Katumaastureista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kyseessä oli ihan niitä ensimmäisiä neliveto Qashqaineja. Sen tarkemmin en tapausta tunne, mutta omistaja haukkui auton.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja repa »

Meillä oli -12 mallinen Outlander, 2.2 d automaatti, navi , nahat jne. Näissähän on PSA yhtymän kone.
Kansipahvia vaihdettiin kuukausi merkkihuollossa, kaikenlaista anturivikaa tuli. Meni vaihtoon. Parasta Mitsussa on se 5v/150000km takuu.
Nyt on bensa CR-V kakslitrasella automaatilla, hyvin on toiminut 50tkm, kokonaisajomäärä 200tkm. Joo, laturi uusittu. Ei se niin erikoisen hyvä ajoltaan ole, mutta luotettava.
#2260
96V4 MR
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Dodiin,tuli eilen laitettua jo aiemminkin mainittu Mitsubishi Outlander 2.2 d-id tc-sst laatikolla vm-11,on nahkapenkit,navit ja rockfordin popit eli "paremalla" varustetasolla. On ainakin turbo vaihdettu pari tuhatta sitten ja perään sekä jakolaatikkoon (??) öljyt joku kymppitonni sitten.

Onhan tuo aika erikoinen näin matalasta autosta kun hyppää,helppo oli mennä ja tulla kuskin penkille,sopivan pehmeä kyyti, ei hakannu tien epätasaisuudet selkään. Eihän se heti omalta tunnu tuo ohjaamo ku pitkään tuijotti saabin sisustaa vaan jospa se siitä,sopivasti välilevy taas taisi mennä epäkuntoon kun ei lääkkeetkään auta.

Jotain huomiota tuosta autosta,Valot on minusta hyvät,taitanee olla jopa yhtä hyvät kuin ng-kolkin xenonit. Ja popit on nopealla kuuntelulla myös bosen veroiset. Nahkapenkki tuntuu hyvältä muotoilun suhteen,en katsonu onko ristiselälle erikseen säätöä,vaan tuntuu sopivasti painavan joka tapauksessa selkään,helpottaa hieman kipua ajamisen aikana. Yksi miinus tulee ettei ratissa ole etäisyyden säätöä,mutta sain siitä huolimatta ajoasennon aika hyvin kohilleen,minulla on aika pitkät kädet ilmeisesti.

Nyt vaan odotellaan mitä hajoaa ensin,veikkaan sitä kalleinta eli laatikkoa.

Ja tuohon autoon katkesi 12v saabistelua.
Joku kipotin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut, itsellä tosiaan tuo ihan sama laite Citikan badgeilla. Ainoa ero taitanee olla, että mulla ei ole navia eikä siten takaloosterissa subbaria.

Olen ollut kyllä tyytyväinen, on varsin hyvä ajaa tuollaiseksi möhköksi ja yllättävän ketterä myös kaupungissa.

Laatikko tuossa taitaa se heikoin lenkki olla, niistä maailmalla on jonkin verran raportoitu. Oireet alkavat siten, että alkaa pikkuisen täristämään (olikohan erityisesti 2-4 vaihteilla), kun enempi tarjoaa vääntöä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Oli lootaan öljyt vaihettu 250tkm kohalla ainakin,jospa se ei heti porsisi,vaihtaisi vaikka jakopäärempan yhteydessä uudestaan.
Aika janonen kampe,jotkut kitkat alla ja maantiellä näytti kuluttavan noin 7-8?
Joku kipotin.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Ei ole vielä ostokrapulaa iskeny,paitsi ehkä onhan tuo aika iso näin yhdelle ihmiselle :D
On tuossa paljon älykkäämpi laatikko jos entisiin vertaa,mutta en yhtään ihmettele että myöskin tuo lootatyyppi hajoaa,taajamassa laittaa jo 5. vaihdetta silmään ja jyristelee n.1100rpm ja vähän yli. Kääntymisvalot on kiva näin syksyn tullen,valaisee risteyksen hyvin.

Maastossa en oo vielä käyttäny,3 viikon selkäkivun jälkeen pystyn nyt vasta normaalisti liikkumaan vaan pitäisi kai sitä kokeilla miten mehtäautotiellä pääsee.

Paljon on hyvää tuossa autossa ollu toistaiseksi,ainoastaan kuljettajan penkki hieman kiikkuu,kiskoissa taisi olla väljää,eikä ratissa ole etäisyyden säätöä,mikä ei niin minua haittaa koska on pitkät kädet. 300tkm lähestyy mittariin,joten jakopääremppaa saa alka suunnittelemaan kohta.
Joku kipotin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Vaihteiston sporttimoodi on ihan kokeilemisen arvoinen.

Ja tosiaan, ei tolla vaihteistolla mitään sellaista mainetta ole, kuin VAG:n vastaavissa, Mutta jos autossa joku heikompi lenkki on, niin tuo. Ja ainahan autossa joku vikaantumisherkempi kohde on. Tuossa taas esim. DPF-ongelmat taitavat olla vähäisiä.

Itselläni on mennyt kaasuläppäkotelo ja laturi vaihtoon, eipä juuri muuta vajaan kahden vuoden ja 35tkm aikana. Autolla vedetään myös jonkunkin verran sekä veneitä, että hevosia, joten ihan kunnon käytössä on ollut. Mittarissa on nyt 200tkm ja toivotaan, että huoleton meno jatkuu. Jakopäätä tässä nyt mietitään seuraavaksi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Hyvältä on mitsubitch tuntunu vieläkin,tosin...taidan pienempi ruokasen ja pienemmän auton ehkä jossain vaiheessa kahtoa :mrgreen: Aivan liian iso yhdelle ihmiselle,tosin jos kesällä kokeilisi yöpyä autossa kalareissulla?

Laatikko on aivan loistavan tuntoinen,kovallakaan pakkasella ei ole oikutellu,webastoja yms. ei ole,mutta keula tukossa jaksaa nostaa lämmöt kuten pitää ja lämmintä riittää hyttiin.
Ainoa miinus mikä tulee nyt mieleen vähän käytön jälkeen,ei ilma taida kunnolla poistua autosta koska huurruttaa laseja liiankin kanssa mitä nyt saabbeihin vertaa,raikkari vaihdettu kuiteskin. Ja se ongelma mikä tästä seuraa,on se että ovien keskuslukko ei aukaissu ovia -20 pakkasella,vaan sai kuskin oven auki kuitenkin avaimella ja muut sisäpuolelta,kerryttää kosteutta ovipahveihin ja sen takia ei toimi kunnolla kovilla pakkasilla,mutta nyt kun on paljon isommalla pitäny puhallinta,alkaa ovet toimia kuten pitääkin.

Neliveto on hyvä,tosin en syvässä lumessa ole möyriny,vaan normiajossa toimii kuten pitääkin,ja lock-asennossa voi hieman leikkiäkkin kun antaa 60% voimasta takapyörille.

Jos seuraavaksi joskus tulevaisuudessa katsoisi mazda cx-5 tai vastaavan pieniruokasemman auton,mutta ajellaanhan vielä hetki.
Joku kipotin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Meillä tuo laite on lähtenyt kuin palmun alta kelissä kuin kelissä eikä mitään jäätymisongelmiakaan ole ollut. Autossa ei ole tosiaan mitään lisälämppäreitä ja tässä juuri vaimon kanssa pohdittiin, että kun ihan autosta tykätään ja on luotettavassa maineessa, niin ehkä tuon jakopäärempan ja normihuollon yhteydessä voisi ihan mukavuussyistä sen lohkarin ja sisäpistokkeen asennuttaa. Kirpaiseehan se sen 500e varmaan ekstraa, mutta jos siihen just hommattiin uudet nastarenkaat ja jakopää pitää tehdä joka tapauksessa, niin menee samaan konkkaan ja pidetään käsiä ristissä, ettei mitään niin kallista laukea, että menisi investoinnit hukkaan.

Ja joo, tuolla lockilla voi tosiaan leikkiä, viime talvena aika huonoilla kitkoilla sai sladiteltua ihan mukavasti, en kyllä kovin paljoa räpännyt, kunhan tuli testattua.

Minusta tuo ei kyllä mitenkään älyttömästi kuluta. Maantieajossa menee aika pienellä, toki eihän pikkupyörityksessä voi massa ja motarilla ilmanvastus olla näkymättä.

Edit.

TM 1/2008 oli vertailussa nippu katumaastureita.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu ... maasturit/

Tuossa kuva kulutuksista. Land Roverissa on sama moottori ja vaihteisto kuin meidän peleissä, Citikassa/Pösössä sama moottori, mutta manuaalilaatikko. Eli jollain lailla kulutuslukemia voisi haarukoida Land Roverin riviltä.

Kuva
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

No joo,eihän tämä kokoon ja minun ajotyyliin nähden kuluta kauheasti,sekalaista sen 8.5 jossa aikalailla 40% taajama ja loput maantietä pienillä ylinopeuksilla ja ohituksilla, ja nyt talvella on jatkuva 4wd auto asennossa. Että vois siitä nipistää jos jaksaisi ajaa kuin mummo :mrgreen: Mutta ei se ajotapa pienennä veroa vaikka miten pihistelee.

Maasturi fiiliksestä ja ulkonäöstä tykkään tosi paljon,vaikka onkin vaan tämmönen katumaasturi.

Ja oviongelma helpottaa kokoajan kun on nyt kuivempi sisätila joten se ratkesi ehkäpä sillä. Toistaiseksi kaikki toimii,ihmeellistä.
Joku kipotin.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja viggen »

Noi kulutus lukemat, ovat kyllä aika korkeita vs kori malliltaan normaali korkeisiin. Esim. neliveto V70 ja Audi, sekä Mersu.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

No sanoohan se jo järkikin että isompi kori = isompi ilmanvastus jos farkkuun vertaa,ja tuskin tuo moottori on mikään pihein muutenkaan. Renkaina on kitkat 235 leveänä ja 18" vanteilla. Ja kainuu ei ole mikään tasainen pohjanmaa muutenkaan joten mäkiä riittää,eikä ole puhdasta maantieajoa oikeastaan kunnolla ollu,vaan työmatkaa 80km estaas,taajamaa suurin osa ja paljon pysähdyksiä. Työkaverin v70 neliveto automaatti diesel syö saman verran aikalailla samantyylisellä ajolla joten...
Joku kipotin.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, jos otsapinta-alan lähin verrokki alkaa olla Silja Europa, niin ilman halkomiseen menee enrgiaa vaikka olis millanen munapuikula. Mäkinen maasto sinällään on polttomoottorille helpompi optimoitava kuin tasalatteelle, kun saa vedolla ylämäessä kuormituksen paremman hyötysuhteen alueelle ja alamäessä taas kuorman pieneksi, vaikka hyötysuhde on heikompi.

Verojen kannalta parhaiten päästötestissä huijannut on hyvä vaihtoehto :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Jahas,kerkesin ajaa 5tkm mitsulla kunnes vaihdoin cx-5 mazdaan,nelikko automaatti diesel vm-13. touring varusteilla.
Pienempi kulutus,verot,ja on paljon sporttisempi ajaa,katsotaan kerkeääkö tämä näkemään vuodenvaihdetta :mrgreen: On kuiteskin kansiremontti tehty ja turbo vaihdettu ettei niitten puolesta pitäisi olla mitään.
Joku kipotin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Katumaastureista

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Noni, onnittelut!

Miltäs Mazda muuten vaikuttaa ja annoitko Mitsun vaihdossa?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin