Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja anv »

tsaarela kirjoitti:
To Helmi 16, 2023 17:51
Tämä Moottori-lehdessä heidän käyttötestissään olleelle Kia Niro EV:lle sattunut juttu sattui tänään omalle Ioniqille:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kay ... llelahdon/

Auto esilämmityksessä ilman laturia. Istun autoon ja ajonesto päällä, eikä liikkeelle päässyt. Auto sammuksiin ja lukkoon viideksi minuutiksi sekä itse takaisin porstuaan odottamaan. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Näyttää olevan konsernin tyyppiominaisuus. Viime talvena ei sattunut, joten täytyy olla tullut softapäivityksen mukana.
Mulle on EV6:ssa sattunut kolme kertaa. Tuohon on olemassa näppiskombinaatio, jonka pitäisi toimia. En vain ole ollut itse paikalla ko. hetkellä, joten tuo 5min odottelu ovet lukossa on purrut. Tuosta jutusta on muuten seuraava versio, jossa tuo sama zombiemode on iskenyt ilman tuota esilämmitystä. Sen verran opin tuosta ensimmäisestä kerrasta että käytiin emännän kanssa yhdessä läpi nuo OFF-ACC-ON-READY -tilat läpi, jotta molemmat tietäisivät puhelimessa missä tilassa milloinkin ollaan.
Täältä löytyy "hieman" lisätietoa asiasta https://www.kiaevforums.com vaikkapa hakusanalla zombie.

The fix is in.........

-Enter car with key fob and shut door
-Push Start and wait a sec
-Push again and wait for screen to come up
-Push again and hold for 10 seconds
-Push again
-Put foot on brake
-Push again
-Turn knob to select gear

Print above and tape somewhere until KIA fixes problem.......lol
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tämmönen kosla taisi olla uudessa teeämmässä talviautovertailussa. Sai kokonaisen tähden.
9-5 Aero - 00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Oma valinta on jo pitkään ollut auto, jossa on yksi tähti.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja anv »

anv kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 12:22
tsaarela kirjoitti:
To Helmi 16, 2023 17:51
Tämä Moottori-lehdessä heidän käyttötestissään olleelle Kia Niro EV:lle sattunut juttu sattui tänään omalle Ioniqille:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kay ... llelahdon/

Auto esilämmityksessä ilman laturia. Istun autoon ja ajonesto päällä, eikä liikkeelle päässyt. Auto sammuksiin ja lukkoon viideksi minuutiksi sekä itse takaisin porstuaan odottamaan. Sen jälkeen ei mitään ongelmia. Näyttää olevan konsernin tyyppiominaisuus. Viime talvena ei sattunut, joten täytyy olla tullut softapäivityksen mukana.
.
.
The fix is in.........

-Enter car with key fob and shut door
-Push Start and wait a sec
-Push again and wait for screen to come up
-Push again and hold for 10 seconds
-Push again
-Put foot on brake
-Push again
-Turn knob to select gear

Print above and tape somewhere until KIA fixes problem.......lol
Tämä ei sitten toiminut EV6:ssa. AInoa tiedossa oleva konsti edelleenkin on 5min odottelu
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

lauriolio kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 09:17
tsaarela kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 07:02
Kilsoja on nyt 5800 mittarissa. Koitin vero.fin siluilta tutkia, missä onnistuisi kirjata se verotusarvon vähennys, mutta ei tuntunut löytyvän.
Aika vaikeaksi on näemmä tehty, ilmeisesti pitää vain ilmoitukseen ruuvata summat kohdilleen ja laskuri helpottaa ehkä (https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/ve ... tulaskuri/).

Itse kysyisin verochatin kautta, josko saisi hyvää asiakaspalvelua aiheesta.
Löysikö tsaarela jo Omaverosta tuon kohdan, jossa vaaditaan autoedun arvonalennusta?

Se löytyy tuloveroilmoituksen loppupuolelta sivulta "muut vähennykset", kelaat alaspäin niitä ehdotettuja vähennyksiä, klikkaat sieltä vielä alareunasta "näytä lisää" (tjsp) ja siellä on tällainen kohta:

Kuva

Tuosta kun klikkaa "vaadin autoedun arvon alentamista yksityisajojen perusteella", niin pääsee syöttämään tietoja. Itselleni ei relevantti, joten en nyt käynyt kurkkaamassa mitä sinne pitää syöttää, mutta tuolta se löytyy.

edit: vaimon veroilmoitusta täyttäessäni kävin sitten vielä vilkaisemassa: sinne syötetään vain yksityisajojen kilometrimäärä. Verottaja ilmeisesti laskee sitten viran puolesta tuon alennuksen, ja se kannattaa kyllä tarkistaa itse kun saa verotuspäätöksen.

Ja samalla muistutuksena myös kaikille vähänkin etätöitä tehneille: muistakaapa vaatia työhuonevähennystä verotuksessa tuolta samalta sivulta. Jos on tehnyt yli 50 % etätöitä niin vähennys on hulppeat 920 euroa, eli tuosta jää vähän käteenkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Kiitos ohjeista! Pitää käydä tuo täydentämässä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Veroilmoitukseen täydennetty toteutuneet kilometrit viime vuodelta, joita oli 5428. Saapa nähdä, vaikuttaako mitenkään.

Kesärenkaat vaihtuivat juuri ennen vappua alle. Pari kertaa on nyt taas omalla pihalla tullut pestyä. Sai nyt kokeiltua myös tuohon painepesuriin hankkimaani alustanpesusuutinta. Nätisti suhaa auton alle ja on eri kätevä myös pyöränkaarien pesuun, kun mahtuu renkaan ja kaaren välistä. Painepesureissa yleensä tuntuu kehitys menneen eteenpäin parissakymmenessä vuodessa. Vanhaan verrattuna pienempi, kevyempi ja ketterämpi Kärcher tuntuu paljon tehokkaammalta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko käyttökokemuksista mitään päivitettävää?

Nyt kaipaisin nimittäin vertaistukea, viime vuoden heinäkuussa tilaamani Ioniq 5 on viimein valmistunut ja kuulemma matkalla tai aloittamassa matkaansa Suomeen. Tuo maaliskuussa hankkimani sähkömustangi on kuitenkin osoittautunut niin oivaksi autoksi, että pitää pohtia josko haluankaan sitä vaihtaa nyt uuteen Ioniqiin.

Vastakkain on siis 2,5-vuotias lähes täydellisesti varusteltu nelivetokoni ja uusi perusvarusteltu (mutta toki riittävästi) takavetohynkky. Mussen markkinahinta on suunnilleen samaa luokkaa kuin millä saan hankintatuki huomioiden Hynkyn ulos liikkeestä, mutta Ioniqiin pitää toki lyödä useampi tonni vielä päälle mm. vetokoukkuun ja talvirengassarjaan, ennen kuin ollaan käyttökelpoisella tasolla. Soppaa sekoittaa vielä Hyundaihin sovittu nykykorkotilanteessa erittäin edullinen rahoitus eli kuusi vuotta yhden prosentin todellisella vuosikorolla.

Molemmissa on takuu viisi vuotta, mutta Mussestahan siitä on puolet jo kulunut. Hyundaissa painaa edelleen ihan samat perusteet miksi sen viime vuonna ostokohteeksi valitsin, eli isompi akku, pienempi kulutus, näistä koostuva pidempi range (WLTP luokkaa 400 km Musselle, 500 km hyundaille), Hyundain erittäin nopea pikalataus sekä kunnon vetomassa myös jarrulliselle kärrylle (1600 kg vs Mussen 750 kg). Toisaalta tässä puoli vuotta fordeillessa on opettanut että noilla ominaisuuksilla on mulle hyvin vähän merkitystä, koska käyttö keskittyy kotiseudulle, lataus kotipihaan ja pidemmilläkin matkoilla on pärjätty Mussen rangella ja latausnopeudella ihan ilman ongelmia. Ja sitä kärrynvedossa on pärjätty kevytkärryllä ihan hyvin, vaikka satunnaisesti olisi perään isompi jarrullinen valikoitunutkin jos Mussella sellaista saisi kuormattuna vetää.

Kyllä täytyy myöntää että kuten ennen ensimmäisen nelivetoautoni eli Töpselikärsän hankintaa uumoilin, vaihto takaisin kaksivetoon saattaa aiheuttaa henkistä kynnystä. Nyt meinaan tuo AWD vs. RWD on tässä päätöksenteossa yksi suurimpia jumeja päässä. Tämä siitä huolimatta että aina ennen sitä ekaa nelivetoautoa on kaksivedolla pärjätty vähintäänkin hyvin.

Tein tapani mukaan kursoriset kassavirtalaskelmat viiden vuoden pitoajalle, tarkoituksena verrata onko toinen valinta jotenkin taloudellisesti järkevämpi kuin toinen, huomioiden esimerkiksi tuon Hyundain edullisen rahoituksen. Eroja lopputulemassa ei löytynyt sen vertaa että voisin perustella valintaa ihan vain rahalla.

Toimitusaika kun on venähtänyt puoli vuotta luvatusta, niin peruutusoikeus on selviö. Nyt kaipaisinkin jelppiä ostopäätökseen tottuneelta Ioniq 5:n käyttäjältä. Eli: miksi valitsisin tässä tilanteessa Hyundain enkä Mustangia?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Länsirintamalta ei juurikaan mitään uutta. Kymppitonni meni juuri rikki rapian puolentoista vuoden ajon jälkeen. Mitään vikoja ei ole ilmaantunut. Toisaalta ei kyllä noilla kilsoilla saisikaan. Kulutus on kesäkeleillä 15 kWh ja talvella sitten 25-30 kWh kaupunkipainotteisessa pyörittelyssä. Ainoa, mitä olen kirvannut, etten hoksannut tilausta tehdessä katsoa, että on nimenomaan se automaattivetokoukku. Tuon lukittavan paikalleen laitto ja irroittaminen on aina oma jumppaamisensa ja tuon 13-pinnisen liittimen suunnittelijan saisi viedä saunan taakse. Kovasti olen harkinnut 13 -> 7-pinnisen adapterin laittoa ja peräkärryn muuttamista takaisin 7-pinniseksi.

Kerran viime talvena on sattunut Moottorissakin mainittu ajoneston päälle jäänti, johon on auttanut virtojen sammutus ja 5 minuutin odottelu. Tämä ei onneksi ole toistunut.

Pari pitempää reissua on viime kesänä tullut tehtyä, mm. päiväreissu Oulusta Powerparkkiin. Range on riittänyt loistavasti omaan ajorytmiin eli lataustauot on pystynyt rytmittämään omiin taukoihin. Onko se sinun Ioniq tulossa sillä isommalla 77 kWh akulla?

Takavedon kanssa on omassa käytössä pärjännyt ihan hyvin ympäri vuoden. Takalasinpyyhin ei haittaisi. Ioniq 5 N:ään tuo nyt olisi tulossa.

Summattuna: Ioniq 5 ei hirveästi herätä intohimoja mutta ei ihmeemmin ärsytäkään. Tyytyväinen olen ollut. Se on kohtalaisen vaivaton ja huoleton peli. Liikahtaa tarvittaessa ihan riittävästi. Rapia pari vuotta olisi sopparia vielä jäljellä. Mitä sitten tilalle? Vielä ei tiedä. Valikoima on ainakin parantunut. Polestar 2 kiinnostaisi kieltämättä edelleen, varsinkin nyt, kun sen saa takavedolla. Toisaalta jos NEVS Emilyn saisi, niin sekin kelpaisi.

En tiedä oliko näistä apua suuntaan tai toiseen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei silleen apua, että en kommenttien lukemisen jälkeen edelleenkään ole tehnyt päätöstä :D

Mutta ei huolta, en aio pistää mun päätöksentekoa kenenkään muun kuin itseni vastuulle :mrgreen:

Duunikaverilla on alkuvuodesta luovutettu Ioniq 5. Pari kertaa sen kyydissä istunut ja kysellyt muuten kokemuksia. Kovin on tyytyväinen ollut autoon, kilsoja on kertynyt reilussa puolessa vuodessa varmaan jo 20 000.

Ioniq 5 siis edelleen kyllä kiinnostaa, mutta jotenkin on sellainen olo että reissu Mussen kanssa on vielä kesken. EI ole siis sellainen olo että haluaisi vaihtaa sitä vielä pois. Joku päivä sekin on sitten joka tapauksessa edessä.

Toinen asia on se, että viime vuoden hullunmyllyn jälkeen on käytettyjen markkinoillakin taas järkihintaisia autoja. Ekat Ioniqit alkaa olla kaksivuotiaita ja niitä näkyy ihan sopuhintaan nyt markkinoilta saatavissa. Jos siis haluaisinkin nyt vaihtaa Mussen Ioniqiin, niin pohtisin varmaan joka tapauksessa että onko järkeä maksaa n. 10 k€ enemmän uudesta kuin uutta vastaavasta parivuotiaasta. Tämä siis siitä huolimatta että Ioniqin nykyhinnastoon nähden mun autolle sovittu kauppahinta on hankintatuki huomioiden 6 k€ alempi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläni sattui kyllä ajoitus kohdilleen oman kanssa. Sai kyllä sellaisen diilin, että kannatti ottaa. Kollega oli reilua vuotta myöhemmin liikkeellä. Hänelle XC40 Recharge oli halvempi vaihtoehto vuokran suhteen. Ja johtui nimenomaan siitä, että Ioniqin vuokra oli noussut 150€ verrattuna omaan.

Oikeastaan ainoa, mikä on itsellä kirkastunut, on se, että seuraavakin auto on liisari, tavalla tai toisella, mikäli työn syrjässä vain pysyy.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Numba »

tsaarela kirjoitti:
Ti Syys 19, 2023 21:53
tuon 13-pinnisen liittimen suunnittelijan saisi viedä saunan taakse. Kovasti olen harkinnut 13 -> 7-pinnisen adapterin laittoa ja peräkärryn muuttamista takaisin 7-pinniseksi.
Älä nyt kuitenkaan. Minulla oli adapteri kiinni peräkolariin asti. Mietin aina mitenkähän se irtoaisi, kunnes piti ottaa adapteri talteen. Sehän olikin aika yksinkertainen lopulta. Nyt uudessa koukussa en pidä adapteria paikoillaa, pistorasia on enempi piilossakin.
Irroitus on helppo, pyöräyttää vasemmalle, menee itsestään.
Kiinnittäessä pitää vaan muistaa avata kannen vastike vasemmalle klo 9. Sit kääntö klo 12 kannen alle.
Pysyy varmasti paikoillaan. Mulla on ollut 7-pinnisessä polkupyörän sisägummista leikattuja kumirenksuja pitämässä kannen lukitusta paikoillaan. No naapurihan ei tuota ymmärtänyt ja hioi pistokkeen asfaltissa.
aero
-
Viestit: 8672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ti Syys 19, 2023 17:39
Eli: miksi valitsisin tässä tilanteessa Hyundain enkä Mustangia?
Koska mus... mus... mus... Fordin markkinointiosasto on häväissyt legendaarisen mallin nimen työntämällä sen täysin eri luokan kulkineeseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

^toi mallin nimeäminen onkin ainoa asia mikä autossa ehkä hieman kyrsii. Just tänään tuli vastaan ~65 Mustang, niin teki mieli painaa pää syvälle kojelaudan taakse :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ford Mach E olisi ollut ihan toimiva mallinimi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin