Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Avataanpa tälle nyt tätä omaa topiccia, kun tänään sain vahvistuksen luovutukselle. Otsikon mukainen kulkine siirtyy tulevana perjantaina allekirjoittaneen hallintaan seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Kyseessä on siis työsuhdeliisari, jonka kustannusrakennetta on tullut tuolla Viimeisen Mohikaanin ketjussa käytyä läpi. Summattuna kustannusrakenne on sellainen, että verrattuna neljän vuoden pätkällä otettuun, vajaan parin kympin käytettyyn ero alkaa mennä jo sen verran pieneksi, että oli sama tarttua tähän työnantajan tarjoamaan etuuteen. Samalla tuli tehtyä tämä maaginen sähköloikka. Jos joku olisi viisi vuotta sitten, kun Mohikaaniin vaihdoin, sanonut, että seuraava auto tulisi olemaan täyssähkö, olisin saattanut hymähdellä hieman alentuvasti. Viidessä vuodessa on tapahtunut kuitenkin aika monenlaista ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että talon kulmalla on latausasema odottamassa sähköauton saapumista pihaan.

Jopa vielä vuosi takaperin oli ajatuksena, että olisi vaihtanut Saabin Amperan sarjahybridiin ja hommannut vanhemman Saabin kärrynvetoon. Viime vuoden aikana vaihtui kuitenkin työpaikka ja fossiilisten polttoaineiden hinnat nousivat sille tasolle, että täyssähköön siirtyminen rupesi tuntumaan paitsi mahdolliselta, myös houkuttavalta. Silti myös plugarit roikkuivat lähestulkoon kalkkiviivoille asti vaihtoehtona.

Hyundai Ioniq 5 oli esitelty jo kevätpuolella ja vaikka hienosti 80-luvulta ammentava muotoilu tekikin vaikutuksen, kiikarissa oli kuitenkin vähän käytännöllisempi vaihtoehto eli Kia e-Niro. Olkookin, että e-Niro oli jo tekniikaltaan vanhahtava, niin matalampi lähtöhinta sekä siihen nähden riittävä toimintamatka teki siitä varteenotettavan vaihtoehdon. Dealbreakeriksi muodostui kuitenkin vetokoukuttomuus. Kia Ceed SW plugari oli myös hetken harkinnassa, mutta siinä kynnykseksi nousi sähköajon idioottimainen toteutus, joka ei soveltunut omaan ajoprofiliin sitten lainkaan. Käytännössä omassa ajoprofiilissa oltaisiin liikuttu kohtuuttoman paljon bensan voimalla.

Syksyä kohti tultaessa Ioniq 5 oli kuitenkin ruvennut houkuttamaan entistä enemmän ja se päätyi sitten sille lyhyelle listalle yhdessä Polestar 2:n ja Peugeot 3008 plugarin kanssa. Jos ei olisi ollut rahasta kiinni, niin valinta olisi saattanut päätyä ruotsalais-kiinalaisen yhteistyön hedelmään. Pohjimmiltaan saabistina minun oli helppo löytää Polestarin muotoilusta yhtymäkohtia Trollhättanin tuotteisiin. Mainittakoon nyt sivulausessa, että jos NEVSiltä olisi oikeasti saatu jotain ulos, niin tämän tarinan kulku olisi aivan toisenlainen. Joka tapauksessa budjetissa piti vetää rajaa johonkin ja Polestar oli kaikessa viisaudessaan eriyttänyt kaksi olennaista varustetta, lämpöpumpun ja adaptiivisen vakkarin eri varustepaketeihin, jotka yhdessä olisivat nostaneet auton hintaa liki kymppitonnin ja joita ei erikseen saanut ruksattua. Vaikka olenkin teknologian ja netin käytön kanssa aika sinut, en hirveästi jaksanut innostua ajatuksesta, että auto ostetaan netistä. Kyllä sen hintaluokan hankinnan vasteeksi pitää saada palvelua. Samasta syystä Tesla Model 3 tipahti listalta. En nimittäin mistään tilauslomakkeelta löytänyt sitä vetokoukun ruksia. Joka tapauksessa, Ioniq5 tarjosi enemmän vastinetta vähemmälle rahalle.

Lopullinen valinta tehtiin sitten Hyundain ja Peugeotin välillä. Näiden välillä kulurakenne itselle muodostui likipitäen samaksi, joten valinta oli sinällään helppo tehdä. Tykkäsin kyllä kovasti Pösön ajotuntumasta ja i-Cockpitista, ei siinä mitään. Loppupeleissä kuitenkin täyssähkön yksinkertaisempi mekaaninen rakenne houkutti enemmän ja onhan se myönnettävä, että 70-80-luvulla kasvaneena Ioniqin muotoilu kolahti kuin miljoona volttia ja onhan se ohjaamo kuin Ritari Ässän autosta. :lol:

Väriksi valikoitui Lucid Blue, joka on sävyltään lähellä Saabin platinansinistä. Aikataulullisista syistä (6-8kk) väri vaihtui kuitenkin Galactic Greyhyn, joka on aika lähellä Telen harmaata ja 19” vanteet 20-tuumaisiin. Tämän myötä toimitusaika lyheni 5-7kk. Vetokoukku menee jälkitoimitukseen, joten jonkin aikaa pitää yrittää pärjätä ilman kärryä. Mohikaani lähtee hyvin palvelleena eteenpäin. Uskon, että se tarjoaa uudelle omistajalleen vielä runsaasti huolettomia kilometrejä. On mielenkiintoista nähdä, minkälaiseksi arki täyssähköauton kanssa muodostuu. Arvioisin, että 95% ajoista ei ainakaan tarvitse huolehtia latauksen riittävyydestä. Vaikka Suomi onkin sähköautoistumisessa erään lehtiartikkelin mukaan 7-8 vuotta jäljessä Norjaa, uskoisin tilanteen eritoten latausinfran suhteen parantuvan tulevina vuosina merkittävästi. Matka-ajossakaan en usko käyttövoiman ja rangen muodostuvan ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi, koska vanhemmiten on tullut huomattua, että parinsadan kilometrin ajon jälkeen on jo ihan kypsä pitämään tauon. Siinäpä saa sitten sekä auto että kuski lisää virtaa.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ke Marras 30, 2022 21:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Onnittelut hienosta valinnasta!

Vähän saman osaston auto on uusi DS4, myös se miellyttää silmää rajulla tavalla ja olen yrittänyt piinata vaimoa ottamaan sellaisen plugarina seuraavaksi liisariksi. Mutta se käärme on alkanut puhumaan samanlaisen, toki plugarin ja siten tehokkaamman ja paremmin varustellun CLA:n suuntaan. Tässä joutuu kaikki aiemmat kokemukset ja opit aikuispedagogiikasta valjastamaan puhtaasti manipuloinnin käyttöön.

Piti tietty heti mennä taas kuolaamaan kuvia Ioniq 5:stä sekä tutkimaan kiesin hinnastoa :D

Niitä katsellessa aloin haaveilemaan työnantajan vahvasti kompensoimaa liisaridiiliä, mutta tämä nyt haaveilun asteella, koska tosiasiallista käyttötarvetta ei ole, vaikka puoli-ilmaiseksi saisi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kiitos! Täytyy tuosta muotoilupuolesta sanoa, että ei uskoisi, että sama firma sai vuosituhannen vaihteessa aikaiseksi lähinnä kehnon Väyrys-Mersun jäljtelmän.

Kyllähän Ioniqista on helppo nähdä viitteitä moniin 70-80 pystyperiin. Hyundai itse sanoo innoittajaksi tuon aika kauden Ponyn, mutta kyllä tuosta itselläkin ennemmin Lancia Delta tulee mieleen. Keulapelti puolestaan on selvästi ottanut vaikutteita Saab 99/900:sta. Takana on yritetty kopioida Viipan spoikkaa huonolla menestyksellä. Ainakin Moottori-lehti on motkottanut takalasin pyyhkijän puutteesta, kun takalasi kuulemma muurautuu kurakereillä tyystin umpeen. Saa nähdä kuinka pahaksi ongelmaksi tuo sitten muodostuu. Kia onnistui EV6:ssa ratkaisemaan kuraantumisongelman omintakeisesti muotoillulla perällään. EV6 ei muuten olisi ollut hullumpi ja monilta teknisiltä ratkaisuiltaan se on Ioniq 5:ttä parempi, mutta siinä kyllä keula ja perä ovat ihan eri paria. Itse en ainakaan tykkää EV6:n perästä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kuva

Tästä tulee mieleen kans Ioniq5 ja siksipä se onkin maailman komein Sladillac :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva

Kävin tänään Hynkyn hakemassa Oulun Wetteriltä. Olihan se hieno kokemus ottaa ihan uusi auto vastaan, vaikka onkin vain liisari. Vielä ei mahdottomia ole ehtinyt ajaa mutta tähän asti on tuntunut oikein mukavalta. Istuimet ovat mukavat ja tukevat ja ajotuntuma passaa ainakin omaan tyyliin. Kaistallapitoavustintakin tuli kokeiltua ja tuntuu pelaavan. Talvikeleillä ei oikein lähtöhaluja pystynyt kokeilemaan, mutta luulisi omiin tarpeisiin riittävän.

Knoppitietona, akseliväli on 3 m. Verrokkina esim. Finkun akseliväli on 2,72 m. Kokonaispituus menee samoihin NG-Kolkin kanssa mutta leveyttä ja korkeutta on sitten enemmän. Kyllä tuossa tuntee cross-overissa istuvansa. Toimintojen opettelu ottanee oman aikansa, joten palaan siihen myöhemmin. Alla pari sisäkuvaa:

Kuva

Kuva

Tilaa on ainakin omilla säädöillä vähintään riittävästi. Takapaksi on yllättävän matala, vaikka onkin tilavuudeltaan reilu 500 l. Yhdessä asiassa Hyundai saisi ottaa Saabista mallia eli tietoviihdenäyttö saisi kaartua kuskiin päin, jotta siihen yltäisi paremmin. Kuvakkeita saa kuitenkin järjesteltyä, joten useammin käytety saa lähelle.

Wetterin myyjä sanoi, että seuraavassa päivityksessä pitäisi tulla akun esilämmitys, kun navissa kohteeksi asettaa latausaseman. Tällöin sen pitäisi olla valmis ottamaan latausta vastaan isolla teholla. Bluelink tuli asennettua puhelimeen ja naitettua auton kanssa. En siihenkään ole vielä kauheasti ehtinyt tutustua. Latauksen maksimin sieltä pystyy ainakin asettamaan.

Laittelen lisää kokemuksia jahka kilometrejä kertyy lisää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja mttm »

Ulkoapäin auto on hieno, Hyundaiksi.

Menee pitkän aikaa ennen kuin silmä tottuu nyky sähköautojen sisustukseen, varsinkin penkkeihin. Mikä siinä on kun kaikkien sähköautojen penkit näyttää kuin saunanlauteilta :lol:

Vaikka varmasti on hyvä istua, mutta jos auto maksaa, sanotaanko 50te niin penkit on ton näköiset. Aivan hirveät, anteeks. Sama on esim. 70te maksavan Mustang E-Machin penkit, hyi. Kysynkin miksi?? Missä on ns. premium penkit joissa on sivureisituet yms. vähän urheilullisempaa mallia?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi ulkopuolen muotoilu kyllä kolahtaa mut tuohon kojetauluun tottuminen voi ottaa aikansa, toki näytöt päällä varmasti kovin erilainen.

Mielekiintoista kuulla miten matka lähtee etenee :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^^ Kyllä nuo ulkonäöstään huolimatta antaa ihan hyvän sivureisituen. Ainakin istuttaessa huomaa, että on reunusta. Ja onhan noissa premiumia esille nousevan pohjetuen muodossa. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onko se tarkoitus, että kuski säätelee oikean puolen penkin toimintaa nojan sivusta :?:
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Taitavat olla takapenkin sähkösäädöt kyseessä mikä on kyllä todella harvinainen varuste merkkiin ja hintaluokkaan katsomatta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noi matkustamon tilat on oikeesti valtavat. Koeajolla totesin että en yllä polkimiin millään jos vedän kuskin penkin taimpaan asentoon. Ja mulla on Saabeissa ja Mitsussa käytännössä aina ollut penkki taimmassa asennossa. Myös sisäleveys ja yleinen avaruuden tunne etupenkillä on sellasta ison jenkkiauton luokkaa. Ja takapenkillä on jalkatilaa kuin langisakussa.

Penkkien mukavuudesta en muista mitään, mutta itse tykkään ulkonäöltään hillityistä penkeistä. Melkein kaikkien autojen sporttipenkit on mun silmään aika karseita, mitä enemmän niissä on ulkonäössä kikkailtu, sitä kamalampia ne on. Huippukamaluutena esim Mersuissa käytetty bordellinpunainen nahka penkeissä. Makuasioita toki.

Mut onhan tuo Hyny kaikessa retroudessaankin niin futuristisen näköinen vehje että tuossa kuvassa kun se seisoo perinteisen näköisellä suomalaisella omakotialueella talon pihassa, niin väkisin aivot sanoo että kyseessä on trikkikuva :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^^ ^^^ Vänkärin penkissä on tosiaan takapenkkien pituussäädön napit, sekä matkustajan mukavuusistuimen säätö.

Tiedä johtuuko vain sopivan kuivasta pakkasilmasta vai mistä, mutta ikkunat tuntuvan pysyvän kuurattomina, vaikka pellit ovat kuurassa. Kaksikerroslasit tuossa kyllä kehutaan olevan.

Kessyn suhteen olen hieman ymmälläni. Peilit avautuivat kyll, kun menin avaimen kanssa lähelle mutta ovet eivät auenneet. Joutui siis ihan avaimesta aukaisemaan. Saattaa olla tietenkin jokin asetus. Samoin takaluukku aukeaa kyllä kakesta mutta sulkeutumaan en sitä vielä ole saanut kuin siitä luukun omasta napista. Ehkä en vaan osaa. Toisaalta parinkympin pakkasilla noita ei hirveästi hotsita tutkia.

Lämpöpumpun etäkytkentä puhelimen kautta on kyllä mukava ominaisuus. Latausta en ole vielä kokeillut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt kun on kunnon pakkaset niin kerropa miten lämpöä riittää ajossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mttm
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 21:04

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja mttm »

tsaarela kirjoitti:
La Tammi 08, 2022 14:50
Samoin takaluukku aukeaa kyllä kakesta mutta sulkeutumaan en sitä vielä ole saanut kuin siitä luukun omasta napista. Ehkä en vaan osaa. Toisaalta parinkympin pakkasilla noita ei hirveästi hotsita tutkia.
Eikös tuo ole ihan turvallisuusjuttuja, ettei takaluukku mene kiinni kapulasta. Vai meneekö jossain merkissä/mallissa takaluukku kiinni kakesta?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitsussa menee. Mutta siinä on sellanen sireeni ja luukku on niin hidas ettei sinnä jää kukaan väliin ellei ole jo valmiiksi kuollut :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin