Etenemiskyvystä sen verran että paksussa lumessa ajaessa vaaditaan edelleenkin että etupyörät vetävät. Muuten ne alkavat puskea lunta edessään ja sehän ei onnistu.AZP kirjoitti: ↑La Heinä 23, 2022 19:39Niin ja tuosta kysymästäni etenemiskyvystä tuli mieleen että taas syytä päivittää omia vanhoja käsityksiä autotekniikasta näiden uusien surisijoiden kanssa. Taitaa se vanha etuveto vs takaveto talvisessa ylämäessä -vertailu muuttua taas hieman tekniikan edistyessä.
Nimittäin nämä takavetoset täyssähköt näyttääkin olevan pääasiassa takapainoisia toisin kuin perinteiset etumoottoriset polttomoottoriautot. TM:n viime syksyn vertailussa Mustangin ja Ioniq 5:n painojakaumat oli 48/52 % ja ID.4:n ja Enyaqin 47/53 %. Lastattuna vielä taka-akselille tulee mahdollisesti mutta etuakselille tuskin lisää painojakaumaa, eli painoa on enemmän vetävillä kuin vetämättömillä pyörillä. Ja tämähän korostuu sitten ylämäessä ollessa.
Ajodynamiikan kannalta noin tasainen painojakauma on hyvä ja perinteisestä tyylikkäästi sivuluisussa vai puskien penkkaan -pohdinnoista vie varmaankin tosiaan ajonvakautus suurimman terän
Mun EV6 pitäisi olla jo maassa ja luovutus lähiaikoina. Nelivetoisena sen pitäisi kyllä edetä hyvin, mutta mikä huolestuttaa on käyttäytyminen sohjokeleillä. Etuvetoiseen tottuneena kun kaasua pitää riittävästi, osoittaa keulakin haluttuun suuntaan hyvin suurella todennäköisyydellä.