Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
^Ymmärsin toisaalta, että 4kk olisi odotusaika, joku määräerä kyseessä. Voin toki olla väärässäkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
^ Kyselin toisesta firmasta yhden nollakorollisen määräerän yksilöihin vaihtotarjousta niin ”erä” oli mennyt ja toimitusajat 10-12kk karvalakkimallillekin. Elämme kovia aikoja.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Mites muuten, osaatko vertailla Hynkyn ajo-ominaisuuksia, sisustaa, ergonomiaa, laatuvaikutelmaa jne. NG93:seen, olisi kiinnostavaa kuulla?
^
Tuossa kun pariin otteeseen autokaupoissa olen kierrellyt niin alustavissa keskusteluissa merkistä riippumatta myyjät ovat maalailleet vain 4-8kk toimitusaikoja. Onkohan niin, että eivät halua karulla totuudella asiakkaita säikyttää noin alkuvaiheessa vai kohdistuuko tällä hetkellä nämä pisimmät toimitusajat juuri täyssähköihin? Meillähän pohdinnassa on plugarit tai ihan perinteiset.
^
Tuossa kun pariin otteeseen autokaupoissa olen kierrellyt niin alustavissa keskusteluissa merkistä riippumatta myyjät ovat maalailleet vain 4-8kk toimitusaikoja. Onkohan niin, että eivät halua karulla totuudella asiakkaita säikyttää noin alkuvaiheessa vai kohdistuuko tällä hetkellä nämä pisimmät toimitusajat juuri täyssähköihin? Meillähän pohdinnassa on plugarit tai ihan perinteiset.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Toimitusajoissa kai aika paljon merkki- ja mallikohtaista vaihtelua jopa lisävarusteiden mukaan. Joskus kesällä kaveri valitteli että uuden polttomoottorilla varustetun Audin toimitusajaksi lupailtiin jotain n. 10 kuukautta ja jos siihen halusi vetokoukun ei voitu luvata mitään, mutta arvio oli jotain 1,5 vuotta. Eli niinkin perinteinen lisävaruste venytti heti aikataulua aika reilusti.
Jotkut valmistajathan on karsineet varusteluettelosta yksittäisiä juttuja jotta saisivat autoja toimitukseen. Viivästys voi siis johtua yhdestä muutaman euron komponentista.
Jotkut valmistajathan on karsineet varusteluettelosta yksittäisiä juttuja jotta saisivat autoja toimitukseen. Viivästys voi siis johtua yhdestä muutaman euron komponentista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Toki näinkin varmasti, mutta me ei olla päästy keskusteluissa vielä lähellekään varusteita, kun on rouvalla (tai ainakin mulla) vielä pohdinnoissa mukana MB CLA ja GLC, BMW 3-sarja, Hyundai Tucson, Cupra Formentor, Volvo XC40 ja S60, osa plugareina ja kaikki nelareina. Eli on vasta yleisellä tasolla keskusteltu eri malleista.
X1 on jo vähän vanhahtava eikä sillä saa vetää kunnon kärryä. Alfa Romeo Tonale olisi aivan sairaan hieno, mutta hinnoista ei mitään käryä ja tulee vasta kesällä myyntiin, kuten myös uusi X1.
Edit. Teslaa ei sen sijaan pienet osapuutteet hidasta. Hiljattain luin jostain mallista, että keskikonsolin usb-c liittimet tulee jälkiasennuksena. Kuvassa oli vain asennusreiät
X1 on jo vähän vanhahtava eikä sillä saa vetää kunnon kärryä. Alfa Romeo Tonale olisi aivan sairaan hieno, mutta hinnoista ei mitään käryä ja tulee vasta kesällä myyntiin, kuten myös uusi X1.
Edit. Teslaa ei sen sijaan pienet osapuutteet hidasta. Hiljattain luin jostain mallista, että keskikonsolin usb-c liittimet tulee jälkiasennuksena. Kuvassa oli vain asennusreiät
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2850
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Taannoiseen sisätilakeskusteluun. Äkkiseltään voisi sanoa, että jos TM:n mukaan mitatussa takapenkin maksimitila on vähintään satasen paikkeilla, tilaa on reilusti.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Sanotaan, ettei ainakaan laatuvaikutelmaltaan häviä Kolkille. Toki pitää ottaa huomioon, että verrataan ihan uutta ja alkuperäiseltä suunnittelultaan 20-vuotiasta autoa keskenään. Sisätilojen materiaaleissa Hynkky vie voiton vähemmän ämpärimuovimaisemmalla tunnelmallaan. Ergonomiassa Saabi vie voiton ihan sillä, että asiat on paremmin käden ulottuvilla, tosin Hynkky saisi asian korjattua tekemällä tuon näyttösysteemin oikealta reunaltaan kuskiin päin kaartuvaksi. Kosketusnäyttö toimii kuitenkin hyvin ja lämmönsäädöille ja sen semmoisille on ihan dedikoidut (hipaisu-)napit.
Ajossa Hynkky on todella hiljainen eikä edes se, että takapaksi ei ole millään lailla ns. oma, suljettu osastonsa, vaikuta ajomeluun. Ei kolise, ei rämise. Kuten aikaisemmin mainitsin, Ioniq 5 on mukavuuspainotteiseksi säädetty ja se sopii ainakin omaan ajotyyliin. Toki Saabin puolesta on sanottava, että oli myös mukavan hiljainen, eikä kolissut tai rämissyt, jos vain koiranluut ja jouset oli kunnossa. Iskariongelmaa ei tämän yksilön kanssa koskaan ollut. En osaa sanoa, pyrkikö Spyker petraamaan laadun osalta, mutta tuo -11 vuosimalli oli kyllä viimeistellymmän oloinen kuin mitä aikaisempi -03 Kolkki sekä -07 Femma.
En tiedä onnistuinko vastaamaan kysymykseesi. Kokonaisuutena Hynkky antaa kyllä positiivisen ja vähintään Saabin tasolla olevan ja monella osa-alueella paremman laatuvaikutelman ainakin uutena. Saa nähdä, kuinka tuo kestää vuosien kuluessa. Kolkki ei juurikaan sisätiloiltaan uutta hävennyt edes 11-vuotiaana.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Juu, kiinnostavaa vertailua, kiitos. Vähän jopa yllätti, että nostit kolkin laatuvaikutelman noinkin korkealle, Hyundai kun tosiaan ihan uusinta uutta kaikkinensa.
Pitää käydä jossain kohtaa itsekin hipelöimässä Hynkkyä, vaikka edes ensi vuonna moisen hankinta on varsin epärealistista lukuisista syistä.
Pitää käydä jossain kohtaa itsekin hipelöimässä Hynkkyä, vaikka edes ensi vuonna moisen hankinta on varsin epärealistista lukuisista syistä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Turvavyöilmaisin works as specified. Oli huollon kaveri kokeillut luovutettavassa autossa ja toiminta oli sama. Ihmetteli kyllä itsekin, miten se noin toimii ja aikoi kysellä maahantuojan suunnalta tuota logiikkaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Voisiko jopa olla niin looginen selitys, että tunnistimet on jostakin syystä keskipenkiltä jätetty pois ja varoittelee sitten varmuuden vuoksi.
Tosin, kun miettii tota Mersua, jossa tunnistimet on joka paikalla ja toimivat, niin näissä ei välttämättä ole mitään järkevää ja turvallisuutta ja toiminnallisuutta edistävää logiikkaa.
Tosin, kun miettii tota Mersua, jossa tunnistimet on joka paikalla ja toimivat, niin näissä ei välttämättä ole mitään järkevää ja turvallisuutta ja toiminnallisuutta edistävää logiikkaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Onnea säköisestä siirtymästä, ei tartte enää seisoskella räntäsateessa tuulisella mittarikentällä!
Se on hyvä, että sähköautoja saadaan enenevässä määrin työsuhdeautoiksi. Sillä konstilla ne yleistyy nopeiten ja ovat sitten jossain vaiheessa käytettyjenkin markkinoilla.
Jotenkin oli jääny kännykällä selatessa huomaamatta koko ketju, mutta pakkohan tätä on yrittää seurata.
Ei varmasti ole huono valinta tuo Ioniq 5 oikein miltään osin.
Muotoilu on erikoinen, kun se kätkee auton todellisen koon erittäin hyvin. Kuvista katsoen vois aatella kyseessä olevan pienehkö auto ja sitähän se ei tosiaankaan ole. Omaan silmään noissa tökkii eniten sisustan muotoilu ja varsinkin tuo kojelauta.
Ulkokuoresta tulee mieleen Lancia Delta ja alkupään Golf.
Tuo akun esilämmitys laturille navigoidessa on varmasti tervetullut ominaisuus matka-ajoon. Muutenhan sillä ei niinkään ole merkitystä monenkaan arkikäyttöön.
Citikassakin on huomannut, että akun ollessa kylmä lataustehot ovat vaatimattomia. Onneksi uusissa autoissa on moni valmistaja havahtunut myös näihin pohjoisen ongelmiin.
Se on hyvä, että sähköautoja saadaan enenevässä määrin työsuhdeautoiksi. Sillä konstilla ne yleistyy nopeiten ja ovat sitten jossain vaiheessa käytettyjenkin markkinoilla.
Jotenkin oli jääny kännykällä selatessa huomaamatta koko ketju, mutta pakkohan tätä on yrittää seurata.
Ei varmasti ole huono valinta tuo Ioniq 5 oikein miltään osin.
Muotoilu on erikoinen, kun se kätkee auton todellisen koon erittäin hyvin. Kuvista katsoen vois aatella kyseessä olevan pienehkö auto ja sitähän se ei tosiaankaan ole. Omaan silmään noissa tökkii eniten sisustan muotoilu ja varsinkin tuo kojelauta.
Ulkokuoresta tulee mieleen Lancia Delta ja alkupään Golf.
Tuo akun esilämmitys laturille navigoidessa on varmasti tervetullut ominaisuus matka-ajoon. Muutenhan sillä ei niinkään ole merkitystä monenkaan arkikäyttöön.
Citikassakin on huomannut, että akun ollessa kylmä lataustehot ovat vaatimattomia. Onneksi uusissa autoissa on moni valmistaja havahtunut myös näihin pohjoisen ongelmiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Näkeekö noista täyssähköistä jostain miten kylmä se akku ajossa on? Mietin vaan kun Mitsussa maantieajossa tuolla 8-10 pakkasasteen tienoilla pysyy akku hyvin jossain 15-20 asteen lämmöissä, mikä lienee pikalaturille tullessa jo aika ok lämpötila akulle.
Että paljonko se poikkeaa sitten täyssähköstä? Akkuhan on töpselikärsässä tietenkin tosi pieni verrattuna täyssähköön ja maantieajossa sitä vuoron oerään ladataan ja puretaan, niin onko täyssähkössä akku huomattavasti kylmempi vastaavassa ajossa?
Ioniq vitoseen liittyen, se yllätti testissä kulutuksen pienuudella kun ajettiin talvikelissä kärry perässä ja vertailtiin Teslan koloseen ja Audin neloseen:
https://youtu.be/_N8z00O2HuE
Että paljonko se poikkeaa sitten täyssähköstä? Akkuhan on töpselikärsässä tietenkin tosi pieni verrattuna täyssähköön ja maantieajossa sitä vuoron oerään ladataan ja puretaan, niin onko täyssähkössä akku huomattavasti kylmempi vastaavassa ajossa?
Ioniq vitoseen liittyen, se yllätti testissä kulutuksen pienuudella kun ajettiin talvikelissä kärry perässä ja vertailtiin Teslan koloseen ja Audin neloseen:
https://youtu.be/_N8z00O2HuE
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
^^Kiitos kiitos!
^Käytännössä akun lämpötilan näkee jollakin appilla, joka käyttää OBD -porttia. TeslaBjörn on käyttänyt tuota appia testivideoissaan.
^Käytännössä akun lämpötilan näkee jollakin appilla, joka käyttää OBD -porttia. TeslaBjörn on käyttänyt tuota appia testivideoissaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Citikassa olen kans seuraillut OBD pulikan ja puhelimen avulla akun lämpöjä ja sen vaikutusta latausnopeuteen.
Tänään lämpimästä tallista lähtiessä akku oli +11° ja reilun 150 km ajon jälkeen nousi lopulta +14 asteeseen.
Ulkona oli kuitenkin +3, joten aika matalalla Mitsuun verrattuna.
Harmi kun ei Amperan akun lämpöä nähnyt, niin ei ole vertailupohjaa.
Tänään lämpimästä tallista lähtiessä akku oli +11° ja reilun 150 km ajon jälkeen nousi lopulta +14 asteeseen.
Ulkona oli kuitenkin +3, joten aika matalalla Mitsuun verrattuna.
Harmi kun ei Amperan akun lämpöä nähnyt, niin ei ole vertailupohjaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Koreasti sähköautoillen: Hyundai Ioniq 5 73 kWh RWD Premium
Nojoo, pysyy kyllä viileämpänä täyssähkön akut. Sijoituksessa ja eristyksissä tietysti autokohtaisia eroja, mutta kai se suurin ero tulee akun koosta. Sama virta kun otetaan isosta akusta niin hukkaa syntynee vähemmän kuin pienessä akussa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K