Kevytmetalliosien sooda-, ei vaan kuivajääpuhallus ja maalaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meinaa mennä päätöksenteko hankalaksi. Oikeastaan päätin jo että hommaan osille puhalluksen ja maalaan sitten itse, kunhan saan osat heti puhalluksesta kotiin vietäväksi. Tänään kävin yhdellä pajalla, jossa on tehty aikaisemmin soodapuhallusta, mutta ne vehkeet on nyt rikki eikä soodalla ole puhallettu kuulemma enää muutamana vuoteen. Kaveri sanoi että puhalletaan lasimurskalla. Ihan jees, mutta siellä oli näytillä jotkut puhalletut alumiiniosat, jotka oli pinnaltaan tosi karheat. No niissä oli kuulemma ollut alustamassaa päällä, eli oli puhallettu vähän reilummalla voimalla, mutta jäi vähän sellainen pelko että niinköhän lasimurskalla vetäessä on osat sitten pinnaltaan kuin hiekkapaperia.

Kuulemma yleensä ne osat jotka on lasimurskapuhalluksesta viety maalaamolle on vedetty hiontavärillä ensin ja sitten pintamaali, tällä on saatu karheutta peitettyä. Puhaltaja varoitti soodapuhalluksesta, että maali ei sen jälkeen tartu kunnolla, vaatii todella huolellisen pesun että saa tarttumaan.

En sitten tiedä pysyykö mikään hiontaväri ilmajäähdytteisen moottorin osissa kauhean hyvin, kun lämpötilat on aika kovia ja vaihtelut suuria.

Jotenkin tuon pinnan karheuden vuoksi aloin taas kääntyä sinne soodapuhaltamisen puolelle. Tänään kävin koneistamolla ja juttelin aiheesta, ja sieltäkin suosittelivat että soodapuhallus olisi paras. Sen voisi tehdä itsekin jollain motonetin vehkeillä, mutta mun kompurassa ei kyllä tuotto riitä siihen touhuun, eli pitäisi ostaa tai vuokrata isompi.

Ehkäpä puhallutan lasimurskalla ensin öljypohjan ja maalaan sen. Siitä näkee minkälainen pinta sitten tulee ja uskaltaako loppuja osia murskalla puhalluttaa. Öljypohja ei ole niin tarkka lopulliselta pinnaltaan, koska se jää käytännössä näkymättömiin moottorin alla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

No nyt löytyi nettiä penkomalla kuivajääpuhaltaja Turusta. Pitää huomenna haastatella miten se soveltuis tähän tarpeeseen. Voisin kuvitella että olis hyvä vaihtoehto tuollaiseen kevyeen puhdistamiseen, eikä jätä mitään jäämiä kun tavara haihtuu pois.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien soodapuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nämä tuli viimein tällä viikolla puhallettua, puhallusaineena kuivajää. Ei halpaa, laskua en ole vielä saanut mutta jossain 600 euron paikkeilla on kustannukset. Etuna tosiaan hellävaraisuus seosmetallille, ei aiheuta metallin reagointia eikä jätä osiin mitään jäämiä.

Ihan ei mennyt aikataulusuunnitelma putkeen johtuen väärinkäsityksestä. Vein osat 2 viikkoa sitten puhaltajalle ja sovittiin että ilmoittaa päivää ennen puhallusta koska osat on menossa puhallukseen, jotta osaan hakea osat sitten heti puhalluksen jälkeen ja pääsen täten maalaamaan ne heti. Osia viedessä oli puhetta että seuraavan viikon to tai pe olisi puhallus, mutta palaa asiaan. Kun ei mitään kuulunut torstai-iltaan mennessä niin koitin soittaa kyselläkseni puhalletaanko perjantaina, jotta voisin suunnitella päivän aikataulua muiden menojen osalta. Ei vastannut puhelimeen, joten laitoin viestiä perään, ja sain perjantaina viestin että puhallus meneekin seuraavalle (eli tämän viikon) tiistaille. Vastasin että ok, iltapäivällä mulla on vapaata että pääsen osat hakemaan.

No tiistai-iltaan mennessä ei kuulunut mitään, joten keskiviikkona ajattelin soittaa puhaltajalle. Hän ehtikin soittaa mulle ensin ja kysyi koska pääsisin hakemaan osat, ne on puhallettu eilen. Eli hän oli mun viestistä käsittänyt että asia on sovittu ja tulen tiistaina iltapäivällä hakemaan osat, minä odotin vielä varmistusta siitä että ne puhalletaan tai on puhallettu tiistaina, ennen kuin lähden hakemaan.

Eipä siinä, jälki oli ihan hyvää ja ei auttanut kuin varmistaa maalin tarttuvuutta ottamalla hiekkapaperia kouraan ja hiomalla kevyesti kaikki pinnat mihin sormi vain ylettyi. Sen jälkeen heti kuumakestosprayta päälle. Mun vanha luottoautomaalari kierii varmaan haudassaan tämän kuullessaan, kun kaikki spray on aina saatanasta. Mutta aina kaiken tietävästä netistä luin useammasta Hondan koneen entisöijästä joka on saanut aikaan hyvän ja kestävän maalipinnan kuumakestospraylla, joten päätin kokeilla. Mulla kun ei ole ruiskua itselläni ja olisi lisännyt hankaluutta huomattavasti, jos olisi pitänyt vielä sopia puhallusaikataulun perään maalarin aikataulu jotta osat saa maalattua heti puhalluksen jälkeen, niin päädyin tähän ratkaisuun. Ja siis vi%¤iks meni silti nuo aikataulut :lol:

Tollaselta näytti puhalluksen jäljiltä:

Kuva

Kuva

Kuva

Ja tässä maalauksen jäljiltä:

Kuva

Kuva

Tuo maali vaatii tunnin kovettamisen 200 asteessa maalauksen jälkeen, joten eilen etäpäivän aikana uuni kuumaksi ja kansi, venttiilikoppa ja muutama pienempi osa uuniin käryämään. Loppupäivä pitikin sitten tuulettaa taloa, ennen kuin vaimo palaa töistä :mrgreen:

Sylinteriryhmä jäi vielä kovetettavaksi myöhemmin, ja nuo kampikammion puolikkaat ei taida meidän uuniin mahtua, joten taitavat jäädä uunittamatta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kevytmetalliosien sooda-, ei vaan kuivajääpuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos käyttö on kesäistä nautiskelua kuivalla kelillä niin eiköhän nuo osat kestä siistinä pyörän eliniän. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kevytmetalliosien sooda-, ei vaan kuivajääpuhallus ja maalaus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sateella en ajelulle lähtenyt vuosikausiin, paitsi kerran-pari on päässyt sade yllättämään ilmatieteenlaitoksen sitä ennustamatta. Pyörä majailee aina tallissa kun ei ole liikenteessä, eli vettä se näkee lähinnä pesujen yhteydessä. Sen puolesta käyttö on hyvin kevyttä ja kun kilsoja kertyy kaudessa 1000-2000 niin rasitushan on sitäkin vähäisempää.

Enitennjännitän sitä miten saan tuon naarmuttamatta takaisin pyörään kiinni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin