Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Soki »

Saabium196 kirjoitti:
La Heinä 17, 2021 14:10
EU:n ilmastopaketti uhkaa Poriin suunniteltua 150 miljoonan euron investointia: "Aikaa vaikuttaa on korkeintaan vuosi"
#uutisvahti

https://yle.fi/uutiset/3-12024061
Hmm. Onkohan tuo raaka-ainevirta pois pellettien valmistuksesta? Niissä kate ilmeisesti huono, käsittääkseni on kohtuullisen edullista energiaa? Läntisessä naapurissa varsinkin hyvin suosittua omakoti tmv pienasutuksessa.

Eli jos tehdään purut parempituottoiseksi liikennepolttoaineeksi, = kallistuvaa pellettilämmitäjälle. Sikäli taas ympäristön kannalta parempi, koska pelleteistä tulee päästöjä (jota :saab: :n pakoputkesta ei tule :roll: )

Tuossa e85:ssä oli joku juttu, ettei ole sertifiotua tmv protokollan mukaista polttoainetta (siinä Nesteen prosyyrissä) varmaan se hiertää suikkaa EU:ssa?
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AZP kirjoitti:
La Heinä 17, 2021 10:26
...
Paljon sellaista asiaa, josta olen ihan samaa mieltä. Ja josta ei itseasiassa eri mieltä voisi ollakaan.

Oma kimmokkeeni aiheeseen vielä kootusti.
Toki tällä kulurakenteella maksut kerättäisiin jollain muulla perusteella ja lähinnä siltä jo muutenkin "kaiken" maksavalta keskiluokalta. Mutta miksi nykyinen kuitenkin ei mieleeni istu, on jo useaan kertaan toistettu autoilun syyllistäminen asioista, jotka olisi käytännössä niin haluttaessa moneen kertaan kompensoitu haitasta perittävillä maksuilla.

Kuitenkin luodaan ja pidetään yllä hyvin pitkälti perusteetta ja tarkoitushakuisesti vastakkainasettelua ympäristön, vastuullisen kuluttamisen ja ylipäätään järkevän toiminnan ja autoilun välillä. Tältä pohjalta ajattelen, ettei tarvitsisi olla voimaa ja vastavoimaa.

Jopa hieman karrikoiden, voisin hyvin maksaa nykyisen rahan, kun sen vain myönnettäisiin olevan vero veron takia. Ilman syyllistämista ja irvistelyä.

Autoilu on minulle kuitenkin yli 90 %:sti intohimo, viihdyke, hermojen rauhoittaja ja tärkeä harrastus.
Ja niitä pahoja fossiilikilometrejäkin kun tulee se huima noin 15k vuodessa.

Nyt en pysty enää kirjoittamaan kännyn tuhruruudulla enempää. Päivän roikuin pää alaspain Linnanmäellä ja juuri alkoi myös vuosiloma :saab:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaveri lähetti eilen WhatsAppiin Kalajoella otetun foton, jossa Teslaa ladataan harmaata savua tupruttavasta aggregaatista :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabium196
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 09:31
Kaveri lähetti eilen WhatsAppiin Kalajoella otetun foton, jossa Teslaa ladataan harmaata savua tupruttavasta aggregaatista :lol:
Eikä dieselgenuilta vaadita kuin vanha IIIA päästöraja...
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Mono »

Kaide kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 22:17
Täällä stadissa on etanolin hinta nyt jo parissa paikassa yli 1,30 ja tämä johtuu ihan puhtaasti siitä että kilpailu on vähenemässä . ABC myy tankkeja tyhjäksi ja ST1 saa kyniä sen jälkeen mitä tahtoo.
Muuta lähdettä tälle kuin esson baari?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaide kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 22:17
Täällä stadissa on etanolin hinta nyt jo parissa paikassa yli 1,30 ja tämä johtuu ihan puhtaasti siitä että kilpailu on vähenemässä . ABC myy tankkeja tyhjäksi ja ST1 saa kyniä sen jälkeen mitä tahtoo
En yhtään ihmettelisi, vaikka näin olisikin :roll:

ABC ei ole koskaan ollut hinnallisesti kilpailukykyinen ST1:n RE85:een verrattuna.
Ilmeisesti ostavat tuon polttoaineen ST1:ltä? Tuskin valmistavat/valmistuttavat sitä itse?

Itse vaihdoin dieseliin, kun etanolin litrahinta saavutti euron/litra. Kulutus on kuitenkin tuplat kaupunkiajossa verrattuna Saabin dieseliin. Jos ajaa 20 000 - 25 000 km vuodessa, niin ei mitään järkeä enää taloudellisesti pitää etanoliautoa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 06:44

ABC ei ole koskaan ollut hinnallisesti kilpailukykyinen ST1:n RE85:een verrattuna.
Ilmeisesti ostavat tuon polttoaineen ST1:ltä? Tuskin valmistavat/valmistuttavat sitä itse?
Ekalta sivulta
aero kirjoitti:
To Heinä 15, 2021 22:43

*) ST1:n ja ABC:n etanolit tulee yhteisyriys NEOT:lta, eli myyvät samaa kamaa samalla tuotantokustannuksella, mutta eri tarralla.
Kai tuossa etanolin käytössä voi painaa muutki arvot kuin hinta... esim. päästöt ja/tai vääntö..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 08:40
Kai tuossa etanolin käytössä voi painaa muutki arvot kuin hinta... esim. päästöt ja/tai vääntö..
Loppuasiakkaalle kyllä ja siksi sitä meneekin kaupaksi silloin(kin), kun kilometrihinta on verrannollinen bensan kanssa, vaikka joutuu käymään useammin tankilla ja pumput on harvemmassa.

ABC:n tapauksessa pitää myös muistaa, että hinta voi olla korkeampi, koska siitä saa boonussia, mikä houkuttaa kansaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 06:44
Itse vaihdoin dieseliin, kun etanolin litrahinta saavutti euron/litra. Kulutus on kuitenkin tuplat kaupunkiajossa verrattuna Saabin dieseliin. Jos ajaa 20 000 - 25 000 km vuodessa, niin ei mitään järkeä enää taloudellisesti pitää etanoliautoa :roll:
Sama täällä.
Eikä tarvi ajaa edes lähellekään noin paljon, kun diesel jo kannattaa.

Oma exel taulukkoni näyttää seuraavaa ajoneuvolle Saab NG-9-3 automaatti
- matka-ajon kulutuksella 7,2/9,4/5,2 (bensa/etanoli/diesel), 10 tkm/v on dielselin "kannattavuusraja"
- seka-ajon kulutuksella 9,0/11,7/6,5 raja on 7 tkm/v :!:

Hinnoiksi otin tämän päivän hinnat Shell Express Välivainio; 1,679/1,262/1,514
Ajoneuvoverot 381/721 €/v

Todellisuudessa tuo dieselin kulutus vastaavassa seka-ajossa ei edes nouse ihan 6,5 litraan vaan jäänee noin 6,2 litraan....joten raja tipahtanee vieläkin alemmas :wink:
Viimeksi muokannut petrisa, Ke Heinä 21, 2021 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tetammi kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 08:40
Kai tuossa etanolin käytössä voi painaa muutki arvot kuin hinta... esim. päästöt ja/tai vääntö..
Kuinkanan moni vähänkin enemmän ajava ajattelee niitä päästöjä, jos ajaa vielä bensiini-/diesel-/etanoliautolla?

Kyllä se polttoaineen litrahinta on yleensä se kaikista eniten merkitsevä tekijä, varsinkin kun bioetanolin/-dieselin käyttämiseen ei kannusteta juurikaan millään tavalla.

Minäkin tankkaisin meidän Saabeihin Nesteen My:ta, jos sen litrahinta olisi sama kuin fossiilisen dieselin. Mutta kun ei ole, niin fossiilisella mennään.
aero kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 09:15
ABC:n tapauksessa pitää myös muistaa, että hinta voi olla korkeampi, koska siitä saa boonussia, mikä houkuttaa kansaa.
Saahan ST1:llekin käteisalennuskorttia, jonka alennuksen saa käytettäessä pankkikorttia.
Itselläni ei juurikaan ole muita alennus-/etuisuuskortteja, mutta tuo löytyy.

Olen asentanut molempien autojen Android -mankkoihin "Tankille" -sovelluksen, jolla pystyy tiirailemaan käyttäjien ilmoittamia polttoainehintoja. Useasti käy kuitenkin niin, että Nesteen kylmäaseman hinta on halvempi vielä ST1:n käteisalennuksen jälkeen, joten silloin tulee mentyä sinne.

Viimeksi täältä Helsingistä Päijät-Hämeeseen mökille lähtiessä halvinta polttoainetta sai lähes matkan varrelta Järvenpäästä. Sitä kautta piti sitten ajaa. Jonottaakin sai jonkin aikaa, mutta ainakin oli halvempaa kuin muualla.

Ilmeisesti ihmiset ovat siirtyneet käyttämään noita käyttäjävetoisia polttoaineiden hintasovelluksia, kun halvimman hinnan omaavalla asemalla on yleensä nykyään aina jonoa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 10:27
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 06:44
Itse vaihdoin dieseliin, kun etanolin litrahinta saavutti euron/litra. Kulutus on kuitenkin tuplat kaupunkiajossa verrattuna Saabin dieseliin. Jos ajaa 20 000 - 25 000 km vuodessa, niin ei mitään järkeä enää taloudellisesti pitää etanoliautoa :roll:
Sama täällä.
Eikä tarvi ajaa edes lähellekään noin paljon, kun diesel jo kannattaa.

Oma exel taulukkoni näyttää seuraavaa ajoneuvolle Saab NG-9-3 automaatti
- matka-ajon kulutuksella 7,2/9,4/5,2 (bensa/etanoli/diesel), 10 tkm/v on dielselin "kannattavuusraja"
- seka-ajon kulutuksella 9,0/11,7/6,5 raja on 7 tkm/v :!:

Hinnoiksi otin tämän päivän hinnat Shell Express Välivainio; 1,679/1,262/1,514
Ajoneuvoverot 381/721 €/v

Todellisuudessa tuo dieselin kulutus vastaavassa seka-ajossa ei edes nouse ihan 6,5 litraan vaan jäänee noin 6,2 litraan....joten raja tipahtanee vieläkin alemmas :wink:
Joo, minä olen alustavasti laskeskellut, että jos haluaa ajaa Saabilla, niin diesel-Saabilla tarvitsee ajaa noin 9 000 km vuodessa, niin se on halvempaa kuin bensa- tai etanoli-Saabilla ajaminen.

Meillä on tällä hetkellä NG9-5 TTiD:n keskikulutus jossain 7,5 litran paikkeila ja NG9-3CV TiD:n keskikulutus 5,9 litran paikkeilla. Jälkimmäinen tosin optimoitu, joten täytyisi varmaan tehdä aiemmin mainitullekin.

Toinen juttu olisi sitten laittaa Saab kaasuvetoiseksi, mutta ne säiliötkin vievät sen verran tilaa, että pitäisi olla joku 9-7x, jotta jäisi vielä tarpeeksi käytettävää tavaratilaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 10:33
Saahan ST1:llekin käteisalennuskorttia, jonka alennuksen saa käytettäessä pankkikorttia.
Itselläni ei juurikaan ole muita alennus-/etuisuuskortteja, mutta tuo löytyy.
Kyllä, mutta se on "vain" alennuskortti ajoittain/asemittain vaihtelevalla alennuksella. Ääs-poonussissa on nerokkaasti koukuttava bonustasotaulukko, jossa poonussi lisääntyy käytetyn rahamäärän myötä, joka henkisesti kannustaa käyttämään rahaa samaan ketjuun. Jos tankkaus kuun viimeisenä päivänä nostaa poonussiprosentin 4,5->5 (tässä raja on yleensä jotain 900-1000€/kk), niin se korkeampi hinta oikeasti helposti kannattaa, kun poonussiprosentti nousee koko summalle. Jos 950€ summasta saa 4,5% (40,50€) ja 1050€ summasta 5% (52,50€), niin sen 100€ tankkauksen hinnaksi muodostuukin 100-52,50+40,50=88€ eli alennusta efektiivisesti 12%, mikä on jo ihan kelpo alennus.

Tää on vaan hankala laskea lennossa ja seurata niitää ostoja lennossa, joten on yksinkertaisesti helpompaa hakea safkat Prismasta ja tankata siitä pihan ABC-pumpulta ja kerätä poonussia sillai, riippumatta siitä olisiko kuukauden loppurivi alempi vai ylempi, jos ostoksia ja tankkauksia hajauttaisi. Tähän perustuu S-poonussin koukuttavuus ja houkuttavuus, mikä ihan selvästi toimii. Siksi ABC:n pumppuhinta voi olla - ja yleensä onkin - hieman muita kalliimpi.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 10:33
Olen asentanut molempien autojen Android -mankkoihin "Tankille" -sovelluksen, jolla pystyy tiirailemaan käyttäjien ilmoittamia polttoainehintoja. Useasti käy kuitenkin niin, että Nesteen kylmäaseman hinta on halvempi vielä ST1:n käteisalennuksen jälkeen, joten silloin tulee mentyä sinne.
Vakioreiteiltä oppii aika hyvin hintakaavat, kun vähän aikaa seurailee. Yleensä mun kannattaa tankata Riksun eteläiseltä pikateboililta, mutta käytännössä koskaan ei kannata kiertää jollekin tietylle pumpulle. Yksittäisen pumpun voi kyllä lennossa vaihtaa seuraavaan, jos tolpassa näkyy liian isoa numeroa - polttomoottorin kanssa tämä toimii, kun hinnat on isossa tolpassa selvästi näkyvillä; sähköauton kanssa tilanne on eri.
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 10:33
Viimeksi täältä Helsingistä Päijät-Hämeeseen mökille lähtiessä halvinta polttoainetta sai lähes matkan varrelta Järvenpäästä. Sitä kautta piti sitten ajaa. Jonottaakin sai jonkin aikaa, mutta ainakin oli halvempaa kuin muualla.
Paljonko sait säästöstä tuntipalkaksi odotukselle? :)
Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 10:33
Ilmeisesti ihmiset ovat siirtyneet käyttämään noita käyttäjävetoisia polttoaineiden hintasovelluksia, kun halvimman hinnan omaavalla asemalla on yleensä nykyään aina jonoa :roll:
Eipä tuo sinänsä yllätä. Sitä kännykkää tuijotetaan muutenkin ajaessa niin sama kai siitä on kattoa että mihin menee tankille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja Soki »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Heinä 21, 2021 10:41

Toinen juttu olisi sitten laittaa Saab kaasuvetoiseksi, mutta ne säiliötkin vievät sen verran tilaa, että pitäisi olla joku 9-7x, jotta jäisi vielä tarpeeksi käytettävää tavaratilaa.
Hmm, tarviiko ne pullot olla autossa sisällä? Tuostahan saisi näyttävän back to future- version laittamalla ne kattotelineelle tai takaluukun pääle :roll:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aero havainnollisti hyvin, miten tuo progressiivinen bonuksen kertyminen näkyy euroissa. Sitä ei usein tule mietittyä että seuraavan rajan ylittäminen kerryttää tosiaan lisäbonaria koko kuukauden ostossummalle, eikä vain sille viimeiselle ostokselle.

Sen verran vielä tarkennuksena, että tankkauksiin menevistä summista ei saa prosenttipohjaista bonusta, vaan sentti per litra -pohjaista bonusta. Eli jos bonusprosentti on 5 %, niin satasen (esim 60 litraa) tankkauksesta saa 3 euroa bonusta, ei 5 euroa.

https://www.s-kanava.fi/asiakasomistaja ... qC84eWeAGY
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Paljonko nousee hinnat ja mitä tapahtuu e85:lle?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ah, totta, tuo polttoaineen boonussointi muuttui tosiaan jossain välissä. Niin harvoin tulee vihreätä ääs-etukorttia vilauteltua, että unohtui vallan.

Mutta tosiaan, se progressiivisuus korostaa "ostamalla säästät" -mielikuvaa ja sen hypettäminen selvästi parantaa keskittämisintoa, vaikkei kokonaisuutta laskeskelisikaan. Jengi on innoissaan, kun niin paljon poonussia kilahti taas tilille :)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin