Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:
La Heinä 23, 2022 19:39
Niin ja tuosta kysymästäni etenemiskyvystä tuli mieleen että taas syytä päivittää omia vanhoja käsityksiä autotekniikasta näiden uusien surisijoiden kanssa. Taitaa se vanha etuveto vs takaveto talvisessa ylämäessä -vertailu muuttua taas hieman tekniikan edistyessä.

Nimittäin nämä takavetoset täyssähköt näyttääkin olevan pääasiassa takapainoisia toisin kuin perinteiset etumoottoriset polttomoottoriautot. TM:n viime syksyn vertailussa Mustangin ja Ioniq 5:n painojakaumat oli 48/52 % ja ID.4:n ja Enyaqin 47/53 %. Lastattuna vielä taka-akselille tulee mahdollisesti mutta etuakselille tuskin lisää painojakaumaa, eli painoa on enemmän vetävillä kuin vetämättömillä pyörillä. Ja tämähän korostuu sitten ylämäessä ollessa.

Ajodynamiikan kannalta noin tasainen painojakauma on hyvä ja perinteisestä tyylikkäästi sivuluisussa vai puskien penkkaan -pohdinnoista vie varmaankin tosiaan ajonvakautus suurimman terän :D
Etenemiskyvystä sen verran että paksussa lumessa ajaessa vaaditaan edelleenkin että etupyörät vetävät. Muuten ne alkavat puskea lunta edessään ja sehän ei onnistu.
Mun EV6 pitäisi olla jo maassa ja luovutus lähiaikoina. Nelivetoisena sen pitäisi kyllä edetä hyvin, mutta mikä huolestuttaa on käyttäytyminen sohjokeleillä. Etuvetoiseen tottuneena kun kaasua pitää riittävästi, osoittaa keulakin haluttuun suuntaan hyvin suurella todennäköisyydellä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Sen verran voin minäkin kommentoida Bluelinkiä, että aika hyvin toimii. Toisinaan jää jurraamaan tai kertoo ettei saa yhteyttä, mutta yleensä toimii heti kun toisen kerran päivittää ja useimmiten ilman tapleja. Tärkeimmät toiminnot löytyy, en oikein kaipaa mitään. Latausrajat, ovet, latauksen lopetus, käynnistys, esilämmitys, ilmastoinnin käynnistys, siinä ne mitä tulee käytettyä. Eilen kun tultiin Lappeenrannasta ja poika ajoi edellä Konalla, stalkkasin pojan ajoa, näkee sijainnin, akun latauksen, käytetyn nopeuden jne. Kätevän Orwellmaista.

Minähän tämän Ioniqin koeajoin aikoinaan. Ei jäänyt silloin koeajolla mitenkään innostavaa kuvaa, alusta pompotti omituisesti, enkä siitä tykännyt. Kona oli normaalimpi ajaa. Ulkonäöstä tykkään ja olen miettinyt, että jossain vaiheessa Ioniq 5 voisi olla Konan seuraaja, mutta pitää varmaan käydä koeajamassa uudemman kerran, nyt kun on omakohtaista perstuntumaa sähköautoilusta enemmän. Että olisiko Ioniq 5 nyt sitten niin paljon parempi kuin Kona, että herättäisi omistamisen, tai lainaamisen, halua.
Hyundai i20 1.0T-GDI Comfort-23 , Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Ioniq5:n ja Konan merkittävimmät erot on omasta mielestä tilat/avaruuden tuntu ja hiljaisuus, joissa Ioniq5 vie kisan 99% varmuudella.

Kuskinpaikka on Konassa kohdillaan. Ite tykkään Konalla ajella yksin pitkääkin matkaa, melun takia on usein napit korvissa toistamassa äänikirjaa. Stereoiden kautta on turha kuunnella puhetyyppistä virtaa maantienopeuksilla, joutuu luukuttamaan ja korvat soi kahta kauheammin tunninkin ajon jälkeen. Musan osalta toki kovempaa on paremmin :lol: Onneksi Krell-audiot vastaavat tarpeita mukavasti.

Vaikka autohommat nyt onkin viileällä liekillä, niin kyllä tuo Ioniq5 hallussapidon haluja kehittää, kokonaispaketti on varsin toimivan ja pätevän oloinen ja rahahommelitkin osuu oman käsityksen mukaisiksi usein.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ai niin, se unohtui kysyä että logittaako auto latauksissa käytettyä sähkön määrää ja näkeekö sen jostain? Ihan vaan siksi kyselen että mulla kun on tämä päävamma aina pistää kaikki tuollaiset tiedot talteen ja saappifoorumille muiden pällisteltäviksi, niin onnistuuko auton järjestelmillä vai pitäkö mittaroida lataukset kiinteistön päässä :mrgreen:

Ja muuten kiitos kommenteista kaikille, nämä on arvokkaita kokemuksia tietää kun tekee päätöksiä.
tsaarela kirjoitti:
La Heinä 23, 2022 15:25
Kääntösäde voisi olla pienempi, mutta en tiedä kuinka paljon se eroaa Outlanderiin.
Tää piti oikein tarkistaa. Kun vaihdoin NG-kolkin Töpselikärsään niin eka parkkeeraus työpaikan halliin yllätti. Virtahepomainen Mitsu tuntui paljon ketterämmältä kuin sulavalinjainen Saappi, ja TM:n arkistoista löytyikin tiedot jotka vahvisti näppituntuman. Kääntöympyrä puskurista:

Outlander PHEV: 11,4 m
Saab 9-3: 12,1

Ja Ioniq 5:lle on vastaavasti mitattu 12,7 (!) metriä. Tuo 1,3 metrin ero Outlanderiin kyllä varmasti tuntuu ahtaimmissa paikoissa, mutta ei ole mikään este hankkia Hyundaita tässä kohtaa.

Vertailun vuoksi mainittava että sähköautovertailussa 2021 Ioniq 5:n kääntöympyrä oli isoin, vaggineiden päästessä jopa 10,9 metriin. Vastaavasti Outlanderin ympyrä oli vuoden 2014 lataushybridivertailussa pienin, vaikka vastassa oli paljon pienempinä ja kettärämpinä pidetyt autot Volvo V60, Opel Ampera ja Toyota Prius.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ajon jälkeen käytetty sähkön määrä näkyy näytöllä. Bluelinkistä näkyy viimeisen 30 päivän kulutus. Päivittäisistä ajomatkoiata pidetään kirjaa, mutta siitä ei kulutusta näe.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja mttm »

Pitääpä täältäkin kirjoittaa Ioniq5 koeajoraporttia omasta näkövinkkelistä. Yritin tuossa touko-kesäkuun vaihteessa koeajaa täällä itä-suomessa kyseistä autoa, mutta paikallinen autoliike sanoi, että pitää varata aika kun se on koko ajan ajossa. Kysyin eikö teillä ole todellakaan edes toista autoa liikkeessä, että näkisi minkälainen auto on kyseessä, mutta ei. Silloin annoin periksi, että en todellakaan jää varaamaan aikaa Huyndaista. Nyt kuitenkin viime viikolla olin kauppareissulla ja ajoin autoliikkeen ohi ja siinähän se seisoi pihalla. Sain sen ajoon tunniksi.

Hämmästyin kun näin auton ekan kerran. Sehän on leveä kuin mikä ja yllättävän iso auto "pikkuautoksi". Kyseinen koeajoauto oli tietysti neliveto ja parhaimmalla varustepaketilla. Range näytti lähdössä n. 400km. Sanotaan niin, että ei ollut kummoisia odotuksia Huyndaita kohtaan kun lähdin liikkeelle, kävinhän ajamassa edellisviikolla sähkövatkaimista mm. ID4, EV6, I4. Ja huom. olen aika nirso auton yksityiskohdille.

Tunnin koeajolenkin aikana en muuten löytänyt Huyndaista montaa huonoa puolta. Autohan on käsittämättömän hiljainen, alusta superhyvä ja hiljainen, ei kuulu töyssyissä minkäänlaista ääntä mistään. Auto on ketterä menijä kaupungissa ja isommalla tiellä. Se mikä tuli yllätyksenä, oli että kaupunkiajossa ei tarvinnut paljon jarruja painella, "moottorijarrutus" tuossa on nimittäin hurja (onko se automaattilaatikko joka kerää energiaa??). Tilat myös ihan riittävät ainakin meidän perheelle (2 aikuista + 2 lasta). Tilojen muokkaus onnistuu muuten hienosti. Kuinka monessa muussa autossa on sähköllä siirtyvät ja muokattavat takapenkit tai siirrettävä keskikonsoli (ei siis pelkästään kyynärnoja).

Oikeasti, ainoat miinukset jotka löysin. Bosen audio ihan surkea (tai sitten en löytänyt asetuksia), aivan samaa kuraa kuin minun entisessä 9-3 NGssä.
Sitten mielenkiintoisempi jutska. Nimittäin se vaihdeviiksi, ainakin minulla se jäi piiloon sinne ratin taakse, eihän automaattilaatikolla ajettaessa sitä useasti tarvitse, mutta piti oikein päätä kallistaa alas ja sivulle, että näki peruuttaessa esim. laittaa pakin päälle. Useissa nykyautoissa vaihteenvalitsin on keskikonsolissa.

Mutta summasummarum. En olisi kyllä mitenkään uskonut, kuinka hyvä auto on kyseessä. Verrattuna saman konsernin EV6 autoon, silmiinpistävä ero oli mielestäni esim. ajettavuudessa ja sisustuksen yleisilmeessä = laadussa. Jotenkin tuo Ioniq5 oli tosi jämäkkä auto verrattuna EV6:seen, ID4:sta puhumattakaan (tuntui kuin olisi ajanut akvaariossa).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

tsaarela kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 00:40
Ajon jälkeen käytetty sähkön määrä näkyy näytöllä. Bluelinkistä näkyy viimeisen 30 päivän kulutus. Päivittäisistä ajomatkoiata pidetään kirjaa, mutta siitä ei kulutusta näe.
Onko siis niin että latauksista ei ole mitää logia tai edes että näkyisi viimeisimmän latauksen kwh-määrä mistään?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

mttm kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 08:02
Se mikä tuli yllätyksenä, oli että kaupunkiajossa ei tarvinnut paljon jarruja painella, "moottorijarrutus" tuossa on nimittäin hurja (onko se automaattilaatikko joka kerää energiaa??).
Sähkömoottori toimii moottorijarrutuksessa generaattorina. Varsinaista automaattivaihteistoahan näissä ei ole, vaan alennusvaihteella varustettu suoraveto.

Eli kun regenerointi on päällä kääntyy energian kulku voimalinjassa vain toisin päin. Pyörät pyörittääkin moottoria joka muuttuu siinä kohdassa generaattoriksi ja alkaa syöttää sähkövirtaa akkuun päin. Tämä onnistuu koska sähkömoottori ja -generaattori ovat rakenteeltaan samankaltaisia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 09:37
tsaarela kirjoitti:
Ma Heinä 25, 2022 00:40
Ajon jälkeen käytetty sähkön määrä näkyy näytöllä. Bluelinkistä näkyy viimeisen 30 päivän kulutus. Päivittäisistä ajomatkoiata pidetään kirjaa, mutta siitä ei kulutusta näe.
Onko siis niin että latauksista ei ole mitää logia tai edes että näkyisi viimeisimmän latauksen kwh-määrä mistään?
Äkkiseltään en moista tietoa löytänyt. Itse olen noita katsonut Ctekin laturin appista.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

27.7. tuli 3000 km mittariin. Eli edelleen kohtalaisen vähäkilometrinen vuosi. Ehkä se 5 tkm menee rikki vuodenvaihteeseen mennessä, jos ei ihmeempiä satu.

Auto käy ja kukkuu. Latausta ja ajamista vaan. Keskikulutus pyörii edelleen 15 kWh tietämissä ja karkeasti kerta viikkoon saa ladata ~50 %:sta 80 %:iin.

On tullut huomattua, kuinka ronkeli tuo 13-piikkinen peräkärryliitäntä on toleranssien suhteen. Kärryyn vaihtamani pistoke ei tahdo kiertyä itkemälläkään Hynkyn rasiaan. Toisin sanoen, pistoke jää vähän huulille, pysyen kylläkin paikallaan ja virta kulkee. Asiaa ei auta, että piuha on mitaltasn vähän turhan justiin. Ostin puolen metrin jatkon ja sen pistoke sujahtaa nätisti. Mietin, että pitäisikö kärryn omaan pistokkeeseen hieraista silikonia tai jotain muuta liukastetta.

Ensimmäisiä kertoja kärryä käyttäessä Hynkky ilmoitti, että kärry on kytketty, vaan nykyään ei. Valot kyllä pelaa kärryssäkin, eikä tuolla ilmoituksella ollut mitään vaikutusta siihen, kuinka peruutustutka käyttäytyy kärryn kanssa. Pitäisi varmaan kokeilla ilman jatkoa siten, että pistoke on loppuun asti kytketty, tuleeko sitä ilmoitusta vai onko ns. huulillekytkentä aiheuttanut jotain kivaa bittiä poikittain.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja anv »

tsaarela kirjoitti:
Ma Elo 01, 2022 10:49
...
On tullut huomattua, kuinka ronkeli tuo 13-piikkinen peräkärryliitäntä on toleranssien suhteen. Kärryyn vaihtamani pistoke ei tahdo kiertyä itkemälläkään Hynkyn rasiaan. Toisin sanoen, pistoke jää vähän huulille, pysyen kylläkin paikallaan ja virta kulkee. Asiaa ei auta, että piuha on mitaltasn vähän turhan justiin. Ostin puolen metrin jatkon ja sen pistoke sujahtaa nätisti. Mietin, että pitäisikö kärryn omaan pistokkeeseen hieraista silikonia tai jotain muuta liukastetta.
Minä voitelin silikoniöljyllä tuon. Muutaman käyttökerran jälkeen alkoi sujahtelemaan paikoilleen helposti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tänään vaihtui Hynkkyyn taas talvirenkaat alle. En tiedä, oliko odotukset Vianorin rengashotellin suhteen vähän liian korkealla, mutta kieltämättä oli vähän antikliimaksi, kun talvirenkaissa ja -vanteissa oli viimetalviset kurat paikallaan.

Muuten ei kait sen enempää raportoitavaa. 4000 km meni hiljattain rikki. Kulutus on ruvennut taas nousemaan kelien kylmettyä. Piti nyt latausasemaan laittaa ajastukset päälle talvea silmällä pitäen, ettei yritä ladata näiden kulutuspiikkien aikaan.

Pitäisi varmaan käydä tutustumassa tuohon AZP:n mainitsemaan Ioniq 5 -naamakirjaryhmään. Ioniq -foorumia on tullut aika ajoin silmäiltyä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Saabismi_diagnosoitu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Loka 27, 2022 08:34

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Saabismi_diagnosoitu »

Olikos tuossa sun Ioniq:ssa jo kaksisuuntaisen latauksen ominaisuuksia? Tän artikkelin mukaan Ioniq:ssa olisi tuo vehicle-to-load mahdollisuus eli autosta saisi virtaa muille sähkölaitteille latausportin kautta? Vaatiiko adapterin? :?:

https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot- ... lataus-v2g
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Joo, onhan siinä tuo adapteri, millä saa autosta 230V ulos. En kyllä ole sitä kokeillut sen kummemmin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja anv »

^Mulla on EV6:ssa vastaava rasia sisällä. Tuli testattua parinsadan kilometrin kotimatkalla. Minä ajoin ja emäntä katseli tietokoneelta jääkiekkoa :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin