e-farkku

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jännää tuo autojen design tänäpänä.

Keulastaan ovat jotkut kuten seinään ajettuja ja moottorisahalla muotoiltuja. XC-mallin vollet esmes, Joku koslan eiku teslan malli jne...

Sitten perän muotoilu farkussakin on kuin peräpuikko ja tulee melkeen mieleen Saab 96 8)
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuva

https://www.autoexpress.co.uk/volvo/360 ... considered

Tuossa jonkun taiteilijan näkemys siitä miltä eekartanovolle voisi näyttää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuosta tulee itselle vähän mieleen Saabin joku mennyt konsepti, ainakin perän ja vanteiden osalta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ilmankos se minulla silmää miellyttää - muuten paitsi tuo keulan prkl taas.

Jos tohon vaihtais nykyisen V60-mallin keulan niin tuo herättäisi haluja omistaa. Hienoa tosiaan kun suunnittelijaa on inspiroinu :saab: !! Myös pitkän takaoven ja ison ikkunan "idea" on selkeesti Finkusta.

Paitsi ei tule meille enää vulvaa ikinä.

Ehkä tolla nykyisellä nyt ajetaan viä pari vuotta ja katselmoidaan sitten mualimaa kypsemmillä silmillä. Nyt vaan saastutetaan luontoa keskitisleitä polttamalla. Mieluustihan tolla nyt viä ajaa, mukava maantiellä, motareilla ja kantateillä. Bonuksena uudet valot, laitoin just keulille uudet lisävalotkin 8)
Sininen Saab 9-3, '99
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onkos kukaan muu vielä ehtinyt potkimaan MG5:n renkaita? Itse olen ajanut kysesen auton nyt kahdesti ja noin 2h istunut ratissa. Ensin perusmallin nopeasti ja tänään tuli vielä ajettua pidempi lenkki SR Luxuryllä.

Plussat:
+hyvä ajaa, ei mitään pahempaa sanottavaa
+ei mitenkään pahan äänekäs
+luxuryn jakkarat ok, sisusta ok
+range näytti menevän nätisti kesäkelissä mitä lupailtu
+Ihan ok tilat

Negat:
-radio/ äänentoisto tasoa corolla
-360 kameran kuvan laatu heikko
-10" näyttössä osa ikoneista tosi pieniä, vaikea oikeasti osua johonkin toimintoihin, mutta kohtuu toimiva
- ei lämpöpumppua, enkä löytänyt vielä talvitestiä, joten talvirange vähän arvoitus

Teslabjörnin koeajot katsottuna ja hyvin samanlaiset fiilikset ja kommentit autosta kun siltäkin tuli.

Vaikutti olevan erittäin soiva peli hintaluokassaan ja varmasti tulee myymään suomessakin hyvin. Itselle jäi ainakin ihan positiivinen kuva ja vakaassa harkinnassa on että laittais Superbin autovexin tai baanan kautta kiertoon ja ottais työsuhdeautona käyttöedulla. 375€/kk + jotain pientä toisista renkaista ja metalliväristä LR Luxurystä kun firma tukis vielä sähkärin hankintaa niin noin 300€/kk sen sais 3 vuodeksi.

380km WLPT rangella toi LR 60kWh akustolla varmaan kuitenkin yli 200km pääsisi talvellakin joka riittää hyvin työmatkasuhaamiseen. Enyaqilla sitten isommat matkat kuitenkin tulee ajettua perheen ja elukoiden kanssa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kävitkö Herttoniemen showroomissa koeajamassa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo. Siellä sai alle ton SR Luxuryn. Espoosta löyty vaan se perusmalli. Kumpaakaan nettiautosta löytyvää LRää ei jostain syystä päässyt ajamaan. Espoon auto vissiin myyty ja valkonen Hertsikasta on vissiin lehdistön koeajossa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

[quote=tturku post_id=1322991 time=1689706598 user_id=3766]

Onkos kukaan muu vielä ehtinyt potkimaan MG5:n renkaita? Itse olen ajanut kysesen auton nyt kahdesti ja noin 2h istunut ratissa. Ensin perusmallin nopeasti ja tänään tuli vielä ajettua pidempi lenkki SR Luxuryllä.

Plussat:
+hyvä ajaa, ei mitään pahempaa sanottavaa
+ei mitenkään pahan äänekäs
+luxuryn jakkarat ok, sisusta ok
+range näytti menevän nätisti kesäkelissä mitä lupailtu
+Ihan ok tilat

Negat:
-radio/ äänentoisto tasoa corolla
-360 kameran kuvan laatu heikko
-10" näyttössä osa ikoneista tosi pieniä, vaikea oikeasti osua johonkin toimintoihin, mutta kohtuu toimiva
- ei lämpöpumppua, enkä löytänyt vielä talvitestiä, joten talvirange vähän arvoitus

Teslabjörnin koeajot katsottuna ja hyvin samanlaiset fiilikset ja kommentit autosta kun siltäkin tuli.

Vaikutti olevan erittäin soiva peli hintaluokassaan ja varmasti tulee myymään suomessakin hyvin. Itselle jäi ainakin ihan positiivinen kuva ja vakaassa harkinnassa on että laittais Superbin autovexin tai baanan kautta kiertoon ja ottais työsuhdeautona käyttöedulla. 375€/kk + jotain pientä toisista renkaista ja metalliväristä LR Luxurystä kun firma tukis vielä sähkärin hankintaa niin noin 300€/kk sen sais 3 vuodeksi.

380km WLPT rangella toi LR 60kWh akustolla varmaan kuitenkin yli 200km pääsisi talvellakin joka riittää hyvin työmatkasuhaamiseen. Enyaqilla sitten isommat matkat kuitenkin tulee ajettua perheen ja elukoiden kanssa.
[/quote]

Jos vaan tilat riittää, niin eikun kokeilemaan, varmaan halvemmaksi tulee kuin Superb kokonaiskuluineen, kun polttoaine maksaa ihan hemmetisti sähköön verrattuna ja korjauskulujakin tulee kilsojen ja iän myötä lisääntyvässä määrin huoltojen lisäksi, ja kyllähän tuon ikäisessä vielä arvonalenemakin on varmaan 200€/kk...

Uusi isohko SÄHKÖauto huolettomasti 300€/kk hinnalla, niin onhan toi halpaa kuin saippua ja jos autokin vielä miellyttää pääpiirteissään, niin miksi ei? :)

Marvel R vaikuttaa kanssa erittäin kiinnostavalta, Ruotsista tuodessa hinnat vielä enemmän kohdillaan, puoli vuotta vanha pari tonnia ajettu Volvo XC60 kokoinen sähkömaasturi kaikilla kamoilla n. 35 kiloa japitkät takuut jne. Ihmettelen kyllä jos nämä eivät myy...
Tomppa & Saabit myyty :(
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

tturku kirjoitti:
Ti Heinä 18, 2023 20:56
Negat:
- ei lämpöpumppua, enkä löytänyt vielä talvitestiä, joten talvirange vähän arvoitus
Oon tässä pohtinut että onkohan se lämpöpumppu lopulta miten autuaaksi tekevä varuste Suomen (tai minkään muunkaan maan) talvessa. Mihinköhän pakkasiin saakka se tuottaa vielä hyvällä hyötysuhteella lämpöä niin että ei tarvi vastuksia vaivata?

Nimittäin Mussessa on vastukset ja mulle ensi vuonna tulevassa (jos luoja suo) Hynkyssä on lämpöpumppu, ja kun Hynkyn tilausta tein niin pidin lämpöpumppua ihan ehdottomana varusteena sähköautossa. Sitten kun joskus päässäni vähän laskeskelin että paljonko sillä on vaikutusta käytännön asioihin, eli pääasiassa rangeen pitkällä matkalla, lämmitystehoon ja -nopeuteen sekä sähkönkulutuksen kautta käyttökustannuksiin, niin aloin pohtia että onkohan tuo pumppu sittenkään niin must.

Mitä lämpötehoon tulee, niin sehän on tarpeen sitten kovilla pakkasilla tai kun lämpötilaa nostetaan nopeasti kylmällä liikkeelle lähdettäessä. Kovilla pakkasilla lämpöpumpullisessakin autossa oletettavasti tuotetaan suurin osa lämmöstä vastuksilla. Siis lämpöpumpun en oleta tuovan oikein mitään etua suhteessa vastuksiin tässä seikassa. Liikkeelle lähtiessä miedommassa kelissä hyötyä lämpöpumpusta varmaan saa hyvin, jos se on nopeasti käynnistyvä, eikä lämpöä tuoteta tuossa tilanteessa vastuksilla.

Jos joutuu aina lataamaan julkisilla paikoilla, niin lyhyessä pätkäarkiajelussa lämpöpumpulla on tietenkin iso vaikutus siihen miten usein joutuu laturille kurvaamaan, koska iso osa käytetystä energiasta menee lämmittämiseen. Jos taas latausmahdollisuus on tarjolla päivittäin kotona ja/tai töissä, niin rangekysymys on akuutti vain pidemmillä matkoilla ja tietenkin vain talvella ja oikeissa lämpötilaolosuhteissa eli viileissä lämpötiloissa ja pikkupakkasilla. Oletan taas että kovilla pakkasilla lämpöpumpun hyöty jää pieneksi ja pääosa lämmöstä tuotetaan vastuksilla joka tapauksessa. Sitten tullaan siihen että miten usein tulee ajomatkoja jotka ajetaan kyseisissä olosuhteissa ja ovat rangen rajoilla, eli ne viimeiset lämpöpumpuin avulla säästetyt kWh:t tekee sen että ei tarvi pysähtyä lataamaan kertaakaan tai säästetään vaikka yksi välipysähdys. Siis jos lämpöpumpusta tai vastuksista huolimatta joutuu 500 km matkalla lataamaan kerran, kysymys on vain ladattavan sähkön määrästä, ei lisäpysähdyksistä.

Ja toki voi pohtia että jos joutuu muutaman kerran talvessa jollain matkalla pysähtymään yhden ekstrakerran sen takia että autossa on vastukset, niin onko se ihan hirveän kamalaa?

Päissäni laskin ja arvioin niin että kun sähköautoissa yleensä on luokkaa 5-8 kW:n sähkövastukset lämmittämässä niin niiden oletetaan riittävän kunnon pakkasille. Siis jos tarkastellaan vain vaikka lämpötilaväliä -10...+10 astetta, niin vastukset ei pitkällä matkalla alussa tapahtuneen lämmönnoston jälkeen paahda läheskään täydellä teholla, vaan ehkäpä noilla lämpötiloilla vaikkapa keskimäärin 0,5 (+10 asteessa) ja 3,0 kW:n (-10 asteessa) välillä, riippuen tietenkin myös lämpötilapyynnin korkeudesta, auringon ja matkustajien lämmittävästä vaikutuksesta, ilmanvaihdon voimakkuudesta, auton sisätilojen koosta yms jnpp.

No jos ajetaan vaikka maantiellä sataa, niin tuollaisessa -10 asteen pakkasessa ajetulla matkalla vastusten kulutuslisä jää väkisin jonnekin noin 10 %:n luokkaan suhteessa ilmalämpöpumppuun. Siis koska sähköauton liikuttaminen satasen vauhtia 10 asteen pakkasella vie luokkaa 20 kWh/100 km ja se lämpöpumppukin vie 3 kW:n lämpöä tuottaessaan vähintään 1 kW:n poweria, eli kulutukset olisi esimerkiksi 23 kWh/100 km vastuksilla ja 21 kWh/100 km lämpöpumpulla. 10 %:n kulutuslisä laskee rangea noin 10 %, eli 300 km:n rangessa vaikutus olisi n. 30 km. Hitaammilla nopeuksilla tuo kulutuslisä on hieman isompi koska lämmitys kuluu ajan funktiona ja vastaavasti ajon vaatima energiamäärä per 100 km on pienempi, mutta isosti tuo yhtälö ei muutu.

Autoilun kokonaiskustannuksissa tuo kulutuslisä on aika pieni, varsinkin jos latausmahdollisuus löytyy kotoa, eikä sähköstä joudu siis maksamaan pikalataushintoja. Jos autossa on vakiona lämpöpumppu niin aina kivampi, mutta en nyt näillä pohdinnoilla hylkäisi myöskään autoa vain siksi että sitä lämmitetään vastuksilla (niin kuin en ole Mussea hylännytkään :D ). Mielenkiintoisemmaksi tulee sitten se pohdinta että jos lämpöpumppu on lisävarusteena, niin kannattaako siitä maksaa ja jos niin kuinka paljon? Tähän ei tietenkään ole oikeaa vastausta ihan sen vuoksi että ylläolevien ajatuksieni kanssa saatan olla melko yksin, eli käytettyjen markkinoilla lämpöpumpullista yksilöä saatetaan arvostaa huomattavasti enemmän ja sitä kautta investoinnista voi saada rahansa ihan hyvin takaisin.

Autotehtaille sen sijaan laskelma on silleen eri, että lämpöpumppuun perustuva lämmitystekniikka todennäköisesti maksaa merkittävästi enemmän kuin vastuksilla toteutettu. Ja merkittävä lisähinta siis autotehtaalle on vaikka 100 tai 200 euroa per auto, koska kun autoja myydään 200 000 kpl/v, puhutaan kymmenistä miljoonista euroista vuodessa. Mutta jos markkina huutaa lämpöpumppuja autoon, niin sittenhän sellaiset täytyy asentaa, koska jos vaikka tuosta myyntimäärästä jää 20 % saamattak koska autossa ei ole kaikkien olettamaa varustetta, niin se sattuu vielä enemmän. Toki suurimmassa osassa maailmaa lämmitystekniikan valinta on ihan se ja sama, koska lämmityksen merkitys on niin marginaalinen.

Koska joka tapauksessa nuo lämpötehot pienen kotteron lämmittämiseen on ihan päättömiä, niin fiksumpaa olisi keskittyä auton eristävyyden ja ennen kaikkea ilmanvaihtojärjestelmän parantamiseen. Nykymallissahan eristeitä ei juurikaan ole ja kun lämmitetään täysillä, puhalletaan ilmaa täysillä ja suurin osa ellei kaikki lämmin jäteilma johdetaan autosta ulos poistoventtiileistä. Autoala kun ottaisi oppia siitä miten talojen IV-järjestelmien lämmöntalteenotto on hoidettu, niin voitaiisiin päästä paljon pienempiin lämmitystehoihin. Toki tämäkin kaikki maksaa ja voi olla taloudellisesti kannattamatonta kehitystä autonvalmistajille. Joka tapauksessa lämmityslaitesuunnittelun ajattelutavan muutos on radikaali kun siirrytään polttomoottoriautojen ilmaisesta hukkalämmön käytöstä siihen että kabiinin lämmitykseen käytettävä energia pitää erikseen jostain tuottaa ja ottaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^Ehkä pitäisikin ajatella toisinpäin. Suurimmassa osassa markkina-alueita viilennys on se juttu, miksi pitää se kompura olla ja jos kylkiäisinä saa vähän lämmintäkin tupaan, niin eipä tarvitse erikseen vastuksia asennella, vaan se voidaan tuolta ilmalämpöpumpulla hoitaa myös.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

^paitsi että nissä lämpöpumpullisissakin autoissa on ne vastukset, koska pumpun lämpö ei kuitenkaan riitä kovilla pakkasilla. Vastuksettoman auton karu kohtalo olisi saada TM:n talvivertailussa hylätty arvosana ja hirveä nettifoorumihaukunta päälle :mrgreen:

Mutta toki siitä autossa joka tapauksessa olevasta viilentävästä systeemistä saisi lisäpalikoilla ja muokkauksilla myös lämmittävän. Mahtaakohan yhdessäkään lämpöpumppulämmitteisessä autossa sitä virkaa hoitaa ilmastointi vai onko niissä kaikissa erilliset systeemit viilennykselle ja lämmitykselle?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Enpä tilatessa edes ajatellut, onko EQE:ssä pumppua. Eipä ollut ja se oli kyllä jonkinlainen yllätys.
Lienee osasyy, miksi testeissä talvitoimintamatka tippuu melko radikaalisti.

Näköjään tällä hetkellä jo leivotaan versiota, jossa tuollainen on:
https://insideevs.com/news/650436/merce ... heat-pump/
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Heinä 20, 2023 13:12
Mutta toki siitä autossa joka tapauksessa olevasta viilentävästä systeemistä saisi lisäpalikoilla ja muokkauksilla myös lämmittävän. Mahtaakohan yhdessäkään lämpöpumppulämmitteisessä autossa sitä virkaa hoitaa ilmastointi vai onko niissä kaikissa erilliset systeemit viilennykselle ja lämmitykselle?
Kuten laskeskelit tuossa autotehtaalle merkittävien kustannuksien syntyä valmistusmäärän kertoimella, niin olen todella yllättynyt, jos mihinkään tuotantoautoon nykypäivänä tuossa tarkoituksessa pultataan kahta eri kompuraa kiinni. Sen verran luulisi inssien ja pavunlaskijoiden päätyvän samaan pöytään, että "jos mulla kotona sama kone tekee nää kaks hommaa, niin miksi ei autossa" luulisi tulevan aika nopeasti ilmaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Haza »

AZP kirjoitti:
To Heinä 20, 2023 13:12
Mahtaakohan yhdessäkään lämpöpumppulämmitteisessä autossa sitä virkaa hoitaa ilmastointi vai onko niissä kaikissa erilliset systeemit viilennykselle ja lämmitykselle?
Tuskin missään on erillisiä, E-golfissa yksi kompura, keulalla on yksi kenno, hvac systeemissä sisällä ilmeisesti kaksi, sitten lisäksi paljon putkea ja useampi sulkuventtiili ja paine/lämpöanturi joilla toimintaa ohjataan ja vahditaan.
Golfiin noita vaihdellessa on tullut mieleen että melkein olisin voinut ottaa vähemmän toimintamatkaa ja enemmän kulutusta Skodaan ja jättää pumpun pois jos se olisi ollut vaihtoehtona. Monimutkainen systeemi on herkempi särkymään..

Tästä vaan kiinnostuneet opiskelemaan: https://www.vdveer-engineering.nl/en/in ... volkswagen
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2840
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^
Tuota myös vähän itse aattelin. En vain päässyt oikein loppuun ajatelmassa, että jotain jättäisi pois sen takia, että se voi mennä rikki. Niin edeten olisi aiemmin jäänyt Saabit turbolla hankkimatta, varmaan ylipäätään Saabitkin, ässistä puhumattakaan.

Mutta ehkä tässä lämpöpumppujutussa asian voi nähdä myös niin, että pienellä epämukavuudella (lataus) ja kustannuksilla voi pidemmän päälle välttää suurempaa epämukavuutta (remppa) ja isompia kustannuksia :)

Toki toki toi sama väännelmä on enemmän tai vähemmän voimassa asetelmassa joko Saab tai Corolla...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin