Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaitsujoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 09:02

Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja kaitsujoo »

Kävin koeajamassa linkin 9-5 https://www.nettiauto.com/saab/9-5/11731151.
Auto vaikutti ajaessa ja päältäpäin suhteellisen hyvältä, muutamaa ruostepilkkua huomioimatta.
Kyseiseen peliin oli ilmeisemmin ohjelmoitu Stage 1 softa, ja vaikutti olevan todella tehokas. Onko foorumeilla kyseisen auton vanhaa omistajaa, joka osaisi kertoa, että onko millainen peli luotettavuudeltaan, auto todella kiinostaa. Autossa jäi mietityttämään turbon kestävyys + mahd jakopää, autoa oli huoltokirjan mukaan huollettu säännöllisesti, mutta turbosta- tai jakopäästä ei ollut mainintaa.
Tässä autossa on ilmeisesti Aeron kone+ mitsun turbo?
Kommentteja?

Yt. Kaj
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja mestari »

no nehän siitä ekaksi joutuu uusimaan turbon ja jakopään kuitenkin joten pelko pois sanoi stressitohtori pakarinekin aikoinaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuosta ilmoituksesta ei ihan selviä onko se on 2.3t vai 2.3T. Molempia käytetään ja oikeasti 2.3T:ssa olisi Aeron TD04-turbo, mutta 2.3t ei ole, ellei sitä ole jo vaihdettu, kun garretti on lauennut... Sinänsä 2.3T:n teho oli orkkisena 220hv, joten vaikuttaisi, että tuo on softattu 2.3t, jossa on GT17-ahdin. Siinä tapauksessa selkeä huolenaihe on tuo surkea ahdin, joka voi olla vaihtokunnossa noilla kilsoilla. Siihen kannattaa varautua, että surkea garretti pitää vaihtaa mitsuun joka tapauksessa :twisted:

Eski
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Eski kirjoitti:
Ke Huhti 14, 2021 15:18
Tuosta ilmoituksesta ei ihan selviä onko se on 2.3t vai 2.3T. Molempia käytetään ja oikeasti 2.3T:ssa olisi Aeron TD04-turbo, mutta 2.3t ei ole, ellei sitä ole jo vaihdettu, kun garretti on lauennut... Sinänsä 2.3T:n teho oli orkkisena 220hv, joten vaikuttaisi, että tuo on softattu 2.3t, jossa on GT17-ahdin. Siinä tapauksessa selkeä huolenaihe on tuo surkea ahdin, joka voi olla vaihtokunnossa noilla kilsoilla. Siihen kannattaa varautua, että surkea garretti pitää vaihtaa mitsuun joka tapauksessa :twisted:

Eski
Siellähän se takakontissa komeilee se "t" , eli ei tosiaan ole " Aeron kone" . Nauratti tuo " Saab harrastajan entinen peli " :D . Jokainen Saab kun on jo niin vanha että on muuttunut harrasteautoksi
kaitsujoo
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 09:02

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja kaitsujoo »

B235L Konetta näyttäisi valmistenumeron mukaan
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaide kirjoitti:
Ke Huhti 14, 2021 15:19
Jokainen Saab kun on jo niin vanha että on muuttunut harrasteautoksi
Ei ainakaan meillä :wink:

NG9-5 täytti 1.4.2021 10 vuotta 8)
Eikä taatusti tule vastaan joka nurkan takaa.
Tässä on itse asiassa miettimistä, että mitä noiden Saabien tilalle, kun aika niistä jättää. Jagge ehkä :roll:

Ei kai noissa B2x5 -koneissa ollut vielä ongelmia jakopään kanssa? Eikös se ongelma tullut vasta NG9-3:n bensakoneissa 1.8i:tä lukuun ottamatta?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Ei se T7:n jakopääkään ikuisen maineessa ole.
kaitsujoo kirjoitti:
Ke Huhti 14, 2021 20:18
B235L Konetta näyttäisi valmistenumeron mukaan
Juu, 220hv versio näyttäisi olleen tehtaalta. Sitä en sitten tiedä mistä tuo pikku-t on takaluukkuun itsensä löytänyt. Speedpartsin VIN-haulla antaa tehdasspeksiksi takaluukun somisteiden osalta:

EMBLEM BAKSTYCKE 2.3 STORT T

Eli isolla teellä pitäisi olla lähtenyt Trollhättanista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jakopään osalta tuo M2004 ei ole enää pahinta huohotinvaivaista mallia, kuten sitä vanhemmat T7:t. Tosin kyllä niitä jakopäitä noihinkin jo remontoidaan, mutta harvemmin noin vähän ajettuihin. Erikoinen juttu tuo pikkutee takakontissa, mutta voihan noita merkkejä vaihtaa ja onhan niitä Viggen ja Aero-merkkejäkin liimailtu ns. karvalakkeihin :twisted:

B235R-kone oli vain Aerossa, eli 2.3T ei ole R. Merkittävin juttu tuossa 2.3T:ssä kuitenkin se Mitsun ahdin, joka on sama kuin Aerossa...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mahdollinen paluu Saabin rattiin

Viesti Kirjoittaja AZP »

B205L:n ja B205R:n välillä merkittävin ero taitaa olla softa. Olikohan se niin että siellä on venttiileissä jotain pientä eroa L:n ja R:n välillä, mutta muuten rauta on aika samaa, ja sinänsä viritettävyys ja myös kesto on aika samalla kohtalaisen hyvällä tasolla. Siis kohtalaisen hyvällä T7-koneeksi 8)

Joka tapauksessa MY2004 on uusimmalla huohotussysteemillä, mikä vähentää riskiä huomattavasti, ja ahtimena Mitsu on kestoltaan ok, toisin kuin Garretti. Eli ne suurimmat T7-koneiden kesto-ongelmat on tuosta koneesta puuttuneet jo tehtaalta lähtiessä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin