Volvo XC70
Re: Volvo XC70
Samaa mietin, kun itsekkin lukenut XC60 piristys mielessä juuri VRCF foorumiaja topicceja löytyy joka lähtöön.
Itsellä 2016 D4 versio ja ennyt välttämättä tehoa oo lisää kaivannut,mutta muuten volvolle tyypillinen flegmaatinen kaasupoljin ärsyttää välillä suunnattomasti. Ja sportti modella meno on muutoin analogisempaa, mutta vaihdot on köröttelyyn turhan rajuja ja vaihtokohdat varsinkin ylöspäin ei vastaa tarkoitusta.
Miten sulla Rican kanssa muuttui laatikon käytös? Onko stage 1vai 2? Mietin että meneekö näissä laatikkoon uutta dataa myös vai pelkästään moottoriin.
Itsellä 2016 D4 versio ja ennyt välttämättä tehoa oo lisää kaivannut,mutta muuten volvolle tyypillinen flegmaatinen kaasupoljin ärsyttää välillä suunnattomasti. Ja sportti modella meno on muutoin analogisempaa, mutta vaihdot on köröttelyyn turhan rajuja ja vaihtokohdat varsinkin ylöspäin ei vastaa tarkoitusta.
Miten sulla Rican kanssa muuttui laatikon käytös? Onko stage 1vai 2? Mietin että meneekö näissä laatikkoon uutta dataa myös vai pelkästään moottoriin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Volvo XC70
Tuntuu olevan tuossa omassa tankissa hieman samaa. Ei ole nelivetoa, vaan se kaasupolkimen&autom. vaste on välilliä ärsyttävää köröttelyssä. Straadalla tosin se on menoa eikä mutinaa. Sitä laatikon manuaali optiota välillä kokeillu vaan on sekin hieman jumppaa. On se viiru femma kuitenkin helpompi ajaa.Itsellä 2016 D4 versio ja ennyt välttämättä tehoa oo lisää kaivannut,mutta muuten volvolle tyypillinen flegmaatinen kaasupoljin ärsyttää välillä suunnattomasti. Ja sportti modella meno on muutoin analogisempaa, mutta vaihdot on köröttelyyn turhan rajuja ja vaihtokohdat varsinkin ylöspäin ei vastaa tarkoitusta.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Volvo XC70
Toi flegmaattinen kaaspoljin vaivaa todella 2020-mallissakin. Pienenpieni apu tulee Polestar upgradesta.
Mutta lisätehoja tuo Pole ei kyllä tuo. Volvo D4 on vajakki mikä vajakki, mutta silti parasta mitä saa
Mutta lisätehoja tuo Pole ei kyllä tuo. Volvo D4 on vajakki mikä vajakki, mutta silti parasta mitä saa
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Volvo XC70
Minulla on sekä stage 1&2, talviliukkailla voi ajella hissukseen ykkösellä ja kevätauringon ilmestyessä vaihtaa kakkoselle .
Rica myy nykyisin erillistä ohjelmointia laatikoille, mutta silloin, kun omani hankin, ei sitä vielä ollut tarjolla. Tosin S/V90 8-vaihteinen toimii ilmakin melkoisen juohevasti ja minulle riittävän napakasti. Autoa käytetään enimmmäkseen leppoisassa maantieajossa ja lisävääntö on hankittu lähinnä yhdistelmien ohituksia varten, kun tuo ajosilmä on tottunut vuosikymmenissä T5:n ikäisekseen riehakkaaseen etenemiseen.
Vanha 6-vaihteinen on sitten asia erikseen, niitäkin kai yritetään parannella ohjelmoinnilla. Sen sijaan alkupään 90 D3 FWD-malleissa käytetystä 6-vaihteisesta ei ole tietoa. Ne ovat kai 8-vaihteisesta muokattuja, eli ainekset ovat kohdallaan, eikä aski liene enää toivoton tapaus.
Re: Volvo XC70
Joo näitä Volvo on harrastanut kai vähän aina, veljen 2000 -luvun alun S80 oli myös poljintuntumaltaan "ei lineaarinen" ja tottumiskysymyshän tuo on.
Mun omat automaattikokemukset on pelkästään 4 vaihteinen 9-5 mallia -98 joten onhan siinä toki monenlaista matkanvarrella muuttunut....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Volvo XC70
OK, sitähän vois joskus kysellä myös jos innostuu piristystä hankkimaan. Tuo 6 vaihteinen on kyllä välillä epätoivoinen aski ja jotenkin ite yhdistän kaikki siihen eco modeen tai mikä se ny olikaan. Nykäykset alaspäinvaihdoissa mikä paljon puhuttaa foorumeillakin katoaa kokonaan ainakin omassa kiesissä, kun ajaa sportilla. Myös tuo päättääkö softa että annetaanko kierrosten leijua tukien auton pitkää rullausta vai jarrutetaanko moottorilla varmasti jakaa mielipiteitä. Alaspäinvaihdoissa taidetaan softassa tukeutua myös jarrupaineeseen ja jos on kuskilla elohiiri nilkassa niin saa kyllä lootan helposti sekaisin varsinkin jos keventää jarrupainetta jarrutuksen edetessä...Scraab kirjoitti: ↑Ma Loka 10, 2022 08:29Minulla on sekä stage 1&2, talviliukkailla voi ajella hissukseen ykkösellä ja kevätauringon ilmestyessä vaihtaa kakkoselle .
Rica myy nykyisin erillistä ohjelmointia laatikoille, mutta silloin, kun omani hankin, ei sitä vielä ollut tarjolla. Tosin S/V90 8-vaihteinen toimii ilmakin melkoisen juohevasti ja minulle riittävän napakasti. Autoa käytetään enimmmäkseen leppoisassa maantieajossa ja lisävääntö on hankittu lähinnä yhdistelmien ohituksia varten, kun tuo ajosilmä on tottunut vuosikymmenissä T5:n ikäisekseen riehakkaaseen etenemiseen.
Vanha 6-vaihteinen on sitten asia erikseen, niitäkin kai yritetään parannella ohjelmoinnilla. Sen sijaan alkupään 90 D3 FWD-malleissa käytetystä 6-vaihteisesta ei ole tietoa. Ne ovat kai 8-vaihteisesta muokattuja, eli ainekset ovat kohdallaan, eikä aski liene enää toivoton tapaus.
Hyvä auto muuten ja oon kyllä tykkäillyt, kaikki toimii ja öljyjä oon vaihdellyt melko tiukaan joka paikkaan mun omistusaikana. Toivottavasti pysyy kuosissa. Haldex varsinkin tarvii oman käsityksen ja sihdin tsekkailun mukaan yleistä ohjetta merkittävästi tiheämmän öljyhuollon. Nyt on mennyt haldex/tomaattiöljyt joka toiseen moottoriöljyn vaihtoon, eli n. 20tkm välein kun vuosi tulee ennemmin täyteen kuin kilsat omassa käytössä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Volvo XC70
Joo, sieltä VRCF:stä kysyin.
Siis vahdataanko näissä "nyky"autoissa oikeasti katsastuksessa/huollossa, että mikä ohjelma siellä on sisällä? Jos näin on, niin en todellakaan ole softaamassa. Maailma on pilalla!
Ja Haldexin öljyistä ei mitään merkintöjä huoltokirjassa tämän ekan 228 tkm aikana. Tosin ei siellä muutenkaan lue kuin "Volvo service 2.0" useimmissa kohdissa, poislukien jakopäähuollot, jotka on merkitty erikseen.
Siis vahdataanko näissä "nyky"autoissa oikeasti katsastuksessa/huollossa, että mikä ohjelma siellä on sisällä? Jos näin on, niin en todellakaan ole softaamassa. Maailma on pilalla!
Ja Haldexin öljyistä ei mitään merkintöjä huoltokirjassa tämän ekan 228 tkm aikana. Tosin ei siellä muutenkaan lue kuin "Volvo service 2.0" useimmissa kohdissa, poislukien jakopäähuollot, jotka on merkitty erikseen.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Volvo XC70
Jep, merkkihuollossa varmasti tsekkaavat tilanteen ja lataavat softapäivitykset, jos sellaisia on tarjolla. Siinä samalla jyräävät virisoftat mäkeen. Toki jos autoon iskee joku vika, jonka arvelee olevan valmistajan tai autokaupan vastuulla, niin varmasti eväävät kaikki takuut, kun näkevät että vehje on softattu. Vaikka vika olisi ajovaloissa tai turvavöissä, niin peli on pelattu. Eli ainakin sen takia olisi hyvä olla vakiosofta palautettavissa huoltoa varten
Katsastuksessa eivät softia pysty tarkistamaan ja diisselistä otetaan vain savutesti, joten kunhan ei savuta liikaa, niin pitäisi kelvata. Mutta jos dpf on halkaistu ja hitsaussauma näkyy, niin osaavat taatusti epäillä että auto ei ole tieliikennekelpoisessa kunnossa...
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Loka 11, 2022 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Volvo XC70
Eiköhän sinne ole Haldexiin öljyt vaihdettu 60tkm välein mikä lienee Volvon huoltospeksi. Mutta monella tuo kilsamäärä on tukkinut sihdin, kun se näyttää jo 20tkm jälkeenkin aika surkealta. GEN5 kestosihti on yleensä haldex kytkinlevyistä irtoavan mujun peitossa. Ei se pumppukaan nyt maltaita maksa, mutta halpa homma varsinkin itse tehtynä jolla estää pumpun leikkaamisen öljyn virtauksen loppumisne vuoksi. GEN5 pumpun saa volvoista irti ilman kardaanijumppaa, joten tosi helppo homma tehdä. ÖLjyt siis vaihdetaan irroittamalla pumppu. Pari ruusia ja sähköliitin irtiniin pumppu on kädessä. Ensin vain paikat puhtaaksi irtoliasta ja täyttöroppu käteen niin saa uudet öljyt myös varmasti sisään.Saabatti kirjoitti: ↑Ma Loka 10, 2022 20:10Joo, sieltä VRCF:stä kysyin.
Siis vahdataanko näissä "nyky"autoissa oikeasti katsastuksessa/huollossa, että mikä ohjelma siellä on sisällä? Jos näin on, niin en todellakaan ole softaamassa. Maailma on pilalla!
Ja Haldexin öljyistä ei mitään merkintöjä huoltokirjassa tämän ekan 228 tkm aikana. Tosin ei siellä muutenkaan lue kuin "Volvo service 2.0" useimmissa kohdissa, poislukien jakopäähuollot, jotka on merkitty erikseen.
Haldexia ei moni pidä "oikeana" nelivetona, mutta ite oon kyllä tykännyt. Sen huomaa kun tarvitaan, mutta ei huomaa normi ajossa. Lähinnä paikaltaan lähdöt tekee sen 90% nelivedosta mulle, ja Haldex on hyvä kun paikaltaan lähdetään "lukossa". Haldex työntää paineet kytkinpakkaan ja voimaa menee kummallekkin akselille. Tästä syystä myös jarrudyno on ehdoton ei, ja omaa autoa ei katsari ole jarrupenkkiin koskaan edes yritänyt viedä. Virrattomana ilmeisesti voisi jarruttaa penkissä, mutta eivät halua ottaa riskiä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Re: Volvo XC70
Yleensä ne, jotka eivät pidä Haldexia oikeana nelivetona, eivät ole sellasilla edes ajaneet. Siis joo, joku oman elämänsä rallikuski ei tykkää kun veto katkeaa kesken driftauksen ja savimajas asuva erakko saa kytkimen öljyt lämpeämään möyrimällä tunnin suolla, mut nyt tarkotan katulaillista liikennettä mökkimatkoineen (pl. ne erämaiden savimajat).
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Volvo XC70
Kannattaa ehkä ensin lueskella ja käyttää vaikka hakua. Ohjelmoinnille löytyy ihan oma osiokin (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=33.0) ja mallikohtaisesta osasta löytyy apu moneen murheeseen. Nelivedon koukeroihinkin on oma osionsa, koska samaa tekniikkaa käytetään läpi mallisarjojen.
"Nykyautoihin" tulee päivityksiä melko tiuhaan tahtiin ensimmäisinä vuosina ja siksi arvostan näitä parjattuja bulkkisoftia, koska myös virisofta muokataan auton päivitysten mukaan. Paikallisen softaajan kanssa ei homma suju ihan kotipihalta käsin. Huoltohan näkee aina, kun jotain on tohtoroitu. Jo -97 mallisessa Volvossa Vidan kertoi muun muassa laturivian ilmaantumisen ajankohdan ja silloin käytetyn nopeuden.
Nyky 90 lähettää ja vastaanottaa tietoa kuljettajasta riippumatta. Auton ostamalla sitoutuu tähän ja pääkonttorissa tiedetään samalla sekunnilla, kun softattu tai päästöhuijattu auto lähtee liikenteeseen. Ja paljon muuta ajoon ja kuljettajaan liittyvää. Uusimmat versiot pyrkivät jo tunnistamaan ajokyvyiltään puutteellisen kuljettajan ja tarvittaessa pysäyttämään etenemisen. SPA-alustaisten vakiovarusteinen Pilot Assist ajaa itsekseen suunnilleen Teslan perus-pilotin kyvyillä, mutta rattiin pitää koskea huomattavasti useammin, mielestäni liian usein. Muuten kyyti olisi sangen leppoisaa, elleivät tiet ja tiemerkinnät olisi tällä taantuneen kehitysmaan tasolla.
Vakuutusyhtiöt ovat jo pitkään yrittäneet päästä autojen dataan käsiksi, mutta toistaiseksi se ei ole onnistunut. Jonain päivänä varmaankin ne siihen alistetaan. Vakavien onnettomuuksien yhteydessä lähinnä viranomaiset jo tietoja kaivelevat. Toisaalta päätieverkosomme kattaa kamerajärjestelmä, jonka keräämästä tiedosta kukaan ei tunnu tietävän mitään tai ainakaan siitä vastaavan. Sen ja mobiilidatan yhdistämisellä päästään jo pitkälle yksilön valvonnan saralla . Ainakin 12-tieltä poliisin iduktiosilmukoihin perustunut tiedonkeruu on purettu, jäljellä on tyhjiä kaappeja. 8-tiellä laitteet ovat toimintakuntoisen näköisiä, mutta luultavasti nekin poistuneet käytöstä.
Yhteisön tasolla valmistellaan toimia lähinnä päästömanipuloinnin kitkemiseksi, ja tämän seurauksena tulee erittäin todennäköisesti uusia laitteita katsastuspaikoille. Traficomissa ollaan asian tiimoilta kovin vaitonaisia, liekö tyyntä myrskyn edellä? Varma veikkaus on, että tulevina vuosina joko DPF kauppa kiihtyy tai romutustodistuksia kirjoitetaan ennätystahtiin. Näillä talousnäkymillä veikkaan ensin mainittua.
Re: Volvo XC70
Jep, teslalla varmaan nähdään sekin mitä teslaaja on syönyt aamupalaksi ja onko kuski käynyt vessassa ennen ajoon lähtöä
Volvosta en ole ihan varma mitä tietoa valmistaja pääsee lukemaan. Itse en ainakaan ole lupaa antanut, eikä sitä ole kysytty. Oman V60 hybridin VolvoCar appissa on aika kätevä ajopäiväkirja, josta voi kännykällä tarkistaa missä autolla on ajettu ja mitä nopeutta jne. Kätevä mm. valvoa vaimon ajosuorituksia ja on helppo kuvitella, että virkavaltaa kiinnostaisi mitä vehje on tallentanut, jos sillä ajetaan joku mälli jossa käy huonosti...
Kuten vaikkapa tuore tapaus, jossa Audilla oli ajettu kännissä mopoauton päälle ja mauton apukuski kuoli, niin luulen, että aika moni olisi valmis siihen, että poliisille luovutetaan kaikki tiedot mitä kyseinen Audi on tallentanut
Eski
Volvosta en ole ihan varma mitä tietoa valmistaja pääsee lukemaan. Itse en ainakaan ole lupaa antanut, eikä sitä ole kysytty. Oman V60 hybridin VolvoCar appissa on aika kätevä ajopäiväkirja, josta voi kännykällä tarkistaa missä autolla on ajettu ja mitä nopeutta jne. Kätevä mm. valvoa vaimon ajosuorituksia ja on helppo kuvitella, että virkavaltaa kiinnostaisi mitä vehje on tallentanut, jos sillä ajetaan joku mälli jossa käy huonosti...
Kuten vaikkapa tuore tapaus, jossa Audilla oli ajettu kännissä mopoauton päälle ja mauton apukuski kuoli, niin luulen, että aika moni olisi valmis siihen, että poliisille luovutetaan kaikki tiedot mitä kyseinen Audi on tallentanut
Eski
Re: Volvo XC70
Niiiin että olet kuitenkin ottanut sen volvocarappinkin käyttöön ilman käyttöehtojen hyväksymistä?
Sinänsä toi Volvon EULA on aika inhimillinen, kun vertaa noihin sosiaalisiin mediahoardereihin, mutta kyllä tuossakin sellanen sateenvarjo avataan, että aika paljon sen alle lopulta mahtuu. Toki, auto juttelee verkkoon ilmankin äppykäätiön asentamista, mutta jos systeemi on tehty lähellekään oikein, ei auto lähetä mitään tarkempaa tietoa, ellei siihen ole liitetty hyväksytyn EULAn äppiä.VolvoApp EULA, kohta 10 kirjoitti: Volvo does not claim any ownership rights to any
content that you make available through the
Services, and nothing in these Terms restricts
any rights that you have to use such content.
However, by making content available through
the Services, you grant to us and each of our
affiliates a nonexclusive, transferable, sub-
licenseable, worldwide, royalty-free license to use,
copy, modify, and distribute such content in con-
nection with operating and providing the Services
to you and to other customers.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Volvo XC70
Jep, onhan siellä appissa kohta juridiset tiedot, josta löytyy sivukaupalla palveluehtoja ja tietosuojailmoituksia. Onhan nuo ehdot hyväksyttävä, että appin saa käyttöön...
Itse en edes tiennyt tuon softan sisällöstä ja mahdollisuuksista, kun kauppias lähetti viestin, että lataa tuo appi ja kirjaudu sisään, kun kyselin auton käyttöohjekirjaa... Eihän tuota appia mikään pakko ole käyttää, mutta varmasti saavat tiedot ulos autosta merkkipajalla tarvittaessa. Foliohattumiesten ei kannata hankkia mitään uudehkoa autoa
Eski
Itse en edes tiennyt tuon softan sisällöstä ja mahdollisuuksista, kun kauppias lähetti viestin, että lataa tuo appi ja kirjaudu sisään, kun kyselin auton käyttöohjekirjaa... Eihän tuota appia mikään pakko ole käyttää, mutta varmasti saavat tiedot ulos autosta merkkipajalla tarvittaessa. Foliohattumiesten ei kannata hankkia mitään uudehkoa autoa
Eski
Re: Volvo XC70
Bnii. Osui vaan silmään tuo "Itse en ainakaan ole lupaa antanut, eikä sitä ole kysytty" vaikka selkeästi nuo appin käyttöehdot on hyväksytty. Niissä kun nimenomaan kysellään ja annetaan noita kaikenlaisia lupia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla