juuri näin ei se saabisimi heti tähän lopu. meidän varaosien saatavuus on vielä erinomainen.ristos kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 08:29Ei kai tällaiset uutiset mítään yllätyksiä ole meille kaikille paljon Saabeilla ajaneille ja harrastaneille? Saab jätti toimiessaan autoiluun ja sen kehittämiseen omat jälkensä, mitkä tulevat säilymään kauan. Saabeilla ajaville ja harrastaville on edessä aika, mikä myöskään ei tule yllätyksenä. Saabit vähenevät ja niitä ”säilötään”, tuhotaan ja hävitetään eri tavoilla? Sitten lopulta jää jälkeen joitakin hyvin entisöityä ja kunnostettuja erilaisia Saabeja malliksi jälkipolville.
Sitten ne sitkeimmät Saabistit jotka pitävät Saabia edelleen käyttöautona, ovat jo nyt varautuneet tulevaan ja omaavat tarvitsemiaaan varaosia erilaisia määriä. Tällaisten uutisten tullessa, uskoisin noiden omien varastojen täydentyvän edelleen!?
Saabit jatkavat vakaasti ja turvallisesti matkaansa vielä pitkään, kun niitä vain huolella pidetään pidetään kunnossa!
Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Mulla oli Rover 620ti ja oli kyllä tietyt osat kalliita ja kiven alla. Briteistä löytyi Discount MG Rover Spares-lafkan kautta ja Suomessa noihin erikoistunut Karaasi osasi auttaa myös (erinomainen palvelu heillä, jos joku tarvitsee) ongelmallisempien juttujen kanssa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 06:40Mikäköhän on Roverien varaosien saatavuus konkurssiin jälkeen? Niitäkin näyttää vielä jonkinverran olevan liikenteessä, varsinkin omasta mielestäni hienosti muotoiltua Rover 75:sta.
Mutta ainakin noissa tietyn aikakauden Rovereissa on melkoisen paljon Hondaa (myöhemmin ilmeisesti esim. 75:ssä BMW:tä?) joten perus kulutusosien saatavuus on sen puolesta hyvä. Esim. tuohon 620ti meni Honda NSX:n jarrupalat.
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Kulutus osia Saabeihin myy moni yritys, niiden suhteen ei tule ongelmia, Saabin uusien omien mallikohtaisten osien saanti voi olla rajoitettu tulevaisuudessa. Käytettyjä luulisi löytyvän aika pitkään. Melkein jokaiselle automerkille löytyy aina joku, joka erikoistuu juuri merkkikohtaisten osien myyntiin ja uusio valmistus yleistyy autojen vanhetessa. Osien kysyntä on tietenkin ratkaiseva kysymys, heille jotka myyvät niitä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Saabia ei jätetty oman onnensa nojaan. Syy siihen miksi Orio on nyt kruunun omistuksessa on se, että Ruotsin valtio takasi Euroopan Investointipankin 400 miljoonan euron lainan, joka Saab Automobilelle myönnettiin. Kun Saab Automobile meni konkurssiin, takaaja eli valtio joutui tämän maksamaan ja sain vaihdossa varaosayhtiön, josta tuli Orio.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 06:40"Hyvin" hoitivat tuon Saabin hommankin. Tukivat Volvon myymistä kiinalaisille, mutta Saab jätettiin oman onnensa ojaan. Nyt sitten ihmetellään, kun konkurssiin menneen autonvalmistajan varaosatuotanto tuottaa tappiota.AZP kirjoitti: ↑Ti Touko 04, 2021 20:57Hallituksessa on kuitenkin selvä halu tehdä Oriolle jotain, koska tällä hetkellä firma on tappiolla eli syö veronmaksajien rahoja. Käytännön vaihtoehdot on saneerata toiminta kannattavaksi, myydä se jollekulle muulle tai jos nämä eivät onnistu, lopettaa toiminta.
Olisikohan pitänyt tukea firmaa siinä vaiheessa, kun se vielä oli hengissä, niin olisi mahdollisesti muutama tuhatta työpaikkaakin säilynyt.
Sille, että Volvo myytiin kiinalaisille mutta Saabia ei, ei voinut Ruotsin valtio mitään, koska omistaja eli GM ei suostunut Saabia kiinalaisille myymään, mutta Fordille Volvon myyminen kiinalaisille ei ollut ongelma.
Kun Saab ei ollut vuosikymmeniin tehnyt voittoa autonvalmistuksella, niin jossain kai meni ruotsalaisillak poliitikoillakin raja sen kanssa, miten paljon valtion rahaa yhtiöön voidaan kaataa. Jos valtion piikki olisi jätetty auki niin voisihan Saab olla edelleenkin pystyssä ja saisimme ajaa ruotsalaisten veronmaksajien rahoittamilla hienoilla autoilla
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Omaan klonkswageniin maksoi umpio karvan alta tonnin marmorilla. Köyhälle on kaikki kallista mutta sitä varten on vakuutukset...
Tuohon nähden umpiot on vielä siedettävissä hinnoissa, mutta eivät toki edullisiakaan
Onhan se selvää että valtio ei voi ikuisesti tukea tappiollista firmaa. Ylipäätään valtion omistamaksi firmaksi ei ehkä se tyypillisin, joten myynti/saneeraus ja myynti lienee järkevä vaihtoehto
Tuohon nähden umpiot on vielä siedettävissä hinnoissa, mutta eivät toki edullisiakaan
Onhan se selvää että valtio ei voi ikuisesti tukea tappiollista firmaa. Ylipäätään valtion omistamaksi firmaksi ei ehkä se tyypillisin, joten myynti/saneeraus ja myynti lienee järkevä vaihtoehto
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Kukakohan haluaisi ostaa firman, joka valmistaa autonosia konkurssiin menneeseen automerkkiin?
Viimeiset autot on valmistettu 2011-2012-2014 mallista riippuen, joten täytyy olla todellinen die-hard -fani (kuten osa meistä on), että ajelee vielä noilla.
En hirveästi laita enää mitään NEVSin varaan, mutta jos sieltä tulisi jotain Saabin kaltaista kulkinetta, jossa on edes jollain tavalla jaettu osia NG9-3/NG9-5:n kanssa (kuten esim. sivuvilkut OG900/NG900/OG9-3), niin tuolla Oriolla voisi olla edessään vähän valoisampi tulevaisuus.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Lähinnä joku isompi varaosatoimija, joka voi dumpata ylimääräisen yrityshallinnon pois ja sulauttaa tuotteet omaan tuoteportfolioonsa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Touko 06, 2021 08:09Kukakohan haluaisi ostaa firman, joka valmistaa autonosia konkurssiin menneeseen automerkkiin?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Pelkälle tapiota tekevälle 10v sitten konkaan menneen merkin varaosafirmalle ei kyllä löydy ostajaa kuin korkeintaan jollain muodollisella (tyylin 1 oiron) kauppahinnalla. Jotain muutakin bisnestä pitää olla, jotta kukaan haluaa sitä ostaa, ja Oriolla siis on tuota logistiikkabisnestä Saabin osakaupan lisäksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Joo, se tappio pitäisi pystyä mitigoimaan dumppaamalla se ylimääräinen hallinto ja integroimalla toiminta jo olemassaolevaan omaan toimintaan, myös sen lisäarvobisneksen kanssa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Totta. Mutta mitä lisäarvoa jotkut logistiikkatoiminnot tuovat?AZP kirjoitti: ↑To Touko 06, 2021 16:43Pelkälle tapiota tekevälle 10v sitten konkaan menneen merkin varaosafirmalle ei kyllä löydy ostajaa kuin korkeintaan jollain muodollisella (tyylin 1 oiron) kauppahinnalla. Jotain muutakin bisnestä pitää olla, jotta kukaan haluaa sitä ostaa, ja Oriolla siis on tuota logistiikkabisnestä Saabin osakaupan lisäksi.
Pohjoismaissa on paljon erilaisia logistiikkafirmoja, joista yleensä suurimmat menestyvät.
Siellä on hiottu prosessit niin kustannustehokkaiksi ja on pääomaa käyttää toiminnan kehittämiseen, jolloin bisneskin on yleensä kannattavaa.
Pari vuotta sitten eräs suuremman suorahakufirman headhunter otti minuun yhteyttä, koska etsivät pienempään logistiikkafirmaan myyntijohtajaa. Headhunter sai minut vakuutetuksi, mutta firman toimitusjohtaja ei laisinkaan, oli tosin rehellinen niissä työhaastatteluissa joita meillä oli. Nykyään en edes tiedä onko sitä firmaa olemassa, sillä Vantaalla keskeisellä paikalla sijaitsevassa mestassa eivät ainakaan enää ole. Suuret syövät pienemmät.
Tämä varmaan pätee myös NEVSiin, koska sieltä on viime aikoina ainakin LinkedInin mukaan lähtenyt porukkaa. Kai se jollain tavoin vaikuttaa työntekijöihin kun puuhaillaan kaikennäköistä, mutta mitään tuottoa tuovaa (lue: myytävää) ei ole markkinoille tullut. Kyllä siinä normaali ihminen alkaa miettimään työuransa tulevaisuutta kyseisessä firmassa, eikä vain keskity omiin tekemisiin ummistamansa silmänsä siitä, mitä ympärillä tapahtuu.
Ainoan lisäarvon voisin nähdä siinä, että jollain isommalla autofirmalla heräisi (ehkä älytön) bisnesidea herättää uudestaan henkiin lisensoimalla sen merkki puolustushallintofirmalta ja alkamalla puskea ulos uusia automalleja. Tällöin saattaisi olla "moraalinen velvollisuus" pitää huoli myös vanhasta autokannasta ja ostaa sen vuoksi Orio "pois kuleksimasta". Muuten en usko minkään autoalalla olevan firman olevan kiinnostunut varaosafirmasta, joka myy varaosia minimissään 7-10 vuotta vanhoihin autoihin. Pakko myöntää realiteetit, vaikka onkin die-hard saabisti Aikaa on kulunut liian kauan siitä, kun viimeinen auto rullasi ulos tehtaan tuotantolinjalta.
Aiemmin kirjoittelin siitä, että olisi mielenkiintoista tietää muiden konkurssiin menneiden autonvalmistajien nykyinen varaosien saatavuustilanne, mm. Rover. Siinä suhteessa saa saabistina olla kiitollinen, että Orio on hoitanut hommansa suht hyvin. OK, joitain NG9-5:n osia olisivat voineet myös valmistaa, joita saattaa joutua etsimään käytettyinä "kissojen ja koirien" kanssa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Mahdolliset designit, sopimukset jne siellä siis olisi jos jotain, millä voi laajentaa jo olemassaolevaa tuoteportfoliota osiin joita ei saa tarvikemarkkinoilta, kun myy jo valmiiksi varaosia vanhoihin autoihin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 06:40Muuten en usko minkään autoalalla olevan firman olevan kiinnostunut varaosafirmasta, joka myy varaosia minimissään 7-10 vuotta vanhoihin autoihin. Pakko myöntää realiteetit, vaikka onkin die-hard saabisti Aikaa on kulunut liian kauan siitä, kun viimeinen auto rullasi ulos tehtaan tuotantolinjalta.
Jostain syystä maailmalla myydään paljon varaosia vanhoihin autoihin, malleihin ja jopa merkkeihin, joita ei enää valmisteta. Jos tämä ei isolle varaosafirmalle ole kannattavaa, niin miksi ihmeessä ne sitä tekevät? Ei, eivät tee sitä solidaarisuudesta suomalaista autoharrastajaa kohtaan, bisnestä se on.
Se, mitä Rover-omistajia tunnen, niin joitain osia saa etenkin vanhoihin malleihin etsiä, mutta pääosin löytyy vissiin ihan ok. Toisaalta, ei se tilanne eroa välttämättä kauheasti kuranteistakaan valmistajista vanhojen mallien osalta, nitä perusosia menee, mutta voi olla hankalaa etsiä marmorilta vaikka lokasuojaa tai takaistuinta, kun varaosavaatimus on ohi.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 06:40Aiemmin kirjoittelin siitä, että olisi mielenkiintoista tietää muiden konkurssiin menneiden autonvalmistajien nykyinen varaosien saatavuustilanne, mm. Rover.
NG9-5:ia on maailmalla jonkin verran ja mm. niille ledipaneeleille varmaan olisi jokunen ostajakin olemassa. Nollista sitä ei kannata lähteä tekemään, mutta jos sen designit/speksit/IP:t/tuotantosopimukset/tuotanto-oikeudet saisi ostamalla Orion*, voisi säästää suunnittelukustannukset ja tuottaa osia sulauttaen tuotteen omaan tuoteportfolioon. Toki Orion hinnan pitää olla suhteessa näihin saavutettuihin etuihin, jotta joku ostaja pystyy pohtimaan kauppaa kannattavaksi. Müllereitä on harvassa.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 06:40Siinä suhteessa saa saabistina olla kiitollinen, että Orio on hoitanut hommansa suht hyvin. OK, joitain NG9-5:n osia olisivat voineet myös valmistaa, joita saattaa joutua etsimään käytettyinä "kissojen ja koirien" kanssa
*) disclaimer, en tiedä onko juuri tuon osan oikeudet jne GM:n, Spykerin, Orion vai NEVSin listoilla, mutta otin sen silti esimerkiksi osasta, jota ei oikein saa ja joka voisi olla yksi pippuri pihvin päällä aiheessa.
Missään nimessä kenenkään ei kannata ostaa Oriota ja pitää sellaisenaan. Joko bisnekseen pitää saada uusia edustuksia tai siitä pitää karsia kaikki turhat kulut ja pitää vain rusinat sieltä pullasta. Jos rusinoissa ei mitään valmistusoikeuksia, yksinoikeuksia osiin tms ole, mistä voisi rahaa vuolla vaan homma on pelkkää osto-myynti -toimintaa, jota "kuka vaan" voisi lain puolesta tehdä jo nyt, niin silloin Oriossa ei taida olla oikein mitään ostettavaa, ellei se logistiikkabisnes (josta siitäkin pitäisi karsia turhat kulut pois).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
En tunne logistiikka-alaa juurikaan, mutta pointti oli se että katoavan automerkin varaosabisnes on satavarmasti laskevan liikevaihdon liiketoimintaa, joten siitä ei kukaan halua maksaa mitään, jos toiminta on jo nyt tappiolla. Sen sijaan sieltä muusta bisneksestä, eli logistiikasta voi joku löytää jotain jolla on tulevaisuutta, ja jonka voi saneerata kannattavaksi. Tai saattaahan olla että tälläkin hetkellä Saabin varaosabisnes tekee rajua tapiota ja logistiikka tekee voittoa. Toki voi olla myös toisin päin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 06:40Totta. Mutta mitä lisäarvoa jotkut logistiikkatoiminnot tuovat?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Tähän topicciin ei ole tullut päivitystä reiluun kuukauteen, onko kellään tietoa mitä tapahtuu?
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Tämä on viimeisin artikkeli, mitä olen nähnyt asiasta.
https://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3% ... -1.2700191
https://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3% ... -1.2700191
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ruotsin hallitus tutkii mahdollisuutta sulkea ORIO!
Tuo ei välttämättä olisi mikään huono siirto NEVSiltä ostaa Orio (tai Saab Parts, kummalla nimellä sitä halutaan kutsua). Voisi ehkä motivoida puskemaan niitä NEVS 9-3:ia markkinoille, jos pitäisi saada osafirmakin kannattamaanviggen kirjoitti: ↑Su Kesä 13, 2021 08:44Tämä on viimeisin artikkeli, mitä olen nähnyt asiasta.
https://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3% ... -1.2700191
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007