Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Toverit saabistit, taidamme olla k***ssa..
https://sverigesradio.se/artikel/regeri ... saab-bolag
Lyhyesti suomeksi. Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuuksia laittaa omistamansa ORIO:n ovet säppiin. Viidessä vuodessa varaosien myynti on puolittunut ja toiminta on aika raskaasti tappiollista.
https://sverigesradio.se/artikel/regeri ... saab-bolag
Lyhyesti suomeksi. Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuuksia laittaa omistamansa ORIO:n ovet säppiin. Viidessä vuodessa varaosien myynti on puolittunut ja toiminta on aika raskaasti tappiollista.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Nyt kyllä hieman hämmentynyt olo miten käy
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24000
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Ehkä kannattais osien hintoja hieroa lähemmäs kuluttaja ystävällistä tasoa ni saattaa tavara liikkua hiukan eritahtiin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Oriolla on jutum mukaan 180 henkilöä töissä. En tiedä mitä kaikkea firma tekee, mutta jos toiminta on lähinnä Saabin osien hankintaa, logistiikkaa ja markkinointia, niin aika iso sakki siellä touhua pyörittää. Ei ihme jos tekee tapiota.
Vai valmistaako Orio jotain itse? Suunnittelua ja tuotekehitystä tuskin tarvitaan, koska osat on kaikki jo kertaalleen suunniteltu.
Liikevaihto ollut näköjään 500 MSEK vuonna 2019 ja tullut tosiaan viidessä vuodessa noin puoleen. Tuolla kokoluokalla luulisi vielä pystyvän jättämääm jotain katetta viivam alle.
Vai valmistaako Orio jotain itse? Suunnittelua ja tuotekehitystä tuskin tarvitaan, koska osat on kaikki jo kertaalleen suunniteltu.
Liikevaihto ollut näköjään 500 MSEK vuonna 2019 ja tullut tosiaan viidessä vuodessa noin puoleen. Tuolla kokoluokalla luulisi vielä pystyvän jättämääm jotain katetta viivam alle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Myykö Orio muihin merkkeihin osia? Ymmärsin että nimenvahdoksen taustalla oli se, että haluttiin irti Saab-sidonnaisuudesta ja suunnitelmissa oli myydä muidenkin merkkien varaosia. Joka tapauksessa luulisi että bisnekselle olisi ostajia...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Höpö höpö. Varaosien hinnat ovat olleet ihan asiallisella tasolla. Saabisti on vain niin typerän pihi, että ei viitsi maksaa tuotteesta oikeasti käypää hintaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Monet varaosat ihan tolkun hinnoissa. Tosiaan. Haasteena vaan joidenkin osien saatavuus
Jännä putiikki toi orio:
https://oriologistics.com/en/. Lidl ja Annan piparit mainittu
https://www.orio.com/global/. Eli Saabin varaosat...
Jännä putiikki toi orio:
https://oriologistics.com/en/. Lidl ja Annan piparit mainittu
https://www.orio.com/global/. Eli Saabin varaosat...
Sininen Saab 9-3, '99
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24000
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
ok. en ymmärrä esim femman umpioiden hintoja , samalla rahalla saa muihin "premium" malleihin useamman ..
mut juu rahamiehet erikseen
mut juu rahamiehet erikseen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Femman umpioita ei taida kovin moni valmistaja tehdä, niin se todennäköisesti johtuu siitä. Tietääkseni vain Valeo tekee femman halogeeniumpiota (MY02-05) ja Valeon omalla tuotemerkilläkin se maksaa n. 300€/kpl kun viimeksi sitä itse tutkin.
Sama koskee esimerkiksi T7 kaasuläppäkoteloa. Vain Hella valmistaa sitä tietääkseni. Hellan ja orkkiksen välillä ei mahdottoman suurta hintaeroa muistaakseni taida olla.
On aivan eri asia hankkia varaosia marginaalimerkkiin, kuin maailmanlaajuisen valtamerkin varaosia. Näissä tapauksissa hintoja ei vain kannata vertailla, koska valmistusmäärät ja volyymit ovat aivan eri luokkaa.
Sama koskee esimerkiksi T7 kaasuläppäkoteloa. Vain Hella valmistaa sitä tietääkseni. Hellan ja orkkiksen välillä ei mahdottoman suurta hintaeroa muistaakseni taida olla.
On aivan eri asia hankkia varaosia marginaalimerkkiin, kuin maailmanlaajuisen valtamerkin varaosia. Näissä tapauksissa hintoja ei vain kannata vertailla, koska valmistusmäärät ja volyymit ovat aivan eri luokkaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Myi, mutta taisi luopua niistä, koska homma ei edennyt odotetulla tavalla.
NEVS NG9-3:n vuosimalli oli 2014. Jos lähdetään siitä lähtökohdasta, että autoon pitää taata 10 vuoden varaosasaatavuus, saattaa Orion taru pahimmassa tapauksessa loppua 2024.
NG9-5:n käyttöosista suurin osa on ilmeisesti suht identtisiä saman ikäisen Opel Insignian kanssa, joten niitä osia pitäisi olla tarjolla. Muut merkkikohtaiset varaosat voivatkin sitten olla tulevaisuudessa kiven alla.
Kuka muuten huolehtii Cadillac BLS:n varaosien saatavuudesta? Sieltä löytyisi aika paljon osia korin osia (keula ja perä) lukuun ottamatta.
P.S. Kukaan ei ole vielä tehnyt yhteenkään NG9-3 cabbeen Cadillac BLS faceliftiä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
NEVS ei ole Saab, vaan NEVS on NEVS, eihän sillä sinänsä ole paljoa tekoa Saabin tai Orion kanssa, vaikka nyt konkurssipesän jämäosista saivat kyhättyä pienen sarjan kolkkeja ja Oriosta saatavat osatkin pääasiallisesti käyvät myös näihin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Touko 04, 2021 06:46NEVS NG9-3:n vuosimalli oli 2014. Jos lähdetään siitä lähtökohdasta, että autoon pitää taata 10 vuoden varaosasaatavuus, saattaa Orion taru pahimmassa tapauksessa loppua 2024.
Ja eiköhän konkurssin myötä ole kaikki vastuut varaosista sun muista huvenneet, eli mitään velvotteita ei ole ollut jatkaa ylipäätäänkään, vaan poliittinen päätös on ollut siirtää Orio valtiolle ja pehmittää iskua Trollhättanin ympäristöön valmistuksen päättyessä..
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Orion "selvennys" asiasta:
https://oriologistics.com/2021/05/03/or ... framtiden/
Pakkoruotsilla en tuosta muuta ymmärtänyt kuin että huhut lopettamisesta ovat liioiteltuja?
https://oriologistics.com/2021/05/03/or ... framtiden/
Pakkoruotsilla en tuosta muuta ymmärtänyt kuin että huhut lopettamisesta ovat liioiteltuja?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Kuten tän ketjun ekan viestin linkin takana todetaan:
"Regeringen vill nu få möjlighet att kunna lägga ner det statliga reservdelsbolaget Orio, som tidigare hette Saab Parts."
Lyhyesti suomennettuna Ruotsin hallitus haluaa saada luvan lopettaa Orion toiminta. Kyse on valtuutuksen hakemisesta, ei varsinaisesta suunnitelmasta sulkea firmaa. Toki valtuutusta haetaan koska sulkeminen nähdään mahdollisena yhtenä vaihtoehtona.
Hallituksessa on kuitenkin selvä halu tehdä Oriolle jotain, koska tällä hetkellä firma on tappiolla eli syö veronmaksajien rahoja. Käytännön vaihtoehdot on saneerata toiminta kannattavaksi, myydä se jollekulle muulle tai jos nämä eivät onnistu, lopettaa toiminta.
"Regeringen vill nu få möjlighet att kunna lägga ner det statliga reservdelsbolaget Orio, som tidigare hette Saab Parts."
Lyhyesti suomennettuna Ruotsin hallitus haluaa saada luvan lopettaa Orion toiminta. Kyse on valtuutuksen hakemisesta, ei varsinaisesta suunnitelmasta sulkea firmaa. Toki valtuutusta haetaan koska sulkeminen nähdään mahdollisena yhtenä vaihtoehtona.
Hallituksessa on kuitenkin selvä halu tehdä Oriolle jotain, koska tällä hetkellä firma on tappiolla eli syö veronmaksajien rahoja. Käytännön vaihtoehdot on saneerata toiminta kannattavaksi, myydä se jollekulle muulle tai jos nämä eivät onnistu, lopettaa toiminta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Eivätkö joutuneet kuitenkin haalimaan osia muualtakin, kun esimerkiksi alkuperäisten penkkien valmistaja meni konkurssiin? Niskatuet näyttävä erilaiselta kuin muissa NG9-3/NG9-5:eissa.Rommitommi kirjoitti: ↑Ti Touko 04, 2021 16:42NEVS ei ole Saab, vaan NEVS on NEVS, eihän sillä sinänsä ole paljoa tekoa Saabin tai Orion kanssa, vaikka nyt konkurssipesän jämäosista saivat kyhättyä pienen sarjan kolkkeja ja Oriosta saatavat osatkin pääasiallisesti käyvät myös näihin.
Eräs klubilainen on muuten ostanut tuollaisen NEVS:in NG9-3:n ja tuomassa sitä maahan lähitulevaisuudessa. Montakohan niitä on tällä hetkellä Suomessa rekisterissä?
Moottori on NG9-5:issa käytetty 2-litrainen bensiinimoottori, josta on otettu 240 hv.
Jos olisivat pelkistä jämäosista kasanneet nuo autot, niin miksi sitten tekivät vain sedania? Olisi luullut Trollhättanissa olleen myös farkun ja cabben koreja konkurssin jäljeltä
Näin se varmaan on.Rommitommi kirjoitti: ↑Ti Touko 04, 2021 16:42Ja eiköhän konkurssin myötä ole kaikki vastuut varaosista sun muista huvenneet, eli mitään velvotteita ei ole ollut jatkaa ylipäätäänkään, vaan poliittinen päätös on ollut siirtää Orio valtiolle ja pehmittää iskua Trollhättanin ympäristöön valmistuksen päättyessä..
Mikäköhän on Roverien varaosien saatavuus konkurssiin jälkeen? Niitäkin näyttää vielä jonkinverran olevan liikenteessä, varsinkin omasta mielestäni hienosti muotoiltua Rover 75:sta.
"Hyvin" hoitivat tuon Saabin hommankin. Tukivat Volvon myymistä kiinalaisille, mutta Saab jätettiin oman onnensa ojaan. Nyt sitten ihmetellään, kun konkurssiin menneen autonvalmistajan varaosatuotanto tuottaa tappiota.AZP kirjoitti: ↑Ti Touko 04, 2021 20:57Hallituksessa on kuitenkin selvä halu tehdä Oriolle jotain, koska tällä hetkellä firma on tappiolla eli syö veronmaksajien rahoja. Käytännön vaihtoehdot on saneerata toiminta kannattavaksi, myydä se jollekulle muulle tai jos nämä eivät onnistu, lopettaa toiminta.
Olisikohan pitänyt tukea firmaa siinä vaiheessa, kun se vielä oli hengissä, niin olisi mahdollisesti muutama tuhatta työpaikkaakin säilynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Ei kai tällaiset uutiset mítään yllätyksiä ole meille kaikille paljon Saabeilla ajaneille ja harrastaneille? Saab jätti toimiessaan autoiluun ja sen kehittämiseen omat jälkensä, mitkä tulevat säilymään kauan. Saabeilla ajaville ja harrastaville on edessä aika, mikä myöskään ei tule yllätyksenä. Saabit vähenevät ja niitä ”säilötään”, tuhotaan ja hävitetään eri tavoilla? Sitten lopulta jää jälkeen joitakin hyvin entisöityä ja kunnostettuja erilaisia Saabeja malliksi jälkipolville.
Sitten ne sitkeimmät Saabistit jotka pitävät Saabia edelleen käyttöautona, ovat jo nyt varautuneet tulevaan ja omaavat tarvitsemiaaan varaosia erilaisia määriä. Tällaisten uutisten tullessa, uskoisin noiden omien varastojen täydentyvän edelleen!?
Saabit jatkavat vakaasti ja turvallisesti matkaansa vielä pitkään, kun niitä vain huolella pidetään pidetään kunnossa!
Sitten ne sitkeimmät Saabistit jotka pitävät Saabia edelleen käyttöautona, ovat jo nyt varautuneet tulevaan ja omaavat tarvitsemiaaan varaosia erilaisia määriä. Tällaisten uutisten tullessa, uskoisin noiden omien varastojen täydentyvän edelleen!?
Saabit jatkavat vakaasti ja turvallisesti matkaansa vielä pitkään, kun niitä vain huolella pidetään pidetään kunnossa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen