Katumaastureista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Pakko se on myöntää,en ole nuori enää ja autosta poistuminen tai laskeutuminen on välillä kivuliasta minun eri kivuista johtuen,sekä viime talvet täällä kainuussa ovat olleet runsaslumisia,eikä aurakalustoa ole aina näkyny ajoissa,saatikka lumimyrskyt/sohjokelit tien päällä reissussa,ja kalastusreissut huonoilla teillä on saanu minut miettimään,joko vaihtaisin katumaasturiin?

Matalien autojen ongelmat on vuosien varrella tullu jo tutuksi joten voisi kokeilla täysin erillaista vaihtoehtoa,mikä tarkottaisi että luopuisin saabeista 12 vuoden ja 7 saabin jälkeen,mikä on jo ajatuksena aika outo,osaisikko sitä muilla merkeillä ajaakkaan kun on lapsesta asti ollu saabbien kanssa tekemisissä?

Noh,kaikki on vielä ajatusleikkiä,mutta... Jos puhutaan katumaastureista,onko kuinka paljon eroa merkkien/mallien välillä? Diesel ja neliveto oltava jotta pitkät matkat taittuu pienemmällä kulutuksella,nelikko silloin kun sitä tarvitsee.

Tuttavapiirissä ei moisia kulkineita ole,joten jos olisi suosituksia/välttämisen aihetta tietyissä malleissa niin olisi kiva tietää,onko käyttökustannukset kuinka paljon kalliimpia tavan henkilöautoihin verrattuna? Dieselverot aika samoissa näyttää olevan mitä oon kahtonu (Tiguan,Kuga,CR-V,Sportage yms.),miten mukavuudeltaan eroavat toisista,onko lämpimiä talvella? Manuaali vai automaatti eri valmistajilla? Maavara? Vakiovalot?

Jos puhutaan noin 10k euron hintaluokassa olevista citymaastureista,onko foorumilaisilla kokemuksia eri merkeistä?
Joku kipotin.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja anv »

Omakohtaista kokemusta ei ole, eikä tietoa hintatasosta, mutta naapuri tuossa mainitsi usean erimerkkisen katumaasturin jälkeen, että nykyinen volvo on ainoa johon ei normaalihuoltojen ulkopuolella ole tarvinnut taistella mistään. Kaikki nuo ostettu käytettynä suunnilleen saman ikäisinä ja saman verran ajettuina. Noita muita on ainakin ollut bmw, toyota, opel.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja Soki »

Useampikin Tiguan ollut. Ihan ok peli, hyvä istua helppo kulkea sisään/ulos. On lämmin ja lämpeää nopeasti (140hv diesel). Nelikko on hyvä etenemään (haldex5), joskin sitten se huoltopuoli niissä on aika tarkkaa, eli kallis korjailla… Käytettyyn dsg:hen ei kannata ilman asiantuntemusta ja aukotonta huoltohistoriaa kajota. Noita on harvemmin taas manuaalina, ainakaan nelikkona tarjolla.
Skodan Scout-mallit (pari sellaistakin ollut) ja Klonsvagenini/audi ”allroad” on hiukan korkempia. Sellainen istahda, ei missään nimessä ”ajoneuvoon nouse” luokkaa, mutta ei kyykkymallikaan. Samaa tekniikkaa kun em ja samat murheet.

Saabilla on sitten se 9-7X jos isompaa Saabbia. Myös jotain muita jenkkimerkkejä kannattaa katsella, Jeepit ainakin on aika hyviä.

XC90 Volvo (gen1) on hieno laite sekin, konekin ilmeisen kestävää sorttia (D5) XC70 sekin on sellainen istahda malli ja isot ovet.

Maavaraa tärkeämpää on ajotaito. Onko se 15 tai 17 ellei 19cm ei mitään merkitystä. Samoin noissa aina esitellyt kohtaus, ylitys ja lähtökulmat on maastoajojargonia, sinne kitymaasturista tai korotetusta farmarista ei ole :D

Käyttökulut ”tavalliseen” on about samat, nelikko vie 1-2l enemmin menovettä, todellisuus on aina muuta kuin se mainoksen ilmoitettu. Yleensä isommat pyörät ja ilmanvastus tekee sen. Dieselvero menee massan mukaan ja Volvon kokoisessa alkaa olemaan 1K€/a luokkaa.

Isoksi maantieautoksi uskallan suositella Amarokkia. Kyyti on ripeää ja vaivatonta 180hv automaatilla. Sillä pääsee aina… Miinuksena on koko ja sen myötä kankeus, kyllä sillä pärjää myös kaupungissa jopa parkkitaloissa. Ainoa vaan ettei oikein meinaa ruutuun mahtua :o tekniikka on varmaa perinteistä hienostelematta. Koko tekee kulutukseen toisen miinuksen, ei tahdo alle 10l päästä ja 5-paikkasena sitten vero on omaa luokkaansa…

Ehkä kannattaa mennä johonkin isompaan autoliikkeeseen ensin kokeilemaan mihin on hyvä nousta ja mistä on hyvä laskeutua. Jos se vielä on ajoltaan ja hinnaltaan soveltuva, niin kaupoille. Kaikissa niissä on omat ongelmansa, mitä uudempi ja hienompi sen enempi…
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja aero »

Soki kirjoitti:
Su Syys 05, 2021 17:53
Ehkä kannattaa mennä johonkin isompaan autoliikkeeseen ensin kokeilemaan mihin on hyvä nousta ja mistä on hyvä laskeutua. Jos se vielä on ajoltaan ja hinnaltaan soveltuva, niin kaupoille. Kaikissa niissä on omat ongelmansa, mitä uudempi ja hienompi sen enempi…
Tämä. Teknisistä nyansseista voidaan foorumeilla keskustella ja väitellä, mutta etenkin jos on nirso kroppa, niin sopiva ergonomia on ehdottoman tärkeää, eikä sitä, mikä sopii omalle kropalle, opi netistä.

Eikä pidä unohtaa, että moniin autoihin saa useampia erilaisia istuinmalleja, Saman mallin toinen istuin voi tarjota aivan eri ergonomian kuin toinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

9-7x ja 9-2x ei ole saabbeja minun mielestä vaikka miten haluaa uskoa. vaan niistä ei tämän enempää.

Ajotaidosta ei tule olemaan kiinni millään laitteella,töitten takia on offroadia tullu harrastettua aikanaan tarpeeksi,mutta sellaiseen ajoon ei tule mulla olemaan tarvetta :mrgreen: Ihan perus mehtäautoteitä korkeintaan,ei kunnon maastoa siis paitsi tosi,tosi harvoin. Ja on näillä saabeilla tullu auratua rekisterikilpeä myöten useammat talvet niin lunta kuin sohjoakin,siitäpä se tämä ajatus sitten lähti :D

Xc90 on aika julmetun iso,yksin eläjä kun olen,joten sillä näitä pienempiä katsellu. Allroad,scout yms mallit katsoin myös mutta...ei se tilanne oikeasti kummene vaikka sellaisen laittaa. Samanlaisia matalahkoja farkkuja ne on joissa olen käyny istumassa.

Mitsubishi Outlander,Volkswagen Tiguan,Kia Sportage,Toyota Rav4,Honda Cr-v,Hyundai Ix35 linjalla siis. Näissä näyttäis olevan nettiauton mukaan vero n.700 - 800e aikalailla? Manuaalikin on vaihtoehto vaikka vieroksun sitä satunnaisen polvikivun takia,mutta onko joissakin manuaali huonompi/parempi luotettavuudeltaan kuin automaatti,ja toisinpäin? Manuaali pienemmän kulutuksen takia olisi hyvä,ja jos kiinni jää niin voi heijata irti tarvittaessa jos hyviä puolia etsii niistä?

Jeepit,Land roverit taitaa olla liian "eksoottisia",miten varaosien hinnat näissä ja edellä mainituissa? Toki äkkiäpä sitä googlella löytää.
Joku kipotin.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Ja en minä siis ihan pyörätuoli potilas kuitenkaan ole,jos sitä joku miettii :D On vaan näitä yli liikkuvien nivelien,rappeumien yms. johdosta välillä aika tuskaista tämä elämä,en meinannu esim. nykyisestä autosta päästä pois eräänä päivänä,vasen jalka ei antanu ponnistaa ollenkaan,joten aikamoisen kiroilutulvan saattelemana sain kammettua itseni ylös penkiltä. Josta seuraavaksi piti könytä rappuset ylös tuskan hien ja hammasta purren kanssa. Vaan eipä siitäkään enempää,tramal auttaa hetkeksi.
Joku kipotin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Land Rover Freelander 2. Aivan erinomainen auto ajaa ja siinä käytetty 2.2l diesel ja automaattilaatikko ovat luottavassa maineessa.

Itselläni on tuo C-Crosser, joka on siis sama auto kuin Outlander ja Peugeotin 4007. Näissä samaa dieseliä kuin Freelanderissa ja monissa Fordeissa.

Mainitut eivät mahdottomia kulutakaan, maantiellä pääsee alle 7l, 100-120kmh nopeuksissa sitten litra enempi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Su Syys 05, 2021 21:16
Land Rover Freelander 2. Aivan erinomainen auto ajaa ja siinä käytetty 2.2l diesel
Onkos tuo sama PSA-mylly, mitä on tungettu XF Jaggen keulalle?

Jos on, niin ainakin XF:n keulalla koeajettuna käytös ja olemus oli selvästi numeroita parempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Jaggeissa samoista koneista taidettiin pusertaa enemmän newtoneita? Selittänee käytöksen? Toki voin puhua p*skaakin mutta tämmönen mielikuva on jostakin jääny.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kylllä ”Moilanen88” saa offroadia päivin öin harrastaa! Seisoskelen tässä hänen työvälineensä :lol: sivulla, minulla on pituutta 183 senttiä!

Kuva
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kympillä saa viisvuotiaan dusterin kohtuukilsoilla :wink:

Verot alle 600e ja kulutus 5-6l/100km
Tuolla pääsee jo melko pahoihin paikkoihin..

Automaattina ei oo ja penkki ei oo ihmeellinen.

Renkaat on vielä järkikokoa ja kohtuuhintaisia.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eikö yksinelävä pärjää vaikka pakettiautolla? Kuuleman mukaan Hiluxit on ikuisia? :?

https://www.nettiauto.com/toyota/hilux/12362565
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja Numba »

^^Dusterissa on lonkkavikaiselle just sopivan suorat penkit. Sen verran kaupas istuin.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

ristos kirjoitti:
Ma Syys 06, 2021 09:56
Kylllä ”Moilanen88” saa offroadia päivin öin harrastaa! Seisoskelen tässä hänen työvälineensä :lol: sivulla, minulla on pituutta 183 senttiä!

Kuva
Nuihin nouseminen sattuu jo eri tavalla :mrgreen:

Ei oikein paku tai lava-auto sovi,kyydissä satunnaisesti kuitenkin porukkaa,ja olen aivan tarpeeksi sellaisilla jo ajanu :mrgreen:

Mitsubishi ASX ja Outlander malleja hieman silmäilly,mitsuista vaan en oo kuullu yhtikäs mitään. Ikähaarukka kaikilla mitä nyt on tullu selattua ollu noin 2007 - 2012 vm kulkineet. Noh,ajatusleikkiä vielä kaikki vaan onhan se mukava jutella välillä tämmösistäkin kulkineista jos joku toinenkin miettii ostavansa samantyylisiä kulkineita.

Ja edelleen,käyttö olisi siis tavallista taajama/maantie ajoa,välillä lappiin,välillä etelään,kesäisin mehtäauto teitä ajellen kalalle joten "tosimaasturille" en usko että tarvetta tulee,kuten land cruiser,pajero yms.
Joku kipotin.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

pensa diesel vai hybriidi ?

löytyyhän tältäkin foorumilta hyvinkin kattavasti tietoo, hybridi mitsun sielunelämästä.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin