Volvo XC70

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Täällähän uskalsi kysyä näistä kaikista väärimmän merkkisistäkin? :D

Olis sukulaiselta tarjolla nyt edullisesti 215 tkm ajeltu vm -11 Volvo XC70 D3 automaatti.

Onko näissä jotain sudenkuoppia? Tyyliin vähän väliä hajoava monen tonnin laskun tekevä ilma-alusta tms?

Kestääkö laatikko? Entä neliveto? Kone?

Tuohan taitaa kyllä painaa kuin synti, varmaan hieman nuhapumppu tuolla koneella...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja torque »

Nyt tuli vaikea kysymys :)
Huoltokirja ja omistajahistoria ehkä hieman avittaa, rane ei ehkä vielä ehtinyt rikkomaan tuon ikäistä tankkia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabatti kirjoitti:
La Loka 09, 2021 20:54
Täällähän uskalsi kysyä näistä kaikista väärimmän merkkisistäkin? :D

Olis sukulaiselta tarjolla nyt edullisesti 215 tkm ajeltu vm -11 Volvo XC70 D3 automaatti.

Onko näissä jotain sudenkuoppia? Tyyliin vähän väliä hajoava monen tonnin laskun tekevä ilma-alusta tms?

Kestääkö laatikko? Entä neliveto? Kone?

Tuohan taitaa kyllä painaa kuin synti, varmaan hieman nuhapumppu tuolla koneella...
Vetarit ovat kuulemma "alimitoitetut". Näin olen lukenut jostain. Minulla oli tosin vm. 2016 V70 Classic työsuhdeautona 10/2015-10/2018, eikä siinä ilmennyt mitään vetareihin liittyviä vikoja.

Oli yksi parhaista työsuhdeautoista mitä minulla on ollut, vaikka on ollut mm. vm. 2009 NG9-3SC, vm. 2014 BMW 520d xDrive, vm. 2012 Škoda SuperB farkku ja vm. 2019 Volvo V60. Saab ja Volvo V70 olivat noista mielestäni parhaimmat.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

torque kirjoitti:
Su Loka 10, 2021 21:57
Nyt tuli vaikea kysymys :)
Huoltokirja ja omistajahistoria ehkä hieman avittaa, rane ei ehkä vielä ehtinyt rikkomaan tuon ikäistä tankkia.
Merkkihuollossa on käynyt huolloissa ja mitään vikoja ei ole kuulemma ollut.

Jostain luin että näissä ei huolto-ohjelmaan kuulu laatikkoöljyjen vaihto ollenkaan, eli kun ei ole rane kyseessä, niin onkohan ne vielä alkuperäiset :|.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo laatikkoöljyt kuuluu ohjelmaan vain ammattikäytös. Ja tosiaan ei ne Haldexinkaan öljyt kuulu ohjelmaan...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Soki »

Jos/kun ei ole huollettu jättäisin kauppaan, sen verran on huonoja kokemuksia Haldex-nelikoista. Tosin ne on kyllä ollut VAG:n mutta tekniikka lie taka-akselilla samaa? VAG:lla noihin vaihdetaan liemet 60K välein, eikä sekään tunnu H5:lle riittävän.

Volvon laatikko sensijaan voi tuon kestää hyvinkin, varmasti kannattaa huuhdella kuitenkin…

Kone on ihan riittävä, 165hv?, varmasti ainakin suomen rajoituksiin ja jos ei harrasta sladittelua. Eikös se ole muokattu 5-pyttysestä 2,4T:stä, eli ei mikään patonkimaan keksintö? Niin oletettavasti toimiva ja kestävä voimalähde.

Viheliäinen arvioitava tuo nelikko pitävällä kelillä, ei kyl p3rsdynolla huomaa sen huonoa toimintaa, ellei levypakka tai pumppu äännä. Vesikelillä alkaa etuset hiukan sutimaan, mutta monikirjaimiset lyhennehässäkät hoitaa sen nopeasti.
Mulla oli skeidassa koko kesän nelikko pimeänä, ihmettelin vain että onko mennyt pito renkaista huonoksi, kun rivakammin lähtein (185hv scout) aina vilautti keltaista kolmiota. Pintaa oli enää sen 3mm kesägummeissa, laitoin sen ja likaisen tien syyksi. Vasta syksyn tullen hiffasin, ekoilla liukkailla, että perä oli lähes mykkä. Pumppu piti senverran että esim hiukalla lähtiessä jäi merkit takapyörien vedosta, mutta vähän vauhtia lisää ei enää voima riittänyt kytkemään/pitämään.
Eli puskee, ei ”imeydy” kurviin. Varmin testi nelikon oikeean toimintaan on ajaa liukkaasta kurvista nopeudella johon etuvetoisella ei pysty. :oops:

Täys huolto ja talven yli (6kk) kestävä takuu voimansiirrolle voisi olla hyvä sielunrauha kaupoille… jos kerran merkkarilla huollettu ei pitäisi olla liikaa vaadittu.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Kiitos, siinä tuli hyvää infoa. Nyt kun tarkemmin tota konetta googlasin, niin olihan siinä kuitenkin ihan hyvin vääntöä ja kohtuullinen kulutus noin painavaan autoon. Volvon oma kone tosiaan.

Eli neliveto on heikko kohta. Pitänee kysellä onko niitä öljynvaihtoja tehty, mutta tuskin on, jos ei kerta automaattisesti tehdä määräaikaishuolloissa.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja aero »

Soki kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 08:21
Jos/kun ei ole huollettu jättäisin kauppaan, sen verran on huonoja kokemuksia Haldex-nelikoista. Tosin ne on kyllä ollut VAG:n mutta tekniikka lie taka-akselilla samaa? VAG:lla noihin vaihdetaan liemet 60K välein, eikä sekään tunnu H5:lle riittävän.
Onko siitä muuten tietoa, että mikä niistä porsii?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Soki »

aero kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 16:27
[quote=Soki post_id=<a href="tel:1287178">1287178</a> time=<a href="tel:1633933307">1633933307</a> user_id=25767]
Jos/kun ei ole huollettu jättäisin kauppaan, sen verran on huonoja kokemuksia Haldex-nelikoista. Tosin ne on kyllä ollut VAG:n mutta tekniikka lie taka-akselilla samaa? VAG:lla noihin vaihdetaan liemet 60K välein, eikä sekään tunnu H5:lle riittävän.
Onko siitä muuten tietoa, että mikä niistä porsii?
[/quote]

Useimmiten porsii pumppu joka on unohtunut huoltaa/huollettu huonosti. Ei kuulunut normaaliin ohjelmaan, koska se oli suunniteltu ikuiseksi… kai? Paljon on hajonnut myös periä sekä perän kytkimiä. Levyt ilmeisesti ottaa siipeensä sitten kun gaggaa on liikaa -> jumittaa ja mekaaninen loppu pian edessä.
Uudemmissa on jo 60K huolto eli öljynvaihtoväli. Mutta Konserni ilmeisesti vieläkin on sitä mieltä ettei H5-pumpussa ole puhdistettavaa/vaihdettavaa suodatinta. Jos sitä ei putsaa on öljynvaihto melko turha ja kohta saa pumpun uusia. 500.-+työt. Ihan halpaa :roll:

Viimeisimmästä omastani hajosi ko pumppu (H5) 50K kohdalla. Ei takuuseen (3v/100K), koska yli 3v (joo, oliko 3-4kk yli…) Wanhemman scoutin perä reistaili, siinä oli kait 3gen Haldeksi. Sitä en korjannut vaan laitoin etuvetoisena kiertoon.
Nykysin nelikkoa tarvitessa katson että alla on suojatut vetoakselit, jakolaatikko ja perät molemmissa akseleissa.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja aero »

Aika herttanen pakkaus siis - ja tuo kaikki kuulostaa tosiaan siltä, että kun litkua ja filsua vaihtelis niin pääsis paljon pidemmälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Soki »

aero kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 17:25
Aika herttanen pakkaus siis - ja tuo kaikki kuulostaa tosiaan siltä, että kun litkua ja filsua vaihtelis niin pääsis paljon pidemmälle.
Muistelen joskus katelleeni juutuupista viteoo jossa itäsemmän naapurin rane huoltaa Vulvaansa, mm ko öljyt vaihtuu 20-30K välein. Onnistuu siis näppärin sormin kotioiloissakin. Eikä tuo ihme homma sinänsä olekaan; kaksi pulttia auki. Laite pois (Skeidassa sitten sen johdon irrotus olikin oma juttunsa…) auki ja puhtaaksi. Läjäys, öljyä reikään ja kovaa ajoa.
Nii, ja sielä on sitten niitä täyttö-, tarkistus ja tyhjäysreikiä, eikä ihan loogisesti. Joku on saanut laitteet rikki kun on laskenut öljyt perästä ja täyttänyt haldeksin. Lopputulos; perässä ei öljyä :facepalm_man: Onhan se ”kemppi- tai kotilukko” ihan hyvä, ei vaan oikein vetoakselit ja murrokset kestä kitumaasturissa :oops:

Teknisesti tuo ei ihmellinen keksintö ole; sähköinen hydraulipumppu, se pelaa varmaan pitkäänkin kunhan öljyt pysyy raikkaana. Hyvä muistaa myös että se punppu on vielä halpa. Kytkimen, puhumattakaan perästä kun saa rikki, niin touhutonneja saa sitten kaivella syvältä taskunpohjalta.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei sitä Haldex vitosta pumpun takia kannata jättää ostamatta:
https://www.elekma.com/haldex-esipainepumppu-313-677-50

Toki Sinisellä lienee eri hinnasto :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Soki »

Kuva
Tuossa tuo ihme keksintö H5 pumppu, jossa ei ole vaihdettavaa suodatinta. Se suodatin on tuo valkea uloke päällimpänä. On kahdella ruuvilla kiinni ja kuttaperkasta rintattu? No eihän sitä tarvii vaihtaa, jos ei riko (eikä saa sitten erikseen ostaa🤭) mutta voihan sen silti putsata?
Kuva

Muilta osin tämä 500.- kokkare on sitten vain pieni sähkömoottori.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tuo 500e osako sieltä sit hajoaa, jos hajoaa? Mietin vaan, että jos ton auton hommais (ja vaihdattais laatikon ja voimansiirron öljyt), niin minkä hintainen remontti siinä suunnilleen on riskinä? Tonni vai kaks? :)

Auto on 2011 mallia, eli onko se sit Haldex 4...
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

JP_Vette kirjoitti:
Ma Loka 11, 2021 18:21
Ei sitä Haldex vitosta pumpun takia kannata jättää ostamatta:
https://www.elekma.com/haldex-esipainepumppu-313-677-50

Toki Sinisellä lienee eri hinnasto :)
Offtopicia ehkä, mutta tässä kun on kuunnellut ja lukenut "kauhutarinoita" noista nelikoista, niin ei varmaan uskaltaisi enää ostaa muuta nelikkoa kuin Subarun :roll:

NG9-5:sta kun olin ostamassa, Saabieni huoltaja (en viitsi tässä mainita nimiä) sanoi, että "älä osta TTiD XWD:tä, jos et halua huolia". MDIn ostettuani diagnosoitavaksi tuli TTiD XWD, jossa oli häikkää perässä.

Nyt sitten täällä kirjoitetaan samaa tuosta Volvon XC70:stä.

Onko homma niin, että nuo järjestelmät brakaavat huolloin puutteesta, vai onko se tietyn ajanjakson Haldex -autojen "ominaisuus"?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin