e-farkku
e-farkku
Niin se mualima muuttuu...
Mikähän on syynä että tänäpänä ei ole millään autonvalmistajalla kaupan enää "isompaa" perhefarkkua sähköisenä?
Pitäisi saada perinteinen e-farmari, jossa Suberbin tai Passatin kokoinen tavaratilalla. Skooda Enyveissä olisi kai kontti suurin, mutta siinäkin litroja vain 585 kun passatissa 650 l. ID4 taasen vieläkin pienempi kuin Skoda.
Ei olla kellään tarjolla mutta miksi? Jokunen vuosi sitten olit täysin ulkona autokaupasta jos sinulla ei ollut myydä Femman, Passatin tai Suberbin kokoista perhefarmaria.
Mikähän on syynä että tänäpänä ei ole millään autonvalmistajalla kaupan enää "isompaa" perhefarkkua sähköisenä?
Pitäisi saada perinteinen e-farmari, jossa Suberbin tai Passatin kokoinen tavaratilalla. Skooda Enyveissä olisi kai kontti suurin, mutta siinäkin litroja vain 585 kun passatissa 650 l. ID4 taasen vieläkin pienempi kuin Skoda.
Ei olla kellään tarjolla mutta miksi? Jokunen vuosi sitten olit täysin ulkona autokaupasta jos sinulla ei ollut myydä Femman, Passatin tai Suberbin kokoista perhefarmaria.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: e-farkku
^Ei o ei. Kaikki haluaa valemaasturin tms. korkeamman auton. Taitaa tosiaan Eniakki olla lähimpänä perinteistä maasturia noista sähkövempeleistä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: e-farkku
Koska sinne farmarin konttiin on kätevämpi nostaa tavaraa jos se on korkeammalla, niin farmarit on korvattu mökkitiemaastureilla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: e-farkku
Ja vähän korkeampaan taitaa olla helpompi sijoittaa akut.
Mut olis ees perusfarkun kokoista konttia noissa kohtuuhintaisissa..
Mut olis ees perusfarkun kokoista konttia noissa kohtuuhintaisissa..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: e-farkku
Y-teslassa olisi tavaratila 850 litrainen, siitä mallia takakontin osalta.
Mutta ei nyt teslaa kuitenkaan. Minä mokoma ol€n muutaman p€riaatteen mies, ti€dän, mut silti oon
Mutta ei nyt teslaa kuitenkaan. Minä mokoma ol€n muutaman p€riaatteen mies, ti€dän, mut silti oon
Sininen Saab 9-3, '99
Re: e-farkku
Tietävät (tai luulevat tietävänsä) että maksavat asiakkaat valitsee sen suvin. Lisäksi tosiaan akusto tekee niistä vain sähköautoksi suunnitelluista korkeampia kun halutaan akusto akseleiden väliin yhtenäisenä "laattana" sillä se on helpompaa ja halvempaa kuin ne viritelmät joita esim allekirjoituksen golfiin on tehty ja silti kapasiteetti jäänyt pieneksi.
Enyaq tilattiin tänne just siksi että se on jo aika lähellä ja lisäksi aika passeli kompromissi sille että rouva haluaa korkean maasturin ja minä taas sen farkun.
Enyaq tilattiin tänne just siksi että se on jo aika lähellä ja lisäksi aika passeli kompromissi sille että rouva haluaa korkean maasturin ja minä taas sen farkun.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: e-farkku
Täällä odotetaan kanssa vähän samaa. Mitään katumaasturia en haluais ja Farkku isolla kontilla pitäis olla jotta toi noin 45kg Broholm menee kyytiin ja jää jotain tilaa myös matkatavaroille. Jos nyt pitäis joku valita niin helposti taitaisin myös kallistua Eniaqiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: e-farkku
Plugareina löytyy farkkuja kyllä, mutta täyssähköinäpä ei. Farkkukori lienee tosiaan vähemmistössä tässä crossover/katumaasturibuumissa, ehkä jopa kokemassa näivettymisen yleisemminkin? Fakta on kyllä se, että kontin koko ei näissä korotetuissa korimalleissa vastaa saman hinta/kokoluokan farmareita. Etenkin kontin syvyys / pituus (miten sen nyt haluaa nähdä) jää pienemmäksi. Fordihan lopettaa suurimman farmarinsa valmistuksen kokonaan, kun nykyisen Mondeon tuotanto lopetetaan vissiin tässä 2022 vuoden alkupuolella eikä uutta mallia ole tulossa. Focuksesta tulossa uusi malli 2022, mutta ymmärtääkseni tarjolla hybridinä, ei täyssähkönä.
Mach-E on kyllä komia ja täyssähköinen, mutta kontti on onneton n. 400 litrainen.
Mach-E on kyllä komia ja täyssähköinen, mutta kontti on onneton n. 400 litrainen.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: e-farkku
Farkku on globaalisti marginaalinen korimalli, suosittu oikeastaan vain Euroopassa. Farkku on ollut edullinen muokata isosta sedanista, mutta nyt isot sedanit alkaa kuolla sukupuuttoon, niin farkut menee siinä samassa. Lisäksi iso osa farkkujen ostajista on siirtymässä katumaastureihin. SUVit on ne jotka myy, haluttavuudesta kertoo se, että niistä saa muinaismoottoreillakin paremman hinnan (=katteen) kuin perinteisistä korimalleista.
Tesla ymmärsi aikanaan ekana sen, että ekologisuus ja taloudellisuus myy huonommin kuin voima ja luksus, joten tekivät sähköautonsa tehokkaaksi ja luksukseksi poiketen perinteisten autonvalmistajien kompakteja räpellyksistä, jotka korostivat ekologisuutta ja taloudellisuutta. Jos haluaa pystyä myymään kalliilla teknologialla toteutettua autoa, tulee auton olla sopiva kalliimpaan ja haluttavampaan hintaluokkaan. Siksi markkina ajaa uudet sähköautot SUV-korimalliin, koska niissä on jo valmiiksi parempi kate.
Siihen päälle vielä se jo todettu teknologinen tosiasia, että raskaat akut on paras sijoittaa akselien väliin mahdollisimman alas, eli lattian alle. Jotkut ehkä muistaa miten hassulta NEVSin ekat 9-3 EV -prototyypit näytti, kun sedanin alustaa oli korotettu akkujen vuoksi. Tehdään sitten saman tien rehellisesti katumaasturi, niin ei porukka naura.
Nythän joku ID4 tai Enyaq ei ole kovinkaan maasturimaisia, vaan lopulta crossovereita, eli jotain farkun ja maasturin väliltä. Selvää rajaa on vaikea vetää, mutta ymmärrän että makuja on monia ja se mikä miellyttää yhden silmää ei sovi toiselle millään. Tilojen puolesta kannattanee käydä tsekkaamassa muutama noista maasturimaisista paikan päällä, mutta totuus on se että Superbin kontin pituista konttia ei taida Teslaa lukuunottamatta sähköautoista löytyä. Toisaalta ei löydy kovin montaa kilpailevaa farkkuakaan samalla konttikoolla.
Aina ja kaikkeen sopivana bonarina tarjoaisin tähän konttikeskusteluun Berlingoa, ja siitähän on nyt tulossa sähköinen versio. Kontti ei ole Superbin kontin pituinen, mutta toisaalta taitaa olla korkeampi ja leveämpi (120 cm!) kuin yhdessäkään muussa henkilöautossa, eli tilaa on.
Tesla ymmärsi aikanaan ekana sen, että ekologisuus ja taloudellisuus myy huonommin kuin voima ja luksus, joten tekivät sähköautonsa tehokkaaksi ja luksukseksi poiketen perinteisten autonvalmistajien kompakteja räpellyksistä, jotka korostivat ekologisuutta ja taloudellisuutta. Jos haluaa pystyä myymään kalliilla teknologialla toteutettua autoa, tulee auton olla sopiva kalliimpaan ja haluttavampaan hintaluokkaan. Siksi markkina ajaa uudet sähköautot SUV-korimalliin, koska niissä on jo valmiiksi parempi kate.
Siihen päälle vielä se jo todettu teknologinen tosiasia, että raskaat akut on paras sijoittaa akselien väliin mahdollisimman alas, eli lattian alle. Jotkut ehkä muistaa miten hassulta NEVSin ekat 9-3 EV -prototyypit näytti, kun sedanin alustaa oli korotettu akkujen vuoksi. Tehdään sitten saman tien rehellisesti katumaasturi, niin ei porukka naura.
Nythän joku ID4 tai Enyaq ei ole kovinkaan maasturimaisia, vaan lopulta crossovereita, eli jotain farkun ja maasturin väliltä. Selvää rajaa on vaikea vetää, mutta ymmärrän että makuja on monia ja se mikä miellyttää yhden silmää ei sovi toiselle millään. Tilojen puolesta kannattanee käydä tsekkaamassa muutama noista maasturimaisista paikan päällä, mutta totuus on se että Superbin kontin pituista konttia ei taida Teslaa lukuunottamatta sähköautoista löytyä. Toisaalta ei löydy kovin montaa kilpailevaa farkkuakaan samalla konttikoolla.
Aina ja kaikkeen sopivana bonarina tarjoaisin tähän konttikeskusteluun Berlingoa, ja siitähän on nyt tulossa sähköinen versio. Kontti ei ole Superbin kontin pituinen, mutta toisaalta taitaa olla korkeampi ja leveämpi (120 cm!) kuin yhdessäkään muussa henkilöautossa, eli tilaa on.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-farkku
Mut kirahvinkuljettimet ei ole itsellä ainakaan ole mikään vaihtoehto. Menee imago pilalle
Jos Model S on onnistuttu luomaan nättinä niin ei luulis olevan temppu eikä mikään taikoa sitä farkkuakaan isommalla kontilla. Nythän olis hyvä paikka lyödä markkinarakoon kun kenelläkään ei ole sellaista tarjota.
Jos Model S on onnistuttu luomaan nättinä niin ei luulis olevan temppu eikä mikään taikoa sitä farkkuakaan isommalla kontilla. Nythän olis hyvä paikka lyödä markkinarakoon kun kenelläkään ei ole sellaista tarjota.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: e-farkku
Tuosta sähköfarkku laittoon: https://electrek.co/2020/05/01/tesla-mo ... -for-sale/
Ei se mikään amerikantemppu ole tehdä matalaa sähköautoa, kuten Teslat, Mersun EQS tai Penarin i4, mutta helpompaa se on tehdä korkeaan koriin. Ja saattaisipa noista mainituista tulla joku farkkuversiokin jossain vaiheessa, mutta markkina ajaa siihen suuntaan että kukaan ei ehkä halua ottaa riskiä siitä että laittaa rahat väärään hevoseen ja kyseinen malli floppaa.
Ei se mikään amerikantemppu ole tehdä matalaa sähköautoa, kuten Teslat, Mersun EQS tai Penarin i4, mutta helpompaa se on tehdä korkeaan koriin. Ja saattaisipa noista mainituista tulla joku farkkuversiokin jossain vaiheessa, mutta markkina ajaa siihen suuntaan että kukaan ei ehkä halua ottaa riskiä siitä että laittaa rahat väärään hevoseen ja kyseinen malli floppaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-farkku
Teslan mallipolitiikka ihmetyttää muutenkin. Miksi Model 3:a ei tehty rehellisenä viistoperänä vaan kontilla? Y:ssä on viistoperä, mutta korin mittasuhteet ova sitten lähinnä naurettavat.tturku kirjoitti: ↑Ti Tammi 04, 2022 11:06Mut kirahvinkuljettimet ei ole itsellä ainakaan ole mikään vaihtoehto. Menee imago pilalle
Jos Model S on onnistuttu luomaan nättinä niin ei luulis olevan temppu eikä mikään taikoa sitä farkkuakaan isommalla kontilla. Nythän olis hyvä paikka lyödä markkinarakoon kun kenelläkään ei ole sellaista tarjota.
Käytännössä varmaan pitää siihen asti odottaa, että jokin 500 km rangen tarjoava akusto saadaan ahdettua normi polttoainesäiliön viemään tilaan, ennen kuin farkut ja sedanit sähköistyvät.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: e-farkku
^sitä avautuvaa takaikkunaa vierastetaan myös monessa paikassa. Menee imago siitäkin
Tässä on pari kuvaajaa joka kertoo siitä miksi farkkujen tekeminen vähenee sitä mukaa kun autoteollisuus koko ajan globalisoituu:
Viimeisinkin vuosi kuvaajassa on 5v vanha, mutta taitaa olla niin että viimeisen viiden vuoden aikana SUVit on Euroopassakin kaapannut osuutta nimen omaan farkuilta, eli kokonaisuudessaan menekkikäyrä ei liene jatkanut nousuaan 2014-2017 spurtin jälkeen, ja markkina nojaa periaatteessa täysin vain Euroopan markkinaan.
Tässä on pari kuvaajaa joka kertoo siitä miksi farkkujen tekeminen vähenee sitä mukaa kun autoteollisuus koko ajan globalisoituu:
Viimeisinkin vuosi kuvaajassa on 5v vanha, mutta taitaa olla niin että viimeisen viiden vuoden aikana SUVit on Euroopassakin kaapannut osuutta nimen omaan farkuilta, eli kokonaisuudessaan menekkikäyrä ei liene jatkanut nousuaan 2014-2017 spurtin jälkeen, ja markkina nojaa periaatteessa täysin vain Euroopan markkinaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: e-farkku
Niinhän tuo menee, muoti jyllää ja nyt kun automaailmassa mökkitiemaasturit on muotia, niistä saa tosiaan parhaan katteen joten niitä kannattaa tehdä.
Sillai hupasa, että kun jatkuvana puheenaiheena kuitenkin on ilmastonmuutos ja siinä yhtenä otsikkona autoilu, niin olisi niin ilmanvastuksen,materiankulutuksen ja energiatarpeen kannalta parempi pyrkiä ohjaamaan muotia kutistuvaan suuntaan alati kasvavan sijaan ja tässä kohtaa matalampi farkku on selvästi jo "parempi" kuin korkeampi SUV. Mutta no-nonsenseä lukuunottamatta ikuinen kasvu jatkuu automaailmassakin vähän joka suuntaan. Onneksi Lucid Air ja Mersun uusi säästökonsepti näyttää hyviäkin suuntia ja rummuttaa kulutuksen vähentämisen suuntaan - ei nekään toki farkkuja, mutta ylipäätään muistuttaa siitä että kulutusta voisi pyrkiä optimoimaan sähköpuolellakin.
Sillai hupasa, että kun jatkuvana puheenaiheena kuitenkin on ilmastonmuutos ja siinä yhtenä otsikkona autoilu, niin olisi niin ilmanvastuksen,materiankulutuksen ja energiatarpeen kannalta parempi pyrkiä ohjaamaan muotia kutistuvaan suuntaan alati kasvavan sijaan ja tässä kohtaa matalampi farkku on selvästi jo "parempi" kuin korkeampi SUV. Mutta no-nonsenseä lukuunottamatta ikuinen kasvu jatkuu automaailmassakin vähän joka suuntaan. Onneksi Lucid Air ja Mersun uusi säästökonsepti näyttää hyviäkin suuntia ja rummuttaa kulutuksen vähentämisen suuntaan - ei nekään toki farkkuja, mutta ylipäätään muistuttaa siitä että kulutusta voisi pyrkiä optimoimaan sähköpuolellakin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: e-farkku
Ekoloogisuutta pitäisi miettiä joo, mutta kuten yllä mainittu ekoloogisuus ei sitten kuitenkaan yksin myy, jos koko auto on pelkkää ekoekoa, eikä yhtään voimaa ja muskelia. Kun ostaja haluaa katumaasturin, sitä ei autokauppias helposti käännä puhumalla ilmanvastuksesta.
Volvon sukulaisena odottaisin muuten Polestarilta mahdollisesti farkkua kakosestaan. Tosin se Polestar 2:kin on silleen vähän oudon korkea, eli jos siitä jatkaisi kattoa perään asti niin näyttäisikö se yhtään vähemmän katumaasturilta kuin vaikka ID4 tai Enyaq?
Volvon sukulaisena odottaisin muuten Polestarilta mahdollisesti farkkua kakosestaan. Tosin se Polestar 2:kin on silleen vähän oudon korkea, eli jos siitä jatkaisi kattoa perään asti niin näyttäisikö se yhtään vähemmän katumaasturilta kuin vaikka ID4 tai Enyaq?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K