Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Maailma menee eteenpäin ja sitä voi joko jäädä ruikuttamaan rannalle tai mennä siinä virran mukana. Tällä kertaa se tarkoittaa sitä, että saastuttavista Saabeista on siirryttävä päästöttömiin kulkumuotoihin, joka tässä tapauksessa tarkoittaa lapsityövoimalla teetettyä alumiinirunkoista himmeliä, jossa lienee Yle Areenassakin dokumentin muodossa esitelty akku, jolla kaikki likaiset saasteet on siirretty täältä lintukodosta johonkin, josta ne eivät meidän silmiä ja terveyttä häiritse. Homman intoa nopeutti luonnollisesti vanhojen romujen tapporaha, tutummin romutuspalkkio, joka sopii Saabien säilymisen vaalimiseen erinomaisesti.

Romutuspalkkioasia oli oikeastaan pinnalla jo pari kuukautta sitten, ja hetkellisesti pohdein tosissani jopa uuden töpseli-Seatin tilaamista. Yhden pyöränkin sitten ehdein jo tilata (Radonin hinnat alkaen -jäykkäperä), mutta kun toimitus kesti ja kesti, niin peruin tilaukseni. Siinä sivussa olin jo naksutellut sähköläskin toivossa Tunturi eMa.... siis GZR Advantag-e mk2:n Verkkokauppa.comista tilaukseen, mutta toimitusaika oli juhannusviikolle ja hintakin (2990,00 €) ehkä vähän karkasi budjetista. Kuitenkin tossa viikko sitten tulikin maili, että pyörä olisi nyt Pirkkalassa noudettavissa, vaikka juhannukseen on pari kuukautta aikaa 8O

Meinasin jo peruuttaa pyörän, koska €€€, mutta Traficomin sivusto kertoo nyt viikkoa myöhemmin jo tämmöistä, joten ostopäätöksellä alkoi olla kiire:

Kuva

Mä sitä vähän ynnäilin 1+1, että nyt tai ei koskaan. Pyöräilystä mulla on lähinnä mielikuva, että se on totaalisen paskaa hommaa, jolla ei saa hoidettua mitään mihin autolla ei pysty. Lisäksi pyöräilijät ovat ylimielistä kansaa sekä kävelijöitä että autoilijoita kohtaan, joten tää olis vähän sama homma kuin ostaisi lasikuitukopin Saabin perään ja menis valtatielle jurnuttaan 70 km/h todellista nopeutta, loivassakin ylämäessä vielä vähemmän. Kuitenkin tässä iän, lihasten rapautumisen ja yleisen lihoamisen myötä on tullut herättyä muodikkaaseen elämäntaparemonttiin, jonka tulokset näkyvät jo sillain, että se tunnin pyörälenkkikin menee jo puuskuttamatta eikä se ajatuksena tunnu ihan täysin paskalta. No se asfaltin tuijottaminen on tappavan tylsää, mutta ajatus pyörästä on ihan jees. Ja maastopyörällä sitten olisi järkevämmät reittivaihtoehdot ja sähkön boostaamana homma ei olisi niin raatamista, jossa into loppuu ensimmäiseen ylämäkeen.

Niinhän siinä kävi, että klikkailin muutoksen Verkkiksen tilaukseen ja vähän myöhemmin Postin jakeluauto toi ison laatikon kotiovelle.

Kuva

Paljon sitä netissä kirjotellaan, että tää on rungoltaan eMaxin kopio, mutta johan tossa laatikossakin lukee Tunturi :roll:

Kuva

Osissa on sitten pientä eroa, oleellisimpana ainakin Tunturin SRAMin vaihteisto kun taas GZR on Shimano Deore XT:llä. Kai niissä muutakin on ja toisaalta tämmösellä sähköpyöräneitseelliselle läskille kaikki lienevät ihan hyviä, kunhan ne tonnin Bangfangin koneilla varustetut unohtaa kauppaan.

Laatikosta sitten paljastui mitä ihmeellisempiä osia pyörää tuntemattomalle vannoutuneelle autoilijalle. Listalla on ainakin sopimattomia heijastimia, sopimaton heijastimen kiinnitysteline, outo työkalu... Mutta niistä myöhemmin.

Kuva

Eli akku lataukseen ja lenkille. Pari tuntia myöhemmin palkkejakin oli jo kerääntynyt, eli ehkä pääsee vielä yöllä testaamaan :)

Kuva

Pyörähän oli esikoottu jo valmiiksi, eikä tossa isompaa draamaa ollut. Kuitenki ihan ohjekirja kädes katoin hommaa läpi.

Kuva

Alumiiniosissa on tietysti kaikkia tämmösiä merkintöjä...

Kuva

Ja tosimieshän ei kolmen tonnin pyörään osta kolmen kympin momenttiavainta, kun kolmen euron räikällä saa näppituntumalla varmasti tarpeeksi ison momentin :roll:

Kuva

Sinänsä ohjeen luku oli tervettä, että tuoki laakeri oli jo tehtaalta melkein apinamomentis. Ei nää rakettitiedettä ole, mutta ilmeisesti sitten ihan hyvä käydä läpi. Ja toki tämmöstä pääsee sitten ihan huoltaan ja korjaanki ajan kanssa...

Kuva

Pyöristä en tosiaan mitään ymmärrä. Verkkiksen sivujen mukaan tämä 53 cm runko on 180...195 cm pitkille kuljettajille. Avopuolisoni on mua pään verran lyhyempi, mutta osti kans 53 cm hybridin eli tää tuntuu L-koosta huolimatta tyttöjen pyörältä. Tosin oli runkokoko mitä oli, mutta tos satulan edes pystyy nippa nappa seisoon. Toki kengät nostaa sentin verran, mutta tässä lienee syy, miksi ilmeisesti maastopyörät ovat pykälää pienempiä.

Toisaalta runkokoot ovat kai pyöräkohtaisiakin. Yhtä ylivuotista Cubea harkitsin, ja sen kanssa olisi tarvinnut ostaa 23". Tämä on kuitenkin "vain" 21"...

Kuva

Satulan säätö on tähän asti pyöräillessä ollut aina mutu-tuntumalla, mutta nyt luin oikeen kahta eri mittaa. Käteni on navan korkeudella ja jalan sisämitta on 96 cm. Jotenki tuntuu typerältä, että pyörän selkään pitää oikeasti hypätä ja toisaalta mettäs sitte ei jalat yllä maahan jos usko loppuu kesken kaiken. Mutta pakko kai se on kahta eri ohjetta lukea ja noin se sitten on :roll:

Kuva

Muuten sitte niitä heijastimia sun muita, niin eihän toi teline sopinu satulan alle, jos satula on edessä. Toisaalta satulan pituussäätö on niin kryptinen, että en vielä tiedä mihin kohtaan se osuu.

Kuva

Toinen on sitten tämä urpo heijastin, joka toimii lasten pyörässä mutta ei läskissä. Pitänee viritellä jotain heijastinteippiä suosiolla...

Kuva

Sitte tuli tämmönen työkalu (?) jonka funkiota en ymmärrä. Auttakaa tyhmää, kiitos :roll:

Kuva

Kuva

Ja pitkän illan päätteeksi siinä se nyt seisoo tieliikennekelvottomana ilman heijastimia sun muita. Tätä näpytellessä akkukin täyttyi, mutta koeajolle lähden vasta huomenna 8)

Kuva

Noi heijastimet tuntuvat vähän urvolta maastopyörässä, mutta laki on laki. Vähän voisi luistaa, kun tällä en siirtymiä kummempia ajatellut yleisen liikenteen seassa vapaa-ajalla ajaa, mutta nyt seuraa se paras osuus. Tutut Astra K:sta:

Kuva

Kuva

Eli kyllä vain. Jos Astralla "vuoltiin kultaa" verovapailla kilometrikorvauksilla, niin tällä siirryn sitten kissankultakerhoon. Kilometrikorvauksia en enää ole joulun 2019 jälkeen nostanut, mutta koska maailma tosiaan menee eteenpäin ja en jää ruikuttamaan rannalle, siirryn rohmuamaan kilometrejä polkupyörällä!

Ja ennen kuin kukaan ottaa mua liian tosissaan, palautan maan pinnalle inhorealistisella ongelmalla: kilometrikorvaus on 0,10 €/km. Eli jos mä ajan fossiilisella jäänteellä pyörä kyydissä johonkin, jossa heitän 20 km lenkin pyörälläni, saan siitä tasan kaksi (2) euroa. Ja jos puolessa välissä huomasin unohtaneeni vesipullon kotiin ja nappaan Salesta S-Lähdevettä, meni se koko kilsakorvaus siihen.

Toinen ongelma on se, että hyvät nastarenkaat maksavat tämmöseen läskipyörään sen 300 €/kierros. Eli niillä tarttis ajaa 3000 km, että saan ne maksuun. Plus pyörässä on muitakin kuluvia osia... Ja toisaalta en näe mitenkään realistiseksi, että ajaisin tällä työajoa 3000 km edes vuodessa, korkeintaan joitain satoja kilometrejä, niin eipä siinäkään jää käteen kuin liikunnan ilo ja terveet elämäntavat työajalla :D

En ole vielä tutustunut saako matkamittarin myös Shimanon moottorinohjaimesta, mutta ainakin urheilukellollani saan ne seurattua. Ja koska Saab-foorumilla tykätään laskea kilometrin kuluja, saadaan nyt sitten vertailuun myös sähköläskin kulut.

Mutta nyt kuitenki ensimmäisenä on listalla tehdä lyhyt koeajo tolla, hankkia katulailliset heijastimet ja valot sekä tietenki asentaa ne varoitusvilkut :)

Muilta osin arvostaisin oikeasti jos pyöristä tietävät kommentoisivat jotain, koska mä en ymmärrä pyöristä mitään. Olen oikeasti 100 % vierailla vesillä...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja Risto »

Työkalun käyttö:

phpBB [video]
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos! Eli kannattaa pitää tallella :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Läskipyörässä ei ehkä niin tarpeellinen, mutta 100 % sellainen varuste mitä ilman et pysty elämään jos kerran kokeilet, eli hissitolppa ratkaisee tuon satulan korkeus -ongelman maastossa.

Paikallisesta löytyy: https://rtech.fi/search?q=hissitolppa

Muutenhan toi näyttää hyvältä, ei muuta kuin kovaa ajoa 8) Nettipalstoilla pyöräilevät ei tietenkään pidä Tunturia saati GZR:ää (joka näköjään on Tunturi) yhtään minään, mutta tuossa on osalistauksen perusteella kaikki kunnossa. Alumiinikeulasta miinusta mutta ei kai sekään sähköläskissä missään tunnu :roll: Jos haluaa voi läskiinkin laittaa joustokeulan, mutta ihan ajotyylistä ja mieltymyksistä kiinni tarviiko, suurin osa ei tarvii.

Hissitolpan lisäksi suosittelen renkaiden litkutusta: https://www.youtube.com/watch?v=xB93WkI ... videoblogi
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tämä ketju menee seurantaan. Itselläni oli tarkoitus avata sähköinen potkuttelutopic, kun tuli investoitua sähköpotkulautaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Paippisten polkuohjuksella on varmaan paljon hyviä pyöräilyvinkkejä nyt kun foordi porsii ja audismi ei kuitenkaan oo ajokunnossa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ketjujahan nuo keskiömoottoriset pyörät tuntuvat syövän kuin Saabin B2x5 konsanaan. En tiedä onko kalliimmissa minkäänlaista logiikkaa sille, annostellaanko moottorista pyydetty teho kertalaakista vai tekeekö se niinkuin DeWaltin pöytäsirkkeli ja Dremelin yleistyökalu, että se hiljalleen kiihdyttää haluttuun pyörimisnopeuteen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itse kun oon tällanen arkifillaristi, joka ei fillareista (varsinkaan nykyaikaisista sellasista) tiedä kovin paljoa, niin kiinnostaa kyllä tän ketjun kokemukset.

Onko fillaripiireissä muuten nyt pyörien sähköistyessä vallalla samaa allergiaa teknologian kehitystä kohtaan kuin mitä autopiireissä on patteriautoja kohtaan? Sellasta että nää on kamalia kököttimiä, rumia, viherpesua, palovaarallisia, ylihintaisia ja muuttuvat takuun päättyessä paalitavaraksi kun ei sellasella uskalla enää ajaa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Näähän on hybridejä, koska pystyy myös ilman avustusta polkemaan!

Aika masokistista hommaa tosin, kun renkaissa on vastusta ihan riittävästi maastopaineilla ja runko painaa lähemmäs 30kg. Kuntopyöräilyä siis 8)

Oma tavoite on heinä-elokuussa tontapaisella pistää työreissu toiseen suuntaan ainakin kerran ainakin toiseen suuntaan eli n. 80km (+15km siirtymää rautatielle). Katsotaan miten käy, lupaan raportoida :mrgreen:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 17:33
Onko fillaripiireissä muuten nyt pyörien sähköistyessä vallalla samaa allergiaa teknologian kehitystä kohtaan kuin mitä autopiireissä on patteriautoja kohtaan? Sellasta että nää on kamalia kököttimiä, rumia, viherpesua, palovaarallisia, ylihintaisia ja muuttuvat takuun päättyessä paalitavaraksi kun ei sellasella uskalla enää ajaa?
Pikagoogletuksella näyttäisi siltä, että lähdetään ihan perusasioista liikkeelle: sähköpyörät eivät ole pyöriä lainkaan vaan mopoja, joissa tehot tulevat vääjäämättä nousemaan kuin Tesloissa konsanaan, ja sähköpyörät tulevat tuhoamaan pyöräilyharrastuksen, maastopyöräilymaastot, kansanterveyden ja maailman. :lol: :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja Haza »

tsaarela kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 15:26
Ketjujahan nuo keskiömoottoriset pyörät tuntuvat syövän kuin Saabin B2x5 konsanaan.
Niin että mitenkään järjellisesti hoidettuna voi kerran laitteen käyttöaikana olla tarpeen uusia jos ollenkaan.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 18:48
...sähköpyörät eivät ole pyöriä lainkaan...
Ihan googlettamatta arvelin minäkin että eiköhän OIKEAT pyöräilijät ole juurikin tuota mieltä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Haza kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 18:58
tsaarela kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 15:26
Ketjujahan nuo keskiömoottoriset pyörät tuntuvat syövän kuin Saabin B2x5 konsanaan.
Niin että mitenkään järjellisesti hoidettuna voi kerran laitteen käyttöaikana olla tarpeen uusia jos ollenkaan.
Jälkeenpäin ajatellen VAG TSi olisi saattanut olla parempi vertailukohde.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

McStadey kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 08:58
...hissitolppa...

Nettipalstoilla pyöräilevät ei tietenkään pidä Tunturia saati GZR:ää (joka näköjään on Tunturi) yhtään minään, mutta tuossa on osalistauksen perusteella kaikki kunnossa.

...litkutusta...
Hissitolppaa olen aina pitänyt snobien maastopyöräilijöiden hössötyksenä, mutta tänään alle viiden minuutin kokeilun jälkeen tajusin, mikä siinä on idea. Eli ei kannata nauraa hommalle, josta ei ymmärrä yhtään mitää :lol:

Tosiaan siitä satulalta joutuu poistumaan aika useasti ja se oli mulla täysin edessä. Viis säätöohjeista, lykkäsin satulan täysin taakse. Helpotti hieman, mutta ei se silti salli alamäessä takapyörän päällä pyllistelyä.

Kuva

Tunturia kohtaan mullaki oli kovat ongelmat aluksi, mutta töissä tuli vastaan joku himopyöräilijä joka eMaxin mainitsi. Siis sellanen uskottava tyyppi, jolla lienee kolmen-neljän tonnin pyöriä varmaan viis tai kuus tallissa. Voi olla kalliimpiakin... Jostain ihmeen syystä halusin kuitenkin nimenomaan läskipyörän ja niiden kanssa ei juuri vaihtoehtoja ole. Muutama vuosi sitten vielä vissiin oli. Olin jo aivopessyt itseni siihen, että Boschilainen on saatava, mutta nää Bosch gen4 vs Shimano e8000 tuntuu olevan jo samaa mielipidettä kuin Android vs iOs, niin totesin et varmaan molemmat sitten on hyviä. Lisäksi kun en näistä mitään ymmärrä ja kuitenki Deore XT on TM:n jutun perusteella sieltä paremmasta päästä vaihdeosia, niin mikäs siinä sitte...

Litkuista olen kanssa lukenut, että on vähän kuin hissitolppa kaiketi, että kerran kokeilleena paluuta ei ole. Mutta askel kerrallaan...
tsaarela kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 15:26
Ketjujahan nuo keskiömoottoriset pyörät tuntuvat syövän kuin Saabin B2x5 konsanaan.
Tänään kerkesin koeajamaan hurjat 15 minuuttia tossa pihassa ja hiekkalaatikon edustalla nakkasin jo tommoset hiekat ketjulle

Kuva

Toi varmasti syö ketjua, mutta tämä huikea 1:1 nousulla oleva trial-pätkä lienee todellinen syy, miksi ketjua menee

Kuva

Ensin kylmätyypit asfaltilla ja toihan on trial- ja boost-moodeilla sellanen, että periaattees voi ajaa aina isoimmalla vaihteella liikkellelähdöstä lähtien, eikä sitä jaloissaan huomaa. Eli tavallaan tasaisella alustalla vaihteet ovat täysin turhia. Mikä taas tarkottaa sitä, että siellä ketjussa on vetoa kunnolla :D

Toi 1:1 nousuharjoitus oli melkosen silmiä avaava kokemus. Kakarana tommosia tuli ajettua mopolla ja sehän oli helppoa. Senkus eteni ja väänsi kaasua. Tällä taas se oli vaikeaa, etenki liian isolla vaihteella, kun samaan aikaan tarttis tehdä kahta asiaa: tasapainoilla ja polkea. Kun polkemisen lopettaa, pyörä pysähtyy. Sitte taas tommoseen paikkaan tehdyllä trial-avustusmoodilla sitä momenttia on törkeesti tarjolla ja pitokaan ei ole ongelma, niin vauhdin tökätessä tulee annettua lisää painetta jalalle ja siinä kohtaa nousee keula ilmaan ja taas matka katkeaa, koska paniikissa polkeminen loppuu.

No oletan ton hetken harjoituksen perusteella, että oikea lääke on lykätä pienempää vaihdetta pesään, jotta sähköavustus ei ala raketoimaan läskiä ylämäkeen ja samalla tietty pitäisi olla kehonhallinnan kunnossa ja röhnöttää ohjaustangon päällä, jotta sitä voimaa voi huolettomammin välittää mättäälle tolla superpitävällä läskirenkaalla. Ja tässä tullaan siihen perusvittuiluun, että toi on pelkkä sähkömopo. Jolla tuli hiki viidessä minuutissa :lol: Mutta hikoilee moottorikelkkailijatki, vaikka ajavatki bensan voimin...

Muuten en ota vielä kantaa voiman annosteluun, mutta ymmärtääkseni tätä Shimanoa saa heidän omalla softalla säädettyä toisin kuin Boschia. En vaan vielä keksinyt miten saan paritettua ton puhelimieni kanssa, mutta palaan siihen ehkä huomenna.
AZP kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 17:33
Onko fillaripiireissä muuten nyt pyörien sähköistyessä vallalla samaa allergiaa teknologian kehitystä kohtaan kuin mitä autopiireissä on patteriautoja kohtaan? Sellasta että nää on kamalia kököttimiä, rumia, viherpesua, palovaarallisia, ylihintaisia ja muuttuvat takuun päättyessä paalitavaraksi kun ei sellasella uskalla enää ajaa?
Ymmärtääkseni on. Kateelliset rutisevat ja kerran kokeilleet hehkuttavat hautaan saakka. Samaa se varmaan oli sillonki, kun sähköstartti tuli autoon ja kammet alkoivat jäädä fossiilien muisteluksi vanhoista hyvistä ajoista.
lauriolio kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 18:18
Aika masokistista hommaa tosin, kun renkaissa on vastusta ihan riittävästi maastopaineilla ja runko painaa lähemmäs 30kg. Kuntopyöräilyä siis 8)
Sitähän tää. Moni mulle vakuutti, että läskillä ei tee mitään ellei sitte satu just siä suolla rämpimään, mutta kun läskin halusin niin en täysjoustoa tai edes jäykkäperää sitte halunnut kompromissina :lol: Toisaalta tuo aikaisemmin mainitsemani pyöräfanaatikko taas vakuutteli, et läski on niin anteeksi antava alottelijalle, että ehdottomasti sellanen. Ja se sähkö kompensoi sen raskauden siitä pois, vaikka ei tietenkää pyörää sinänsä ketterämmäksi muutakaan. Tosin ei tuo nettitiedon mukaan metsäpolulla ole normaalia maasturia raskaampi, vaan ainoastaan tasaisella kovalla alustalla.

Silleenhän tää on ankea harrastus, että rahaa saa poltettua just niin paljon kuin haluaa. Sitä joustokeulaa en vielä haaveile, mutta Bilteman painemittarillinen pyöräpumppu on vähän isommille toleransseille, eli en sen avulla saa hiposteltua 0,6 bar kovin tarkasti, vaan se on jotain nollan ja yhden väliltä. Vanhaan pyörään toki toimi, kun tähtäs tasan viiteen :D

Tarakkakin (39,90 €) tarttis ostaa, koska 4,7" rengas tarttis sovittaa lastenistuimen n. 5" rakoon. Eli tollanen avuksi, jotta rengas ei sitte tuhoa istuinta kun poika vielä kulkee kyydissä aina toisinaan. Ja toisaalta hän tykkää olla kyydissä, niin tällähän tulee ehkä pidemmälle lähdettyäkin. Saa tasaisempaa kyytiä myös soratiellä. :)

Kuva

Sit noita pyöriä alkaa olla varsto täynnä ja toisaalta etenki tämmöstä maastorämpimisvehjettä myös tarttee huoltaa, niin tässähän tarttee jo huoltotelineenki (199,90 €).

Kuva

Työkaluja on luojan kiitos tullut ostettua siinä määrin, ettei sitä momenttiavainta kummempaa tartte. Toki joku viisas varmaan kohta korjaa, että ketjunjatkotyökalut ovat päivittäisiä, rasvaakin varmaan levitettään jollain omalla jutulla, pinnojen säätökin on mulle täysin uusi ala jne... Eli ehkä sinnekin muutama touhusatanen uppoaa nopeasti. Plussaa siitä, että kun ei ole joustoa niin ei sen takia ainakaan tartte erikoistyökaluja hankkia :lol:

Mutta nyt kello on jo niin paljon, että en yölenkille lähde. Nukkumaan ja huomenna iltapäivällä uusi henkinen yritys. Kiitos kaikille kommentoineille henkisestä tuesta! Hienoa, että Saab-foorumi taipuu näin monimuotoiseen keskusteluun!
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 21:02
Hienoa, että Saab-foorumi taipuu näin monimuotoiseen keskusteluun!
Kyllä tämän täytyy erinomainen foorumi olla, kun edelleen tulee poikettua kerran tai kymmenen päivästä riippuen, vaikka satku on katsastamatta enkä suunnittele GM-kaluston hankintaa. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin