
Kävin heittämässä hänet työpaikalle Volvolla.
Nyt aamulla viiden jälkeen näytti mittari -28.
Esilämmitin kabiinia webastolla täydet 30 min ja sen jälkeen käynnistin auton tyhjäkäynnille 5 minuutiksi.
Sitten kävin hakemassa pojan töistä - menomatka kokonaan bensalla, tulomatka miltei kokonaan sähköllä.
Aerossa oli Bilteman akku, reilun kolme vuotta jaksoi.
Käytiin ostamassa tilalle tämmönen:
https://www.puuilo.fi/akku-80-ah-58017
Mielenkiintoista nähdä kauaunko pelittää.
Bilteman akun vien vapaa-ajan asunnolle ja kokeilen josko sen saisi älylaturilla elvytettyä vielä satunnaiseen käyttöön toimivaksi.

Lueskelin tuota moottoriautomatiikkaa manuaalista:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 5Sxb0ptNk7
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin