e-farkku

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuohon ei ole oikeaa vastausta. Ei edes siihen voiko tuotetta sanoa tuossa tilanteessa oikeasti valmistetuksi USA:ssa jos siellä on tehty vain osa loppukokoonpanosta mutta tavara josta tuote on koottu onkin tullut muualta. Esimerkiksi autotehdas voi saada isoja osakokoonpanoja ulkomailta ja vain simppelisti ruuvaa ne yhteen. Monessa maassa jossa autoille on määrätty korkeat tuontitullit, tehdään tällaista näennäistä autonvalmistusta, jossa maahan tuodaan käytännössä auton rakennussarja joka ruuvataan paikallisesti kasaan.

Selvää on että voitot menee sinne missä omistaja on, Volvon tapauksessa viimekädessä kiinalaiselle yksityishenkilölle, joka omistaa Geelyn. Toisaalta voitot on yleensä murusia koko ketjun rahoista. Ns. hyvää tulosta tekevä teollinen firma tekee yleensä luokkaa 5-10 % liikevaihdostaan voittoa. Siis 90-95 % rahavirroista menee henkilöstölle, veroihin, tavaraostoihin, laiteinvestointeihin, rahoittajille ym. osapuolille. Tässä astuu kuvaan se missä tuotteita valmistetaan ja suunnitellaan, missä firman hallinto sijaitsee ja mistä materiaaleja ja koneita hankitaan. Jos edellämainitussa tapauksessa jenkeissä, niin suuri osa rahasta myös jää jenkkeihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja torque »

Vollessa kun hieman availin noita sivupaneeleita, niin sieltähän näkyi kaapelisarjaa lipukkeella "made in Turkey". Tosin tämä volle koottu Ruotsissa. Oli silloin Ford vollen valmistuksessa pääomistajana, jos muistan oikein.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kiinassa valmistetun tuotteen laatu korreloi suunnilleen suoraan siihen, kuka vastaa laadunvalvonnasta. Jos annat kinuskien keskenään melskata ja puskea tuotetta markkinoille, niin melko laadutonta luultavasti tulee. Jos taas laatua valvoo eurooppalainen, e-korealainen tai japanialainen, niin tuote on täysin vertailukelpoinen em alueilla valmistettuihin.
Jos pitäisi esim. Volvosta valita ottaisinko kiinassa vai jenkeissä valmistetun (kasatun), niin ottaisin ensimmäisen.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja torque »

^Volvo ollut hyvin suosittu joissain USAn osavaltioissa, ja oliko niin että volvo laittoi jonkun valmistuksen käyntiin siellä.
Kyllä noita kiinassa melskaasmista nähnyt vaan ne tuotteen laadun parantamiseen valmistuslinjaan melko lyhytkestoisia ja paluu siihen että linja jotenkin toimii. Ruoska viuhuu. Vaan onhan se niin että työjohdolla merkitys miten työt etenee. Jos ohjaamossa on eurooppalainen, e-korealainen tai japanialainen niin moraali on hieman eri tasolla.
Tosin jenkeissä on ihan eri ryhti.
Ja tähän liittyen, johki auton käytön elinkaarimalli ihan eri aasiassa, täällä ajetaan loppuun asti, oliko jotain 22v esim. täällä Suomessa, vaan siellä auto menee paaliin lyhyemmässa ajassa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tästä muistuikin mieleen kaverin tarina. Hän oli töissä tehtaassa, jossa valmistettiin mittareita. Sitten mittareita piti saada Amerikan markkinoille, niin niitä yritettiin valmistaa USAssa. Nimenomaan yritettiin, koska toimivia mittareita siellä eli saatu aikaiseksi. Lopulta homma ratkaistiin niin, että mittarit rakennettiin Suomessa, mutta ne lähetettiin USAan kotelo irrallaan ja siellä laitettiin kotelo paikalleen. Näin saatiin pakettiin merkintä Made in USA ja kaikki olivat tyytyväisiä.

USAn Volvot varmaan rahdataan sinne konepeltl auki ja leima tulee, kun jenkki lyö pellin kiinni satamassa :twisted:

Eski
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyl tilanne on sillä mallilla ettei nykyään pysty juuri kuin valitteen et millaista kiinalaista ostaa

Tuon kun lukee vaikka ens alkuun
https://otava.fi/kirjat/maailman-50-vaa ... a-yhtiota/
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

En minä ainakaan jaksa jeesustella missä mikäkin on valmistettu, pyrin ostamaan asiallisia tuotteita omaan tarpeeseen, valmistettu missä valmistettu. Ainoana poikkeuksena se, että pyrin ostokäyttäytymisessäni tukemaan oman paikkakunnan ja asuinvaltion toimijoita mikäli järkevää. Autojen kohdallahan toiminta on ollut monipuolista-ja kansallista niin valmistuksen kuin omistuksen suhteen jo vuosikymmeniä. Minullakin on ollut japanilaiseksi miellettävää Toyotaa parikymmentä yksilöä, osa oli oikeasti tehty Japanissa, osa Ranskassa, osa Turkissa, osa Isossa-Britanniassa ja sitä rataa. Ihan sama :D Kunhan laadunvalvonta toimii tietyllä merkin edellyttämällä standardilla, niin homma skulaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja torque »

^eiks siellä jenkeissä myös hieman pyrkimys lisätä heidän omaa tuotantoa&työllisyyttä. Detroitin av. taisi ajautua alas silloin joskus.
Omalta osaltani pyrin löytää tuotteita jotka kestää käyttöä tovin, ei tarvii sitä kertakäyttö tuotetta heittää lyhyellä käyttöjaksolla ja sit uudestaan kauppaan. Vaan se on tosi, että jotain parinkympin tarviketta jota käyttää kerran pari vuodessa niin siinä ei suurta väliä missä luotu.
En minäkään jeesustele missä mikäkin tuote tehty. Kaikkea tullut koettua.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5359
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja VKe »

Joo-o, ei löytyny minulle reilua e-farkkua.

Noh, kokeilinpa tovi sitten ostaa d-farkkuakin mutta sekin meni puihin. Syyskuussa oli vielä kaupan uusia V90 D5, joka olis kelvannut jatkoon. No, kun sitten meinasin laittaa nimen paperiin, perskules, niitä ei enää ollutkaan - myynti lopetettu. Hitto kun en älynny aikanaan älynny antaa myyjälle toimeksiantoa tilata auto viimeisenä tilauspäivänä :cry: Nettiautossa on tarjolla about pari, mutta ei oikein... Noin siinä siis minulla kävi. Siksi autonvaihto ahdisti tossa Kuga-ketjussa - ja ahdistaa edelleen. Pitääkö kohta soittaa Kuopioon...?

Tuosta suivaantuneena Mjerssu-kauppaan. On se vaan sikakallis d-paku tuo 124R :(
Sininen Saab 9-3, '99
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Numba »

Naapurin insinööri totesi, että taitaa olla viimeinen Volvo, kun kiinalaisilla on tapana nipistää kaikesta mahdollisesta kestävyyden hinnalla. Eli esim. elektroniikan jalometalleissa siirrytään halvempiin, jos vain toimii.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja mikan »

Volvon myyntivalikoima on mennyt aika rajalliseksi. Kaverille on tulossa S60 T8 ja sitäkään ei enää ole myynnissä. Ainoa 4-ovinen sedan näyttää olevan S90.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Scraab »

mikan kirjoitti:
Ti Tammi 10, 2023 13:42
Volvon myyntivalikoima on mennyt aika rajalliseksi. Kaverille on tulossa S60 T8 ja sitäkään ei enää ole myynnissä. Ainoa 4-ovinen sedan näyttää olevan S90.
Volvo on supistanut tarjontaansa, koska saatavuutta ei voida taata kohtuullisella toimistusajalla. Komponenttipula vaivaa, ja toimintaa priorisoidaan globaalin kysynnän ehdoilla. Uutiskirjeillä vallitsevaa tilannetta on valotettu kaunein sanakääntein omistajille, saitilta mallit vain poistuvat tai pyydetään ottamaan yhteyttä myyjään. Jossain täyssähkössä saattaa lukea: Tilattavissa! Ladattavat hybridit eivät vedä kaikilla markkina-alueilla, joten niitä riittä rajallinen määrä tänne periferiaankin. Kun on vähän myytävää, kannattaa myydä kallista.

Toisaalta suomalaiset ovat farkkukansaa henkeen ja vereen. Kannattaa maksaa extraa, että saa matkustaa humisevassa ja viileämmässä tavaratilassa, eikä takalasin näkymistäkään tarvi juuri välittää :D. S60 amerikkalaisena ja vähemmän suosittuna on melko looginen ensimmäinen karsintakohde. Itse olisin ihan visuaalisin perustein poistanut XC40 rumiluksen.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

^ Mä taas en tajua sedanien suosiota. Mitään harrastuskampetta ei mahdu kyytiin ja vaikkapa lemmikeistä tai lapsista on turha unelmoida.

No, ehkä sitten eläkkeellä sellanen.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Koirat ymmärrän, mutta sitä en, että mihin farkkua lasten kans tarttee. Toki jotain kaksostenrattaita käyttäes joo, mut muuten en. Itellä on farkku kyl just takakontin tilan takia, mut ei se lapsiin liity kyl mitenkään :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja aero »

Saabatti kirjoitti:
To Tammi 12, 2023 12:34
^ Mä taas en tajua sedanien suosiota. Mitään harrastuskampetta ei mahdu kyytiin ja vaikkapa lemmikeistä tai lapsista on turha unelmoida.
Omalla kohdalla sedani on nätimpi, aerodynaamisempi, kätevämpi ja yleensä myös kevyempi. Ymmärrän farkkujen suosion mm. isoja koiria, rattaita ja pesukoneita kuskatessa, mutta muuten ne minusta on vähän ylihypetettyjä. Nimenomaan siis vähän, farkuille on paikkansa ja siksihän niitä kovasti myydään ja siksi otsikon e-farkku on markkinoille erittäin tärkeä elementti.

Nyt toki vähintään joku tarraa tekstiini ja korvasavun myötä huutaa lähes ääneen, että "miten niin kätevämpi, tottakai farkku on kätevämpi!", mutta eipä se aina ole. Toki, sinne mahtuu vähän enemmän tavaraa, mutta ei sekään paku ole. Meikäläisen käytössä se tilanne, että sedanista loppuu tila kesken mutta farkussa riittäisi, tulee vastaan kutakuinkin joka toinen vuosi. Eli joudun sedanin kanssa ottamaan n. 0,5x vuodessa enempi kärryn perään. Vastapainona mun ei tarvitse koskaan väistää luukkua takakonttia avatessa, räveltää kontin peittoverhon kanssa eikä pestä takaikkunaa että näen siitä läpi. Usempien autojen tapauksessa kädetkin pysyy paremmin puhtaana, ellei farkussa ole täyssähköistä peräkonttia.

Meillä muuten on koira, lapsista emme haaveile. Kaikki se harrastekamppemme, mikä ei mahdu sedaniin, vaatisi kärryä perään myös farkun tapauksessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin