Volvo XC70

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eli Volvon speksien mukaan 60 tkm välein vaihtuis nelivedon öljyt?

Luin sitä VRCF:n neliveto-osiota varmaan puoli tuntia eilen ja siellä aika monet kirjotteli, että ei kuulu huolto-ohjelmaan noiden vaihto. Jotkut vielä harmitteli asiaa todeten, että VAGilaisissa Haldex-vehkeissä kuuluu 60 tkm välein.

Mikähän nyt lienee totuus? Haluaisin toki uskoa Saab-foorumia tässäkin mieluummin :D
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko auton dokumentaatiossa mukana tietoa huolto-ohjelmasta? Aika monen kulkineen huolto- tai ohjekirjassa on huolto-ohjelman sisältö lueteltu, siitähän se pitäisi näkyä.

Yksi kohtuu varma tapa on toki soittaa firmaan/firmoihin, joissa huoltoja on tehty ja kysyä, että kuuluuko tuo tälläsen auton huolto-ohjelmaan. Eivät ehkä voi kertoa juuri sen auton huoltojen sisältöä (koska se on asiakasdataa aiemmalta asiakkaalta), mutta huolto-ohjelman voivat kyllä yleisellä tasolla kertoa. Jos huolloissa painottuvasti esiintyvä firma kertoo että he kyllä vaihtelee niitä, niin se on aina hyvä merkki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joo, näinhän sitä varmaan joutuu tekemään. Rovaniemen Wetterillä huollettu. Tuo Kuusamon vastaava ois tossa 400 metrin päässä peräti. Jaksaiskohan sitä!
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Saabatti kirjoitti:
Ti Loka 11, 2022 20:03
Eli Volvon speksien mukaan 60 tkm välein vaihtuis nelivedon öljyt?
Luin sitä VRCF:n neliveto-osiota varmaan puoli tuntia eilen ja siellä aika monet kirjotteli, että ei kuulu huolto-ohjelmaan noiden vaihto.
Ainakin pääsääntöisesti Volvo suosittelee voimansiirron öljyjen vaihtamista vain, jos käyttöolosuhteet sitä edellyttävät. Ei siis ole mitää "speksejä". Takseissa on oma huolto-ohjelma, esimerkiksi 90-sarjassa huoltoväli on 20 tuhatta, muilla 30. Voimansiirto taitaa näissäkin olla viimekädessä omistajan harkinnan varassa -eikä vaihtoja yleensä merkitä huoltokirjaan.
Eski kirjoitti:
Ti Loka 11, 2022 15:25
Volvosta en ole ihan varma mitä tietoa valmistaja pääsee lukemaan. Itse en ainakaan ole lupaa antanut, eikä sitä ole kysytty. Oman V60 hybridin VolvoCar appissa on aika kätevä ajopäiväkirja, josta voi kännykällä tarkistaa missä autolla on ajettu ja mitä nopeutta jne. Kätevä mm. valvoa vaimon ajosuorituksia ja on helppo kuvitella, että virkavaltaa kiinnostaisi mitä vehje on tallentanut, jos sillä ajetaan joku mälli jossa käy huonosti...
Tuo lähinnä surkuhupaisa appi on asia erikseen, eikä sitä (VoC optio) edes ole kaikissa SPA-alustaisissakaan. Ei ole minullakaan. Auto kuitenkin kertoo tehtaalle nähdäkseni kaiken, mitä se kerää ja osaa tiedosta jaetaan esimerkiksi kelivaroituksina muillekin Volvo-kuljettajille. Muille jaettavaan tietoon pystyy jossain määrin itse vaikuttamaan valikossa. Ja kaikki tämä data liikkuu, vaikka et SIMmiä auton modeemin asenna -ei minullakaan ole. Auton "viihdepäivitykset" sen sijaan edellyttävät joko SIMmiä tai kytkettyä puhelinta, ja niillä esimerkiksi karttapäivitykset hoituvat näppärästi.

Minulla auton sijainti näkyy myös iPhonen kartalla ja Huawein halpiskello suosittelee autoon istuessa ruuhkatonta reittiä kotiin, paitsi perjantaisin kysyy, mennäänkö mökille, kuten yleensä :D . Mielestäni kumpikaan laitteista ei ole tähän kysynyt suostumusta enkä muista autonkaan tästä maininneen -enkä käytä edes Carplayta.

Etävalvonta on jo ihan arkipäivää, on sitten kyseesä auto, metsäkone tai vaikkapa kivenmurskain.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Ei ole volvolla haldex-öljyjen vaihtoa ikinä huolto-ohjelmassa. Vaihdetaan sitten, kun jotain särkyy. Automaattivaihteistoöljyjäkään ei virallisesti tarvitse vaihtaa ikinä, paitsi takseissa. Pl. DPS6 kaksoiskytkinvaihteisto
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eski kirjoitti:
Ti Loka 11, 2022 07:38
Jep, merkkihuollossa varmasti tsekkaavat tilanteen ja lataavat softapäivitykset, jos sellaisia on tarjolla. Siinä samalla jyräävät virisoftat mäkeen. Toki jos autoon iskee joku vika, jonka arvelee olevan valmistajan tai autokaupan vastuulla, niin varmasti eväävät kaikki takuut, kun näkevät että vehje on softattu. Vaikka vika olisi ajovaloissa tai turvavöissä, niin peli on pelattu. Eli ainakin sen takia olisi hyvä olla vakiosofta palautettavissa huoltoa varten :twisted:

Katsastuksessa eivät softia pysty tarkistamaan ja diisselistä otetaan vain savutesti, joten kunhan ei savuta liikaa, niin pitäisi kelvata. Mutta jos dpf on halkaistu ja hitsaussauma näkyy, niin osaavat taatusti epäillä että auto ei ole tieliikennekelpoisessa kunnossa...

Eski
Ok, kiitos vastauksesta ja myös nelivedon öljyistä vastanneille.

Varailen nyt varmaan sitten ainakin tuohon jälkimmäiseen operaatioon sen merkkihuollon + moottoriöljynvaihto samalla. Merkkihuollosta muuten kysellessä sanoivat, että suosittelevat 100 tkm välein tuota öljyjen vaihtamista.

Pitää nyt harkita tuota softausasiaa. Enpä ole kyllä muiden autojen kanssa tainnut koskaan käyttää merkkihuoltoa, että sikäli se softa ehkä siellä säilyisikin. Toki mitään DPF:n tuhoamista en ollut muutenkaan suunnitellut, koska en halua tukehtua pienhiukkasiin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja torque »

Pitää nyt harkita tuota softausasiaa. Enpä ole kyllä muiden autojen kanssa tainnut koskaan käyttää merkkihuoltoa, että sikäli se softa ehkä siellä säilyisikin.
Hieman off topic, vaan kun käytin V70 merkkihuollossa, määr.aika huollossa, niin oli raportissa ohjelmisto versio tarkistus, ei ollut tarvetta/uudempaa olemassa, eli oli up-to-date.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tietääkö joku Volvoilija täällä, millä spekseillä tuo pysäköintilämmitin menee päälle auto-asetuksella? Eli kuinka kylmä pitää olla ja mihin lämpötilaan asti se pöhisee?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja viggen »

D4 ja D5 meni päälle, jos oli kylmempi kuin +5.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3541
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kompataan, +5 on raja ja idea on sellainen, että jos laitat lähdön klo 06:40 ja pyynnin +21, niin auto päättää itse sen ajan kun alkaa pöhisemään niin, että tuo pyydetty +21 on kabiinissa lähtöaikaan klo 06:40. Tuli taannoisessa harhalaukaus Volvossa se pari kertaa testattua, hieno kapistus toimiessaan.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuollaista ohjelmoitua lämmitystä ei ole vielä tullut testattua. Muutamana 0-5 asteen aamuna olen tuikannut kännykän volvocars-appista lämmityksen päälle ja vartissa hytti on ollut tee-paita -moodissa ja rattiikin melkein polttanut sormia. Muistaakseni penkinlämppäritkin saa esilämmitykseen mukaan, jos haluaa :twisted:

Eski
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tarkotin sitä automaagitoimintoa enkä ajastusta 8) .
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Saabatti kirjoitti:
Ma Loka 17, 2022 20:12
Tarkotin sitä automaagitoimintoa enkä ajastusta 8) .
Ford-sukuisista ei ole tietoa, mutta ainakin SPA-alustaisissa "Lisälämmitin käynnistyy ja sitä ohjataan automaattisesti, kun ajon aikana tarvitaan lämpöä."

Eli toimii tarvittaessa, asteista siis 5.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tänään ja eilen se pörisi kyllä töihin ajaessa. Kokeilen nyt laittaa roikan päähän, että pöriseekö moottori esilämmitettynäkin.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Saabatti kirjoitti:
Ti Loka 18, 2022 20:24
Tänään ja eilen se pörisi kyllä töihin ajaessa. Kokeilen nyt laittaa roikan päähän, että pöriseekö moottori esilämmitettynäkin.
Jos elämä on tylsää, voi toki kerätä empiirisiä tutkimustuloksia auton polttoainekäyttöisen moottorin- ja matkustamonlämmittimen toiminnasta.
Helpommalla pääsee, jos avaa auton käyttöohjekirjan asianomaiselta kohdalta, ja lukee, miten laite toimii. Anturitasolle ohjeissa ei luonnollisestikaan mennä, mutta annetaan ymmärtää ulkoilman lämpötilan olevan pääosassa. Uskoakseni "weba" toimii, kunnes pyydetty sisälämpötila on saavutettu.

Jos taas autosi on varustettu polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, oletan tämän haistelevan vain ja ainoastaan moottorin lämpötilaa. Ohjekirja antaa vihjeitä tässäkin asiassa.

Itselle riittää, että laite toimii, kuten pitää ja autossa on pyydetty lämpötila. Jos jostain syystä en halua ylimääräistä katkua ja kulutusta maailmaan, tökkään yksinkertaisesti rastin pois valikon ruudusta.
Vastaa Viestiin