Saab 3D Assistance kokemuksia

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sewe
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Saab 3D Assistance kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sewe »

En oikein aiemmin löytänyt tietoa Saab 3D Assistancesta tai saanut sitä merkkiliikkeestäkään. Päädyin kuitenkin osin tämän takia ottamaan Saab 3D huollon autooni. Kirjoitan tähän kokemuksia palvelusta, kun niitä nyt on vähän kertynyt. Jatkan tarinaa, kun kokemuksia kertyy lisää. Automme on Saab 9-5 MY 2006, jolla on ajettu ~125000 km.

Eilen automme nykäisi ajossa muutaman kerran ja Check Engine syttyi moottoritiellä (Kotka-Helsinki) asuntovaunua vedettäessä. Siirryimme seuraavasta rampista pois moottoritieltä ja OpenSidistä selvisi, että 1 errori oli ja se oli fcod 822, joka kaiketi viittaa kampiakselin asentotunnistimeen. Ajatuksena oli viedä vaunu Loviisaan leirintäalueelle ja selvittää vika ja korjata se. Ajoimme läheiselle huoltoasemalle (ABC Majakka, Pyhtää) tankkaamaan, kun bensa oli vähissä. Tankkauksen jälkeen auto ei lähtenyt käymään.

Soitin Saab 3D Assistance numeroon, josta ~5 minuutin jälkeen vastattiin ja autettiin. Kysyttiin, missä olemme ja kerrottiin, että lähin palvelupiste on Delta-Auto Kotkassa ja myös sijaisauto tulee Kotkasta. Koukullista sijaisautoa ei voitu taata, mutta sellainen olisi mahdollista ehkä päivittää omakustanteisesti. Ainakin luvassa oli C-luokan auto, joka olisi Assistancen mukaan luultavasti jonkinlainen farmari.

Odottelimme bensamittarilla yhteensä pari tuntia hinuria, joka toi tullessaan lavalla sijaisauton, otti kyytiin Saabimme ja perään asuntovaunumme. Asuntovaunun hinuri toi Kotkaan leirintäalueelle ja Saabin vei Delta-Autoon. Sijaisauto on Kia Rio, joka ei kyllä vastaa ensiajatustani autosta, josta Assistance-palvelu puhui. Rioon kuitenkin ennakkoluuloisesta asenteesta huolimatta mahtui 2 aikuista (kummatkin 185 cm) ja 2 lasta (kummatkin Isofix-istuimessa). Rio ei mene suoraan moottoritiellä, moottori on hengetön ja tavaratila pieni, mutta varmaankin pärjäämme sillä vähän aikaa Kotkassa.

Assistancen mukaan palveluun kuuluu sijaisauto 3 päiväksi. Jos automme ei tule siinä ajassa kuntoon, lisäpäivät joudumme kustantamaan itse / omalla mahdollisella vakuutuksella. Olimme leirintäalueella keskiviikkona noin klo 19:30. Huomenna menen kyselemään Delta-Autosta tilannetta. Jatkan tarinaa, kun lisää selviää. Kirjoitan omaksi muistoksi kesälomareissusta ja tiedoksi, jos joku on kiinnostunut Saab 3D huollosta ja sen kautta tulevasta Saab 3D Assistance- palvelusta.
9-5 2.0t Wagon -06 Biopower
Ex: 9-5 2.0t Wagon - 04
Sewe
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 3D Assistance kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sewe »

Eilen aamupäivällä menin Delta-Autoon Kotkaan kysymään auton tilannetta. Muuta tietoa heillä ei autosta ollut kuin että se oli tullut paikalle. Saab 3D Assistancelta ei ollut tullut mitään tietoa, joten ilmeisesti on asiakkaan vastuulla keskustella huollon kanssa korjauksesta.

Kerroin oireista ja OpenSidin vikakoodista ja arvelin, että auto tulee kuntoon kampiakselin asentoanturin vaihdolla. Huoltopäälliköistä kaksi oli kiinnostuneita tilanteesta ja vähän aikaa keskusteltiin, voisiko vika johtua venyneestä ketjusta, sytytysjärjestelmästä tai jostakin muusta. Arvelin edelleen, että tuskimpa muuta on kuin anturi, koska tyyppivika.

Käytiin aikataulukeskustelua, huolto kuulemma olisi 2 viikkoa ihan täynnä. Miettivät, että ehkä jossain välissä onnistuisi. Väkeä oli lomalla ja nostureita vapaana ja lisäksi ainakin toinen huoltopäälliköistä oli huoltomiestaustainen. Päälliköt päättivät yhdessä tarkastella auton ennen puolta päivää ja mikäli kyseessä olisi mainittu anturivika, tilaavat anturin ja koittavat perjantaina vaihtaa sen, jotta pääsisimme viikonloppuna jatkamaan matkaa. Kun asia olisi selvinnyt jotenkin, soittaisivat he minulle kustannusarvion. Kuulin ohi mennen, että osa pitäisi tilata ennen kahta tai ennen neljää, että se olisi heillä perjantaiksi.

Soittoa ei tullut, joten ajelimme perheen kanssa Santalahden leirintäalueelta Delta-Autoon (ja ostoksille). Tuttu huoltopäällikkö oli paikalla ja totesi, että tarkastuksissa ei havaittu ketjun venymisiä tai muita vikoja ja autokin ainoastaan hälyttelee mainittua anturia. Anturi oli tilattu ja sen pitäisi tulla perjantaina ja meidän pitäisi saada auto vielä perjantaina. Tieto tästä tulisi tekstiviestillä. Mikäli olisi muuta vikaa, he soittavat perjataina Delta-Autosta meille. Anturin hinnaksi arvioitiin vajaa 100 euroa ja huoltotyöstä, että "ei siinä pitäisi kauaa mennä", joka oli omakin arvioini. Asia näyttäisi etenevän kohtalaisen hyvin. Jos saamme automme tänään perjantaina, olen tyytyväinen.

Sijaisautomme, 2000 km ajettu Kia Rio, jaksaa ihmetyttää hengettömyydellään. Auto ei kiihdy moottoritierampissa edes nopeuteen 100 km/h, joten koen sen olevan suorastaan vaarallinen moottori- ja maantiellä. Vastaavia ongelmia minulla ei ole ollut esim. 1,3 l 1983 vm. VW Pololla tai 1992 vm. 1,2 l Renault 5:llä. En tiedä millä koneella tuo Kia on, mutta teho-painosuhde on kyllä luokaton. Suoraankaan se ei edelleenkään mene nopeuksissa, mutta perhe mahtuu hyvin sisään ja yhden päivän ostokset peräkonttiin (muutama Prisman kassi). Auton oma kulutusmittari näytti 6 litran kulutusta, mielestäni se on tämmöiselle kittanalle liikaa.
9-5 2.0t Wagon -06 Biopower
Ex: 9-5 2.0t Wagon - 04
Sewe
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 3D Assistance kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sewe »

Perjantaina 9.7. aamupäivällä tuli Kotkan Delta-Autosta viesti, että auto noudettavissa. Puolen päivän maissa pääsin noutamaan auton. Auto oli tullut kuntoon, hintaa oli 226 euroa. Siitä 80 euroa "vian etsimistä ja vikakoodienlukua", vajaa satanen uusi anturi, ja vajaa 50 e anturin vaihtotyö. Koeajollakin oli käyty. Nämä kulut maksoin minä. Vaikuttaisi siltä sekä Deltan että omasta mielestäni, että auto tuli kuntoon. Kian palautin Delta-Autoon, josta joku sen ilmeisesti haki eteen päin.

Aamupäivällä soitin Aviksen numeroon, jonka löysin Googlella. Sieltä sanoivat, että sijaisauton saa jättää sinne, mistä hakee omansa korjauksesta ja että Kia pitää tankata ennen palautusta (bensa ei kuulu sijaisautopalvelun hintaan). Kerroin, että paikka on Kotkan Delta-Auto ja tämä oli ok Avikselle. Sattumalta saman puhelun aikana soitti Kotkan Avis-puljusta ukko, jolle soitin takaisin puhelun jälkeen. Selvittelimme tilanteen uudelleen ja kaikki oli edelleen kunnossa.

Ihmettelin pientä autoamme Kotkan ukolle ja hän sanoijoutuvansa vähän säätämään autojen kanssa, kun niistä on tällä hetkellä kova pula. Olisi kuulemma ollut iso farmari varastossa (vähän isompi, kuin mikä meille olisi kuulunut), mutta koska meillä ei ollut tavaran kuljettamiselle tarvetta (tavarat vaunussa), hän antoi meille Kia Rion (vähän pienempi, kuin mikä meille olisi kuulunut). Sanoi, että halusi säästää isoa autoa, jos jollain hajoaa auto täynnä matkatavaroita. Ymmärrän ratkaisun ja uskon, että jos meillä olisi ollut tarve tavaratilalle, olisimme saaneet isomman auton.

Tähän mennessä siis näyttää siltä, että aluksi pelottavalta katastrofilta näyttänyt tilanne (auto rikki kaukana kotoa vaunu perässä bensamittarilla) päättyi Saab 3D Assistance palvelun avulla hyvälle mallille. Ylimääräiset yöt Kotkassa hain liiton matkavakuutuksesta, kun matka katkesi "muun syyn" takia. Saa nähdä tuleeko sieltä jotakin korvausta vai ei, en ollut varma täyttyivätkö tässä ehdot. Vielä ainakaan en ole saanut mitään laskua hinauksesta tai sijaisautosta, eikä sellaisesta ole myöskään ollut mitään puhetta. Oletan, että nimenomaan nämä kuuluvat palveluun.

Palaan asiaan, jos ilmenee tarvetta tai tulee vielä tarkennuksia. Tämän perusteella uskollan suositella itseni kaltaiselle poropeukalolle Saab 3D huoltoa, johon tämä palvelu kuuluu. Jos kulkee muutenkin sytkäkasetti, kampiakselinasentotunnistin, bensapumppu ja kaasuläppäkotelo peräkontissa ja sormet ovat mustat, en usko palvelulle olevan tarvetta.

Hyvää kesää :)
9-5 2.0t Wagon -06 Biopower
Ex: 9-5 2.0t Wagon - 04
387
"Hirsch"
Viestit: 914
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 3D Assistance kokemuksia

Viesti Kirjoittaja 387 »

Olipas hyvä kertomus ja mukava kuulla, että huolto toimii noin hyvin
Hese
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Saab 3D Assistance kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Julle »

No itse erimieltä hyvin. Mikäli käsketään vaihtaa kaa miksi vianetsintä 80?
9-5 Aero - 00
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Saab 3D Assistance kokemuksia

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vastaavan palvelun saa myös Autoliiton Plus- ja Premium- jäsenyydellä ja se on henkilökohtainen - ei sidottu tiettyyn autoon ja riittää että on matkustajana. Voi olla, että AL hoiti tuonkin 3D-assistance palvelun - automerkkien palvelut kilpailutetaan muutaman vuoden välein ja ainakin takavuosina (2008 kun itse jäin liisarisaabilla tien päälle) Saab Assistance oli AL:n hoidossa. Eikä ole sidottu merkkikorjaamolle vientiin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Sewe
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 3D Assistance kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sewe »

Moikka,

voi olla, että AL hoiti tosiaan minunkin apuni, ainakin hinurin kyljessä oli Autoliiton tarrat. AL Plus tai Premium näyttäisi maksavan 121 euroa tai 195 euroa vuodessa. Näin ollen Saabin 159 euron 3D huolto jää noiden väliin, mutta en ole ihan varma, oliko 3D huollolla Assistance 2 vuotta voimassa. Näin muistelen.

Joka tapauksessa, tykkään, että autoni pysyy kunnossa ja siksi tarkastuttelen sitä merkkiliikkeessä 3D huollon avulla. Ymmärrän hyvin, että rahan säästämiseksi voi myös päättää toisin, erityisesti jos korjaushommat onnistuvat ja maistuvat. Tämän kokemuksen perusteella aion jatkossakin 3D huollattaa autoani merkkiliikkeessä.

Julle ihmetteli vianetsinnän hintaa (80e). Ihan pelkkä vikakoodien luku se ei ollut, vaan tarkastivat myös ketjun venymistilanteen ja tosiaan kyseessä on "vikadiagnoosi". Halvemmalla pelkän vikakoodien luvun olisi saanut varmaankin foorumin Tech-kartan avulla (ja ilmaiseksi sain vikakoodin myös SID-infosta), mutta tässä tapauksessa halusin kokeilla maksamaani palvelua. Työ autoni hyväksi tehtiin kesäloma-aikana kiireisenä jonon ohi, eikä lomamatkamme keskeytynyt kohtuuttomaksi. Näin ollen pidän hintaa auton korjauksesta kohtuullisena.
9-5 2.0t Wagon -06 Biopower
Ex: 9-5 2.0t Wagon - 04
Vastaa Viestiin