Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ja vaikka tulisi, niin kun samalla energialla lämmitetään isompaa massaa, se lämpiää hitaammin. Vielä hitaammin se lämpiää, kun pienemmällä energialla lämmitetään isompaa massaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Käytin Hynkyn eilen kestovahauksessa. Tuon pitäisi vuoden kestää. Se huono puoli firman autopolitiikassa on, että pesut pitää hoitaa omasta pussista.

Kaksi viikkoa sähköautoilua nyt takana. Päällimmäinen fiilis on, että helppoa ja vaivatonta. Arkiajoissa ei parin ekan päivän jälkeen ole tullut ajateltua, että riittääköhän range. Kyllä se riittää. Latailtua tulee 2-3 päivän välein, jolloin akussa on yleensä noin 50% latausta. Kotilaturilla pääsee 80%iin muutamassa tunnissa. Nopeamminkin pääsisi, jos käyttäisi laturia täydellä teholla. Yksi periaate oli, että ajomukavuudesta ei aleta tinkimään, joten ilmastointia on tullut käytettyä, niin kuin bensakäyttöisessäkin. Esilämmitys lämpöpumpulla toimii kyllä todella hyvin. Hakkaa Kolkin Eberin mennen tullen ja palaten. Yksi asia, mikä on mukava, on ettei tarvi huolehtia 2/5 minuutin tyhjäkäyntirajoituksista. Ei muuta kuin parkkiin ja nauttia ilmastoinnin luottamasta lämmöstä. Taisikohan puolen tunnin seisotuksessa ehkä prosentilla tippua akun varaus.

Yksi softabugi tuli löydettyä. Hynkyssä on kolmelle käyttäjälle profillit. Olin oman profiilin jo ehtinyt luoda laittaa asetukset kohdilleen. Luotiin sitten rouvalle oma profiili ja syötettiin tiedot wizardissa. Huomasin sitten omaan profilliin vaihtaessa, että lähestulkoon kaikki asetukset olivat palautuneet oletuksiin. Ei siinä kauaa mennyt laitella ne takaisin, mutta aika perus use casessa oli bugi pääsyt laadunvalvonnan läpi.

Pysäköintiavustimia tai kaukokäyttöä en ole vielä kokeillut. Kaukokäytössä voi siis autoa rullata eteen ja taakse kakella ohjaten auton ulkopuolelta. Pysäköintiavustimen käyttö vaatisi vielä kertausta manuaalista. Toisaalta tuo 360 asteen kamerasysteemi jo itsessään on aika iso apu jossain taskupysäköinnissä.

Sitä ihmettelen, että valojen korkeussäätö on manuaalinen. Toisaalta Hynkyn ajovalot ovat ledeistä huolimatta aika perinteiset eli ajokuvio ei muokkaudu tilanteen mukaan. Osaa ainoastaan vaihtaa lyhyille automaattisesti. Tietoviihdejärjestelmästä sen verran, että valikoiden kätköistä löytyy joitain semmoisiakin asetuksia, joita varten Kolkissa olisi joutunut Techiä tai eSIDIä kytkemään kiinni. Kännykkään asennettava Bluelink on ihan näppärä esimerkiksi esilämmityksen päällelaittoon ja ajastukseen. Yhteyshän on bluetoothilla, mutta jotenkin Hynkky osasi fiksaamolla kiillotettavana ollessaan parin kilometrin päässä laitella puhelimeen viestiä, että ovet on auki.

Ainakaan parinsadan kilometrin kokemuksella ei mitään deal breakereita ole tullut vastaan. Päin vastoin, Ioniq on jättänyt kyllä positiivisen kuvan itsestään. Ei voi sanoa, että olisi hirveä ikävä seisoa pakkasella tankkaamassa autoa ja tuskailla sen kanssa, että kuinka kauan kestää parkissa ollessa pitää tyhjäkäynnillä. Ei sillä, että olisi virkavallan edustajat kyllä koskaan tulleet ikkunaan koputtamaan, kun lämpimänä pito on hieman venähtänyt. Saisi tämä ihmishaittaohjelma vähän hellittää, niin pääsisi vähän testailemaan tuota rangen riittävyyttä ja latausverkostoa vähän pitemmillä reissuilla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja pjv »

tsaarela kirjoitti:
To Tammi 20, 2022 20:35
Kännykkään asennettava Bluelink on ihan näppärä esimerkiksi esilämmityksen päällelaittoon ja ajastukseen. Yhteyshän on bluetoothilla, mutta jotenkin Hynkky osasi fiksaamolla kiillotettavana ollessaan parin kilometrin päässä laitella puhelimeen viestiä, että ovet on auki.
Ei, kyllä siinä autossa on simmi ja se juttelee pilven kanssa, kuten sovelluskin.

Mites kun tuon ajovaloja on kehuttu aivan surkeiksi, niin miltä ne tuntuvat Saabin jälkeen?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Vielä ei valoja ole päässyt testaamaan kaupungin ulkopuolella, joten ei vielä ole mielipidettä päässyt muodostamaan. Noin äkkiseltään sanoisin, että ei ne ainakaan huonommat ole kuin Viirun H7:t.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Muutamia asioita, mitkä ovat avautuneet tässä viime päivinä.

Ekasta kaikki kunnia rakkaalle vaimolleni, joka oli huomannut, että takalunkan saa sulkeutumaan kakesta, kun nappia pitää pohjassa loppuun asti. Ihan järkeenkäypää turvallisuusnäkökulmasta.

Toista varten piti turvautua youtuben apuun. Olin ihmetellyt miten pysäköintiavustajan saa päälle. Selvisi, että tämä tapahtuu pitämällä pysäköintikameran nappia pitempään pohjassa, jolloin auto alkaa skannailemaan vapaata parkkiruutua. Itse pysäköinnissä pitää sitten pitää nappia pohjassa tai vaihtoehtoisesti astua autosta ulos ja kakella hoitaa homma loppuun.

Olenko maininnut, että ohjekirja on rapia 700-sivuinen raamattu? Ja että lisäksi on vielä toinen samanmoinen eesti keelel. Suhteellisen tilavassa hanskalokerossa ei yllättäen enää olekaan tilaa. Varmaan tuon vironkielisen laitoksen voisi pistää johonkin hyvään jemmasn, josta sitä ei varmasti löydy, kun auto pitää palauttaa. Tässä muuten Saab pääsi näyttämään sitä premiumia, kun manuskat sai siistiin nahka- tai kernikansioon. Hynkyssä on semmoinen ohut lirvake, johon häthätää saa rekisteriotteet ja huoltokirjan.

Takaikkuna ei ainakaan vielä ole päässyt pahemmin kuraantumaan. Toisaalta täällä ei kyllä vielä olekaan ollut kunnon sohjokelejä muutamasta suojasääpäivästä huolimatta.

Olen myös huomannut, etten kauheasti viitsi ruveta vetämään tavaratilan suojaverhoa päälle. Itse ehkä rankkaisin jäykän hattuhyllyn, joka nousee narujen varassa takalunkan mukana korkeammalle kuin tuommoisen verhon. No, se on mitä se on. Ilmeisesti välipohjan alla pitäisi olla passeli kolo tuota verhoa varten, mutta en ole sitä vielä viitsinyt ruveta etsimään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tsaarela kirjoitti:
Ti Tammi 25, 2022 11:54
Olenko maininnut, että ohjekirja on rapia 700-sivuinen raamattu? Ja että lisäksi on vielä toinen samanmoinen eesti keelel. Suhteellisen tilavassa hanskalokerossa ei yllättäen enää olekaan tilaa. Varmaan tuon vironkielisen laitoksen voisi pistää johonkin hyvään jemmasn, josta sitä ei varmasti löydy, kun auto pitää palauttaa.
Mieluumminhan tuon manuaalin lukee kuin raamatun.
Lisäksi, tuo manuaali on saatavilla pdf-muodossa, josta on paljon helpompi etsiä asioita. Itse tuupin manuaalit saataville online ja vielä kännykkään offline. On saatavilla kun tarvitsee, eli voi surutta heivata paperimanuaalit varastoon pois tilaa viemästä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jotakin statistiikkaa tammikuulta:

Autoa on tammikuun aikana ladattu 170 kwH edestä, kaikki omalla laturilla. Oma sähkön hinta pyörii siellä 6 sentin hujakoilla, joten kustannukset on abouttiarallaa kympin. Kilometrejä on tammikuun aikana matkamittarin mukaan 362. Tässä on mukana mahdolliset ennen luovutusta kertyneet kilsat. En ole kokonaiskeskimääräistä kulutusta katsonut, mutta aika monenlaista keskikulutuslukemaa on latauksen myltä tapahtuvan nollauksen jälkeen ollut taululla, vaihdellen noin 20 kwH:sta noin 50 kwH:iin. Arvelisin, että 25-30 kwH on kokonaisuutena aika lähellä totuutta. Pakkanen, esilämmitys ja matkan pituudet vaikuttavat kaikki noihin lukemiin. Latailtua tulee keskimäärin 3 päivän välein, kun akun varaustaso on puolessa ja lataan sen 80%:iin asti. Mihinkään kilowattitunnilla pisimmälle -mentalitteettin en ole alkanut, eli mennään mukavuuspainotteisesti. Tämä voi olla ehkä täyssähköllä ajavalle helpompi asenne omaksua kuin plugarilla ajavalle, kun ei tarvi kantaa huolta siitä, milloin se polttomoottori jyrähtää käyntiin, mene ja tiedä.

Mitään ihmeempiä ei alkukankeuksien jälkeen ole ollut. Yhden kerran puhelinappin ja auton välillä on ollut jotain todennäköisesti käyttäjästä johtuvaa kommunikaatio-ongelmaa, joten esilämmitys ei kytkeytynyt silloin päälle.

Penkinlämmitinten sijainti valikoiden takana on osoittautunut huomattavasti pienemmäksi harmiksi kuin uumoilin. Kyseisen valikon saa kuitenkin dedikoidun napin takaa esiin ja säädöt on helppo tehdä. Edelleenkään en pistäisi pahitteeksi, jos kosketusnäyttö olisi muutaman sentin lähempänä ja kaartuisi kuskiin päin

Tämmöistä tällä kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1344
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja koistha »

tsaarela kirjoitti:
Ke Helmi 02, 2022 13:36
Oma sähkön hinta pyörii siellä 6 sentin hujakoilla, joten kustannukset on abouttiarallaa kympin.
Olikos tuossa sähkön siirto mukana ? Vaikka ei olisi niin ei silti muuta isoa kuvaa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt on ainakin osassa Suomea ollut varsin vaativat olosuhteet vajaavetoisille. Miltäs sähköauton takaveto tuntuu ja pystytkö vertailemaan, että onko etenemiskykyä miten verrattuna muinaismoottoreilla varustettuihin etu- tai takavetoisiin?

Täälläkin joku mainitsi, että sähköautoissa pidon hallinta olisi parempaa/helpompaa toteuttaa, kuin nestettä juovissa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Ei tosiaan ole siirtomaksut matkassa. Ainakin näin talvisaikaan, kun asutaan sähkölämmitteisessä talossa ja kulutuslukemat ovat 75-vuotiaasta talosta ja 40-vuotiaasta talotekniikasta johtuen aika kovat niin auton latauksen osuus ei ole suuren suuri.

^^Sanotaan, että ajonvakautus kompensoi aika hyvin vähäistä kokemusta takavetoisista. Jos risteys sattuu olemaan jäässä, niin liikkeellelähdössä saattaa jotain 5-10 cm olla sivuttaisliikettä ennen kuin vakautus iskee kehiin. Ainakaan omalla ajotyylillä en huomaa suurensuurta eroa etuvetoiseen. Varmaan suhteellisen matala painopiste vaikuttaa myös.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Maanantaina tuli kuukausi sähköautoilua täyteen. Päällimmäinen huomio on ollut, että tuo käyttövoima on ikään kuin valunut taka-alalle. Ei sitä oikeastaan tule mietittyä kuin ladattaessa.

Viime viikonloppuna tuli kyllä mietittyä sitä nelivetoa tai oikeammin sen puutetta, kun perjantain ja lauantain välillä kinosteli 30-40 cm lunta paikoin. Pahin paikka oli kotikatu oman liittymän kohdalta. Siinä ei Hynkyn maavara enää riittäny ja joutui lapiohommiin, jotta rouva pääsi liikenteeseen. Ei oltu ainoat meidän kadulla, joilla oli samanlaista ongelmaa.

Moottorissa oli artikkeli Lapin reissusta Ioniq 5:llä. Kyllähän tuo lisäsi luottoa omaan valintaan.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyu ... -nauttien/
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja Cona »

En tiedä kuinka matala Ioniq on, mutta tää runsas lumitilanne aiheuttaa ainakin Priuksessa sen, että on koko ajan mahasta kiinni. Ja rouva saa kaivettua eturenkailla parkissa auton aina jumiin. Asia jota ei tarvinnut Saabissa miettiä Aero-alustallakaan. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sanoisin, että maavaraa on kyllä Kolkkia enemmän. Lauantain tilanne oli kyllä poikkeuksellinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tässä ton Mersun kanssa ihmetellyt maavaran puutetta, niin joidenkin lähteiden mukaan Ioniq5 16cm, NG93 14.5cm (Sport alusta matalampi), CLA 10.4cm, vale-Citikka 17.5cm, BMW 3-sarja G20 15cm jne.

Edit. Mutta arvoihin voi suhtautua pienellä varauksella. Esim. identtiselle Outlanderille ilmoitetaan lähteestä riippuen maavaraa 19.5-21cm ja sanoisin, että vale-Citikassa on enemmän kuin tuo 17.5cm.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla kyllä oli muistaakseni NG-kolkissa vain 12 cm maavaraa matalimmasta kohdasta (etupalkki keskeltä, se josta tunkillakin voi nostaa) ennen kuin teinimadalsin auton. Sen jälkeen olikin sitten just ja just lain vaatimat 8 cm.

Turussa ainakin auraus keskusta-alueellakin niin ala-arvoista taas, että jos haluaa parkkipaikoille päästä, niin jonkun tason mukamaasturi pitää olla. Keskusta-alueen ulkopuolella sitten tietkin sellaisessa kunnossa, että kaivonkansien kohdalla kuopat on luokkaa 10-15 cm. Kyllä siinä tulis teinimadalletulla saabilla taas äitiä ikävä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin