Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eieieieieiei. Unohda työmatkat ja työajot. Ne eivät merkitse. Jos ajetaan 6094,4 km vuoteen, on kilometrin kustannus yli 0,10 €/km sen reilu 3658 vuotta. Se oli pointti. Eli verottajan näkemys korvauksesta ei korvaa kuluja. Se oli vaan esimerkki, että tuo 6094,4 km sisältää myös työajoa. Sen voisi laskea myös vain mitä pyöräily maksaa, sekottamatta siihen sitä "tienattua euroa", jonka pitäisi kattaa kulut.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja aero »

Ahh, nyt pääsin kartalle ajatuksesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
To Touko 06, 2021 22:32
Nyt nyt nyt AZP menee yli ymmärryksen. Autojen kuluja olet laskenut sentilleen, mutta pyöräilyyn heität hihasta, että todennäköisesti olis jo maksanu itsensä takaisin? Ja minä kun yritin saada esiin tätä vääryyttä, kun kansa on kateellista kullan vuolemiseen vanhoilla nokimersuilla pyöräilijöiden pysyessä hiljaa, vaikka heidän oikeuksia kulut kattavaan korvaukseen on poljettu :)
No nyt kun yllytit, niin piti vähän käännellä kaavaa ekselissä :D

Ja lopputulos on että ei toi mankeli olis maksanut itseään pyöräilemällä realistisesti fillaroitavat duuniajot. Mulla on vuodesta 2013 alkaen samassa listassa kaikki mun tekemät matkalaskut, joista sain nopeasti katsottua km-korvausten määrät. Siivosin sieltä pois ne matkalaskut joissa km-korvaus on yli 10 €, eli ajoa on tullut luokkaa 25 km tai yli. Lähden siis siitä että niin pitkät matkat olisi sellaisia että ne olisi joka tapauksessa menty autolla.

Alle tuon km-määrän ajoista on km-korvauksia maksettu 2013-2021 yhteensä vajaa 900 euroa, eli suunnilleen keskimääräisellä km-korvauksella ajoa on ollut reilu 2000 km. Tuohon voisi lisätä viimeisen 4 vuoden ajalta jonkin verran kilsoja jotka olen ajanut firman jopolla, mutta ei siitä satoja kilsoja tulisi lisää. Eli reilu 200 € olisi tahkottu fillarikorvauksilla rahaa, ja fillari maksoi kuitenkin aikanaan muistaakseni luokkaa 750 euroa. Vuosina 2004-2012 en ole ajanut ainakaan enempää työajoja joista olisin kerryttänyt fillarikorvauksia, ja vaikka olisinkin, niin kokonaissumma nousisi silti vain jonnekin 400 oiron tienoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja marvi »

Onko nuo sähköpyörien hinnat kuinka pumpissa nyt kun yhtä aikaa on hintoja hinaamassa korona, romutuspalkkio ja työsuhdepyöräsekoilu?

Kun oma luulo on se että hintoja oli pumpattu lähemmäksi kolmea kuin kahta tonttua ja tuo kolme istuu aika näppärästi siihen maksimi työsuhdepyöräetuun. Vai onko tosiaan niin että tolkun hinta-/laatutaso saavutetaan vasta tuolla kolmessa?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Hinnat ei ole niinkään kohotettuja, mutta saatavuus on todella heikkoa. ”Käytettyjen” markkina saattaa olla toki jännä tämän takia.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei ainakaan tää GZR Advantag ole kalliimpi kuin ennen. Edellinen versio maksoi vuonna 2019 saman 2990,00 € ja tää on vain sen facelift. Pääpiirteissään osasarjan tasokin on samaa.

Biltemassa mun mielestä myytiin niitä napavetoisia halpiksia alle tonnilla ja nyt romutuskampajan myötä hinta taitaa olla tasan tonnin, mutta en osaa sanoa tuliko siinä muita päivityksiä.

Tänään sitte maksoin ensimmäisen kerran siitä, että sain ajaa työajalla pyörällä. Tai toisaalta työnantaja sponssasi mua, kun työajalla kuntoilin. Miten sen sitte haluaaki mieltää.

Kuva

Kuvassa näkyy myös puhelinlaukku, jonka hain Biltemasta. Puhelintelineenä pelkkä teline olisi 100 kertaa parempi, mutta toisaalta tohon saa myös lompakon ym. roinat taskuista. Puhelimessa pyörii siis seurantaohjelma ja toisaalta kaivan sen sitten jos tarttee tehdä muistiinpanoja.

Matkaa tuli taitettua 26,28 km josta puolet meni ilman avustusta ja toinen puolet täydellä avustuksella takasi.

Kuva

Tuo ilman avustusta matelu oli täysin perusteltua jo siksi, että tein töitä kuntoillessani, tai siis kuntoilin työskennellessäni, mutta takaisin tulin samaa reittiä ja päästin sitten "täysiä". Sinänsä tuo täys avustus taisi olla liikunnallisesti aika jees, kun ajoin 26-27 km/h ja sitte jos tuli mäki tai muuten vaan puuskututti liikaa, niin tuli sellainen näkymätön jumalan käsi, joka alkoi keventämään taakkaa ja taas vauhti nousi kohti avustuksen maksimia eli 25 km/h. Ja ennenkö joku neropatti keksii, että se ei voi olla kuntoilua jos jumalan käsi tuuppaa eteenpäin, niin syke meni 140 tienoilla kyseisellä metodilla. Eli maisema vaihtui ja homma ei tuntunu mälsältä.

Muutenhan toi läskipyörä on aika huono nopeaan asfalttiajoon, kun koko pyörä tärisee. Vähän sama efekti kuin moottorisahan kanssa, mutta myös takamus tärisee. Mutta saishan tohon sileämpääkin rengasta. Ja toisaalta jos tällä nyt alan asfalttiajoa harrastamaan isommallaki määrällä, niin pianko ne nappulat tosta kuluu pois :roll:

Tuo 2,63 € investointi hyödytti myös työnantajaa erinomaisesti, sillä sain monta ahaa-elämystä ja kokemusperäistä huomiota ylös matkan varrelta, joille tullaan tekemään jotain. Toisaalta sitä osasin odottaakin, enkä siitä yllättynyt.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mites jos haluais ajaa samalla rungolla viikonloppusin mettäpolkuja läskillä ja viikolla kiitää töihin asfaltilla kaposemmalla renkaalla, niin onnistuuko läskirunkoon asentaa kaposemmat, esim 2" kumit? Siis eli onko läskeissä sellaiset vannekehät että kaposempi kumi sille istuu tai onko sellaisia kiekkoja erikseen saatavilla? Tai onko jotain käytännön syytä miksi näin ei kannattaisi toimia eli tekeekö kaponen kumi läskistä karsean ajettavan?

Mietin vaan kun läskikumejakin löytyy melko siliällä kuviolla että eikös melkein kaikissa niissä ajo-olosuhteissa joissa sliksi läskirengas pieksee ominaisuuksillaan normin läskirenkaan, käytännössä kaponen sliksi piekse sen sliksin läskirenkaan? Eli onko tollaselle sliksille läskirenkaalle lopulta paljon missään mitään tarvetta muuten kuin että läskipyörä näyttää edelleen läskiltä vaikka ajuri haluaakin sileää kumia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei mene läskin vanteelle 2...2,5 tuumainen kumi. Fattareissa parhaiten rullaavan kumin vierintävastus on n.29W.
https://www.bicyclerollingresistance.co ... ke-reviews

Jos on joku kauhian nappulainen 2...2,5 tuumainen mtb kumi, niin ei ne huonommat sen paremmin rullaa. https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews

Ehkä kokeilisin ens alkuun vetää ylipaineelle sitä fättärin kumia, niin rullaa varmasti paremmin ku joku semilöysä 2 tuumanen kumi.

Mutta siinä ollaan kyllä täysin asian ytimessä, että fättäri on huonoin mahdollinen fillari asfaltilla ajoon. Jos vielä haluaisi huonontaa, niin ostaa sen täysjoustofättärin siihen työmatkahinkkaamiseen esikaupungin kevyen liikenteen väylillä, eikä koskaan edes käy sillä kaupunginpuiston nurmikkoa rankemmassa maastossa :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mietin lähinnä tällaista läskisemisliksiä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 9tvtimHHgq

vs. esim tällanen perusmaastopyörän sileähkö rengas, jotka laitoin omaan fillariini: https://www.puuilo.fi/vapaa-aika/deli-p ... -26-47-559

Mitään en tiedä mut voisin kuvitella että toi jälkimmäinen jollain 4-5 barin paineilla rullaa kadulla kivammin kuin toi läski miedolla ylipaineella. Ja en yllättynyt yhtään että tollasta perusrengasta ei läskärin vanteelle asenneta, mutta mahtaako sellasia kiekkoja löytyä jotka sopis noille kumeille JA läskin haarukoihin?

Verkkokaupastahan löytyy ihan täyssliksejäkin läskeihin, mutta en oikein ymmärrä mikä niiden käyttötarkoitus on, jos vain läskirunkoon saa jotenkin sovitettua kapeammat katurenkaat. Vai onko niin että jos haluaa sekä kiitää että läskeillä, niin on pakko ostaa kaksi eri fillaria?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

AZP kirjoitti:
La Touko 08, 2021 22:14
Ja en yllättynyt yhtään että tollasta perusrengasta ei läskärin vanteelle asenneta, mutta mahtaako sellasia kiekkoja löytyä jotka sopis noille kumeille JA läskin haarukoihin?

Verkkokaupastahan löytyy ihan täyssliksejäkin läskeihin, mutta en oikein ymmärrä mikä niiden käyttötarkoitus on, jos vain läskirunkoon saa jotenkin sovitettua kapeammat katurenkaat. Vai onko niin että jos haluaa sekä kiitää että läskeillä, niin on pakko ostaa kaksi eri fillaria?
Entä jos kasaat kiekot itse? Pääsee hankkimaan rihtauspukin josta on hyötyä jatkossakin. Ja oppii uusia asioita, mm. kirosanoja :D Reseptiksi siis sopivat navat, pinnat ja kehät. Sitten vaan kasaten kiekot mitkä nakkaat alle kun on aika ajaa läskillä urbaanisti? Tai vaan pumppaat reilummat paineet kumeksiin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Siinä se nyt kokee vääryyttä. Ei ole lähikaupan pyörätelineissä vaihtoehtoa läskille :(

Tää menee nyt tohon rengaskeskusteluun raskautensa puolesta. Eli tämä oli ensimmäinen "vertailuajo", jossa verrokkina on siis parin sentin maantierenkailla varustettu hybridi. Käytännössä 2,5 km kaupalle saa polkea hiki hatussa ja takasi riittää, että pyörän lykkää vauhtiin ja vain ihan lopussa on yksi jyrkkä mäki. Tällä ei ollut ihan niin... Toki siis sähkö vei ylös, mutta alas piti polkea. Mäet rullasi, mutta niitä pieniä tasaosuuksia ja ylämäkiä ei sitten enää rullannutkaan :lol:

Sillain tässä saa vain itselleen nauraa, tätä osasin odottaakin, mutta pakko silti myös miettiä, et millanen maantiehirmu sellanen normipyörä näillä sähköosilla boostattuna oliskaan 8O Kun ne menee muutenki melkein ittestään...

Ylipaineelle saatan tätä pumpatakki, mutta muuten elän tän kanssa. Töissä ajan asfaltilla ja se on vain ekstraa. Maastoon tän ostin, en tielle... Toki nyt kun helpolla pääsee ja keli on kohdallaan, niin noi Salen pikakeikat voi heittää tälläki eikä aina autolla, niinku tähän asti.

Tää AZP:n linkittämä olis varmaan aika jees rengas:

Kuva

Ja kun en (ainakaan vielä) tällä kiipeä kalliolle enkä aja suolla, niin mä luulen tollasen riittävän tonne ns. neulaspoluillekki täysin hyvin. Mutta asia kerrallaan, jurnutetaan nyt nappularenkailla hetki :D

Näemmä tolla valmistajalla on tämmösiäki vaihtoehtoja, vaikka "riittävän leveää" kokoa ei olekaan:

Kuva

Kuva

Tämmöstä sitte olis jo 4,5" leveänä 8O

Kuva

Mut joo. Töissä yks oli sitä mieltä, että läskillä ei tee mitään mitä ei tekis normimaasturillakaan, ellei aja just suolla tai josain Yyterin dyynillä. Varmaan oli oikeassa, on tää niin ääripään pyörä. Tosin en siltikää vaihtais tätä normimaasturiin. Tää meni tua kurakoski niin hienosti, vaikka oli läski kuski ja viä muksu kyydis. Kyllä se puolta kaposempi sirkkelin terä sinne olis varmasti syvemmälle uponnu mitä tää :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä oon tasan kerran polkenut läskiä, se oli Fiskarsissa yhden duuniseminaarin yhteydessä ihan ohjattuna vapaa-ajan aktiviteettina ja mentiin sellaisia mettäpolkuja jotka oli palvelua tarjoavan firman toimesta hyviksi tarkoitukseen katsottu. Ei siis suota tai dyynejä, vaan kovahkoa polkua, jossa välillä ojien ylityksiä. Mitä mä nyt joskus olen vastaavasti itekseen maastofillarilla metsiä kolunnut, niin periaatteessa varmaan ihan totta että maasturilla pärjää siellä missä läskilläkin, mutta antoi se läskirengas ihan omanlaisensa varmuuden tunteen siihen ajamiseen, kun ei tarvinnut katsoa millaiseen uraan menee renkaansa tunkemaan. Mieluummin kyllä lähtisin metsään siis läskillä kuin tavan maasturilla.

Mutta tämä tosiaan nyt tällaisen arkifillaristin ohuella kokemuksella, jos joku himofillaristeistä on eri mieltä, niin häntä kuunnelkaa, elkääkä minua.

Toinen seikka lienee se, että läski tuhoaa sitä metsäpohjaa huomattavasti hellemmin kuin kaposempi kumi, eli reitit pysynnee parempina kun niillä ajaa läskillä, varsinkin vähän kosteammalla kelillä kun polutkin pehmenee.

Yks sukulainen hankki ei-läskin sähköpyörän joitan vuosia sitten ja tuunasi siitä heti rajoittimen pois käytöstä. Sanoi että ihan kevyesti polki sellasta 55 km/h sillä, eli kyllähän noi aika vauhtihirmuja osaa sitten olla kun vähän softaa törkkii :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyllä mulla tuo nolon kuskin varmuus oli iso tekijä läskiin suuntautumises. IntSaabin nimissä ajoin Yyteris lenkin ja se oli niin outo kokemus kun rengas nousi just sinne mihin sarvia käänsi. Ei mitään kampeamista tai pelkoa kaatumisesta... Metsäpohjan säästämisestä kertoo myös se, että läskillä voi kuulemma ajaa latupohjiaki jälkiä jättämättä. Tosin vihasen hiihtäjän sauvasta voi jäädä lommo ottaan, mut niinku teoriatasolla talvipyöräily saa uusia ulottuvuuksia. Ja seki paino hiukan vaakakupis...

Joo tutustuin kans, et nää sähköpyörät on helposti viritettävis. Tosin täs läskis kyl hillitsee se ongelma, et täs ei oikeen oo maantievaihdetta tommoseen nopeuteen. Alamäes menin inan reilu 50 km/h, mut se meni painovoimalla eikä siinä pystyny polkeen. Maantiepyöräs tosin se on ehkä pykälää helpompaa kun on paremmat välitykset.

Toinen iso hillitsijä silti on se, että jos virittää ja ajaa sit pöpelikköön tai teloo jonku, niin vakuutusyhtiö nostaa takuuvarmasti kätensä pystyyn. Ei siinä varmaan auta selittää, et luomunaki olis päässy yhtä lujaa :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Saapa nähä koska Onnenpyöräsä ensimmäisen kerran esiintyy sana "läskisemisliksi" :lol:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sähköistä polkemista (sähköläski-topic)

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kuva

Maksimipaine pumpattu. Eikun koeajolle!

Poika lähti mukaan ja kysyin sitte, että ajetaanko ojaa pitkin? No toki! En vaan hoksannut, että laiskat lemmikkien omistajat eivät sitten ojasta kerää miinojansa. No tällä seudulla ei osa kerää edes keskeltä kulkuväylää, eli sinänsä se ei yllätä... Se on vaan kiva tommonen tuore jätös, kun se sitte lentää naamaan tai lahkeeseen, kun ei ole lokasuojia :roll: No tökein pajunoksalla pahimmat pois.

Kuva

Sitte menin koittamaan, että miten juuret hakkaa sormille kovemmilla paineilla. No hakkashan ne, mutta en tietenkään maalta vieroittuneena nykyihmisenä tajunnut, että se kura on todella liukasta ja samalla sitten juuret kans. Oli sen verran huojuvaa menoa, että oli pakko taluttaa ettei vaan kaadu muksu kyydis :roll:

Kuva

Ja tosiaan kun niitä lokasuojia ei ole, niin toiki kura tulee sitte suoraan jaloille ja/tai selkään jos vauhtia nostaa. Eli sitte ajelin heinokossa hetken ympyrää.

Kuva

Ja olihan sitä kuraaki sitte ihan kunnolla. En tiä oliko nuo ruovuttamisesta vai ihan vain vauhdin takia.

Kuva

Lopuksi vielä öljysin ketjut. En jaksanu putsata... Laiska mikä laiska. Ja tietenki hoksasin asfaltilla, että se öljyhän sitte pitää pestä pois pesuaineella. Eli ensi kerralla öljyän ketjut "jossain muualla" kuin suoraan rappusten edessä :D

Kuva

Eli semmosia itsestään selviä idiotesmeja tälle päivää. Eli summasummarum:
-Älä aja ojia pitkin, koska laiskat koirankusettajat
-Älä mene mutapolulle sateen jälkeen
-Märät juuret ovat yhtä liukkaita ylittää pyörällä kuin kävellenkin
-Lokasuojattomuus on hienon näköstä, mutta ei käytännöllistä
-Ketjuöljyllä ei kannata sotkea kämpän edustaa, kun talon autotkaan eivät merkkaa reviiriään

Mitä taas tulee isolla paineella ajamiseen, niin muuttuhan se radikaalisti, mutta ei noilla painella kyllä maastoon viitsi mennä. Ei kestä kädet eikä takamus. Ja varmaan pitokin kärsii.

Sitte taas jos alkaa veivaan paineita ees taas, tarttee ostaa kompura. Noita läskikumeja saa hetken aikaa pumpata tommosella peruspumpulla... :D Seuraavaks vois koittaa välimallina vaikka 1,0 bar. Jostain netin syövereistä luin, että läskipyörillä paineiden kokeilu on melko tärkeää ja kuskikohtaista. Ja joka ajoon sitte omat paineensa. Innokkaimmat vissiin pumppailee ja päästelee ilmaa kesken reissuaki :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin