Romutuspalkkioasia oli oikeastaan pinnalla jo pari kuukautta sitten, ja hetkellisesti pohdein tosissani jopa uuden töpseli-Seatin tilaamista. Yhden pyöränkin sitten ehdein jo tilata (Radonin hinnat alkaen -jäykkäperä), mutta kun toimitus kesti ja kesti, niin peruin tilaukseni. Siinä sivussa olin jo naksutellut sähköläskin toivossa Tunturi eMa.... siis GZR Advantag-e mk2:n Verkkokauppa.comista tilaukseen, mutta toimitusaika oli juhannusviikolle ja hintakin (2990,00 €) ehkä vähän karkasi budjetista. Kuitenkin tossa viikko sitten tulikin maili, että pyörä olisi nyt Pirkkalassa noudettavissa, vaikka juhannukseen on pari kuukautta aikaa

Meinasin jo peruuttaa pyörän, koska €€€, mutta Traficomin sivusto kertoo nyt viikkoa myöhemmin jo tämmöistä, joten ostopäätöksellä alkoi olla kiire:

Mä sitä vähän ynnäilin 1+1, että nyt tai ei koskaan. Pyöräilystä mulla on lähinnä mielikuva, että se on totaalisen paskaa hommaa, jolla ei saa hoidettua mitään mihin autolla ei pysty. Lisäksi pyöräilijät ovat ylimielistä kansaa sekä kävelijöitä että autoilijoita kohtaan, joten tää olis vähän sama homma kuin ostaisi lasikuitukopin Saabin perään ja menis valtatielle jurnuttaan 70 km/h todellista nopeutta, loivassakin ylämäessä vielä vähemmän. Kuitenkin tässä iän, lihasten rapautumisen ja yleisen lihoamisen myötä on tullut herättyä muodikkaaseen elämäntaparemonttiin, jonka tulokset näkyvät jo sillain, että se tunnin pyörälenkkikin menee jo puuskuttamatta eikä se ajatuksena tunnu ihan täysin paskalta. No se asfaltin tuijottaminen on tappavan tylsää, mutta ajatus pyörästä on ihan jees. Ja maastopyörällä sitten olisi järkevämmät reittivaihtoehdot ja sähkön boostaamana homma ei olisi niin raatamista, jossa into loppuu ensimmäiseen ylämäkeen.
Niinhän siinä kävi, että klikkailin muutoksen Verkkiksen tilaukseen ja vähän myöhemmin Postin jakeluauto toi ison laatikon kotiovelle.

Paljon sitä netissä kirjotellaan, että tää on rungoltaan eMaxin kopio, mutta johan tossa laatikossakin lukee Tunturi


Osissa on sitten pientä eroa, oleellisimpana ainakin Tunturin SRAMin vaihteisto kun taas GZR on Shimano Deore XT:llä. Kai niissä muutakin on ja toisaalta tämmösellä sähköpyöräneitseelliselle läskille kaikki lienevät ihan hyviä, kunhan ne tonnin Bangfangin koneilla varustetut unohtaa kauppaan.
Laatikosta sitten paljastui mitä ihmeellisempiä osia pyörää tuntemattomalle vannoutuneelle autoilijalle. Listalla on ainakin sopimattomia heijastimia, sopimaton heijastimen kiinnitysteline, outo työkalu... Mutta niistä myöhemmin.

Eli akku lataukseen ja lenkille. Pari tuntia myöhemmin palkkejakin oli jo kerääntynyt, eli ehkä pääsee vielä yöllä testaamaan


Pyörähän oli esikoottu jo valmiiksi, eikä tossa isompaa draamaa ollut. Kuitenki ihan ohjekirja kädes katoin hommaa läpi.

Alumiiniosissa on tietysti kaikkia tämmösiä merkintöjä...

Ja tosimieshän ei kolmen tonnin pyörään osta kolmen kympin momenttiavainta, kun kolmen euron räikällä saa näppituntumalla varmasti tarpeeksi ison momentin


Sinänsä ohjeen luku oli tervettä, että tuoki laakeri oli jo tehtaalta melkein apinamomentis. Ei nää rakettitiedettä ole, mutta ilmeisesti sitten ihan hyvä käydä läpi. Ja toki tämmöstä pääsee sitten ihan huoltaan ja korjaanki ajan kanssa...

Pyöristä en tosiaan mitään ymmärrä. Verkkiksen sivujen mukaan tämä 53 cm runko on 180...195 cm pitkille kuljettajille. Avopuolisoni on mua pään verran lyhyempi, mutta osti kans 53 cm hybridin eli tää tuntuu L-koosta huolimatta tyttöjen pyörältä. Tosin oli runkokoko mitä oli, mutta tos satulan edes pystyy nippa nappa seisoon. Toki kengät nostaa sentin verran, mutta tässä lienee syy, miksi ilmeisesti maastopyörät ovat pykälää pienempiä.
Toisaalta runkokoot ovat kai pyöräkohtaisiakin. Yhtä ylivuotista Cubea harkitsin, ja sen kanssa olisi tarvinnut ostaa 23". Tämä on kuitenkin "vain" 21"...

Satulan säätö on tähän asti pyöräillessä ollut aina mutu-tuntumalla, mutta nyt luin oikeen kahta eri mittaa. Käteni on navan korkeudella ja jalan sisämitta on 96 cm. Jotenki tuntuu typerältä, että pyörän selkään pitää oikeasti hypätä ja toisaalta mettäs sitte ei jalat yllä maahan jos usko loppuu kesken kaiken. Mutta pakko kai se on kahta eri ohjetta lukea ja noin se sitten on


Muuten sitte niitä heijastimia sun muita, niin eihän toi teline sopinu satulan alle, jos satula on edessä. Toisaalta satulan pituussäätö on niin kryptinen, että en vielä tiedä mihin kohtaan se osuu.

Toinen on sitten tämä urpo heijastin, joka toimii lasten pyörässä mutta ei läskissä. Pitänee viritellä jotain heijastinteippiä suosiolla...

Sitte tuli tämmönen työkalu (?) jonka funkiota en ymmärrä. Auttakaa tyhmää, kiitos



Ja pitkän illan päätteeksi siinä se nyt seisoo tieliikennekelvottomana ilman heijastimia sun muita. Tätä näpytellessä akkukin täyttyi, mutta koeajolle lähden vasta huomenna


Noi heijastimet tuntuvat vähän urvolta maastopyörässä, mutta laki on laki. Vähän voisi luistaa, kun tällä en siirtymiä kummempia ajatellut yleisen liikenteen seassa vapaa-ajalla ajaa, mutta nyt seuraa se paras osuus. Tutut Astra K:sta:


Eli kyllä vain. Jos Astralla "vuoltiin kultaa" verovapailla kilometrikorvauksilla, niin tällä siirryn sitten kissankultakerhoon. Kilometrikorvauksia en enää ole joulun 2019 jälkeen nostanut, mutta koska maailma tosiaan menee eteenpäin ja en jää ruikuttamaan rannalle, siirryn rohmuamaan kilometrejä polkupyörällä!
Ja ennen kuin kukaan ottaa mua liian tosissaan, palautan maan pinnalle inhorealistisella ongelmalla: kilometrikorvaus on 0,10 €/km. Eli jos mä ajan fossiilisella jäänteellä pyörä kyydissä johonkin, jossa heitän 20 km lenkin pyörälläni, saan siitä tasan kaksi (2) euroa. Ja jos puolessa välissä huomasin unohtaneeni vesipullon kotiin ja nappaan Salesta S-Lähdevettä, meni se koko kilsakorvaus siihen.
Toinen ongelma on se, että hyvät nastarenkaat maksavat tämmöseen läskipyörään sen 300 €/kierros. Eli niillä tarttis ajaa 3000 km, että saan ne maksuun. Plus pyörässä on muitakin kuluvia osia... Ja toisaalta en näe mitenkään realistiseksi, että ajaisin tällä työajoa 3000 km edes vuodessa, korkeintaan joitain satoja kilometrejä, niin eipä siinäkään jää käteen kuin liikunnan ilo ja terveet elämäntavat työajalla

En ole vielä tutustunut saako matkamittarin myös Shimanon moottorinohjaimesta, mutta ainakin urheilukellollani saan ne seurattua. Ja koska Saab-foorumilla tykätään laskea kilometrin kuluja, saadaan nyt sitten vertailuun myös sähköläskin kulut.
Mutta nyt kuitenki ensimmäisenä on listalla tehdä lyhyt koeajo tolla, hankkia katulailliset heijastimet ja valot sekä tietenki asentaa ne varoitusvilkut

Muilta osin arvostaisin oikeasti jos pyöristä tietävät kommentoisivat jotain, koska mä en ymmärrä pyöristä mitään. Olen oikeasti 100 % vierailla vesillä...