e-farkku

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja mikan »

Henkka #2283 kirjoitti:
Pe Heinä 21, 2023 10:02
Mutta ehkä tässä lämpöpumppujutussa asian voi nähdä myös niin, että pienellä epämukavuudella (lataus) ja kustannuksilla voi pidemmän päälle välttää suurempaa epämukavuutta (remppa) ja isompia kustannuksia :)
Tuolla ajatuksella olis Saab pitänyt hankkia ilman ilmastointia, koska sehän voi mennä rikki. :D Mulla oli femmassa lähes 470 tkm mittarissa ja ilmastointi toimi edelleen moitteettomasti.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2841
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Suunnilleen ja pohjimmiltaan näillä laduilla.
Mutta tarkemmin ehkä niin, että viilennykseen olisi ollut joku muu, yhtä tehokas, yksinkertaisempi, mutta enemmän bensaa kuluttava vaihtoehto.

Siis lähtökohtaisesti en halua välttää jotain, koska se voi hajota, mutta on sävyjä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Niin, sehän on vaan kokonaisuuden optimointia. Jos on vaihtoehto jossa merkittävä kustannussäästö mutta pieni haitta niin sen voi ottaa. Jos taas ajatellaan vaikka autoa jossa on sähköinen kaasupoljin niin cruisen jättäminen pois on (minun mielestäni) valtava haitta, mutta potentiaalinen lisäkustannus taas on aivan olematon jos ylipäätään on olemassa.

Samalla ajatusmallilla enyaq tilattiin ilman dcc alustaa, se olisi ollut ihan kiva, mutta autoon jota on tarkoitus pitää pitkään en halua iskareita jotka maksaa 500€/kpl jos edes riittää.

Lähtökohtaisesti varusteet on kivoja, mutta adaptiivinen cruise on ainoa sellainen jota voisin kaivata niiden lisäksi mitä allekirjoituksen 9000 Aerossa on (vakiona).
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13202
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

Haza kirjoitti:
To Heinä 20, 2023 20:13
Tuskin missään on erillisiä, E-golfissa yksi kompura, keulalla on yksi kenno, hvac systeemissä sisällä ilmeisesti kaksi, sitten lisäksi paljon putkea ja useampi sulkuventtiili ja paine/lämpöanturi joilla toimintaa ohjataan ja vahditaan.
Golfiin noita vaihdellessa on tullut mieleen että melkein olisin voinut ottaa vähemmän toimintamatkaa ja enemmän kulutusta Skodaan ja jättää pumpun pois jos se olisi ollut vaihtoehtona. Monimutkainen systeemi on herkempi särkymään..

Tästä vaan kiinnostuneet opiskelemaan: https://www.vdveer-engineering.nl/en/in ... volkswagen
Kiitoksia tiedoista, erittäin mielenkiintoista! Oon itse asiassa aika yllättynyt siitä että e-Golfissa on lämpöpumppu. Auto on kuitenkin polttomoottoripohjalta muokattu vanhemman sukupolven sähköauto, joten luulisi että olisivat keskittyneet vain sähkövoimalinjan laatimiseen ja vähemmän noihin tukitoimintoihin kuten lämmitykseen. Toki koko ilmastointijärjestelmä menee sähköön siirtyessä uusiksi, joten miksi saksalainen insinööri sitten ei tekisi kerralla huolellista työtä ja laittaisi samaan systeemiin lämmitystä.

Tuossa linkin dokumentissä sanotaan että lämpöpumpun käyttö lisää e-Golfin rangea "yli 30 % verrattuna e-Golfiin ilman lämpöpumppua". Edellä esittämiini pohdintoihin nähden mielenkiintoinen väite, olisi kiva tietää missä olosuhteissa tällainen rangen lisäys oikeasti toteutuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja viggen »

Lämpöpumpun tarkoitus on antaa enemmän energiaa takakaisin, mitä se kuluttaa.
https://guidenomelbil.se/hur-fungerar-e ... -en-elbil/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kyllä saa olla just täydelliset olosuhteet varmaan että 30% tekee eroa. Oman golf kokemuksen perusteella arvaisin että lämpötila jossain 5-10 plussalla ja kaupunkiajoa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13202
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kylmällä, mutta ei liian kylmällä kelillä muutaman kilsan pätkää kun ajelee lämppäri kuumalla niin saa kyllä menemään virtaa lämmitykseen aika reilusti. Ja silloin tietty lämpöpumpun tuoma rangen säästökin on iso. Ja toki e-golffi on määritelmällisesti lyhkäsempien matkojen kärry, kun akku on valmiiksi kohtalaisen pieni.

Mutta jos auto seisoo yöt töpselin vieressä, niin väittäisin että tuollaisessa ajosaa rangen merkitys on melko vähäinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Päivitetääs tänne että tuli hetki harkittua lomalla ja selviteltyä vähän työsuhdeautopolitiikkaa luettua ja niinhän siinä pääs käymään että nyt on tilauksessa punainen MG5 LR Luxury. Sillä sitten mennään seuraavat 3 vuotta.
Vielä ei ole tullut tietoa milloin auto olisi tulossa mutta koeajolla lupailivat 1kk toimitusaikaa. Firma kun vielä kompensoi toistaiseksi sähköautoja ja lataushybridejä niin tuosta köyhtyy käyttöautoedulla noin 320€/kk. Halpaa kun saippua :mrgreen: .
Kunhan saan vahvistuksen toimitusajalle niiin pitää alkaa hukkaamaan Superbia. Eli jos jotain täällä sattuis kiinnostamaan 123tkm ajettu 2016 L&K farmari 190+hp diesel etuveto huippuvarusteilla ja täydellisellä huoltokirjalla niin saa ottaa yv:llä yhteyttä. Ja tarvinnee myös varmaan autovex ja baana koeponnistaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5362
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja VKe »

Mielenkiintoinen valinta superbin seuraajaksi. Onko pykälän verran Ocun kokoluokkaa pienempi tämä MG?

Mielenkiinnolla raprtointia odotellaan. Mukavan oloinen design on kyllä tuossa, mutta mokoma on kinukki :(
Sininen Saab 9-3, '99
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kinukki on joo, ja sitä vähän jännitetään. No toisaalta ei ole oma ja hyvät takuut kaiketi. Kokoa on verrattu corollaan ja astraan esim. Eli on Octaviaakin pienempi ainakin kontin puolesta.
Joo onhan se ihan selvä downgrade Superbista mutta tällä kertaa meen säästölipas edellä. Enyaqin tilat on yllättäneet positiivisesti eli se toimii jatkossa ykköspirssinä joka tapauksessa kun siihen saa hyvin ton 45kg koiruuden konttiin, siinä jakaja nyt 40:60 kun superbissa koiralle riitti puolikas kontti. Lisäksi on nelikko ja isompi range.
MG:lläkin voi koiruuksia kuljettaa tarvittaessa kuitenkin. Sinne ei tosin mitään jakajaa saa. Kontin korkeus tais olla noin 75cm ja isomman koiran korkeus istuessa on noin 85cm niin pää nöyrästi vähän alaspäin se sinne kuitenkin mahtui kokeiltaessa. Ja käytännössä suurimman osan automatkoiata se makaa kontissa. Toi uudempi tulokas on vain 15kg ja kulkee vöissä takapenkillä lasten kanssa.
Samoin tässä on nyt 3 vuotta aikaa seurailla kaikessa rauhassa sähköautomarkkinoiden ja hintojen kehitystä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

VKe kirjoitti:
Ma Elo 07, 2023 20:01
Mukavan oloinen design on kyllä tuossa, mutta mokoma on kinukki :(
Vähän niin kuin Volvo ja Polestar, joihin suomalaiset tuntuvat suhtautuvan kuin ne olisivat ei vain ruotsalaisia, vaan suorastaan sinivalkoisia avainlippuautoja. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ja tänään tuli vahvistus että auto alustavasti luovutettavissa 11.9. eli reilun kuukauden odotus vielä muttei todellakaan paha kun vertaa toisiin sähköautoihin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja torque »

^tästä on jo pitkä aika, ennen tätä sähköbuumia, kaveri oli tilannut Mazdan 6 sarjan farkkua, taisi olla yli 3kk kunnes saapui jaappanista heille, ja ei tainnut olla mitään spesiaalia listassa. Suezin kanava oli auki ja sieltä J saaresta seilaavat Eurooppan n. 7vk ajassa jos ei muuta "puuhaa" matkan varrella.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8675
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja aero »

Mun 9-3 tuli aikoinaan kolmessa viikossa Hangosta Vantaalle. Oli siis jo Suomessa oleva varastoyksilö, silti meni 3vko saada se mulle asti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: e-farkku

Viesti Kirjoittaja tturku »

tturku kirjoitti:
La Elo 05, 2023 20:38
nyt on tilauksessa punainen MG5 LR Luxury. Sillä sitten mennään seuraavat 3 vuotta.
MG kotiutui perjantaina pihaan ja reilu 100km on viikonlopun jälkeen ajoa takana. Vielä ei kaduta vaihto. Onhan tossa kontti pienehkö varsinkin Superbiin verrattuna ja vähän hassun näköinen kun on kuin korotettu farmari. Nyrkki mahtuu renkaan ja kaaren väliin pystyssä sekä edessä että takana. Muuten kuvailisin sitä aikalailla Sähkö corollaksi, aikalailla hajuton ja mauton. Miellyttävä se on ajaa, alusta on mukava ja sisusta on ihan kiva. penkeissä saisi olla monen auton tapaan pidempi istuinosa ja enemmän reisitukea, mutta kyllä siinä istuu. Android auton sai pelamaan vain piuhan kautta. MG:n puhelin äppi näyttää toimivan paremmin kuin Volvon ja varsinkin Skodan. Löytyy mm. oven avaus ja lukitus mitä ei saa eenakkiin tällä hetkellä. Tehoa on sen verran että kuivalla asvaltilla polkaistessa puuttuu luiston esto peliin ja ihan ripeä se on kiihtymään. Huomenna tulee noin 120km lisää mittariin kun käyn töissä sillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin