Öljynvahto vähillä kilometreillä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja o--o »

Öljyt pitäisi vaihtaa kerran vuodessa tai 20000 km välein.
Minulla on nyt edellisestä ölynvaihdosta 1v 8 kk mutta ajoa on vaivaiset 4800 km edellisen vaihdon jälkeen. Kaikki ajot ovat lisäksi kesäajoja ja käytännössä yli 60 km kerrallaan.
Puolet matkasta moottoritiellä. Eli ei lyhyitä talviajoja jotka kuluttavat moottoria eniten.

Onko mitään mieltä vaihtaa öljyä + suodatinta jo nyt tähän 20v vanhaan autoon? Syksyllä olisi katsastus ja jos siinä yhteydessä joutuu korjaamoon, niin öljynvaihto menisi samalla.

"Myös Neste Oil tunnustaa, että moottoriöljyt kestävät periaatteessa jopa kolme huoltoväliä, kunhan öljynsuodatin muistetaan vaihtaa." Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-7878632

Tuolla 4800 km:llä on tuskin tullut paljoa tököttiä suodattimeenkaan. Miten te menettelisitte?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Öljynvaihto on hyvää huoltoa moottorille , varsinkin jos kysymys on allekirjoituksesi autosta.

Jos olisi oma auto, niin vaihtaisin vuosittain.

Mutta tuskin tuo nyt siihen hajoaa että tuossa tilanteessa vaihtoa venyttää.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja anv »

Täältä toinen ääni vuosittain vaihtamisesta, eli en ajaisi vuotta kauempaa. Vähäinenkin kosteus moottorin sisällä on vahingollista ja seisoessahan tuota tiivistyy.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Samaa mieltä. Ei ole kustannuskysymys, lähinnä viitsimiskysymys, kun pitää ne jäteöljyt hävittää.

Ja pitäis seurata muutaman foorumilaisen esimerkkiä ja ostaa imuvaihtaja. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

En tiedä mitä muualla maksaa mutta paikallisessa öljyhuollossa öljy+ suodatin vaihdettuna kustantaa 45€. Tuohon hintaan ei itse viitsi turata ja pitäisi hävittää jätteet.

Kavereiden museo- ja kesäkäyttöisissä harrasteautoissa öljyt vaihdetaan kun ottaa keväällä. käyttöön.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei täällä taida saada ihan tuohon hintaan kuitenkaan. Jos saisi, niin vois vaihdattaa vaikka kaks kertaa vuodessa. :lol:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kerran vuoteen, kilometreistä riippumatta. Suodatin samalla.

Oletetaan Saabin pysyvän minulla vuosia. Ajokaudessa tulee kilometrejä varmaankin max.1000-2000 km ? Lähtöjä on muutamia kymmeniä, auto seisoo välillä pitkiäkin aikoja, talvella kenties puoli vuotta kerrallaan, välillä lämpimäksi käyttäen.

Öljyn + suodattimen vaihto on polttomoottorille tärkein yksittäinen toimenpide, miksipä siitä tinkimään ? Uuteen ajokauteen aina uusilla öljyillä ja suodattimella. Jos ja kun käytän jatkossa öljyinä Motoxin 5w-40 täyssynteettistä, kustannus on Saabin öljytilavuudella n. 16e + Saab-suodatin 9.9 euroa = n. 25-26 euroa / vuosi. Vaihto imuvaihtajalla ja muutaman vuoden välein vien kertyneitä kannuja ilmaiseksi jätepisteelle.

Sama homma perheen Accordeihin, joille on tullut tai tulee kilometrejä alle 10 tkm/vuosi, itse suoritetun öljynvaihdon vuosikustannus n. 30 euroa. En keksi yhtään syytä, miksi tuosta pitäisi tinkiä.

Ja kun jo tuossa yllä puheeksi otettiin, niin edelleen suosittelen imuvaihtajaa, laskee tee-se-itse öljynvaihdon kynnystä selvästi, kun ei tarvitse monttua tai ramppia sen tekemiseksi, toki sillä erotuksella, että öljynsuodattimen takia ei tarvitse auton alle könytä.

Mielipide on kuin *ersereikä, se on kaikilla. Tässä minun :)
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kyse ei ole rahasta, vaan viitsimisestä. (On myös ekoteko säästellä öljyjä.) Täytyy varmaan potkaista itseä perseeseen ja vaihdattaa öljyt. En vaihda itse. Öljy ei ole edes mustaa vielä, vähän rusehtavaa. Katsoin tänään illemmalla mittatikusta. Mutta se on ihan minimitasolla. Siinä toinen syy vaihtoon. Joskus kun ajoin sillä paljon enemmän kuin nyt, niin jyrkissä kurveissa öljynvalo vilkahteli ennen öljynvaihtoa. Eli kone syö ilmeisesti hiukan öljyä, mutta vain vähän.

Miten kosteutta voi tiivistyä seisoessa? Mistä se pääsee moottoriin? Toisaalta se varmaan haihtuu ajetteassa.

Olen ymmärtänyt, että ölynsuodattimen vaihto on tärkeämpää kuin öljyn vaihto. Öljy itsessään voisi kestää jopa kolme vaihtoväliä tämän mukaan: https://yle.fi/uutiset/3-7878632 Vaihdatan tietenkin molemmat kun vaihdan.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mielenkiintoinen artikkeli. Skeptinen minä suhtautuu tuohon yhtä innokkaasti kuin kaikkiin muihinkin moottoriin syötettäviin puhdistustökötteihin jne. Ettäkö kymmeniä tuhansia kilometrejä ajettu öljy on kuin uutta, kun sitä koneessa kierrättää ja suodattelee. Saahan sitä väittää. Seurataan mielenkiinnolla, miten tämä kehittyy.

Silloin kun esim. VAG-konserni otti käyttöön ns. longlife-öljyt ja vaihtoväliksi 30 tkm, olin henkilökohtaisesti katselemassa muutamia kertoja, kun vähillä ajoilla olleesta autosta houkuteltiin 5v vanhaa ja 30 tkm ajettua öljyä ulos. Aika järkyttävää seurattavaa :D Alun hämmennyksen jälkeen tarkennettiin ja painotettiin valmistajan toimesta myöskin aikaa, eikä pelkästään kilometrejä, kun pikkuisia ongelmia oli ilmaantunut ihmisten luultua, että nyt on pitkän keston öljyt, joilla lasketellaan 30 tkm huolimatta vuosittaisesta ajosuoritteesta.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kaverin volkkarissa käytettiin aikoinaan vain muista autoista ulos laskettua öljyä. Lopulta moottori leipoi kiinni, mutta vanhassa volkkarissahan ei ole ollenkaan suodatinta. :D

Saabin öljyt olen vaihtanut tavallisesti 10 tkm:n välein, mutta tuohon ei koskaan mene vuottakaan. Mielenkiinnosta katsoin meidän diesel-bemarin kilsoja ja siinä öljynvaihtoväli on ollut 25 - 34 tkm. Bemari ilmoittelee milloin pitää vaihtaa ja silloin on vaihdettu. Ainakaan reilun 300 tkm:n aikana ei kuitenkaan tarvinnut vaihtovälillä öljyä lisätä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vaihtelen öljyt ja suotimet 2 kertaa vuoteen kaikkiin 6 kulkineeseen vaikka km per kulkine vaihtelee 1000km-10000km välillä. Tosin mitään syytä tai järkeehän tuossa ei ole. Öljy sitoo vähäisen veden kyllä itseensä ja höyrystyy lämmetessä pois. Tarkoitan siis kondessiona muodostunutta vettä. Aikanaan tuolla Nesteen autolabrassa kun vähän väliä kävin uteliasuuttani juttelemassa (oma toimipiste oli siinä 100m päässä) ja tuosta aiheesta oli puhetta. Kyllähän nuo matalaviskositeetti öljyjen longlife käyttö on minusta varsin outoa varsinkin kun öljyn kulutus kasvaa km lisääntyessä, minusta se ei ole mitenkään moottorin keston kannalta eikä egologistakaan (nyt tietty joku älähtää ettei mun auto kuluta vaikka on samoilla öljyillä ajettu 30t, juu mutta moni muu kuluttaa). Siellä kun on jotku 0w-30 lirut vatkannu esim 1v kesän ja talvikelit, suodatin on kerännyt sen mitä on pystynyt. Ei varmaankaan ole ongelma joissain 0-5V vanhoissa ja alle 100tkm ajetuissa. Mutta aika monet on moottorit on aika kuraisen näköisiä sisältä ja pakostakin sitä kuraa on siellä kierrossakin. Kyllä se pitkä huoltoväli näkyy mutta yleensä vasta sillä toisella omistajalla se on huolena. Tuo VAG konsernin longlife (short engine life) on kyllä varsin surkuhupaisaa, jopa surkeampi kuin T7 ongelmat (lukumäärä mittakaavakin varsin eri). IMHO
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja o--o »

Googasin netistä öljynvaihtoa odottaessa. Löytyi läheltä kotia. Ei kumminkaan ollut odottaessa, vaan piti varata aika.
Mun autossa suurin murhe on korin ruostuminen, ei se että moottori simahtaa kun öljyjä on pidetty pari kertaa yliajan. Sillä on tullut ajettua paljon suolattuja teitä pitkin, ja se näkyy. Kilometrejä on vajaa 260000.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja Numba »

Tuossa 6v vanhassa YLEn jutussa muistellaan noin 20 vuoden takaisia asioita:

Öljyteollisuus säikähti ensimmäisen kerran kunnolla reilut 15 vuotta sitten, kun Lifetime Technologies -yhtiö markkinoi erikoisöljyyn perustuvaa konseptia, jossa öljynsuodatin vaihdetaan säännöllisesti, mutta moottoriöljyä ei koskaan. Epäuskoisuus ja öljyalan vastustus kutisti toiminnan kuitenkin pian koskemaan lähinnä erikoisajoneuvoja.

Autonvalmistajat eivät tällä hetkellä hyväksy suodatettujen öljyjen käyttöä. Ympäristöpaineet ja öljyn laadun kehittyminen kuitenkin pidentävät uusien autojen öljynvaihtovälejä tulevina vuosina muutenkin.


Melkein 30v sitten 90-luvulla yksi insinööritaustainen opettaja (ammattilainen sukeltajana) toimitteli samansuuntaisesta kokeesta. Nimet ja firmat on iloisesti unohtuneet matkan varrelle, mutta jotenkin näin se meni. Linja-auto- tai kuljetusyritys (isot dieselit) vaihtoi vain suodatinta ja lisäsivät tarvittaessa uutta öljyä. Suodattimen vaihdon yhteydessä lähti öljynäyte öljy-yhtiöön, mikä vahvisti riittävän öljylaadun ja kokeen jatkumisen. Innostuneen oloisesti opettaja asiasta puhui, mutta enpä ole asiasta kuullutkaan tässä välissä. Hyvin on hautautunut tai haudattu. Mielenkiintoista olis nähdä tuloksia. Silloin se tuntui typerältä leikiltä kaluston hintaan nähden. Itse olen ajatellut, että jos öljynvaihdolla välttää konerempan, niin tilit on tasan.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljynvahto vähillä kilometreillä

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Vaihtoon vaan. Hyvä öljy+suodatin max 30€ plus vaihtotyö femmasa (tai millään muullakaan) on kyllä ihan väärä paikka pihistellä. Jos olis joku kanttivehje sadan vuoden takasilla toleransseilla ja säilytys tasalämpöisessä tallissa vuodet ympäriinsä voisin laistaa vuosittaisesta öljyhuollosta. Longlife jutut normi perheautossa saa kyllä unohtaa höpötyksenä..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin