Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jovain. Ihan on kelpo kulutuksella kulkenut.

Normaalia ajoa on ajeltu ilman "säästökaasujalkaa".... Tekniikan Mualiman kestotestissä kulutus oli 6,4 l/100km eli toi meitin lukema ihan linjassa, kun kaupunkiajoa meillä aika vähän, n 15 % korkeintaan.

TM 2017:
https://tekniikanmaailma.fi/tm-kayttote ... -veroinen/
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja torque »

:) Tuota omaa femmaa ihmetellyt kun välillä jotain 160km lenkkiä vetänyt, keskikulutus heitteili 8-8,5 l/100km maantiellä kun liikenneolosuhteet sopivat, ja automaagi. Nyt en muista mikä blandis oli tankissa. Se on mun mielestä ihan hyvä tulos tälläiselle tehokkaalle malmikasalle. No välillä joutui käyttää sitä kaasuvipua hieman enemmän, vaan ei huono, noin niinku keskimäärin. Vaan jokin taajamajelu&liikennevaloissa seisottelu on kyllä hieman eri jutttu kulutksen suhteen. Tuo sigun volga on sit ihan oma "kapitteli".
Viimeksi muokannut torque, Ke Loka 05, 2022 18:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja aero »

VKe kirjoitti:
Ti Loka 04, 2022 19:30
Ei siis kannata ajaa liian hiljaa 8O , kulutus nousee.
Ei kannata ei. "Staattinen" kulutus (l/h, paljonko moottori ylipäätään käyttää pysyäkseen käynnissä) ja vierinvastus tekevät käytännössä hallaa matalissa vauhdeissa. Yleensä (riippuu siis autosta ja maastosta) kai jossain 60-90 välimaastossa menee ns. sweet spot, jossa moottorin saa riittävälle kuormitukselle, että pääsee kohtuulliselle suorituskyvylle, ennenkö ilmanvastus sitten taas kurittaa liikaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuossakin on nykyään vaihtelua voimalinjasta riippuen. Saabit tuntui tykkäävän vauhdista pitkine välityksineen eikä ollut järkeä ajaa alle 80kmh. Mutta esim. tuollainen itselataava hybridi vaatii vähän kikkailua, jos meinaa saada viimeiset desit pois. Ton pienen akun kanssa juuri nopeus tappaa sen vähänkin sähköajon. Toki esim uudella Corollalla pääsee välillä jopa 60kmh vauhtia pelkän akun voimalla.

Joku sähkärimies voi varmaan kertoa, mikä on taloudellisin matkanopeus uudenkarhealla sähköpelillä? :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se sähköautolla lienee jotakuinkin lim->0 eli mitä hiljempaa ajaa sitä pienempi keskikulutus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja Cona »

AZP kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 17:10
Kyllä se sähköautolla lienee jotakuinkin lim->0 eli mitä hiljempaa ajaa sitä pienempi keskikulutus.
Sorry, piti kirjoittaa taloudellisin järkevä matkanopeus. :facepalm_man:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Cona kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 18:01
AZP kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 17:10
Kyllä se sähköautolla lienee jotakuinkin lim->0 eli mitä hiljempaa ajaa sitä pienempi keskikulutus.
Sorry, piti kirjoittaa taloudellisin järkevä matkanopeus. :facepalm_man:
Se järkevyyshän riippuu monesta asiasta, esim. siitä akun koosta ja miten pitkälle haluaa päästä, eli haluaako väistellä latauspisteitä vai haluaako mieluummin käydä useasti latauspisteillä ja optimoida matkantekoon käytetyt minuutit

Itse kuulun niihin, jotka välttelee latauspysähdyksiä, jos vaan mahdollista, joka tarkoitti sitä, että esim. 90 akkuisella Tesla X:llä nopeus oli motarilla pidettävä max 100kmh jos halusi välttää pysähdyksen mökkimatkalla ja siltikin hidastelemalla saapuessa oli alle 10km jäljellä, eli liian hitaaksi ja tiukille meni, joka taas ei sitten muuten soveltunut tämän luonteiselle ihmiselle.

100D:llä omilla matkoilla fiksu matkanopeus puolestaan nousi merkittävästi, kun kulutus on jo lähtökohtaisesti pienempi ja rangea on jo laskennallisestikin 70km lisää, niin eikun painaa 130-140kmh mittarissa koko motarin Heinolasta Helsinkiin mökkimatkalla ja ruutia oli vielä 70-90km jäljellä kun saapui kotiin, reilun 350km jälkeen. Tätä pidempiä matkoja en itse ajele, joten järkevää oli vaan ajaa niin nopeasti kuin pystyy :)
Keskikulutus matkalle jää yleensä n. 22kwh kohdille, motarilla menee tuulesta ja kelistä riippuen 22-30kwh ja maantiellä reilua satasta ajellen 18-22kwh. Motarilla kovemmissa nopeuksissa ilmanvastus tuntuu vaikuttavan merkittävästi, myötätuulella kulutus on hämmästyttävän pieni välillä, mutta kovalla vastatuulella taas ihmettelee, että mikäs nyt on kun 30kwh kuluu eikä edes aja kovaa :D

Joskus kun ajelee tietä 51 Espoosta Tammisaareen ja siinähän on aina ruuhkaa ja nopeudet pysyy hyvin maltillisina, niin kulutus on jopa alle 15kwh tolla möhkölläkin, kun mennään jonossa jotain 70-90 kmh väliä nopeuksissa.

Rahallisesti siis varmaan fiksua ajella n. 80kmh vauhtia, mutta toisaalta sitten jos 100km matkalla menee reilua satasta ajellen 50c edestä enemmän sähköä ja hermot säästyy kun ei tarvitse jumitella, niin toistaiseksi tällä kotilatauksen 0,13e/kwh hinnalla ei ole paljoa jaksanut säästellä.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Astra ST 1.4 TA, 2017

Viesti Kirjoittaja Cona »

^Hyvää pohdintaa edellä. 8)

Tuossa korostuu, ainakin nykyisellä sähkönhinnalla, tuo matka-ajan optimointi eikä niinkään kulutuksen/kulujen minimointi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin