Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Vaikka lumipeite tällä seutukunnalla yhä vaan viikonloppuna kasvoi, niin kevät tulee väkisin jossain vaiheessa.

Volvossa tekis mieli saada renkaan ja lokarinkaaren väliä pienemmäksi - mutta tuohon ei saa sellaista madallussarjaa, jolla säilyisi takuut.
Ainoana (helppona) konstina on pyöräkoolla kikkailu.
Auton mukana tulleet kesäpyörät on 19" ja niillä tehtaan ensiasennuskumeina Michelin Primacy 4, 235/40 96W.
Rengaskoon jos suurentais kokoon 245/45, niin vierintäkehä muuttuis 5,1% (niukasti yli sallitun) ja halkaisija kasvaisi 34,4, mm - eli, maavara kasvaisi ja renkaan ja lokarin väli pienenisi, kumpikin 17,2 mm. Saattais olla ihan bueno muutos ulkonäköön ilman että näyttäis hassulta.
Mittarivirhekin pienenisi miltei nollaan.

Tuollainen vähemmän käytetty rengaskoko vaan tuppaa olemaan hinnakas.
Edukkaammalla rengaskoolla 235/50 halkaisija kasvaa niin paljon, että alkaa hipoa tukivartta edessä ja tämän takia pois laskuista - ja vastaavasti rengasko'oilla 235/45 tai 245/40 ei halkaisija kasva tarpeeksi.

En nyt mitään myynti-ilmoa ala vielä tekemään, mutta tunnustelen, mahtaisko kenelläkään olla kiinnostusta ostaa nuo ensiasennusmisukat poies jos päätän suurentaa gummikokoa?
(renkaat on pyörineet auton alla rahtimatkan ajan)
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja aero »

9-5 3.0t kirjoitti:
Ma Maalis 22, 2021 18:56
Rengaskoon jos suurentais kokoon 245/45, niin vierintäkehä muuttuis 5,1% (niukasti yli sallitun) ja halkaisija kasvaisi 34,4, mm - eli, maavara kasvaisi ja renkaan ja lokarin väli pienenisi, kumpikin 17,2 mm. Saattais olla ihan bueno muutos ulkonäköön ilman että näyttäis hassulta.
Mittarivirhekin pienenisi miltei nollaan.
Matkamittarivirhe pyörähtää samalla kätevästi miinukselle, niin auton arvo putoaa hitaammin kun kilsat kertyy mittariin hitaammin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Yön yli piti aivojen ruksuttaa että syntyi ahaa-elämys.
Kolmelitraiseen pitää hankkia uudet gummit kesäksi ja nuo vollen misukat siirtyvät näppärästi siihen tehtävään.
Kolmelitraisessa on 19"/8,5" kesävanteilla 235/35 kumit, mutta nuo 235/40 kumitkin mahtuu kyllä pyörimään (isommissa joustoissa ehkä raapaisee kaareen).

Siitä syntyy 'kauneusvirhe' kun nykyisillä kesärenkailla mittarivirhe on melko tasan nolla ja nyt se sitten muuttuu pahaan suuntaan/mittari näyttää todellista pienempää nopeutta
No, pitää sitten kesän kynnyksellä katella, josko Hyppönen saisi Techillä muokattua nopeusnäyttämää.

Edit:
Tilasin volleen Michelin Primacy 3 kumit koossa 245/45.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Tänään ei ollut oikein hyvä Volvo-päivä.

Päivällä, noin puoli kahdentoista maissa oltiin lähdössä vapaa-aajan asunnolta kaupunkiin.
VOC näytti akuston lataustilaksi "Täyteen ladattu", VOCissa ei ollut mitään vikailmoituksia ja auton esilämmitys toimi normaalisti.
Auto käynnistyi normaalisti ja lähdettiin liikkeelle.

Noin 200 m ajon jälkeen mittarinäyttöön tuli ilmoitus "Kriittinen lataushäiriö" joka hävisi parin sekunnin kuluttua.
Kolmisen sataa metriä myöhemmin mittarinäyttöön tuli ilmoitus "12V akun varokevika" ja "Huolto tarpeellinen".
Nämä ilmoitukset eivät poistuneet itsestään.
Pysäytin ja sammutin auton noin minuutin ajaksi.
Tämän jälkeen käynnistin auton ja nyt virheilmoitukset olivat poissa evätkä ilmestyneet uudestaan.
Myöskään VOC diagnostiikka ei löytänyt autosta mitään ongelmia.
Lähdettiin liikkeelle ja auto toimi normaalisti eikä matkan aikana (48 km) tullut uusia virheilmoituksia.

Matkan alkuosa on yksityistietä, joka on kelirikossa; osin pehmeällä kuralla ja paikoin suuria ja syvähköjä sulamisvesilammikoita (joita ei voi kiertää).
Ajelin hissukseen, lammikoiden kohdalla hyvinkin varoen.
Voisiko olla niin, että jostakin kumman syystä vesi/roiskevesi voisi aiheuttaa em. häiriöitä...?!?

Iltapäivällä kävin autolla asioilla.
Moottoritien rampilta kiihdytti jonne nuorisoaudilla nilkka suorana, tuhannentuhatta ryydloikkaa nenän eteen - kuului helvetillinen pamaus ja tuulilasi halkesi apparin puolelta. Audi katosi alati kiihtyvällä vauhdilla horisonttiin ja minä poistuin ensimmäisestä rampista.
Renkaasta sinkoutunut kivi tms. on osunut lasin yläosaan, noin 3 cm etäisyydelle yläreunasta ja lasi on haljennut alas päin, loivasti kuskin suuntaan kaartavalla linjalla, reilun 20 cm pituudelta.
Tuulilasi on lämmitettävä.

Pitää huomenna ottaa yhteys huoltoon ja varata aika lasinvaihtoon sekä kysellä noista vikailmoituksista.
Onneksi on lasivakuutus.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5349
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kas terve vuan, tuulilasi rikki täälläkin :( Lasivakuutukselle tulee käyttöä...

Hajosi tuossa ehkä kuukausi sitten, kun joku pieni hiukkanen lensi lasiin. Napsahti n. 5 cm lasin laidasta ja halkesi saman tien laitaan saakka. Nyt halkeama hiipinyt edemmälle ja suunta kohti näkökenttää. Jossain kohdin aurinko heijastuu ikävästi halkeamasta silmiin, mutta pitää laittaa aurinkolasit päähän niin ei haittaa 8)

Ajattelin nyt viä ajella jonkin aikaa tollasenaan, kun on nyt kuiteskin uusi lasi käytännössä. Ei hiekkasumukaan ole lasia syönyt, eikä mitään iskemiä tai kulumaa/hioutumista lasipyyhkijöistäkään. Pitää vaikka reilun vuoden kuluttua vaihdattaa, niin saa sitten ylläpidettyä hyvää läpinäkyvyyttä.

Mutta on hieno auto ajella. Kyllä, hiukan tehoiltaan vajakki, mutta muuten Njam.
Sininen Saab 9-3, '99
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

VKe kirjoitti:
Ma Touko 10, 2021 19:40
Napsahti n. 5 cm lasin laidasta ja halkesi saman tien laitaan saakka. Nyt halkeama hiipinyt edemmälle ja suunta kohti näkökenttää.
Mulla on myös halkeama pikku hiljaa jatkanut matkaansa ja kääntynyt apparin puolelta tulemaan kuskia kohti suoraan silmien korkeudella. On nyt tulossa miltei taustapeilin kohdalla - kummasti se vaan etenee.

Uuden lasin vaihto uuden merkkiedustajan, Autotalo Hartikaisen korikorjaamolla ensi maanantaina.
Auto vuorokauden korjaamolla ja sijaisauto käytössä sen ajan.
Näissä kulkineissa pitää ajoapujärjestelmiä tukeva kamera/anturit kalibroida lasin vaihdon yhteydessä (ADAS).

Muutoin ei auton kanssa erityisiä ongelmia. Huhtikuussa käytin autoa näytillä muutaman omituisen vikailmoituksen takia (mm. aiemmassa viestissä mainitut). Tuossa yhteydessä autoon ajettiin uusimmat softapäivitykset ja vikailmot loppuivat. Moottorinohjaus ja voimansiirtokin saivat päivitysten kautta hiukan piristystä.

Tuolta voi selata Volvon päivityksiä jos kiinnostaa:
https://www.volvocars.com/fi/support/so ... id/2020w17

Sähköllä pääsee nyt paremmin/pitemmälle kuin talvikeleissä. Kaikki nurkka-ajot tulee suhattua pelkästään sähköllä ja pitemmissä maantiematkoissa sitten palaa bensaakin.
Kärriä on nyt parin viikon ajan tullut vedettyä ahkerasti. Yllättävän paljon enemmän vastustaa korkea kuomukärri etenemistä sedanin perässä kuin farkun perässä. Maantienopeuksissa ei sähkömotti jaksa kärrin kanssa pitää vakkarivauhtia yllä ylämäkiin - polttis käynnistyy avuksi. Ja raskaamilla kärrikuormilla polttis käy lähes koko ajan maantievauhdeissa.

Pari kertaa on nyt tullut kokeiltua Polestar-tehoja - ja kyllähän se suupieliä kääntää yläviistoon. 8)
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Elämä Volvon kanssa sujuu mukavasti.
Ajomatkat pääosin kaupunkikodin ja kakkoskodin väliä. Matkat taittuvat pääosin sähköllä ja ihan viimeiset maantiekilsat suuntaansa bensalla.

Ajamisen vaivattomuus ja mukavuus ovat nyt kesäkeleissä nousseet hyvin esiin.
Kaupungissa auto on aamuaurinkoa lukuun ottamatta varjossa autokatoksessa ja liikkeelle pääsee viileällä autolla.
Kakkoskodissa säilytys nyt kesällä on ulkona auringossa.
Hiukan ennen lähtöä käynnistän viilennyksen etänä - ei syö sähkörangea kun auto on kiinni latauskaapelissa.

Mutta se on pakko sanoa, että musta on kyllä väärä väri autoon tällaisena kesänä, kun kuivat hiekkatiet pölisevät ja siitepölyä on todella paljon.

Turvajärjestelmät toimivat ja lauantai-iltana Volvo pelasti minut vaimoni kanssa hirvikolarilta.
Oltiin ajamassa kaupungista kakkoskotiin hiukan ennen iltakahdeksaa.
Muutama sata metriä ennen Onkamon risteystä nousi hirvi tielle oikealta puolelta.
Vaimoni kanssa molemmat huomattiin elukka kun se oli noin metrin päässä tien reunasta.
Volvon reaktio oli omaani nopeampi. Samalla hetkellä, kun me huomasimme hirven, Volvo löi liinat kiinni ja veti turvavyöt pinkeälle.
Automatiikka tappaa vauhdin todella lyhyellä matkalla ja hidastuvuus tuntuu melko pahalta kehossa.
Hirvikin säikähti ja tuijotti meitä keulan edessä paikallaan tovin, ennen kuin jatkoi matkaansa tien yli (osasikohan edes ajatella, että nyt oli lähellä).

Onneksi takanamme tullut ketään - olisi hyvin todennäköisesti tullut takakonttiin.
Rajoitus paikalla on 80 kmh - onneksi ei ollut yhtään ylinopeutta.

Sitä ihmeteltiin vaimon kanssa, että kuinka niin suuri eäin kuin hirvi, pääsee noin huomaamatta lähelle tien reunaa.

Luottamus turvajärjestelmiin nousi kyllä tapahtuneen seurauksena melkoisesti.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja tturku »

Musta on kyllä autoihin ihan väärä väri :lol: Täällä myös toi Volsu on metallin musta, ja vielä mustalla nahkasisustalla. Helposti yli 10-15c kuumempaa kun autoon hyppää jos vertaa tohon metallin harmahtavaan skodillacciin jossa vaalea nahkasisusta. Skodan ja Volvon hätä toiminnot on vilkkuneet pariin otteeseeen mutta "turhaan". Hyvähän se on että ne reagoi mielummin "turhaan" kuin etteivät reagoikaan sitten kun pitäisi. Volvo niittas kerran jarrut pohjaan kun ajoin pihaan vauhdilla tallin eteen jossa volle on aina parkissa / latauksessa. :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja 3J »

Niinhän se vanha sanontakin meni että "kerran musta, ei ikinä mustaa". Vai miten se nyt meni. :D
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tturku kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 11:10
Musta on kyllä autoihin ihan väärä väri :lol:
Musta ei olekaan väri, sillä ei ole spektriä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ollut viisi mustaa autoa ja tällä hetkelläkin yksi, ei mitään ongelmia. Ei kaikki halua vain hopean harmaita autoja, vaikka on kyllä sellainenkin. Valinta vapaa :!:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja aero »

Ankeeta olis jos ainoat vaihtoehdot olis musta tai harmaa :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tuota hirven väritystä olen itekki miettiny monet kerrat. Iso ruskea möykky vaaleitten tolppien nokassa tuntus äkkiseltään huonolta maastokuviolta mutta kyllähän se aika helkkarin hyvin toimii :D .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja tturku »

viggen kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 13:26
Ollut viisi mustaa autoa ja tällä hetkelläkin yksi, ei mitään ongelmia. Ei kaikki halua vain hopean harmaita autoja, vaikka on kyllä sellainenkin. Valinta vapaa :!:
Näin se menee, käytettyjä ostaessa tosin ainakin itsellä se väri on yksi niitä viimeisiä kriteereitä joihin kiinnitän huomiota, ellei se ole joku ihan sysiruma väri. Musta autohan on hieno kyllä, kun on puhdas, ja jos pystyy pitämään auton pois auringonpaisteesta niin eihän silloin ole mitään ongelmaa. Täytyykin vollestakin kattoa taas että jos siitä sais viilennyksen kanssa viilennyksen etänä laitettua päälle. Ja sama homma skodillakkiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Volvo S60 T8 TwE R Design Polestar MY21

Viesti Kirjoittaja viggen »

aero kirjoitti:
Ti Kesä 08, 2021 13:34
Ankeeta olis jos ainoat vaihtoehdot olis musta tai harmaa :)
Näin kyllä oli kun valitsin Nevsin 9-3 Aeron värejä. :? Harmaa metalliväri ei oikein säväyttänyt, sekin vielä että cab on juuri sen värinen, niin musta oli ainut vaihtoehto ja kaikki tykkää että sopii aivan hyvin siihen autoon. Tai eivät viitsi sanoa omaa mieltä, kun naamatusten juttelee. :)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin