Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin. Ei se väärin ole. Aika vähän sitä itekki tulee täällä Saabeista luettua tätä nykyä :roll:

Sain Bluetoothin logiikan kiinni. Ja päivityksiä löyty. Ennen oli helpompaa kun pyörä toimi sääs kuin sääs eikä menny bitti poikittain jne :lol:

Kuva

Ja se kustomointi avustukses ei nyt ollutkaan mikään Trionic Suitea muistuttava, vaan melko tavallinen. En koskenu säätöihin, tommonen se oli.

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuolta halvempi tarakka
https://www.biltema.fi/polkupyorat/pyor ... 2000019090

Todennäköisesti myös huoltoteline :mrgreen:

Joko on lukko? Harmittaa hakee se vesipullo lähikaupast ilman..

Mut komia on, meinasin sähköistää oman läskin mutta ehkä sittenki täysjousto kun jossain vaiheessa jää aikaa ajella...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Totta muuten, voihan tohon tavallinenki sopia. Pitääki mitata... Ja mullahan on tos vanhas pyöräs ihan ilmanen tarakka, kun tuskin tosta Toris enempää rahaa saa vaikka tarakan jättäiski :D

Lukkoa ei oo viä. On vähän alkutekijöis tää homma. Toinen ongelma on seki, ettei toi pyörä taida mahtua RAVin takakonttiin. Ja koukkuunkaan en sitä laita talven suolakuraa keräämään. Sit täytyyki kysyä, ostaisko työnantaja kattotelineen :roll:

Akku on kans yks riesa. Vaikka se lukos onki, on niiden pölliminen vissiin sekuntien homma. Täs sentään on helposti irrotettavis eikä muoviluukkujen taakse piilotettu "integroitu" pötkylä, jota ei jokasella kauppareissulla kukaan jaksa ottaa reppuun.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mihinkäs harrastukseen sitä ei saisi määrättömästi euroja hakattua :mrgreen:

Ei ole itselläkään aktiivipyöräilyä kuin vuosi takana, mutta nopeasti tässä oppii. Kaikenlaista kenkää ja shortsia tässä pitäisi hankkia, mutta kaikki pyöräilyyn tarkoitettu maksaa heti 2x normaalia enemmän. XXL:ssä hiplailin maastopyöräilyshortseja mutta en pystynyt millään sijoittamaan 100€ tavallisiin polyesterishortseihin pyöräily-ystävällisellä leikkauksella. Flättikengät on itsellä kuitenkin ostoslistalla, ja juomareppu.

Bilteman huoltoteline on varsin pätevä, mutta sen verran muovisia on kaikki kriittiset osat, että tuo parktoolin teline on varmempi ostos yli 20 kg pyörälle. Itsellä on kertynyt nurkkiin nyt kasettiavainta, ketjupiiskaa, kartioavaimia, painemittaria, keskiötyökalua, pinna-avainta, jarrujen ilmaustyökalua ja varmaan jotain muutakin. Lisäksi kemikaaleja on kertynyt lisää kun on ketjuöljyjä, vaseliinia, jarruöljyä, keulaöljyä, tubelesslitkua...

Sähköläskissä ei tuo tubeless ole niin tähdellistä, kun pyörivällä massalla ei ole niin suurta merkitystä. Renkaan kyky paikata itsensä sepelin/tikun/kiven lävistäessä renkaan on kuitenkin aika mukava ominaisuus.

Kannattaa opetella vaihtamaan oikealle välitykselle mäen alla, niin ketjut kestää pidempään :wink: .

Osissa Shimanolla kaikki Deoresta ylöspäin on normiharrastajalle riittävän hyvää, ja XT on jo erittäin hyvää. Sähköpyörän ketjuissa ei XT:tä halvempaa kuulemma kannata ostaa. Nuo sun pyörän jarrut on vanhaa deorea uudelleenbrändättynä ja kahvat ovat simpan tehokkaampaa mallia. Jos tehoa haluaa lisää niin palat voi vaihtaa metallisiin. Rataspakkaan voi koittaa etsiä eniten käytettyjä rattaita irtona.

Itse käytän asiointilukkona tällaista. On kätevä kuljettaa mukana eikä tarvitse kaivella avaimia. Riittävän tukevan oloinen, että ei ehkä sekunnissa lähde ohikulkijan matkaan. Taitava voro toki näprää tuollaisen numerolukon auki, että en yöksi minnekään rautatieaseman parkkiin tuolla jättäisi.

Testailin Tahkolla viime kesänä sähkötäpäriä ja olihan se hieno vehjes omaan jäykkäperään verrattuna. Lajina sähkömaastopyöräily on mun mielestä ihan eri, mutta hiki tulee sähköpyörälläkin. Vähän niinkuin sähköbasson ja läskibasson soitto, same same but different... Tai :saab: illa ja Opelilla ajo, vai oliks se oikeesti sama asia :P

Sitä en ymmärrä, kun esim. Paimiossa kiellettiin luontopolulla nimenomaan sähköpyöräily. Ei se luonto siitä sen enempää kulu, todennäköisesti päin vastoin kun ei tarvitse jäädä ruopimaan ylämäkiin ja tunkata pyörää ylöspäin, vaan voi ajella tasaisella vauhdilla sutimatta ylös avustuksen turvin. Siinä on varmaan mopoilumielikuvat painaneet kiellosta päättäneillä.

Katsotaan jos työnantaja lähtis lähivuosina työsuhdepyörähommaan mukaan niin voisi sellaiseksi tuollaisen sähkötäysjouston koittaa hommata. Hinnathan noissa alkaa 5k€ alapuolelta hyvillä komponenteilla, mutta ei sellaista huonoillakaan osilla kannata ottaa jos meinaa maastossa rymistellä :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja Cona »

Pyöräilyn (myös moottori) suurin ongelma on se jumalaton varustejumppa ennen jälkeen ja välissä. Vartin matkalla menee toinen vartti kamojen keräilyyn, pukemiseen ja riisumiseen.

Ja sitten vielä tuo, että pitää olla se paksu kaapelilukko hälyllä, ettei Alfred J Nussi vedä voimatongeilla ketjua poikki ja nosta laitetta pakun perään.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

McStadey kirjoitti:
To Huhti 29, 2021 14:40
Paippisten polkuohjuksella on varmaan paljon hyviä pyöräilyvinkkejä nyt kun foordi porsii ja audismi ei kuitenkaan oo ajokunnossa :mrgreen:
:D

No juu, jonkinlainen pyöräilyvimma on ollut päällä enemmän ja vähemmän männävuosina. Maantieraketilla taittanut kevät/kesä/syksy työmatkaa (yleisimmin auton kontissa fillari osan matkaa, hyvillä keleillä aina silloin tällöin koko matkakin eli about 41km/suunta).
Viime kesänä parin vuoden tuskailun jälkeen ostin sitten itselleni myös 29" boost geometrialla olevan jäykkäperämaasturin. Korona kun vei työmatkapyöräilyn aika minimiin, eikä oikein inspis riittänyt lähteä etätyöpäivän päätteeksi hinkkaamaan näitä samoja maantiereittejä enää, joten MTB:stä sai kivaa vaihtelua. Tässä kun riittää lähiseudulla skutsia möyrittäväksi, ja motivaatio riittää uudella lelulla veivailla työpäivän päätteeksi/viikonloppuisinkin. Tuolla oli myös tarkoitus ajella osittaista työmatkaa talvella, mutta kahteen kertaan paskottu nilkka vesitti sitten sen suunnitelman tältä talvelta...kaksi kertaa taisin ehtiä lumikeleillä ajaa duunimatkaa ennen nilkan telomista.

Ja kyllä, seuraava fillarihankinta itselläkin tulee olemaan sähköläski ja nimenomaan ilman mitään joustoja. Näillä poluilla millä itse ajelen on sen verran loivat ja mutkaiset alamäet ja sitä myöden vauhdit niin hiljasia, että joustoilla ei tee kyllä läskissä yhtään mitään. Ja tuollekin käyttö olisi sitten työmatkaa talvella niillä keleillä, kun ei luomupolkeminen oikein innosta (kauheet lumimyräkät yms.jolloin väylät huonossa hapessa). Hätäpäissäni meinasin jo huonon saatavuuden takia tilata tuon luomu-MTB:n täysjoustona, mutta se olisi ollut iso virhe. Jäykkäperä riittävän laadukkaalla joustokeulalla on meikäläisen ajoihin just passeli.

Tuossa viime syyslomareissulla ajelin peräjälkeen samaa polkua ensin omalla MTB:llä ja sitten seuraavana päivänä lainaksi saadulla sähköfättärillä (joku Tunturi se oli). Onhan uskomaton vehje kyllä menemään ihan sillä kevyimmälläkin avustuksella. Ja se vakaus juurakoissa yms.on ihan eri luokkaa mitä tuommoisilla 2,2-2,3" leveillä 29" kumeilla olevalla MTB:llä.

Paippisissahan ei tunnusteta kuin yhtä pyörämerkkiä (Vitus), mutta esim.tuo verkkokauppa.comin GZR voi olla aika kova ehdokas itselläkin tulevaisuudessa, ellei Vitus ala tarjoamaan myös sähköfättäreitä.

Toki toi nilkka on nyt sen verta romuna, että pyöräily lähikuukausina rajoittuu kevyeeseen rullailuun pitkin helppoja hiekkatiereittejä tuolla MTB:llä. Metsäpolkurymistelyät saanee odottaa ainakin ensi syksyyn ja lukkokenkiä en saa tällä hetkellä edes jalkaan, kun tuo nilkka/jalkaterä on edelleen sen verran turvoksissa.

Varusteista tärkeimmät on mukavat pyöräilyhousut pehmusteilla ja henkseleillä. Siihen voi sitten kelistä riippuen vetää päälle erinäköstä ja kokosta housua. Sadevehkeet olen ainakin itellä todennut turhiksi, jos on yli 30min siirtymä. Ihan sama mitä hengittävyyttä niille lupaillaan, niin ainakin meikäläisen soijan erityksellä ne kamat kastuu sitten sisältä päin, vaikka pitäisivätkin sateen ulkopuolella. Lukkokengät ja -polkimet vie hommat ihan nextille levelille ja toimivat myös maastoajossa kivasti. Perustyökalut tuolla tulikin jo mainittua, eli pinna-avain, rataspakan avaukseen hylsy ja ketjunkatkaisin lienee ne eniten tarvittavat "erikoistyökalut". Muilta osin pärjää peruskaluilla (6-kolo avain jne). Joustohaarukan huoltoon en ole vielä ehtinyt perehtyä, sekin lienee kuitenkin edessä vuoden sisään.
Siinäpä jotain randomia ajatuksenvirtaa Paippisista aihetta sivuten.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Cona kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 16:30
Pyöräilyn (myös moottori) suurin ongelma on se jumalaton varustejumppa ennen jälkeen ja välissä. Vartin matkalla menee toinen vartti kamojen keräilyyn, pukemiseen ja riisumiseen.

Ja sitten vielä tuo, että pitää olla se paksu kaapelilukko hälyllä, ettei Alfred J Nussi vedä voimatongeilla ketjua poikki ja nosta laitetta pakun perään.
Mä varmaan pyöräilen väärin, kun laitan vain potan päähän ja lähden polkemaan. Kun toi mun Tunturi oli uusi 17 vuotta sitten niin neuroottisesti kahlitsin sen aina johonkin kiinni. Nykyisin en jaksa lukita sitä laisinkaan kun vien lapset tarhaan. Tässä siis toki auttaa toi pyörän ikä ja epäseksikäs merkki.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja Risto »

Miksi tuota kutsutaan läskipyöräksi, vaikka siinä on noin alhainen painoraja?
Maksimi kuljettajan paino 120 kg
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä nyt mallailin sitä lastenistuinta ja ei sitä kyllä tähän saa edes tarakan kanssa. Pitäs sitte ostaa tarakkamalliin sopiva, eikä satulaputkeen tulevaa. Mutta no, keksin jotain... En aikasemminkaan ole paljoa muksuja kuskaillut, mutta toisaalta tää mun "kuntoiluinto" alkoikin vasta viime vuoden lopulla. Autollakin on päässyt jäätelölle jne :D
McStadey kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 12:54
...

Kaikenlaista kenkää ja shortsia tässä pitäisi hankkia, mutta kaikki pyöräilyyn tarkoitettu maksaa heti 2x normaalia enemmän. XXL:ssä hiplailin maastopyöräilyshortseja mutta en pystynyt millään sijoittamaan 100€ tavallisiin polyesterishortseihin pyöräily-ystävällisellä leikkauksella. Flättikengät on itsellä kuitenkin ostoslistalla, ja juomareppu.

...

Bilteman huoltoteline on varsin pätevä, mutta sen verran muovisia on kaikki kriittiset osat, että tuo parktoolin teline on varmempi ostos yli 20 kg pyörälle.

...

Kannattaa opetella vaihtamaan oikealle välitykselle mäen alla, niin ketjut kestää pidempään :wink: .

...

Jos tehoa haluaa lisää niin palat voi vaihtaa metallisiin.

...

Taitava voro toki näprää tuollaisen numerolukon auki, että en yöksi minnekään rautatieaseman parkkiin tuolla jättäisi.

...
Mä en ole vielä kahden päivän perusteella päässyt vaatevarustelemaan itseäni, mutta ei nää Haglöfsin softshellit kyllä hyvät ole. Satulalle noustessa aina jää kiinni siihen etukavennukseen jne, joten pääsen varmaan pian tuota pyöräkamatuskaa kokemaan :D

Tota huoltotelinettä katoin kans, et ihan rimpulaa ei viittis ostaa kun ne halvimmat on speksattu just tyyliin 20 kg asti. Toisaalta kun tollanen maksaa 200 €, niin sellasen nyt hitsais itekki ja Hammeritea purkillinen päälle, mutta se taas ei oikeen täällä rivitaloelämässä toimi, kun se pitäis saada myös siististi kasaan ja varastoon. Ja voin kertoa, että tää läski vie jo varastosta taas pykälää isomman palan kuin 28" hybridi...

Joo kyl toi vaihteiden vaihto mäen alla tuli jo selväks :D Lisäks kun pitkäs nousus tökkää matka, niin vaihdetta ei enää vaihdetakkaa. Ja mikäs se niin paljoa harmittaa kuin taluttaa pyörä ylös...

Nää jarrut kyllä tuntuu tehottomilta, toi palavinkki oli erittäin hyvä! Siis kyllä tää pysähtyy, mutta vähän semmoset kuminauhamaiset tuntuis olevan. Toisaalta jos vertaa edellisen pyörän vannejarruihin, niin onhan nää eri planeetalta.

Toi lukkohomma on kyllä sellanen, että en tämmöstä pyörää uskaltais jättää edes taloyhtiön pyörävarastoon. Vaikka kuinka olis naapureina pelkkiä mummoja, niin ei se tartte olla kuin sen yhden mummon lapsenlapsen narkkarikaveri, joka käy vaihtamas tämmösen pyörän parin päivän annokseen jotain suoneen tökittävää taikapulveria. Tää säilyy visusti omassa lämpösessä varastossa ja jos lukolla johonki jätän, niin se on just jonku jäätelökioskin edustalle tai sitte Salen nurkalle. Edes kaljaterassin edustalle en ole jättämässä, kun en kaljalla enää aikoihin käynyt. Lisäksi toi akku aiheuttaa oman päänvaivansa, kun sekin tarttis sitte aina nakata kaupas sinne reppuun mukaan. Sinänsä tommonen kolmen tonnin Saab on helppo, kun lähtökohtasesti se ei ketään kiinnosta ja lukitus tulee vähän kaupantekijäisenä, kun näihin 2000-luvun autoihin ei enää jokasella teelusikalla tai jäätelötikulla pääse sisään.
V.J.S kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 17:18
...

Tuossa viime syyslomareissulla ajelin peräjälkeen samaa polkua ensin omalla MTB:llä ja sitten seuraavana päivänä lainaksi saadulla sähköfättärillä (joku Tunturi se oli). Onhan uskomaton vehje kyllä menemään ihan sillä kevyimmälläkin avustuksella. Ja se vakaus juurakoissa yms.on ihan eri luokkaa mitä tuommoisilla 2,2-2,3" leveillä 29" kumeilla olevalla MTB:llä.

...

Ihan sama mitä hengittävyyttä niille lupaillaan, niin ainakin meikäläisen soijan erityksellä ne kamat kastuu sitten sisältä päin, vaikka pitäisivätkin sateen ulkopuolella. Lukkokengät ja -polkimet vie hommat ihan nextille levelille ja toimivat myös maastoajossa kivasti.

...
Tuo kevyimmällä avustuksella meno... Trail ja Boost on "ihan hauskat tekniikka-demot", mutta tua poluilla pikkuvaihteilla möyrytessä Eco on kyllä ainoa oikea. Pitkiä ylämäkiä en ole vielä päässyt kokeilemaan, mutta noita juuria ja kiviä kiertäessä en kyllä kaipaa yhtää enempää avustusta. Boost taas toimii siinä, kun matka tökkää eikä jaksa nousta pyörän päältä lykkäämään metriä-paria eteenpäin, niin Boost päälle ja kevyesti painaa poljinta, niin johan loikkaa (ja ketju venyy) :lol:

Tuota läskin vakautta se mullekin mainostettu aloittelijan anteeksiantavuus oli. Mähän sain ekan kosketuksen läskeihin muutama vuosi sitten Yyterissä, kun IntSaabin paikka-arvonnassa käytiin tutustumassa dyyneihin ja mökkikylään läskeillä. Oli jotenki outoa, että pitkospuiden päällekki sai vaan ajaa viistosti ilman pelkoa kaatumisesta...

Ei liity pyöriin, mutta mä olen alkanut kaikkia kalvokamoja kiertämään jo kaukaa. Toki tietyis hommis ne toimii, mutta pääsääntöisesti ei jos ei tykkää olla pihalla sateella. Mullaki on nyt toiset kengät Gore-Texillä ja laitan ne aina jalkaan "jos on märkää". No kerran otin ne ihan verkkolenkkarit ja kastelin sukat josain mättään kolossa, mutta aika nopeasti se sukka sitten kuivui ihan luonnostaan. Ne Gore-Texit taas kastuu hiestä oli keli mikä tahansa. Lisäksi kalvottomien hengittävyys on melkoinen shokki sen jälkeen, kun on ikänsä kiskonu kalvovaatteita päälle "varmuuden vuoksi jos joskus tulee pari tippaa vettä".
Risto kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 18:30
Miksi tuota kutsutaan läskipyöräksi, vaikka siinä on noin alhainen painoraja?
Maksimi kuljettajan paino 120 kg
Läskipyörä ei välttämättä ole läskien pyörä?

Mutta joo. Tänään otin kaksi rykäsyä metsään. Päivällä sotkin pyörän ja nyt illalla kävin vähän valloittamassa vuorta. Kuva ei koskaan kerro mitään, mutta eka minilenkki meni mutaista metsäkoneen uran harjannetta, jossa ei enää viitti kävellä ilman saappaita. On melko mutainen ja liukas. Uran jälkeen onkin sitte kivien ja kantojen hakkausta muuten kovapohjaisella metsäuralla.

Kuva

Suurin havainto ja ahaa-elämys oli se, että tuo menee siitä mistä kävellen ei viitsi mennä. Tosin muta on liukasta ja toi vetää helposti tyhjää. Periaatteessa tommosta tasasta ajoi mieluummin ilman avustusta, kun se ei kuitenkaan upottanut niin paljoa, että eteneminen loppuu, mutta aina kun pyörä löi tyhjää, tuppasi perä hakeutumaan sivulle ja kaatumisen riski kasvaa, jos pyörä tippuu 20 cm alemmas :roll:

Sitten vastaan tuli "tekninen osuus" eli kivet, joiden yli tartti taluttaa pyörä. Ja siihenki on oma moodinsa, eli toi taluttaa itse itseään :D

Kuva

Lopputuloksena tietty oli vielä se, että pyörä on nyt virallisesti sotkettu. Eli ei ole pelkkä asfalttivehje...

Kuva

Renkaissa on painetta sen Bilteman "melko tarkan" mittarin perusteella jotain 0,5 bar luokkaa ja joko se on liikaa tai mittarissa on epätarkkuutta. Nettipalstojen mukaan överillä läskipaineella juuret hakkaa vanteelle jne, mutta tää oli pelkkä pallo jolla sai mennä terävienki kivien yli ongelmitta. Tarttee hankkia parempi mittari, toisaalta hyvin tää tuntuu näilläkin paineilla etenevän. Toisaalta paineiden lasku voisi tuoda hieman mukavuutta ajoon.

Illan vuorenvalloituksen ajoin kans pääsääntöisesti Ecolla, mutta asfalttisiirtymät rällästin Boostilla sen mitä toi kulki. Ei jaksanu rasittaa itseään myöhään illalla... Syke ei noussut mihinkään, mutta yläkroppa kyllä teki töitä. (Lämpötila on mitattu hihan sisältä.)

Kuva

Semmonen ahaa-elämys tuli, että se ylämäki on helppoa, alamäki ei niinkään. Ongelma on se satula, joka on tiellä... Lisäksi olen ikäni rullannut pyörällä niin, että toinen jalka on suorana, mutta nythän se ei toimikkaan koska polkimien päällä tarttee tarvittaessa seistä :lol:

Tässä lähimaastossa on paljon kiviä ja niitä joutuu kiertelemään. Se onkin vähän uudempi juttu, että polkemista tarttee seurata, koska maavaraa ei juurikaan ole poljin alhaalla. Ja ai että siinä kolisee (ja kiroaa), kun kammella rysäyttää kiveen ja se viä alkaa vääntään pyörää sivulle :?

Kaiken kaikkiaan näillä kahdella reissulla on jo jäänyt sellainen kuva hommasta, että tää on pirun hauskaa. Ja toi sähkö tekee siitä parasta: se mälsä siirtoajo jää pois. Mä en ole sykettä nostavasta liikunnasta koskaan tykännyt ja toisaalta polkupyörän siirtoajo mäkisessä tieverkossa on omalla tavallaan ankeaa. Nokian tällä nurkalla ei ole missään suoraa tietä, vaan aina mennään ylös tai alas.

Oon perämetsästä kotoisin ja siellä metsä on metsää. Täällä Nokialla on tullut sellanen ahaa-elämys, että porukka menee metsään etsimään itseään/rauhaa/mitälie, kun taas perämettässä metsään mennään lähinnä töihin tai metsästämään. Ja siitä johtuen mulle on tullut eteen se hassunhauska yksityiskohta, että noi mettät on täynnä polkuja. Ja niitä polkuja on pirun paljo kivempi sekä kävellä että pyöräillä kuin samaa tuttua tietä edestakaisin. Mutta noh, onneksi hyttyset ja punkit senki pilaa kohta. Onneksi läskipyörällä pääsee myös latupohjia ja muita tampattuja polkuja myös talvisin :wink:

Huomenna voiski mennä Vihnusjärvelle. Täytyy vain toivoa, että koko Pirkanmaan ulkoileva vappukansa ei ole siellä harjun päällä avojonossa marssimassa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kivikkopätkille polvi-ja kyynärsuojat niin uskaltaa mennä läpi :mrgreen:
Piikkipolkimet antaa apuja pahassa paikassa mutta ei ole niin ehdottomat kuin lukkopolkimet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja McStadey »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Huhti 30, 2021 22:45

Sitten vastaan tuli "tekninen osuus" eli kivet, joiden yli tartti taluttaa pyörä. Ja siihenki on oma moodinsa, eli toi taluttaa itse itseään :D

Kuva

Äkkiä nuo kivikot menee polkemallakin :wink: mutta tuo kävelymoodi on sähkärissä kyllä hyvä, 25kg pyörän tunkkaaminen ylämäkeen luistavalla alustalla ei oo sitä hauskinta puuhaa. Nimim. Etsiskelin sitä moodia joskus tahkolla vuokrapyörän kanssa...

Kyllä niitä vaihteita voi ylämäessäkin vaihtaa, kunhan tekee sen silloin kun polkeminen on vielä suht kevyttä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taas tuli uusi termi googlattua, nimittäin nuo piikkipolkimet :roll: Lukot onki jo tutut ja tämmöselle nössölle ne tuskin soveltuvat. Ties mikä paniikki iskee, jos ei saakkaan jalkoja irti : :|

Mut joo. Eilen kävin shoppailemassa Raisiossa saakka. Lukoksi valikoitui tämmönen:

Kuva

Oikeastaan ostin tuon avopuolison pyörään, mutta eiköhän sitä molemmat käytä sulassa sovussa.

Koska ketjujen poisto ja liotus ei ole rivitalohommaa, hain Biltemasta ketjupesurin. Googlen perusteella ihan ok vehje pitäis olla.

Kuva

Kuva

"Minähän en mitään euron ketjuöljyä osta" joten marssein mp-puolelle, ja otin racing-öljyä. Kun oikeen mainostetaan, että hiekkakaan ei tartu.

Kuva

Kuva

Sittemmin googlasin, että mp-öljyä ei ikinä saa laittaa pyörään, kun on tahmakamaa ja erilaiselle ketjun nopeudelle mitä fillareilla tulee :roll: Vähän jo murehdin hukkaan heitettyä rahaa, mutta tetammi lohdutti, että kun en santamontussa aja, niin antaa mennä vaan. Plus saa ton sitte liuottimella pois, jos meni täysin metsään... Ja joo, kai se tärkeintä on pestä ja öljyä ketjuja ylinpäätänsä.

Tein överin testin ja kyllä tohon nyt jotain santaa tarttuu parin tunnin kuivattelun jälkeen :lol: Mutta ei ehkä kovin realistinen testi kuitenkaan...

Kuva

Päivän iloisin uutinen oli, että se istuin mahtui sittenkin paikalleen tarkalla toleranssilla, kun sitä vähän tarkemmin alkoi sovittelemaan!

Kuva

Kuva

Vaikka tää onki metsärymypyörä, niin laitoin silti palat jesaria, ettei nätti maali kulu puhki :D Noihin kohtiin voisikin laittaa sitä heijastinteippiä, niin saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Kuva

Poikaki tykkäsi!

Kuva

Oli niin tylsää ja tasaista kyytiä, että puolen tunnin jälkeen ihmettelin miksi hän tökkii mua kypärällä selkään, mutta hän sitten nukahti. Eli 10/10 kuljetusvälineenä.

Muuten kyllä tämmönen raskas läski on jees, sillä toi normihybridi on tosi herkkä keulimaan lapsi kyydissä. Tämmönen 25 kg rohjales ei paljoa muutu peräpainosta.

Mukavuuskin on kohdallaan ja kanttarit sun muut menee hienosti. Otin asfalttilenkin ihan ilman avustusta, ja voi ristus tää on raskas ajettava. Koko vehje tietty painaa mitä painaa, renkaatki on raskaat ja rullaavuuski lienee infernaalista. Plus toi Shimanon E8000 ilmeisesti on yllättävän jarruttava ilman apua ajellessa... Helposti sai pulssin tehoalueelle :D

Lenkin päätteeksi on ah niin ihana n. seitsemän metrin nousu 80 metrin matkalla (Paikkatietoikkunan ilmottama, siis kansan kielellä *piip* jyrkkä mäki) joka menee ihan ok normipyörällä. Mutta nyt oli mehut niin loppu tästä hemmetin raskaasta kuntopyörästä, että tuli se sähköpyörän paras puoli taas esiin: mälsimmän osuuden saa vedettyä sähkön kanssa! Tällä kertaa se ei ollut maantiesiirtymä, vaan viimeinen mäki, joka olis varmaan menny taluttamiseks tällä pyörällä :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5349
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja VKe »

:lol: liian nopeesti katoin että kyytiläisellä kasvomaski noussu vauhissa silmille :-)
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Su Touko 02, 2021 19:26
Muuten kyllä tämmönen raskas läski on jees, sillä toi normihybridi on tosi herkkä keulimaan lapsi kyydissä. Tämmönen 25 kg rohjales ei paljoa muutu peräpainosta.
Mihin kohtaan istuin osuu normipyörässä? Ei näytä mukulan painopiste olevan kovin kaukana taka-akselin takapuolella - jos normipyörässä istuin on taka-akseliin nähden taaempana, niin varmasti vivuttaa paremmin keulalle kevennystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En hoksannu kuvata, mut samas paikkaa kiinnike oli ja renkaan halkaisija on samaa luokkaa, mutta pystyputken ja renkaan väli puolta pienempi. Eli kyllä se siis suhtees taaempana oli. Ja tässäkin menee jo taka-akselin taakse.

Kuva

Ja poikahan painaa vaatimattomat 16 kg... Toki tota istuinta sais säädettyä edemmäksikin, kun nyt se on täysin takana. Mieluummin pidin silti väljät tilat kuin et olisin edemmäs säätäny. Paikallaan kun ite piti pyörää pystys, nousi keula ihan kevyesti. Siis luokkaa pikkurillillä. Ja jos pystys ajeli eikä yhtään nojannu eteen, niin kyl polkemalla sai keulan ylös. Mut en mä siitä numeroa tehny, kun sen tiesi.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin