Volvo XC70

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

^Allekirjoituksen VAG-nelikko on kyllä ollut täysin huoleton sen pari vuotta, mitä on meillä ollut. Mutta sehän onkin Torsen :).

Muistelen etäisesti lukeneeni täältä, että Saabien Haldex tarvitsee vielä tiheämpää huoltoa kuin muiden.

Mutta vielä: jos se Haldex tosta Volvosta särkyisi, niin montako touhutonnia pitäis olla takataskussa?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mulla oli vajaa 500 tkm ajettu XC90 (Haldex 2) vuoden ilman Haldex-ongelmia.

Isä osti reilu 100 tkm ajetun XC70 Haldex 5:llä reilu vuosi sitte. Katteltiin just huoltamattomuusongelmien vuoksi vähän ajettu ja olihan se Haldex täynnä moskaa. Mut öljynvaihtohuolto ja menty yli vuosi ongelmitta.

Ite ostin nyt Saabin Haldex 4:llä ja se tuli 327 € maksaneella pumpulla kuntoon. Ja tietty öljyt päälle. Ja juu, Saabis on huoltoväli yksi vuosi (kilsoja en muista) kun siinä on joku huohotusvamma ja se kerää vettä.

Sitte olen pari vuotta sitte koeajanu yhden 280 tkm ajetun XC70 Haldex 4:llä tai 3:lla ja siinä oli tehtaan jäljiltä voimalinjan öljyt. Tarjos soratiellä perää sivulle ihan iloisesti.

Sit Volvois menee kulmavaihteita, mut se on halpa vika kun korjaa heti eikä vuoden päästä. Ja silläki kai päästää sen 300 tkm eli kerran auton elinikään saa tehdä.

Saabin ja XC90 otannalla Haldexiakin suurempi ongelma on se, että ei viittitä kattoa öljyjä noista. Saabis "kulmavaihde" oli lähes kuiva, Volvos taas perä. Onhan se nyt iso vaiva avata proppu kerran vuoteen paikasta, jossa ei ole mitään edessä eikä mitään purettavaa. Ainaki viiden minuutin työ, jos työkalut on hukas! Ja se öljyki maksaa jopa vajaa kympin litra täyttötilavuuden olles joitan desejä! (No okei, Saabin perään menevä LS-lisäaineistettu on 20€/l)

Eli minäkin kiersin Haldexit kaukaa kunnes ostin ensimmäisen :) Toki kun pökäle nappaa tuulettimen lapaan niin sitte se nappaa, mutta yhtä hyvin se hirviki voi istahtaa kaskottoman auton konepellille tai vaikka Aisinin automaattilaatikko porsia.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:
Ti Loka 12, 2021 08:09
(No okei, Saabin perään menevä LS-lisäaineistettu on 20€/l)
Tääkin rajoittunee eLSD-perään eikä koske avoperäversiota?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Juuri noin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

No, tässä menikin vähän pidempään, mutta nyt jököttää XC70 pihalla koekäytössä.

Hyvän tuntuinen auto. Ruma, kankea, ankea ja tylsä myös. Mutta laadukkaan oloinen kyllä :twisted: Ja Volkkarikin hajos sopivasti.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
387
"Hirsch"
Viestit: 913
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja 387 »

No kerrohan miten käy. Olen itsekin katsellut tuollaista vaunun vetoon.
Hese
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Booriholkin vaihtamalla ennen porsimista saattaa kulmavaihteellekin saada hiukan lisää ikää. Öljyn vaihdot joskus huuhdellenkin laatikkoon ovat tärkeät.

Kummitytön poiikakaverilla XC70 2.5T -06 ja osti sen halvalla nelikko jo poissa pelistä niin vuoden jälkeen se on edelleen vajaavetoinen. Vika siinä ei mekaaninen vaan jää jonnekin haldexin ohjauspuolelle.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eikö näistä näe minkään valikon altakaan moottorin lämpötilaa? Suht hyvin ainakin on piilossa :D .

Ovet jäätyivät tänä aamuna auki, aivan mahtavaa.

Muutenhan tää on kyllä jämäkkä peli. Ikävä myöntää, mutta rengasäänien osalta selvästi hiljaisempi on kuin tuo Viiru. Taitaa toki olla korkeamman profiilin renkaatkin.

Automaattilaatikon Sport-moodi sen sijaan on yhtä huvittava kuin Femmassakin: meteli lisääntyy, menohalut eivät.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Vähän aikaa nyt Volvolla ajellut. Plussia ja miinuksia:

+laadukkaan oloinen
+kaikki taitaa toimia
+pelleissä ei näy mitään vikaa
+neliveto toimii
+hiljainen

-paskat penkit
-taakse ei mahdu istumaan, jos edessä istuu aikuinen
-alitehoinen
-ruma
-tylsä
-laatikko tykkää vaihtaa varoittamatta ja töksähtäen alaspäin 50 kmh vauhdissa, vaikka kuinka tasaisesti yrittäisi ajaa
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Moro!

Täällä kans hankittu Volsse Saabien jatkeeksi noin puolitoista vuotta sitten. XC60 D4 AWD 2016 jossa on gen5 haldexi just tuolla kestomallin imusihdillä. Täytyy kyllä sanoa, että on hyvä auto kaikinpuolin. Ei nyt mitään isompaa Volvo paloa ollut aiemmin, valikoitui lähinnä sen vuoksi että täytyy olla itse huollettava mahdollisimman paljon, laatikossa pitää olla punaista litkua sisällä ja alustassa rautajouset ilman tasonsäätöä. Sittemmin on tosiaan tullut tykästyttyä ihan reilusti auton ajotuntumaan varsinkin matka-ajossa, ja ihmeen "halvalla" sillä kyllä pörrää kaupungissakin etanolikokin rinnalla... :D Niin ja on ensimmäinen webastokin, ihan loistava kampe vielä, kun on on call varustettu niin saa kännykällä lämpenemään. Autossa muutenkin aika paljon varusteita ja niistä nyt voi olla montaa mieltä, mutta adaptiivisesta vakkarista ja kaarrevaloista oon kyllä tykännyt.

Isä ajoi pari tuollaista xc60:stä ja sitä kautta on kokemusta välillisesti pidemmältä aikaa ja laturin vapaakytkin taisi olla ainut mikä meni varsinaisesti rikki. Omassa ei mitään vikoja ole ollut, ja juuri näitä öljyjä oon nyt ottanut asiakseni vaihdella tiheästi. Vaihteistoöljyt ja haldex öljyt vaihtelin jo pariin kertaan. Haldex kytkimen suodatin likaantuu kyllä aika nopeasti ja 60tkm on rajusti liikaa. Viimeinen vaihtoväli oli 8tkm ja seoli jo silloin hunnutettu kytkinmoskalla. Ainakin tuo gen5 on niin helppo ottaa irti kun ei vaadi enää kardaanin tiputtamista, että vaihtohommat menee samalla kun moottoriöljyt valuu... Käyttikseen haldex on kyllä tosi hyvä mun makuun. Huomaamaton kun et sitä tarvitse, mutta huomattavissa kun on liukasta. Haldex kytkin on täysin kiinni paikaltaan lähtiessä ja juuri se on kyllä sitä käyttömukavuutta yhdellä etupyörällä sutimisen jälkeen. Kannattaa kytätä että katsuri ei epähuomiossa aja autoa jarrurullille. Joku jippo oli virrattomana testata jarrut dynossakin, mutta omaani ovat vain testanneet ajokokeella.

Tuohon automaatin nykimiseen olen itsekkin törmännyt. Normi D asennossa ajaessa on joku ihmeen ecomode päällä ja kaasupoljin on omaan makuun korostetun viiveinen ja flegmaattinen. Pyrkinee taloudellisuuteen ja ennakoimaan jotenkin ja toisaalta käyttämään aina isointa mahdollista vaihdetta. Laatikon ohjaus myös tunnistaa jarrupaineesta jarrutuksen ja sen voimakkuuden, sekä pistä pienempää vaihdetta avittaakseen jarrutusta moottorijarrulla. Laatikkoa on myös tuon ennakoinnin vuoksi todella helppo joskus huijata kikkailemalla kaasu/jarrupolkimella. Joskus risteyslähestymisissä on itsellä tullut tuo nykäys juuri tuollaisessa sekoilutilanteessa. Sporttimodessa tätä ei ole tullut koskaan. Tätä oli isänkin autoissa ja on jonkinlainen ominaisuus, ei vika niinkään.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Yritin Volvo-foorumilla kysellä, missä tän sais ohjelmoitua vähän pirteämmäksi, mutta vastauksia ei ole kuulunut. Sattuuko täällä olemaan asiasta tietoa?
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja torque »

jaa, en osaa sanoa. Vaan onko tarvetta lisätä vetovoimaa? Itse silloin joskus tuohon sigun volgaan kyselin, niin, jotain koodia piti viestiteillä, vaan olikohan niin että jo hieman erikoissofta, ei löytynyt heidän kautta muuta vaihtoehtoa. Mun osalta nuo tehot riittävät, kunhan sinne maitokauppaan pääsee ja sekä jotain metalliikärryä jaksaa vetää. Minulle tuo myytin 231hp, vaan en sit tiedä onko se että ollut viranomaiskäytössä ja jotain jo lisätty.
Viimeksi muokannut torque, Pe Loka 07, 2022 17:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Googleen vaan BSR tai moottorin optimointi. Lopputuloksesta toki ei oo tietoa, mut ainaki rahaa saa menemään jos on tottunu Saabien satasen-parin softauksiin. Ite oon niin keski-ikäistyny, et jos haluat lisää tehoa, niin osta tehokkaampi auto :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Eski »

John Carlson on tietääkseni tehnytkin virisoftia myös volvoihin ja kyllä hän ainakin lupasi tehdä softan meidän D5-hybridiin... En tosin ole vielä uskaltanut virittää sitä :twisted:

Eski
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Volvo XC70

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Saabatti kirjoitti:
To Loka 06, 2022 19:55
Yritin Volvo-foorumilla kysellä, missä tän sais ohjelmoitua vähän pirteämmäksi, mutta vastauksia ei ole kuulunut. Sattuuko täällä olemaan asiasta tietoa?
Millähän foorumilla vierailit? Ainakin vrcf on tupaten täynnä juttua ohjelmoinneista. Ja paljon niin haldexeista kuin eri laatikoistakin. Niitähän Volvoissa ollut sekä hyviä, että samoja, kuin Saabeissa. Ja karmeimpana virheenä Fordilta lainattu Powershift -kaksoiskytkintekele, Volvossa toki märkänä.

Päävaihtoehtoja on kaksi. Haluatko palauttaa autyon alkuperäiseksi esimerkiksi huoltojen tai katsastuksen ajaksi? Jos vastaat kyllä, muun muassa BSR ja Rica tarjoavat siihen oivan mahdollisuuden ja eräiden parjaaman, mutta yleensä toimivan ohjelmiston. Ai mistäkö tiedän? Saabissa BSR ja Volvossa Rica.

Toinen vaihtoehto on esimerkiksi Volvopalstalla aktiivinen lisäätehoa-ketjun yrittäjä. Melko laaja ketju ja ymmärtääkseni runsaasti kokemusta noista vitoskoneista. Näiden kanssa on sitten elettävä ja kestettävä esimerkiksi odotettavissa olevat tarkemmat syynit mahdollisten manipulointien varalta.

Toki aina voi myös harrastaa itse, mutta ellei löydä aihetta forumilta, ei ehkä kannata ryhtyä ECUn puukotukseen 8) . VDASH lienee myös vaihtoehto tuon ikäkauden auton paranteluun.
Vastaa Viestiin